Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Unikátní Zubrnická lokálka ožije po 17 letech. Zprovoznili ji nadšenci

Dráha z Velkého Března do Zubrnic na Ústecku ožije po 17 letech bojů a dřiny. Drážní úřad jí opět přidělil statut tratě a 28. října se na ni vydají osobní vlaky s turisty. Je to zřejmě první lokálka v Česku, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

_Xeon_

Škoda

Škoda tej trate, keby bola sfunkčnená až do Úštěku... Myslím, že turisti by ju hojne využívali.

0/0
27.10.2010 10:41

Honzat91

filmy

Jinak k filmu Páni kluci jsem našel srovnávací fotky na této webuv:

http://www.filmovamista.cz/filmy/nalezena-mista/pani-kluci_366/detail/

0/0
24.10.2010 8:52

Von der Tann

Jak typické

"po válce a odsunu sudetských Němců začal úpadek..."Rv

0/0
22.10.2010 16:48

Posel z Liptákova

Re: Jak typické

No a není to snad pravda? Já v té oblasti žiju a při jakémkoliv srovnání  ať už dob před vyhnáním Němců a po anebo oblasti Sudet a vnitrozemí, je ten úpadek jasně zřetelný :-/

0/0
22.10.2010 22:08

Muf007

Re: Jak typické

úpadek Sudet nezačal odsunem. Pokud by jste si přečetl některé demografické nebo socio. studie zjistíte, že obrat nastal relativně ještě v první třetině války. Již tehdy začalo docházet k propadům v průmyslu a příjmech obyvatel. Ano, nebořily se tehdy ještě obydlené domy, nicméně stav mnohých z nich byl velmi žalostný. Místním scházely prostředky na prostou údržbu. Pokles výroby, znamenal pokles příjmů. Sudety v této době již přestaly být pro Říši zajímavé a neměly až na výjimky (doly, rafinérka) co poskytnout. Ano, vlastní odsun (výstup z Jaltské konference mocností) opravdu zásadně změnil podmínky. Zatímco zařízení mnoha podniků odvezla Rudá armáda popř. šlo na rozvoj Slovenska, prázdné domy chátraly, řada vesnic se dostala do hraničního pásma a byla likvidována. Ovšem tohle není případ Zubrnic ani dalších tratí. Tratě až na malé výjimky jezdily do 70.-80.let, kdy byly pro nízké využití rušeny. Na severu mě napadá Jablonné-Svor, Frýdlant-Heřmanice,le svádět to na odsun

0/0
24.10.2010 19:26

řehoř z řep

Re: Jak typické

Tak on ten úpadek vlastně začal už před válkou, oblast Sudet byla hodně zasažená hospodářskou krizí (proto ostatně i u slušných Němců začala vítězit náklonnost k Hitlerovi). Nicméně ten odsun to definitivně zabil..

0/0
28.10.2010 21:53

Mik8

Re: Jak typické

Přesne tak: www.zanikleobce.cz

0/0
23.10.2010 9:11

ten.radi

debilové

co vytopili půlku vesnice pod nima ........ docela čekám na první průser :-P

0/0
22.10.2010 16:15

Jan9002

Byl jsem tam, koukal jsem

Obdivoval jsem. Blahopřeju a zdravím z Ostravy.:-)

0/0
22.10.2010 15:12

bojimbojim

Gratulace

Rad se pridam,velmi pekneR^ a jeste kdyby to tak tahly opravdicke parni lokomotivy.Pak verim,ze zajem ze strany turistu,bude obrovsky.Drzim vam palce.R^

0/0
22.10.2010 13:22

lukas-koudy

Gratulace

Pridavam se k gratulantum R^R^R^

0/0
22.10.2010 12:32

řehoř z řep

A jinak samozřejmě

gratulace do Zubrnic.

0/0
22.10.2010 0:04

řehoř z řep

Mohli by ten zbytek postavit zase nadšenci

Když může fungovat agroturistika, kdy měšťák zaplatí těžké peníze za to, že se může motat okolo statku a snažit se pomáhat, tak by klidně mohla fungovat i turistika pro ty, co si chtějí romanticky vyzkoušet stavbu trati ve stylu předminulého století.

Nevýhoda by byla, že vzniklá trať by kvalitou asi byla navždy odsouzena k nízkým rychlostem.

0/0
21.10.2010 23:33

řehoř z řep

Re: Mohli by ten zbytek postavit zase nadšenci

Ale muselo by se to naplánovat a asi by s tím bylo dost práce, byl by to nejistý podnikatelský záměr. A aby to lidi bavilo, tak by se to muselo stavět úsekově, ve stylu:

"Vaše parta čtyřiceti lidí teď během čtrnácti dnů postaví 100 metrů trati"

A to znamená mít tam odborný dohled, nutné stroje atp. na všechny různé fáze po celou dobu stavby.

0/0
22.10.2010 0:01

Mik8

Re: Mohli by ten zbytek postavit zase nadšenci

Nadšenci dokáží často divy - už zprovoznění první části je takový malý zázrak. Ale k dostavbě jsou vedle nadšení nutné dotace. Od českých politiků se sice nedá nic moc čekat, ale z fondů EU jdou na podobné věci peníze běžně.

0/0
23.10.2010 9:25

Mik8

Re: Mohli by ten zbytek postavit zase nadšenci

Ještě bych dodal - je realistické a ne zase tak extrémně nákladné obnovit trať do Lovečkovic vzhledem k tomu, že tam koleje jsou a pak by mohl projekt dokončení do Úštěka získat snad poměrně snadno větší podporu z fondů EU - rádi podporují projekty, kde už je něco vidět, je na něčem stavět a nejde jen o vzdušné zámky.

0/0
23.10.2010 9:37

Stoura

Re: Mohli by ten zbytek postavit zase nadšenci

Slovenská úzkokolejka v obci  Čierny Balog přesně takhle fungovala.

0/0
6.1.2011 23:06

edcd96f7

Tak by to mělo být všude.

Prodělečné tratě ať provozují nadšenci. R^

0/0
21.10.2010 21:54

drsny_zasveceny

Re: Tak by to mělo být všude.

Prodělečné silnice ať provozují nadšenci..

0/0
21.10.2010 22:50

edcd96f7

Re: Tak by to mělo být všude.

Ano. Problém je v tom, že určit, která silnice je s uvážením všech důsledků její existence prodělečná, je velmi složité. U železniční trati to naopak není žádný problém.

0/0
21.10.2010 23:31

řehoř z řep

Re: Tak by to mělo být všude.

U železniční trati je to také problém. Například lokálka vozí lidi k rychlíku, takže díky ní jsou větší zisky z rychlíku.

0/0
22.10.2010 0:03

AAA3

Re: Tak by to mělo být všude.

momentalne jsou prodelecne vsechny rychliky vcetne pendolina.

0/0
22.10.2010 14:04

řehoř z řep

Re: Tak by to mělo být všude.

A z toho plyne o ziskovosti lokálek co?

0/0
22.10.2010 14:35

keblaklabek

Re:Re: Tak by to mělo být všude.

Přečti si ten příspěvek pořádně

0/0
31.10.2010 15:41

Stoura

Re: Tak by to mělo být všude.

Spousta lokálek byla stavěna jako prodělečné už od počátku. Očekával se především efekt přivezení lidí ke hlavní trati, kde jejich doprava vydělá.

0/0
6.1.2011 23:08

prof. RSDr. Ignác Pytel, CSc.

Skvělé,

přeju hodně cestujících. :-)

0/0
21.10.2010 21:28

Bassman

Re: Skvělé,

Připojuji se ... R^

0/0
21.10.2010 21:48

PALO1975

super

Myslím si, že takáto správa poteší skoro každého.

Podobne by sa u nás mala znovuobnoviť prevádzka na lokálke Piešťany-Vrbové, kde bola doprava zastavená v roku 1978.Aj táto trať je pomerne v dobrom stave.

Iná vec sa stala, keď sa v roku 2003 rušili niektoré lokálky(na niektorých sa potom neskôr prevádzka obnovila), kde musela byť trať č.175(Rimavská Sobota-Poltár) úplne vyradená zo zoznamu , pretože väčšina 30km úseku bola v priebehu krátkej doby rozobraná etnoobčanmi.

Nadšenie veľa zmôže ;-)

ps. nenatáčali sa tam náhodou aj Rebelové?

0/0
21.10.2010 21:25

Muf007

Re: super

ano, RebeLowe se točili právě tam. Schválně kdo postřehl ve filmu záběr, kdy kluci naskakují na "projíždějící vlak do ciziny" a přitom je za ním, na koleji po které měl přijet, vidět stojící vagón ;-D Je to proto, že do Zubrnic je možné vjet jen z jedné strany a tehdy tuším nešlo na tu druhou ani kousek vyjet a nebylo kam vagón odstavit.  Tak zůstal v kratinkém záběru

0/0
23.10.2010 0:11

karelsantora

Buďme rádi i za tu část

tady je vidět že když se chce všechno jde;-)

Co popřát?,hodně spokojených cestujících nejen 28.října,a když bude zájem třeba někdy se svezeme ještě dál.

;-)R^

Bohužel podobných tratí je v česku několik,a bez úsílí pár nadšenců se rozpadnou pod rukama a nebo změní na eurocyklostesku :-/

0/0
21.10.2010 20:35

Mik8

chtělo by to obnovit celou trať

Skvělé, určitě se svezu. :-) Ale chtělo by to obnovu až do Úštěka, z kterého se stává velmi atraktivní turistický cíl nejen kvůli rybníku, ale postupně opravovanému historickému městečku. Jenže to by chtělo osvícené úředníky na kraji a ne tu sebranku, co tam je nyní. :-(

0/0
21.10.2010 19:40

mariol

Re: chtělo by to obnovit celou trať

to neni rybník, ale jezero...

0/0
21.10.2010 22:19

PájaZítra

Re: chtělo by to obnovit celou trať

technicky vzato je to rybník, stejně jako Mácháč, to je taky jen rybník s jezerem v názvu...

0/0
22.10.2010 14:18

AAA2

Jo, hlavne ze se mnozi ohani jak ma Cesko

nejhustejsi sit zeleznic ktere je proto skoda rusit.

Bohuzel tu slavnou sit tvori z vetsi casti prave podobne lokalky....

0/0
21.10.2010 18:40

drsny_zasveceny

Re: Jo, hlavne ze se mnozi ohani jak ma Cesko

Nemáte pravdu. Lokálky jako je Zubrnická, vznikaly až po roce 1880, kdy už byla základní síť hotová. Zákon jim tehdy umožnil "utaženější" oblouky, prudké sklony, prostě se mohly stavět tak, aby stály co nejmíň peněz. Stavěly se v řídce osídlených oblastech, kde by se nic dražšího ani tehdy nevyplatilo. Velká část z nich už dávno zanikla během 20. století, ostatně,  jako i většina Zubrnické.

Radím trochu víc číst a méně křičet, pane kolego. Jinak se sebe budete dělat dál osla.

0/0
21.10.2010 19:47

AAA2

Re: Jo, hlavne ze se mnozi ohani jak ma Cesko

no ty ses fakt drsnej

0/0
21.10.2010 20:00

tokumara

Re: Jo, hlavne ze se mnozi ohani jak ma Cesko

Ale má pravdu, narozdíl od vás. Zkuste to uznat a nechovat se jako primitiv.

0/0
21.10.2010 20:28

AAA2

Re: Jo, hlavne ze se mnozi ohani jak ma Cesko

Nema, pochopitelne...

Ano lokalky jako Zubrnicka jsou asi extrem (kdyz ji zrusili uz komunisti), presto vetsina nasi zeleznicni site je tvorena lokalkami, mozna s lepsimi parametry nez tato, presto vsak dneska uz zcela neodpovidajicimi modernim potrebam.

0/0
21.10.2010 22:16

drsny_zasveceny

Re: Jo, hlavne ze se mnozi ohani jak ma Cesko

Váženy pane kolego, za prvé prosím o to, abyste se zdržel tykání a bezdůvodných urážek. A krom toho prosím zkuste nad rámec svých představ o světě přidat i nějaké argumenty.

Vzorem vám budiž to, jakým způsobem tu z vás opět udělám osla:

V Česku je se vším všudy 9385 kilometrů tratí. Třetina z toho je elektrifikovaná (lokálky?), další odhadem 2500 kilometrů neelektrifikovaných tratí patří dle klasifikace SŽDC kategorie "celostátní dráha". V součtu to dělá nějakých 5600, zbylé 3800 připadají na dráhy "regionální", z nichž valná většina bude na mnohem vyšší technické úrovni. Opravdu si stojíte za tím, že "větší část tratí je podobná, jako zubrnická trať"?;-D

Veškeré uvedené údaje jsou veřejně dostupné a abyste to měl snazší, poradím vám i to, kde hledat. Jmenuje se to google a napíše se do toho "prohlášení o dráze".

0/0
21.10.2010 23:05

AAA3

Re: Jo, hlavne ze se mnozi ohani jak ma Cesko

Aha, to je nejlepsi neco si vymyslet a pak to druhemu vycitat, ze.

"větší část tratí je podobná, jako zubrnická trať" jsem nikde vyse nenapsal.

Mozna by vam u zeleznicnich odboru meli pridat ve vyuce demagogoie...

0/0
22.10.2010 14:07

Jan9002

Re: Jo, hlavne ze se mnozi ohani jak ma Cesko

Bohuzel tu slavnou sit tvori z vetsi casti prave podobne lokalky....

0/0
22.10.2010 15:11

brekekekeks

... snad někdy až do Levína?

:-)Krásná cesta lokálkou, mnohokrát se trať křížila se silnicí... dodnes jsou na silnicích v místech bývalých přejezdů "hrby". Levínské nádraží, tolik vyhledávané fanoušky Pánů kluků, už je taky nedostupné - majitelé samozřejmě ze zvědavců radost neměli, tak umístili "zákaz vstupu" už k silnici. - O filmu Expres na Levín nic nevím - nemá někdo nějaké informace?

0/0
21.10.2010 18:39

;;;

Re: ... snad někdy až do Levína?

Od Zubrnic dál už jsou koleje komplet vytrhané :-/

0/0
21.10.2010 18:53

Juraj Thurzo

Re: ... snad někdy až do Levína?

Nejsou. Vedou až do Lovečkovic, jen jsou po těch třiceti letech hrozně zdevastované.

0/0
21.10.2010 20:58

;;;

Re: ... snad někdy až do Levína?

Tak to se omlouvám.. co jsem šel po úseku u Touchořin, tak tam to bylo vytrhané.

0/0
21.10.2010 22:18

;;;

Borůvková dráha zase pojede,

škoda, že už jen mezi Březnem a Zubrnicemi. Dřive do Verneřic nebo až do Úštěka na Chmelař to bývala krásná vyjížďka.

0/0
21.10.2010 18:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.