Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poetické léto na vodě? Romantiku vystřídal byznys a konzum

Každý, kdo jednou propadl kouzlu řeky, si těžko představí léto, v němž by aspoň na pár dní nenaskočil do své kánoe a nenechal se unášet proudem. Leč od blikajících táborových ohňů zaznívají staré písničky o keně na vlnách už jen jako atrapa napomádovaná patinou starého trampského ducha, píše skalní 'vodačka' Zdenka Ulmannová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

madla567

hlavně legrace, ne?

jako na chmelu to není o chmelu , že?! koukněte na web nachmelu.cz , opravdu povedené scénky, jak je všichni pamatujeme

0/0
15.8.2010 13:10

bludvik

O vodě to není

No hlavně ten článek není o vodě a vodácích, ale o jedné nešťastné a asi i trochu zlé dámě. Pokud něco neudělá se sebou a svým životem, asi pro ni bude zlé všechno. Je proto celkem ztráta času diksutovat o jejích názorech na vodáky - za prvé o tom moc neví a za druhé, pokud by si neulevikla na tomto tématu, bude to něco jiného.

0/0
28.7.2010 11:53

Eddy Merckx

Ano, taky pamatuji,

jak jsme přecházeli z Lužnice, protože se nám zdála nabitá, na tehdy skoro prázdnou Vltavu. Jezdili jsme s lodním pytlem a příchod barelů jsme přivítali s nadšením. Ono do loďáku prostě taky nateče. Ale jezdím pořád a prostě si najdu tu dobu, kdy je řeka prázdnější a rozhodně nemohu paušalizovat, že jenom proto, že má loď z půjčovny se jedná a masńáka. Apropos, pamatuji doby, kdy jsme si na Kvildě v zimě stopy na běžky vyšlapávali a když člověk náhodou někoho potkal tak se s ním pozdravil i hodil řeč. Zkuste to teď na čtyř až osmistopé dálnici na Horskou Kvildu.Ale je to špatně, že se lidi hejbaj?

0/0
24.7.2010 7:43

vtech

to jsou kecy

vodotesny barely jsme pouzivali uz v pulce osmdesatych let

0/0
24.7.2010 0:26

RiP3

mastňáci

souhlasím s tím, že lidé, kteří v dnešní době jezdí na vodu (a vyznačují se aspekty, které jsou uvedeny v článku - žluté popř. červené umělohmotné lodě apod.) s vodáky nemají společného vůbec nic. Jsou to obyčejní turisté lační po zážitku, který jim slibují brožury cestovní kanceláře nebo stránky (i webové) různých deníků, týdeníků a občasníků... stejní turisté, kteří vydrží čekat hodiny ve frontě na cokoli, jenom aby si během několika vteřin pořídili snímek a mohli se poté z pohodlí otomanu v klidu kochat a říkat si: "podívej mámo, tam jsme taky byli" ...

0/0
23.7.2010 19:23

fatmike

Kecy, kecy, kecy....

Pokud je pan autor skutecne radoby drsny vodak, tak take vi, ze spravni vodaci jezdi a jezdili na vodu vzdy ke konci jara a ne v lete. Takze at si v klidu vyrazi jako spravny vodak nekdy v kvetnu a urcite se nebude muset mackat pred jezem apod. Protoze v lete bylo na vode plno vzdycky......A nikdo mu nebrani, aby si sve veci dal jen tak do lodi, kdyz je pro nej plastovy barel moc nobl....Pak nam muze poreferovat, jaky to bylo, kdyz se chtel prevlict do suchyho a ono nic suchyho nebylo;-D

0/0
23.7.2010 15:33

Hroznej puberťák

Re: Kecy, kecy, kecy....

Hele, to psala pani, a ne pan ;-D

Jo a "správní" vodáci jezděj na vodu i v zimě, namátkou: www.raft.cz/clanek.aspx?ID_clanku=1072

0/0
23.7.2010 16:28

Belzebub Pekelný

.........

stačí vyjet někam na východ a romantika je tu ..... doporučím ukrajinu

0/0
23.7.2010 6:41

consummer

Co

je to za ubohou nic nevypovidajici slataninu. Vyzniva to jako brek zhrzeneho duchodce nad tim, ze je "mladi v tahu" (kdyz to reknu kulantne) Pani bude jiste take dlouholeta zaslouzila chatarka. Ze sem to vubec cetlRv

0/0
22.7.2010 22:19

Valentyna

Re: Co

přesně tak, ona právo jezdit po vodě má a ostatní ne? To snad není možné!!!!Rv

0/0
23.7.2010 9:36

qendorf

AHOOOOOOOOOOOJ

Já teda nevím, ale musím s tou paní v lecčems souhlasit... Kromě špinavých řek :) Zřejmě už 80 let na vodě nebyla. řeky jsou od revoluce čímdál čistší. Ale to co jezdí kolikrát po vodě je hnus... Už si ani neříkají AHOOOOOOOOOOOOJ. Kemp ZLATÁ KORUNA je krásný příklad jak z romantiky udělat kýč... Před 15 lety to bylo úplně jiné...

0/0
22.7.2010 20:34

Valentyna

Re: AHOOOOOOOOOOOJ

souhlas s tím, že kvalita vody je teď mnohem lepší než 20 let zpátky. To je teda zase blábol!!!!

0/0
23.7.2010 9:37

Hroznej puberťák

Háček na neděli

Kdo by jel? Ale schopný háček se zkušenostmi, ne flákadlo na opalování :-P

0/0
22.7.2010 18:55

Hroznej puberťák

Re: Háček na neděli

Nebo spíš už asi na sobotu, jak tak koukám na předpověď. Otava z Čeňkárny do Sušice, nějakých 25km, začátek je WW III, pak WW II, pokud ta předpověď vyjde a fakt naprší (věřím, že ano).

0/0
22.7.2010 22:24

RiP3

Re: Háček na neděli

by mě zajímalo, jak chcete jet z Čeňkárny... Když pominu fakt, že naposledy jsem tam jel před vyhlášením NP, protože pak to prostě nešlo, tak další problém je, že po velké vodě v roce 1993 se koryto změnilo tak, že je prakticky nesjízdné za jakékoli vody...

0/0
23.7.2010 19:19

Hroznej puberťák

Re: Háček na neděli

A sakra, jen loni jsem to sjel dvakrát, to asi proto, že jsem nevěděl, že to nejde. Ale zdaleka jsme tam nebyli sami, kdo to nevěděl a sjel to taky ;-D

Jestli opravdu pojedu nevím, zajedno jsem t.č. bez háčka, za druhé je na předpovědi špička až do 3.SPA, přičemž od druhého se na řeku nesmí. Takže uvidíme, v záloze je ještě něco jiného.

0/0
23.7.2010 19:28

kovarna

Re: Háček na neděli

sice je to možná v národním parku, ale splouvání je zde povoleno od 15.3. do 30.10. jezdíme sem každý rok na jaře s vodáckým oddílem a musím říct že horní úsek fakt stojí za to, ale musí téct alespoň 10 m3/s, jinak je to strašný kodrcání přes kameny. jo a musí se jet na kajaku nebo nafukovačce, jinak budete furt vylévat...

0/0
24.7.2010 19:11

Hroznej puberťák

Re: Háček na neděli

Na řeku se může, nesmí se vylézat na levý břeh (v tom horním úseku). Plus to omezení dobou a myslím, že je dáno i minimum na vodočtu. Ale to minimum je stejně tak malé, že nemá cenu to jet. Jinak loni jsme tam dvakrát chytili průtok 40m3, v tuhle chvíli tam teče 50, ale už to zase padá, do zítra to nevydrží. Jinak jezdíme  hlavně vzducholodě, jeli jsme to na Pálavě se šprajdou, bez ní se komplet zaleje ani ne po půl km...

0/0
24.7.2010 19:34

odseriku

minulý týden

Jen malá zkušenost z minulého týdne - ve středu během dne z Dobronic do Bechyně... prázdná řeka, volavka, konipasové bílí, modré vážky a šídla, pohoda, sluníčko, nádherné koupání, pár ochotných místních, kteří navigovali u kamene schovaného pod hladinou....  A - ano - měli jsme půjčené rafty, s sebou i malé děti a zrcadlovku jsem po prvním úseku, kdy jsem fotila, schovala do barelu... Super čas pro všechny, zážitek pro děti.... jeden den z týdenní dovolené.... ty další byly zase jiné, taky pohodové.... a proč ne???

0/0
22.7.2010 18:49

Valentyna

Re: minulý týden

jo, ale tohle by Vám paní autorka asi nepřála. Podle jejího popisu jste (s raftem) moderní diletanti a na vodu mají právo jezdit jen lidí v laminátové kanoi, protože jinak jste snobi!!! ;-(

0/0
23.7.2010 9:39

you.can

nejlepší je

když nějakej 20ti letej mamlas otevře v kempu kufr meďáka svýho táty a nechá to nahlas bubnovat do tří do rána, aby bylo vidět že kluk je zle přísnej. Co chvilku autu otevře dveře aby bylo vidět kdo je pánem a je slyšet aby byl prostě vidět a slyšet..

0/0
22.7.2010 17:40

f0rr35t

.

jo, je fakt, že na vodu jezdí čímdál víc mastňáků, aby vyplnili čas mezi snídaní a obědem. Ale proč kvůli tomu hned nadávat na konzum, národ Švejků a kdoví co ještě? Mastňáci tu byli, jsou a budou... nic nového. Musíte se s tím naučit žít, nadávání nepomůže. Já v létě chodím maximálně do svého bazénu a na výlety a dovolenou jezdím mimo sezónu. Mastňáky musíte brát jako přírodní úkaz (prostě existují a zařiď se podle toho) a ne jako hrozbu společnosti ;-D

0/0
22.7.2010 11:32

_lu

...

jojo je to hrozný... k nám do prahy taky jezdí čim dál víc lidí, místo aby studovali architekturu a šli do muzea, tak zaparkujou škodofky přímo ve městě na našich místech a hurá běhat po našich obchoďácích... asi sme je vyhnali od těch krásných klidných řek:-)

0/0
22.7.2010 11:15

f0rr35t

Re: ...

R^ nejsem z Prahy, ale souhlasím. Lidi z vesnic si ukazují prstem na "pražáky" jak se jim prohánějí za domem na kole, potom naloží celou rodinu do auta a jedou jako správní zálesáci do hypermarketu ;-D

0/0
22.7.2010 11:37

Valentyna

Re: ...

;-DR^

0/0
23.7.2010 9:40

Wohma

Zahorklost a zpusob argumentace

Z clanku cisi neuveritelna zahorklost a skoro az arogance (ja jsem ta spravna vodacka a vy jste pekny nuly!), kterou navic totalne srazi pochybny zpusob argumentace. Ve clanku jde o komercionalizaci vodactvi a aktivit s tim spojenych, autorka si ale jen tak mimochodem pusti hubu na spacir a zacne se navazet napriklad do lidi, kteri pouzivaji vodotesne sudy, coz mi prijde vylozene hloupe. Ano, jakmile ma clovek sud, tak je vsechno spatne Rv

Prilis take nechapu jakesi narazky na kvalitu vody, ktera v mnoha oblastech v ramci poslednich 50 let spis stoupa.

Uvahove casti clanku stenajici nad ruchem rek ma jiste pravdu, pokud se v uvahu bere jen Sazava a Vltava. Jsou to snad jedine reky? Tyto dve jsou symbolem pro raj vodaku-ochlastu uz drahne let, takze nevim, nakolik je to problemem "dneska".

Nebylo by snad lepsi tento clanek publikovat jako NAZOR? Nebo nejlepe v ramci blogu, kam patri?

0/0
22.7.2010 9:55

Valentyna

Re: Zahorklost a zpusob argumentace

mluvíte mi z duše..ať už o zahořklosti autorky, tak o kvalitě vodyR^

0/0
23.7.2010 9:42

Hydro

Vážně to vidíte tak černě?

Milá Zdenko,

nevím zda Vám vadí víc skutečnost, že na některých řekách můžete potkat davy vodáků nebo to, že na jejich zájmu vydělávají půjčovny lodí. V každém případě se mýlíte hned v několika věcech. Protože v diskusi není dost prostoru dovolil jsem si na Váš článek reagovat na stránkách HYDROmagazínu ( http://www.hydromagazin.cz/clanek/351-byznys-a-konzum-v-poetickem-svete/  )

S úctou Honz.

0/0
22.7.2010 9:48

___Radin::::

Re: Vážně to vidíte tak černě?

pěkné R^

0/0
22.7.2010 10:07

plejtvák

Re: Vážně to vidíte tak černě?

super reakce...letos na vodu ještě určitě vyrazím......hezlé léto i vám, Honzo.

0/0
22.7.2010 12:10

mattiCZ-2

Re: Vážně to vidíte tak černě?

R^

0/0
22.7.2010 17:01

Hroznej puberťák

Holt

... se dneska jezdí na vodu na jaře a na podzim, když je na buřťáky a mastňáky zima. Aspoň je v tu dobu voda, na rozdíl od léta, když není přímo po dešti, ať si nemehla drncaj z Týnce akorát po vlhkejch šutrech místo vody. A když náhodou v létě zaprší? Mám jeden malej tip - tu krásnou trasu Týnec - Pikovice sjet ráno, Biolek v Týnci otevírá někdy v 9, když vyrazíte v 8, budete na vodě sami a nemusíte stát fronty na jezech. Ideální je, když ještě prší. Ahoj v neděli ráno v Týnci ;-D teda pokud nenaprší na Šumavě a nevydám se na Čeňkárnu, to je přeci jen trochu jiná liga, tam se naštěstí plastové banány z půjčoven nepotkávají už z principu...

0/0
22.7.2010 0:04

chrobaktruhlik

Re: Holt

jednou jsme udělali tu chybu že jsme dorazili do Týnce v so poo - nikdy více ! prostě špatný timing :-(

0/0
22.7.2010 7:21

vokaty

Re: Holt

Sázavu, klasický úsek Týnec - Pikovice, jsme jeli toto úterý po práci, na vodu jsme dávali v 18:20 a do půl desáté jsme si užívali úplně prázdné řeky, potkali jsme jednu volavku a jednoho kajakáře. ;-)

0/0
22.7.2010 11:47

Hroznej puberťák

Re: Holt

Moc nechybělo a ty kajakáře byste potkali dva :-) dokonce jsem jej měl s sebou v práci, ale bohužel mi to nevyšlo. Doufám, že ten deštivý víkend něco nadělí, teď už je té vody zase málo.

0/0
22.7.2010 11:50

Kuba Turek

řeky byly dříve frekventované tepny

Aby nebylo mýlky... řeky včetně Sázavy a Vltavy jsou dnes oproti době před sto lety skoro opuštěné. Třeba do Prahy připlouvaly desítky vorů denně, do toho pluly lodě, bárky, lodičky, přívozy, parníky.... Po březích se tahaly velké lodě nazpátek proti proudu pomocí koňských i lidských potahů, břehy byla zpevněny po obou stranách navigací a po ní vedla frekventovaná cesta. K tomu fungovala infrastruktura (hospody, útulky, hostince...), veškeré doprava se koncentrovala do údolí řek, protože s potahy by se nikdo netrmácel přes kopce, kdyby nemusel. U řeky se žilo, pralo, brala se tu voda... Rabaření byla denní obživa...

0/0
21.7.2010 23:32

ujko.straka

úsměvné

No tak ji tady hned nekamenujte. Pár let zpět jsme jeli celá firma taky na vodu, samozřejmě to zařizovala agentura a fakt je ten že tam prostě bylo přehuštěno a výjimkou nebylo čekání ve frontě před jezem 20 - 30 min než na nás přišla řada. Něco o vychutnávání a romantice na řece jsem hodil za hlavu, tenhle výlet se zredukoval na dojetí do cíle. Jó hold pro romantiku se už nejezdí na český řeky, ale na slovensko ( Váh, Hron) nebo pro vyznavače plachtění Mazurské jezera  v Polsku.

0/0
21.7.2010 23:12

Toranoko

Re: úsměvné

Ja byla taky s kurzem - skolnim vyletem, a i na romatiku a uzivani zbylo :-)

Ona tahle romantika a uzivani si a pohoda je v nasem pohledu na svet, ne v tom, co se deje okolo...

Kdyz se zadivam na odraz slunce na rece, a plne ho vnimam, muze byt kolem me deset vodaku, a stejne si to uziju..

0/0
22.7.2010 12:51

Brainwashington.

Dá se říct, že fejetony psal Karel Čapek, a dnes?

Dnes je to mastňácká záležitost.

0/0
21.7.2010 22:24

CART09

no a?

nezlobte se na mě, ale kdyby nebyl zájem, tak se všechny ty půjčovny neuživí. A tudíž není problém v tom, že existuje hodně půjčoven, ale v tom, že je prostě míň řek, než lidí... A kdo/co dává někomu právo prohlašovat o sobě "já jsem ten, kdo tu má přednost"? Vodotěsné sudy kritizují, ale jezdí snad oni ve vlastnoručně vyrobených lodích, nejlépe vytesaných z jediného kmene? Kde je ta hranice pokroku, která určuje, kdo je ještě "vodák" a kdo "masňák"?

Semafory na šlajsnách by se jim nelíbily, ale vyhrazovat řeku jen někomu ano? Co takhle rovnou vydávat povolenky na sjíždění řeky? Uděláme na to spešl úřad, to bude "těm pravým vodákům" vyhovovat víc?

0/0
21.7.2010 21:51

Mc_Bain

Re: no a?

Tak mimochodem, úřad už na to je ... je hodně peněz, které v rámci podpory cestovního ruchu na to vynakládá stát z našich daní ... ano, jsem pro zavedení povolenek jak si napsal. Je lepší pro stát brát než dávat.

0/0
21.7.2010 21:55

CART09

Re: no a?

vida, se to změnilo za těch pár let, co jsem nebyl na vodě... a tohle autorce nevadí? že když chce jet na "svojí" vodu, tak si musí pro povolenku?

0/0
21.7.2010 21:56

CART09

Re: no a?

aha, sorry, jsem to blbě přečet... :-) tak oprava - to BY autorce nevadilo?

0/0
21.7.2010 21:58

Mc_Bain

Re: no a?

Povolenky jsou snad jen na Horní Vltavu ... ale když už jsme u toho, každá řeka má nějaké povodí, které se o ní stará ...

0/0
21.7.2010 22:02

Zed42

Re: no a?

No mate a nemate pravdu.

Pravda je v tom, ze na reku maji stejny narok vsichni (alespon z obecneho pohledu).

Autorcinu uvahu beru jako povzdech a pripojuju se / podepisuju se pod ni.. Neb to kam se posunulo vodactvi od dob laminatek a platenech lodaku do kterych neteklo jenom trochu a jenom chvili je... proste dramaticky. A neni to o materialech a (ne)rozbitnosti lodi: drivejsi vodaci byli ricni obdoba trampu - vyrazeli za prirodou a umeli na lodich jezdit. Dnesni (ne)vodaci se tam jedou vozrat, zarvat si a presunovat se od jednoho stanku s pivem a burtama ke druhymu mnohdy znacne komickym a neumelym zpusobem.

Maji kvuli tomu mensi pravo na reku? Netroufam si posoudit - stejne jako nemam jasno v tom, jestli ma stat financne podporovat umeni. Ma se z dani (penez nas vsech) prispivat na operu ve jmenu "vyssiho principu"?

Prozatim je reseni jen jedno: jezdit na vodu mimo sezonu nebo do zahranici...

0/0
21.7.2010 22:27

chrobaktruhlik

Re: no a?

mimosezóna už snad ani není...

0/0
22.7.2010 9:44

Hroznej puberťák

Re: no a?

Je, když je 8 stupňů nad nulou a voda má 4, moc lidí tam nepotkáš ;-)

0/0
22.7.2010 11:05

chrobaktruhlik

Re: no a?

mně je zima i v létě v Chorvatsku !!

0/0
22.7.2010 20:50

Hroznej puberťák

Re: no a?

To máš blbý, to si moc v klidu nezajezdíš.

0/0
23.7.2010 10:14

wercza

Jo, chápu

autorku i všechny pobouřeně reagující... sám na vodu moc nejezdím, ale chodím a jezdím na kole, a všechny tyhle aktivity podlehly v posledních 10 letech bohapusté komerci, kdy každý, kdo na to má finančně, se sere tam, kde na to nemá nejen fyzicky, natožpak aby si to srovnal v lebce... na řece nebo na silnici se to bohužel nedá až tak moc vyselektovat, nejlepší je to na horách, kde od určité nadmořské výšky blba nepotkáš... Ale jinak, abych reagoval na ty nejvzteklejší, nejen na silnici, ale i na vodě platí určitá, byť nepsaná pravidla, a nejsou to pravidla ve stylu "uhni, ty blbečku s kajakem, my máme raft pro deset lidí..."

0/0
21.7.2010 21:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.