Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vzácný Masarykův salonní vůz se měl stát pojízdným socialistickým kulturákem

Unikátní železniční vagon, který používal prezident Masaryk, a poté i další naši prezidenti, měl namále. Vůz, jenž dostal prezident k 80. narozeninám v roce 1930, mohl skončit zapojený ve stavebním vlaku jako kulturní souprava. S tím soudruzi v minulém století vážně počítali a pojízdný rudý koutek by asi brázdil republiku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Blackhawks

nadherna nostalgie.....

0/0
11.3.2010 7:38

chroustík

Ano,

v roce 1968 jeli naši soudruzi do Čierné pri Čope tzv. Dubčekovým salonním vozem a pancéřováním apod. No a v podstatě byla k dispozici celá vládní souprava vozů se státními znaky, akorát, že se s nimi moc nejezdilo, pamatuji jízdu Husáka v roce 1976, když si jel pro nebožku do Bratislavy z Prahy přes Kolín, tak všechno mělo zpoždění, protože trať musela být volná pro Gustu, ten radši neletěl, aby nespadl taky.

0/0
9.3.2010 17:10

martin_simek

ZEMAK ?!

0/0
8.3.2010 22:52

Yesname

Je směšné,

jak odborníci falda a kucerajan podávají rozdílné informace, a přitom si utahují z autora článku, že je hlupák. Teď ještě kdo z těch dvou je taky blbej?

0/0
8.3.2010 22:26

kucerajan

Poněkud nesprávné informace

Původní lokomotivy 498.0 neměly zabudován přikladač (štokr), ale na snímku na začátku článku ten přikladač je, byly v průběhu provozu doplněny. je vidět přímo pod lopatou, takže usilovnovný pohyb lopatou pana topiče a i vzhledem k jeho čistotě je pouze poněkud zavádějící ilustrací. Víte jak vypadá topič po šichtě? Rovněž informace o 15 ks je chybná, 498.0 bylo 60, 15 bylo vyrobeno 498.1. Jestliže i základní informace o smaze zařazit salonní vůz do stavebního vlaku zlým bolševikem pochází ze stejné líhně, je odborná kvalifikace autora na pováženou. Zajímalo by mě, kde autor tuto informaci získal. Já jsem se v mládí také chtěl stát Belmondem a netahám to na veřejnost. 

0/0
8.3.2010 12:48

jmhad

Re: Poněkud nesprávné informace

Máš ve všem pravdu.A o tom kulturáku také slyším prvně.Buď  výzkum za 20 let pokročil,nebo jedna paní povídala a nebo účel světí prostředky.8-o

0/0
9.3.2010 7:18

kucerajan

Re: Poněkud nesprávné informace

Díky za podporu, jen jsem se dopustil chyby: Nulkových Albatrosů bylo 40, spletl jsem si řádky v tabulce, počet 60 se vztahuje k Papouškům 477.0.  A pokud se týká důvodů tohoto článku, typoval bych důvod č.3.

0/0
9.3.2010 10:37

Tulák Joska

socialistický kulturák

to mě něpřekvapuje, ještě že to tak nedopadlo.....!

0/0
8.3.2010 11:37

falda

Re: socialistický kulturák

To je sice fakt, ale patrně by se ten vůz tak jako tak dochoval, byť přestavěný. Zda je technickým památkám současný systém nakloněný více než minulý, těžko říci. Poněkud opačným případem, dokládající, že ani dnes není vše úplně OK, jsou pražské parníky. Až cca do konce 80. let jezdily čtyři, dnes jsou v provozním stavu s bídou dva. Přitom jde rovněž o technické unikáty. Masarykův "salon" také mohl skončit jako chatka na Sázavě nebo včelín, jako mnoho jiných vozů.

0/0
8.3.2010 14:01

Ashrem

Další nesmysl

Pokud je vůz z roku 1930, tak ten dámský oddíl nevyužívala Charlotta Garrigue Masaryková, protože ta zemřela již v roce 1923. Idnes se zase předvedli. Rv

0/0
8.3.2010 10:59

falda

Jinak: popisovaný Masarykův vůz

bývá za lokomotivou 498.022 při jejích různých jízdách k vidění poměrně často, běžně několikrát do roka. Jeho opravu zajistily dílny v Českých Velenicích.

0/0
8.3.2010 9:26

falda

Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

a hned jsem objevil nesmysly: lokomotiv řady 498.0, jejíž představitelkou je i současný tolik obdivovaný "albatros" 498.022 (který jel mj. i 6. března do Stochova), nebylo vyrobeno 15, ale 40 kusů (15 kusů bylo vyrobeno pozdější, moderrnější řady 498.1, z nichž jedna dosáhla zmiňovaného rychlostního rekordu 162 km/h). Kromě toho v době života T. G. Masaryka nebyla řada 498.0 až takovou hudbou vzdálené budoucnosti, neboť prakticky shodné lokomotivy řady 486.0, z níž řada 498.0 vzešla (a původně byla i shodně označena), za jeho života již jezdily.

Nechci kritizovat, ale vysvětlete mi, jak může člověk věřit mediálním zprávám, když po 10 vteřinách (a to já ještě čtu dost pomalu!) najde v článku, o jehož tématu alespoň něco málo ví, dost zásadní chyby? Nebo to mělo být zase hlavně PŠM (politické školení mužstva), příznačné pro tyto a podobné sránky?

0/0
8.3.2010 9:19

svazák_malina

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

Jsi na idnes chlapče. Nejmodernější pravicový deník v ČR, kde pracují pouze novináři nejvyšších kvalit;-D

0/0
8.3.2010 9:44

A.AsalBerija

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

ja se stejne divim, jak jsem to mohl za toho bolsevika vubec prezit a dockat se tech dnesnich dnu svatecnich...a chtel bych podekovat nezavislym novinam jako je "junge front heute", modre pravo, lidove noviny a podobnym , ktere mi tak intenzivne a vytrvale jako kalacem vtloukaji do hlavy vsechna ta zverstva, ktera ti hrozni bolsevicti sadiste a vrazi z vilnosti v cechach za tech 40 let napachali...nebylo by lepsi to tady zamorit yperitem a prestehovat se nekam do nevadske pouste a zacit znova jako ti slavni prospektori pred dvema sty lety, kdyz vystrileli indiany a bizony? tam nas snad ta bolsevicka zverstva uz nedohoni... ;-D;-D

0/0
8.3.2010 14:56

Mirco1

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

Tak jste si milí příznivci marxismu krásně zanotovali, ještě jste zapomněli navzájem trumfovat, kdo z vás se měl líp, protože uměl s řezníkem domluvit pod pultem játra (a přidat dalčí pohádku o tom, jak byly masné a mléčné výrobky za socialismu "poctivé"), nebo přeskočit v pořadníku na auto. Protože tohle vzájemné vzpomínání, jak byl socialismus vlastně fajn zákonitě vždycky vede k větě "když jste trochu věděli, jak v tom chodit", tj. do normální řeči převedeno, když jste věděli jak drobně podvádět, ochcávat, korumpovat (a dnes samozřejmě na podobné praktiky poliitků, kteří se to ve stejné době naučili, nejvíc nadáváte), zkrátka, když jste věděli, jak pod velkými sviněmi být malé svině.

0/0
8.3.2010 17:42

kucerajan

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

Milý pane, je vidět, že Vaše jednostranné zaměření Vám nedovolí pochopit jediný a základní princip ideologické argumentace.  Ideolog se nikdy  nesmí dopustit při své argumentaci ani zjednodušení historických faktů, natož přímo jejich znásilnění. Vykoná tím totiž medvědí službu své ideologii, lhostejno zda správné, nebo ne. Pro příznivce ideologie opačné bude přímo bonbónkem, aby ho usvědčili z manipulace fakty a pro nerozhodné ztratí mnoho z věrohodnosti. Vy ve svém příspěvku v podstatě napadáte kritiky věrohodnosti historických faktů, že jsou zaslepenými zpátečníky ve smyslu našeho zajisté jediného správného vývoje. Zamyslete se nad tím. 

0/0
9.3.2010 11:13

computer

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

No nevím, za tatíčka mocnáře přese jezdila Mikáda? Možná proto pán mašinfíra ukazuje ruční topení, dříve běžný způsob topení. Albatrose při jízdě by stejně neutopil.

0/0
8.3.2010 9:46

cassul

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

Albatrosy řad 498.0 ani 498.1 neměly přikladač, čili opravdu házel topič lopatou. Proto se taky doporučovalo nasazení dvou topičů, protože pro jednoho to bylo na hranici možností.

Jinak provozní 498.022 není umístěn v Lužné, ale v LD Praha Libeň. V Lužné se sice objevuje velmi často, ale to je hlavně proto, že široko daleko není jiné místo, kde by mohl zbrojit, proto sem zajíždí.

0/0
8.3.2010 9:57

falda

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

Není to pravda, 498.1 měly přikladače z výroby všechny, 498.0 si nejsem jist, ale určitě je přinejmenším dostaly velmi záhy, podobně jako řada 475.1.

Jinak je fakt, že za Masaryka jezdila "mikáda" (387.0), ale existovalo již i pár větších lokomotiv řady 486.0 (tuším devět), z nichž "albatros" řady 498.0 vycházel (v podstatě šlo o poválečnou verzi lokomotivy 486.0).

0/0
8.3.2010 10:05

cassul

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

Nechci se pouštět do nějaké debaty, nemám okamžitě k dispozici literaturu a fotky, co mám doma, ale opravdu mám dojem, že 498 přikladač neměly. I teď procházím stránky o lokomotivách, kde se nikde přikladač u Albatrosů neudává, zato se několikrát zmiňuje potřeba dvou topičů. U Šlechtičen ano, u Štokrů pochopitelně taky. Antony 486.1 standardně přikladač neměly, ale po válce se tam dodával.

0/0
8.3.2010 10:30

kucerajan

Re: Jen jsem to očima přelétl, aniž bych to celé četl,

498.0 z výroby přilkadač něměly, ten se dodával na všechny při rekonstrukcích od roku 1951. 498.1 je měly už z výroby.

0/0
8.3.2010 13:10

fun-tomas

Prezident dnes a tehdy

Tehdy byla naprosto jiná doba. K Masarykovi se to hodilo a nikdo se tomu nepodivoval. Dnes by Kluse všichni prokleli za to, že má svůj vagón. Prezident dnes a tehdy je obrovský rozdíl, co se vážnosti, majestátnosti a elegance týče.[>-]

0/0
8.3.2010 6:34

cassul

Re: Prezident dnes a tehdy

Klaus má trvale k dispozici letadlo, to je ten pokrok. Jinak na tom nic nevidím, hlava státu je především reprezentativní funkce a takové věci jsou snad normální. Tehdy i dnes. Navíc tehdy se cestovalo docela pomalu, proti dnešku, takže (nejen) politici té doby docela běžně ve vlaku úřadovali, jednali, přijímali hosty a vůbec to využívali i jako kancelář a reprezentativní prostory. To se dneska nevyplatí, letadlem jsou v cíli kdekoliv na světě maximálně za pár hodin, v rámci ČR totéž autem

0/0
8.3.2010 10:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.