Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

26“ versus 29“ v testu kol. Trendová 29“ jede super, ale ne každému

Vyzkoušeli jsme, jak funguje nový trend ve vývoji horských kol, přechod z klasických 26palcových kol na větší 29palcová. Co náš redakční mini test na nezávodních jezdcích ukázal? Testovací jezdkyně měla s 29 trochu problémy, jezdec muž viděl většinou klady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

bob von vlk

hardtrail

Hlavní rozdíl je, že když je člověk navyklí na celopéro a pak sedne na 29" hardtrail, tak často zapomíná odlehčit zadku a pak to trochu kope. Ale jinak to má spíš pozitiva.  

0/0
6.10.2010 10:54

Nahlas se ti směju

Re: hardtrail

"Ale jinak to má spíš pozitiva." - nelze takhle paušalizovat.

0/0
6.10.2010 14:36

Kurri22

Hardtrail

Na celopéru se jim to machruje, ale co hardtrail. Já teď zvažuju koupi 29, ale v mé cenové relaci nemá cenu kupovat celopéro, máte někdo zkušenosti s hardtrailem?

0/0
5.10.2010 20:32

Hroznej_puberťák

Re: Hardtrail

Ano.

0/0
5.10.2010 23:37

bob von vlk

29"

Pořídil jsem si devětadvacítku letos na jaře, že to zkusím. Byl jsem mile překvapen jak krásně jede. Myslím si, že jsem vyjel i to co by s 26" nešlo. Např. jsem byl letos v Jizerkách a šlapal z Polské strany na Smrk. Je tam prudký kopec a navíc hodně kamenitý, 29" si s tím poradila náramě. Je to jen držet řidítka rovně a šlapat, o zbytek se postarají ty nádherně velká kola, připadal jsem si jak řidič traktoru, který neřeší terén před sebou. I při sjezdech jsem si byl jistější, že jsem to mohl víc naklopit a užít si to. Zkrátka jsem z toho unešen. Kdo nezkusí ten neví.

Bikerúm zdar.

0/0
4.10.2010 22:28

Johnyzator

Re: 29"

mam 29ku a nemuzu si ji vynachvalit. Kdo jste nad-cent (ti méně chápavější nad 100kg), volte toto...

0/0
5.10.2010 0:46

Mystic_CZ

Re: 29"

nezkusil jsme, ale slyšel jsme, že do terénu(prudšího) je tochu problém s posunutým těžištěma že je potřeba si znovu zvykat... ale to je asi pokaždé, když člověk mění kolo :-)

0/0
5.10.2010 11:37

Rudý přízrak fights for freedom

Re: 29"

"držet řidítka rovně a šlapat, o zbytek se postarají ty nádherně velká" a tezka kola. ;-D;-D;-D

0/0
5.10.2010 15:06

Hroznej_puberťák

Re: 29"

To je otázka ceny, kterou je za dané kolo kdo ochoten vysypat, 29" full, co jsem měl půjčený na test, byl zhruba o kilo lehčí než moje stará 26"HT, a 29"HT byl lehčí víc jak o kilo a půl. Na druhou stranu znám i lidi, co v běžném terénu na výlety jezdí s 26" fullem, co váží bezmála 15 kilo a je jim ta váha fuk - tak co je vlastně těžké...

0/0
5.10.2010 15:25

Nahlas se ti směju

Re: 29"

Lehký kolo je fajn z mnoha důvodů, ale přesně jak píšeš: je to otázka ceny a taky pevnosti.

Můj bike se zdvihy 160mm/160mm váží 14,3 kg a jsem spokojený jako želva...

0/0
5.10.2010 15:38

Rudý přízrak fights for freedom

Re: 29"

jj, myslel jsem to tak, ze ve stejny cenovy kategorii bude 26" vzdy lehci nez 29". Pak je samozrejme otazka zda pri jizde do kopce je ta 29" vskutku tak vyhodna. Na rovine by mela byt, ale v kopci bych o tom pochyboval. Tam se ta vaha versus tezsi kolo srovnaj.

0/0
5.10.2010 19:35

Hroznej_puberťák

Re: 29"

Asi takhle. Neberou mě pindy o tom, jak to jede o 2,54% líp do kopce, o 6,73% to hůř zatáčí a o 4,79% míň drncá. Celý 29er je pro mě otázka především proporční. Vzhledem k mé postavě 185cm opičáka s dlouhýma rukama a nohama mám stávající 26 na 21" rámu se sedlovkou vytaženou na max, čtyřma podložkama pod představcem, vlajdama a stejně mám výškově mezi sedlem a řídítkama přes 15cm a vypadá to jako přerostlý dětský kolo. Natož když má někdo 195kg a 100kg+, rám 23" je mu tak tak, a k tomu mrňavý kolečka, tam to musí být ještě horší. Pro tyhle postavy prostě to větší kolo sedí líp, úměrně té výšce, a že to míň drncá už je spíš příjemný bonus. A že to je o kilo těžší než 26" může být 100kg Rambovi šumák. Cpát 29er 165cm prckovi o necelých 60kg i s botama a postelí je podle mě blbost, i když na tom třeba nějaká ta závodnice jezdí. Prostě by měl postavě odpovídat celek, byť výška a délka rámu samotného udělá hodně, v extrémech už to nesedí.

0/0
5.10.2010 23:48

Rudý přízrak fights for freedom

Re: 29"

tak samozrejme, nicmene taky zalezi na geometrii kola, ja mam 189 a 26" Supa velikost 21,5 a vcelku v pohode. nerikam, ze bych nevyuzil 29", ale hlavne proto, ze horaka pouzivam v zime na silnici misto zimaka, do terenu bych ho nechtel, nejsem na tom dobre s technikou jizdy v terenu a na 29" kdyz jsem zkousel od kamose mi to chyby neodpoustelo. :-)

0/0
7.10.2010 13:47

zdenekbobek

Re: 29"

Díky, díky, Jsem v podobné situaci, sedlo na max, řídítka mám moc nízko a můj "horák" nejede (184 cm, 85 kg, nohatej a rukatej). Mám to svý kolo rád, ale tvůj příspěvek mě definitivně zlomil. Příští rok to musí být "twentyniner".

:-)R^

0/0
15.10.2010 21:47

Astaroth

Re: 29"

Skutecne je to tak a nemusi se resit ruzne nadlehcovani a prace s tezisti jako na 26. Vetsi hmotnost a odpor pri roztaceni je pro mne akceptovatelna cena za to, ze nemusim resit jemnou techniku jizdy, abych se neprevratil vzad nebo nezacal podhrabovat.

0/0
7.10.2010 13:43

řehoř z řep

A pak to ještě porovnejte

s 28" :-)

0/0
4.10.2010 18:26

Ahmad Žalud

,,,,jak to tady tak čtu

...tak jsem asi exotickej blázen že jsem si nechal postavit Spešla, zavrhl kotouče a nechal si tam dát Tektro véčka ;-D

0/0
4.10.2010 16:42

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Co tě k tomu vedlo?

0/0
4.10.2010 16:44

Ahmad Žalud

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

...no hlavně každou chvíli napálenej kotouč někde o větev :-) ...teď mám svatej klid

0/0
4.10.2010 16:46

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Co myslíš "napáleným kotoučem o větev"?

0/0
4.10.2010 16:48

Ahmad Žalud

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

...prostě se mi je povedlo v lese vždycky někde ohnout :-(

0/0
4.10.2010 17:00

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Hm. Kotouče jezdím cca 6 let, aktuálně oba velikosti 203mm, zdaleka nejsem turista, co si vybírá dorovna ušlapané stezky (ty nesnáším) a jsem jediný z naší 4-8 členné party (podle chuti a období), kdo kdy zkřivil kotouč. Bylo to po pádu v Saalbachu, kdy šel bike zadním kotoučem asi ze 2 metrů přímo na šutr.

.

Takže máš skutečně bizarní důvod, zvlášť když si člověk uvědomí všechny ta zásadní nevýhody ráfkových brzd.

0/0
4.10.2010 17:05

Ahmad Žalud

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

...zřejmě ten levnej Author co jsem měl před tím ,byl měkkej šmejd,když jsem přesedl na Spešla tak to bylo jako nebe a dudy :-)Ale na to moje lítání to stačí:-)

0/0
4.10.2010 17:14

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Nechápu souvislost s mým příspěvkem, na který jsi reagoval...

0/0
4.10.2010 17:16

Racky

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Už se tím vzdaluju od tématu, ale co se brzd týče, tak ve véčkách vidím tu výhodu, že vydrží delší brždění než kotouče. Aspoň to vyplývá ze zkušeností známých, který je mají. Takže když se jede v horách z kopce, tak jsou véčka dýl funkční. Sice mají pár nevýhod, ale to asi každá technologie. Jde o to, kdo co preferuje.

0/0
4.10.2010 18:54

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Pár nevýhod ;-D. Třeba otřesný účinek za mokra - u brzd taková nepodstatná maličkost.

A k té účinnosti při delším brždění: nevím, co mají tví kámoši za brzdy, ale u Elixirů, Saintů, Strokerů atd. se o nějakém vadnutí nedá mluvit ani při celkem výrazném zatížení (X-line v kuse apod.).

.

V-čka, u kterých v mokru, blátě, hlubším prachu atd. stačí nijak velká síla jednoho prstu k velmi účinnému brždění jsou nedostižné sci-fi. U kotoučů denní realita.

0/0
4.10.2010 19:08

ddratm

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

No jak někdo trefně napsal na CD, kvalitní véčka XT a XTR hravě překonají kotouče low a střední třídy. Ač také "kotoučář" musím souhlasit, co na tom že jsem musel občas použít dva prsty....

0/0
5.10.2010 0:41

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

1) Porovnávat závodní top třídu s low-endem je už samo o sobě holý nesmysl. 2) Ráfková brzda je pořád jen ráfková brzda se všemi nevýhodami

0/0
5.10.2010 8:25

soc01

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Prakticky libovolna vecka se spalky  napr. koolstop budou brzdit velmi dobre, uz je skoro jedno, jestli to jsou XT, nebo Tektro. Ale i levne hydry typu Shimano M485 uz nabidnou lepsi chod a davkovatelnost, se deskama napr. fastop a 180 kotoucem i lepsi ucinnost.

0/0
5.10.2010 8:57

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

"Prakticky libovolna vecka se spalky napr. koolstop budou brzdit velmi dobre" - pouze v ideálních podmínkách a s vynaložením značné síly na páčce

0/0
5.10.2010 9:02

soc01

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

S podimnkami souhlasim, tam je to jasne, proto jsem to ani nezminoval. Znacna sila na pace taky neni nutna, me osobne na veckach nevyhovuje hlavne davkovani (pokud teda pomineme ty podminky). Proste ucinna vecka se kousou. Spravne davkovani je obitzne. Tady podle me nejvic ztraceji na kotouce.

0/0
5.10.2010 13:10

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Uf, tak tedy polopatě: značná síla na páčce V-ček pro dosažení shodného brzdného účinku v porovnání s hydraulickými kotoučovkami.

"Kousající se V-čka" považuji za povedený oxymoron. Opět v porovnání s kousavýma kotoučovkama, například Saintama.

Já za největší nedostatek brzd považuji, když nebrzdí.

0/0
5.10.2010 14:36

soc01

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Klidně i bez lopaty :)

Jdu se projet....

0/0
5.10.2010 17:47

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Co máš s lopatou? Neumíš česky?

0/0
5.10.2010 17:59

soc01

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Zatím ještě jo, ale je to den ode dne horší.... prostě s Tebou nesouhlasím, ne ve všem, ale v některých věcech ano.

0/0
5.10.2010 18:59

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Potíž je v tom, že já nepíšu žádné subjektivní názory, ale fakta. A s těmi nelze nesouhlasit. Ta lze jen přijmout.

0/0
5.10.2010 20:11

soc01

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

hmm... klaním se. Mám holt asi jiné zkušenosti a jiná fakta.

0/0
5.10.2010 21:22

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Jiná fakta? Jaká konkrétně?

0/0
5.10.2010 21:52

Hroznej_puberťák

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

A můžeš to nějak upřesnit? Co to je za rám, vidlici...?

0/0
4.10.2010 16:49

Ahmad Žalud

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

omluv amatéra,kolo mistavěl kámoš co do toho dělá.Takže vidlice ROCK SHOX ,rám XC ,brzdy Tektro,jaká je přehazovačka a přesmykač,to bych se musel dojít kouknout :-)Jak už jsem řekl jsem amatér co pro radost lítá jen tak po lese,skoro denně,

0/0
4.10.2010 16:59

Hroznej_puberťák

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

V pohodě, mě jen zajímalo, jakej rám a vidle má ještě dneska navářky na V-čka. Sám stavím na příští rok 29" a tam vidle s V-čky není (jen crossová, ale ta je na moji váhu moc tenká), a rámy jen dělané na míru, kam se to dá objednat. Jinak vše jen na kotouče.

0/0
4.10.2010 17:07

Rudý přízrak fights for freedom

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

tak to jsme asi dva, taky mam na svem kole (26") vecka a konkretne obycejna Tektra  a bohate mi to staci. A kdyby se nekdo ptal na duvod, tak za prve jsem na Vecka zvyklej ze silnice a za druhe prave nechci resit problemy se serizenim apod.

0/0
4.10.2010 19:13

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

V-čka na silničním kole? Co je to za nesmysl?

Jaké konkrétní problémy se seřízením máš na mysli?

.

Jinak důvod "me to takhle stačí" je naprosto relevantní a nic proti němu nenamítám.

0/0
4.10.2010 19:20

Rudý přízrak fights for freedom

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Nechtel jsem to rozepisovat, ale mam silnicky dve, jednu starou s veckama a druhou novou s klasickyma silnicnima brzdama Campagnolo - rozdil oproti brzdam na horaku minimalni.

Duvod neni me to takhle staci, ale krome toho zvyku, ktery jsem psal na prvnim miste, kdo pouziva oboji brzdy vi, ze rozdil mezi V a kotoucovkama je propastny a je to jako kdyz se mas ucit brzdt uplne znovu! Tak V-brzda je naprosto nenarocna na serizeni a udrzbu. Maximalne vymena spalku. No a pokud jses trochu dal od civilizace a podela se ti kotoucovka, tak mas problem, u Vecka se nema co podelat. Samzrejme 90% cyklistu neco podobneho nemusi trapit, ale proste jsou taci, kteri jedou nekolik dni, aniz by potkali clovicka a to potom chces mit jistotu, ze se na tom kole nebude mit co rozbit. !;-)

0/0
4.10.2010 21:31

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Otázka zněla "Jaké konkrétní problémy se seřízením máš na mysli?"

.

Ale chápu, že z pohledu nenáročného turisty jsou V-čka OK. Z mého pohledu jsou nepoužitelné HLAVNĚ kvůli brzdnému výkonu a extrémní citlivosti na podmínky. Že odpadly věci kolem typu vydloubávání kamínků ze špalků po každém ježdění v blátě, měnění lanek a bowdenů několikrát za rok, anabáze se štelováním dokonalé rovnoběžnosti špalku s ráfkem, měnění ráfku každý rok, citlivost na perfektní vycentrování ráfku atd., tak to jsou už jen příjemné benefity navíc.

.

Co konkrétně myslíš tím "podela se ti kotoucovka"?

0/0
5.10.2010 8:22

Mystic_CZ

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Mladá měla kotoučkovky na svém Treku 7000 a pořád byla v serivsu, pořád to blbnulo a že servisman není žádné B-čko, s tím její koelm si neporadila. Ad výše - posmívat se pánovi, že za cestu dkáže napálit kotouč není moudré, mám bratra, co mi dokázal zničit kolo, pokaždé si ho půjčil "na cestu do práce". Není cyklista jako cyklista... jsou i cyklisti smolaři.Pa.

0/0
5.10.2010 11:36

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

To je zajímavý, že každý, kdo kritizuje kotoučovky, se uchyluje k obratům jako "problémy se seřízením", "podělala se kotoučovka", "pořád to blblo" apod., aniž by byli schopni konkrétně a jasně napasat, co to přesně znamená. Proč asi ;-D?

0/0
5.10.2010 11:46

Rudý přízrak fights for freedom

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Vzdyt tio to tu celou dobu pisu, protoze do kotoucovky nevidim a nevim co s tim je, jediny co vim je, ze to nebrzdi. Zatimco u Vecek, pokud to nebrzdi, tak mas probrzdeny spalky, tam proste neni nic jinyho. Jinak ale kotoucovky tady myslim nikdo nekritizujem, ja puvodne psal, ze se 29" s V-brzdama spatne shani. Vetsinou na 29" delaji kotouce a proste kotoucovky nemusi kazdemu vyhovovat. P.S. Vymena bowdenu, probrzdeni rafku, atd. se mi jeste nepovedlo, u Vecek menim jednou rocne akorat spalky. :-P;-)

0/0
5.10.2010 15:03

Nahlas se ti směju

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Pokud tomu nerozumíš, nejspíš ti nezbývá nic jiného než věřit člověku, který má mnohaleté zkušenosti a do fungování kotoučovek vidí, protože si je sám kompletně servisuje. A ten ví, že pokud je při montáži a prvotním nastavení kotoučovek uděláno vše tak, jak má být, a pokud není brzda poškozená, neexistuje relevantní důvod pro nějaké záhadné poruchy a nefunkčnosti.

Také není pravda, že pokud nebrzdí V-čka, tak jedinou příčinou může být probržděný špalík. Důvodů může být víc (napečený prach, kamínky ve špalku, zanesené bowdeny, nesprávná poloha špalků vůči ráfku atd.).

A je pochopitelné, že jako turista nepoznáš, kdy by bylo třeba vyměnit bowdeny + lanka a nebo že ta potřeba jen tak nenastane. To samé s ráfky. A nebyla výjimka, že jsme špalky měnívali po týdnu ježdění...

0/0
5.10.2010 15:17

Rudý přízrak fights for freedom

Re: ,,,,jak to tady tak čtu

Tak samozrejme, je to vsechno o tom, jak a kde jezdis. Zavody, tezky tereny, downhilly tam prave maji kotoucovky opodstateni, jenze u klasickeho "turistickeho" (v uvozovkach proto, ze u nekterych typu turistickeho jezdeni - predvadeni se, jsou kotoucovky nutnost ;-D) jezdeni ty tebou zminovane problemy V-brzd v zivote nenastanou. A naopak umis-li si servisovat kotoucovky sam, tak nemas co resit, ale kazdy to neumi, zato Vecka ano. ;-)

0/0
5.10.2010 19:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.