Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vybíráme horské kolo 2. díl: dnes podle odpružení, zdvihu, brzd i typu cyklisty

Univerzál se zdvihem 80-100 mm, trail biky se 120-130 mm či kola se zdvihem ještě o patro výše? Kotoučové, nebo ráfkové brzdy? Odpružená vidlice vzduchová, nebo pružinová? I to jsou důležité faktory při koupi kola. Výběr podle rámu a materiálu jsme vyřešili v minulém článku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dyvan Bezper

To jsou mi novoty.

Na takovém bicyklu umí jezdit kdejaký trouba. Ale Ukrajina, to je, panečku, jiné kafe. Místo ložisek silonová mezikruží, váha kolem 20 kilo, to je o něčem jiném. Kdysi jsem se dozvěděl, že Ukrajina je bicykl, určený do širých ruských stepí, kdy je ho, prvních dvacet kilometrů roztahovat moskvičem.

0/0
17.4.2010 12:58

King_Feanor

Re: To jsou mi novoty.

R^;-D

0/0
26.4.2010 12:52

avatar1

Re: To jsou mi novoty.

Jo to byly kola. Za komoušů jak ty kola začali prodávat za 290 korun, tak u nás kluci z toho sundávali světla s blatníky a bylo z toho MTB 29 palců.R^ ;-D 

0/0
12.5.2010 5:03

hombre_71

Kecy, kecy, ježek v kleci :-)

...troufám si říct, že 90% těchto informací je pro 90% českých rekreačních cyklistů naprosto bezcenných. Mluví se zde totiž o kolech cenové kategorie tak asi 25.0000 + ...a jen tak pro zajímavost se zkuste ve svém okolí zeptat kdo by za kolo dal takový prachy. No a fajnšmekři se sdružují na odborných webech, ti se informacím na iDnesu spíš pousmějí

0/0
14.4.2010 19:35

individual

Re: Kecy, kecy, ježek v kleci :-)

Ta číslovka 25.0000, to má znamenat 25 Kč, 250 000 Kč nebo 25 000 Kč? Nejspíš to poslední, že?

Tak věř, že ti fajnšmekři, jak píšeš, nejezdí na kolech za 25 000 Kč, ale klidně za dvoj nebo trojnásobek. Bike za 25 000 Kč je lepší průměr a pokud se vydáš kamkoliv do terénu, kam lidé na horských kolech jezdí, tak poznáš, že bike za 25 tis. Kč a více tam rozhodně nemá jen 10% lidí. Spíš tak 60%...

0/0
15.4.2010 6:50

MH5

Re: Kecy, kecy, ježek v kleci :-)

Souhlas, těch 60% je střízlivý odhad. Článek není opravdu určen pro nikoho. Ti co to čtou, dají za kolo tak do 15 000 Kč, aby s ním jezdili po vyasfaltovaných cyklostezkách - pro ně tento článek není, pro lidi co jezdí na kole tak maximálně do hospody taky není - ti tento článek ani nerozkliknou, protože je to nezajímá a ta posední skupina ortodoxních bikerů se nad podobnými obecnými tlachy jen smějí. Takže suma sumárum, jen splněná norma počtu článků za týden pro autora, jinak prd.

0/0
15.4.2010 20:56

individual

Re: Kecy, kecy, ježek v kleci :-)

S tímhle souhlas.

0/0
15.4.2010 21:50

ronnyx

Pro 90% kolařů

jsou kotouče zbytečnost!

0/0
14.4.2010 8:12

vasapro

Re: Pro 90% kolařů

podle ceho soudite? 8-o ... 90% cyklistu si neumi seridit poradne V brzdy a pokud by meli hydrauliku, tak nemusi par let kvuli brzdam do servisu ;-)

0/0
14.4.2010 9:10

sid_cz

Re: Pro 90% kolařů

no nevím, ale kotoučovky zas tak úplně bezúdržbové nejsou

sám je sice mám a jsem spokojený, ale pro rekreačního cyklistu stačí Véčka protože stojí zlomek ceny

0/0
14.4.2010 10:17

individual

Re: Pro 90% kolařů

Co konkrétně je třeba pravidelně udržovat na kotoučovkách? Kotoučovky jezdím 6 let a jedinou údržbou vždy byla jen výměna destiček...

0/0
15.4.2010 6:52

sid_cz

Re: Pro 90% kolařů

čištění, seřizování třmenu a v článku zmíněná občasná výměna kapaliny, to si asi těžko uděla běžný uživatel sám doma

zkřivíte kotouč (stačí málo) a  už to drhne, na skoro veškerý servis musíte do servisu, Véčka si pošteluje i úplný amatér

0/0
15.4.2010 10:50

individual

Re: Pro 90% kolařů

Brát čištění, tedy běžnou činnost, kterou potřebuje celé kolo, jako údržbu, to je zajímavé...;-).

Co konkrétně je potřeba nastavovat na třmenu? Ten se jednou namontuje a pak už na něj není třeba sáhnout.

Kapalinu stačí měnit cca 1x za 3 roky, takže to je skutečně náročná údržba... ;-D.

Výměna zničených částí (zkřivenný kotouč) není úkonem běžné údržby. navíc výměnu kotouče zvládne každý, kdo umí odšroubovat a našroubovat 6 šroubků...

Zkusím tedy znovu: co je třeba na kotoučovkách pravidelně udržovat?

0/0
15.4.2010 12:08

Labaro

Re: Pro 90% kolařů

No, ono úplně stačí, když kolo trochu nešťastně spadne - úplně stačí, když máte kolo opřené a trochju foukne vítr. Když se trefíte do citlivého místa hydrauliky, můžete počítat za výměnu hydrauliky pár tisíc. Páčka s lankem je o hodně odolnější, případná oprava je cca 10x levnější. O této nevýhodě (asi nejpodstatnější) u hydrauliky se článek vůbec nezmiňuje.

0/0
23.4.2010 21:30

HaT007

Re: Pro 90% kolařů

Naprostý souhlas. Zde taky vidím dost silné loby výrobců kol. Vzpomínám si, když sem kupoval kolo (dva roky nazpět), a prodejce se mě ptal, jaký chci brzdy. Když sem mu řek že normální V-čka, pousmál se a řek – OK, to jste mi ušetřil práci. Taky byl proti kotoučům na české ježdění.

Shodli sme se na tom, že kotouče mají podstatný význam na horské ježdění. Kde se opravdu brzdí, a normální špalky v pohodě upečete. A ráfek odepíšete za dvě jízdy :-). Tady to význam má. Ale na naše rovinky … :-) .

P.S. na kole najezdím hodně, a hlavně v blátíčku a sjezdech si užívám. A že bych někdy měl problém s malou účinností brzd? Nikdy. Kolo do smyku dostanu pokaždé dvěma prstama…

0/0
14.4.2010 14:49

pavev1

Re: Pro 90% kolařů

Po těch rovinkách co jich většina jezdí by stačilo brzdit jako dříve -  šlapnutím dozadu - torpedo.

0/0
14.4.2010 15:04

individual

Re: Pro 90% kolařů

" hlavně v blátíčku a sjezdech si užívám. A že bych někdy měl problém s malou účinností brzd? Nikdy."

;-D;-D;-D

Už tě vidím, jak v 70 km/h dvěma prstama a véčkama účinně brzdíš...;-D.

0/0
15.4.2010 6:57

bjerndi

Re: Pro 90% kolařů

uz Te vidim jak v blate pojedes 70 ;-D;-D;-D

0/0
23.4.2010 11:14

Labaro

Re: Pro 90% kolařů

A proč ne? V tý rychlosti bych viděl spíš problém v tom, abych při razantnějším brzdění nedostal kolo do smyku.

0/0
23.4.2010 21:40

_o0o_

Nevýhoda kotoučových brzd

No nevýhoda je v tom že vržou (přední). Buď mám špatnou směs destiček nebo nevím. Seřídit to nejde. Měl jsem  to ve dvou krámech a nic...

0/0
13.4.2010 6:06

individual

Re: Nevýhoda kotoučových brzd

U většiny kotoučovek to nastavit lze. Vezmi bike do slušnýho servisu, tam ti poradí.

0/0
13.4.2010 8:35

seamys

Re: Nevýhoda kotoučových brzd

taky mi vrzala predni kotoucovka (mechanicka), hlavne na mokru, vyresil jsem to imbusem, i prumerny kotoucovky jdou seridit vlastnimi silami, ja mam myslim dokonce podprumer

0/0
13.4.2010 9:57

HaT007

Re: Nevýhoda kotoučových brzd

Naprostý souhlas. Zde taky vidím dost silné loby výrobců kol. Vzpomínám si, když sem kupoval kolo (dva roky nazpět), a prodejce se mě ptal, jaký chci brzdy. Když sem mu řek že normální V-čka, pousmál se a řek – OK, to jste mi ušetřil práci. Taky byl proti kotoučům na české ježdění.

Shodli sme se na tom, že kotouče mají podstatný význam na horské ježdění. Kde se opravdu brzdí, a normální špalky v pohodě upečete. A ráfek odepíšete za dvě jízdy :-). Tady to význam má. Ale na naše rovinky … :-) .

P.S. na kole najezdím hodně, a hlavně v blátíčku a sjezdech si užívám. A že bych někdy měl problém s malou účinností brzd? Nikdy. Kolo do smyku dostanu pokaždé dvěma prstama…

0/0
14.4.2010 14:47

HaT007

Re: Nevýhoda kotoučových brzd

Heh, to mělo být jinam. Ten iDnes je nějakej poblázněnej. Nejdřív mi tvrdí u prázdného příspěvku že ho mám zkrátit o 800 znaků a pak když sním dobojuju, prdne ten příspěvek jinam.... Ufff.

0/0
14.4.2010 14:49

sarumánek

díky moc

Bez vašeho zasvěceného článku by si jistě každý "rekreační cyklista jezdící po afalových cestách" zajisté málem vybral enduro za 40 tisíc... Ještě, že jste mu to vysvětlili ;-D

0/0
12.4.2010 23:50

three times banned star

Jízda na kole působí impotenci

http://www.nytimes.com/2005/10/04/health/nutrition/04bike.html

0/0
12.4.2010 23:38

maoid

výběr

zvažuji zda koupit  kellys nebo author, poradíte??? (cross)

Exquisite DSC   x     Mission

0/0
12.4.2010 20:45

Rudý přízrak fights for freedom

Re: výběr

skoda, ze jsi nenapsal cenu za jakou to chces kupovat, obe kola jsou dost slusna, nedokazu ti poradit ktere, protoze se mi libi obe dve. Authora mam rad, tak bych mu dal asi prednost, ale zase Kellys nebude tak okoukanej. ;-)

0/0
12.4.2010 21:30

Tchynin

Re: výběr

 jestli můžu doporučit author ani kellys nebrat v této cenové relaci byla min.rok pecka rám VAUTRON + XT,XTR či SRAM výbava Avidy kotouče a vidlu kolem 6-7tis. jinak tento rok se designově, cenově a kvalitativně moc povedli kola GHOST.

0/0
14.4.2010 22:46

Villy

Jaký

je názor na odpruženou sedlovku jako alternativu k celoodpružení? Dík.

0/0
12.4.2010 20:15

lopucho

Re: Jaký

celopéro to nenahradí ale jízda s ní je rozhodně pohodlnější. Hlavně to chce nekupovat takovou co pruží tím že poodjede šikmo dozadu, ale chce to normální píst

0/0
12.4.2010 20:34

Hroznej puberťák

Re: Jaký

Nezhoršuje náhodou záběr tím, jak mění vzdálenost sedlo - střed?

0/0
12.4.2010 20:55

Villy

Re: Jaký

Jak píše lopucho, pokud to není "posuvná", tak se vzdálenost nemění. Mám pístovou a asi u ní tedy chvíli zůstanu, na celoodpruženo dojde později. Dík za názory :)

0/0
12.4.2010 21:12

individual

Re: Jaký

A jaký je tedy princip onoho pružení, když se podle tebe nemění vzdálenost sedlo - středová osa ;-D?

0/0
13.4.2010 8:37

IfčaX

Re: Jaký

Myslela jsem, že je to naopak. Že proto se dělají ty s paralelogramem (co odjedou šikmo dozadu), aby se neměnila vzdálenost šlapacího středu od posezu...

0/0
13.4.2010 9:24

Rudý přízrak fights for freedom

Re: Jaký

Odpruzena sedlovka? No na rekreacni pomalou a pohodlnou jizdu proc ne, koho bavi se na kole houpat, tak to oceni. ;-)

0/0
12.4.2010 21:23

lopucho

Re: Jaký

Je potřeba správně nastavit pak není problém

0/0
12.4.2010 21:27

Hulmiho Ukolen

Re: Jaký

Nikdy jsem ji nezkoušel (mám celoodpružené kolo), ale mechanik mi ji pro ženu rozmlouval. Některé typy můžou i poškodit vazy.

0/0
12.4.2010 22:01

individual

Re: Jaký

Odpružená sedlovka je kolosální nesmysl.

0/0
13.4.2010 8:37

ss001

Re: Jaký

Tvrdí jen ten co nezkusil :-)

0/0
16.4.2010 13:56

individual

Re: Jaký

Máš pravdu, že jsem nezkusil. Na mém celoodpruženém kole ani není důvod.

A proč je to kolosální nesmysl? Z mnoha důvodů: např. neřeší to zlepšení kontaktu kol s povrchem, funguje jen v sedě, mění se vzdálenost sedlo-střed nebo sedlo-řídítka, neeliminuje to vibrace řídítek...

0/0
16.4.2010 14:11

anavea

Re: Jaký

A na co by taky bylo, aby odpružená sedlovka fungovala jinde než v sedě? A proč by proboha měla ještě ke všemu tlumit vibrace řidítek??? Jasně, jestli hledáš něco, co bude tlumit vibrace řidítek, pak je odpružená sedlovka k ničemu... ale ona se pořizuje k jiným účelům... ;-D Třeba nášlapné pedály taky netlumí vibrace řidítek a nejsou kvůli tomu k ničemu... ;-D

0/0
16.4.2010 20:43

Big Daddy 400

.

ghost cross 5500R^

0/0
12.4.2010 19:50

maoid

značka ??

zvažuji zda koupit  kellys nebo author, poradíte??? (cross)

0/0
12.4.2010 19:14

rafton

Re: značka ??

Záleží na konkretním modelu značky a ne na značce jako takové.

I když samozřejmě barva a značka jede :-)

0/0
12.4.2010 19:45

lopucho

Re: značka ??

stejně to všechno bouchají na taiwanu nebo kde akorát změní samolepky;-D

0/0
12.4.2010 20:35

Rudý přízrak fights for freedom

Re: značka ??

to jo, ale na vybave zalezi o dost vice nez na samotne znacce kola. Pac u levnych sad plastove casti moc nevydrzi. !

0/0
12.4.2010 21:19

falonso

Re: značka ??

Doporučuji značku MERIDA, za rozumnou cenu hodně dobré náčiní...

0/0
12.4.2010 21:01

sid_cz

Re: značka ??

všechny značky mají kola různě vybavená v různých cenových kategoriích, takže Author za desítku bude 100% horší, jak Merida za patnáct

vyplatí se kupovat výprodeje loňských modelů, ceny jsou pak hodně zajímavé

0/0
14.4.2010 10:21

bestiak

celopéro

uprimne moc nechapu ten trend - chces horske kolo, kup si celopéro!!! to jak na konci davaji tipy, jake kolo si poridit, to jen dokazuje.....pokud nekdo jezdi v echt terenu, tak nemam nic proti, ikdyz ja jsem konzervativni a porad si davam do tela s pevnym ramem. Stejne mi ale pripada, ze vetsina majitelu horskych kol jede maximalne jednou za mesic kousek pres nejakou polnacku, kde je zadni odpruzeni k nicemu...

0/0
12.4.2010 17:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.