Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Po stopách Baťovy dálnice. Z velkolepého snu zůstaly mosty v polích

Měla to být páteřní dopravní tepna předmnichovského Československa. Moderní dálnice, která by propojila celou tehdejší republiku z východu na západ, od Jasinji do Aše. Z velkého snu, který se zrealizoval jen z nepatrné části, zůstaly mosty v zemi nikoho, dálniční propustky a náspy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Lessfax

od 50ky

od rychlostni padesatky je to cca 3 kilometry... ale nestoji to za to, mnohem zajimavejsi je hrbitov ve Strilkach, (kousek od Korycan)

0/0
18.2.2010 8:50

htraffic

Proč přes Chřiby?

Nějak nechápu proč to chtěli tahat přes Chřiby (a dokonce přes Brdo), současná varianta přes Vyškov mi přijde mnohem lepší...

0/0
18.2.2010 1:31

_Thorus_

zvířata

To autora článku nenapadlo, že ty mosty jsou myšleny pro zvěř?

0/0
17.2.2010 18:56

soames

jo. jo

 Kam se dnes hrabou na jednoho z největších moravských podnikatelů.

0/0
16.2.2010 22:00

YaTaky

Bata 4 president.

Kde jsou Ti lidi...dneska....kam se clovek podiva..vize zadna..jen hrabani pod sebe a pro sebe...ach jo..snad to vyhnje..a bude dobre..;-)

0/0
16.2.2010 19:00

saintanwar

Re: Bata 4 president.

vizionáři určitě jsou i dnes... ale jsou spíš znechuceni tím, co by museli vše udělat pro prosazení svých vizí... často se zastaví už u prvních úřednických dveřích

tak jdou jinam

0/0
17.2.2010 14:04

Kristoff

Re: Bata 4 president.

Ti lidé jsou J&T, řek to přeci Dalík....

0/0
17.2.2010 15:12

velky bratr

Budiz to dukazem nesmyslnosti statnich dalnic

Ty stoji absurdni penize, nebot je nikdo neplati ze sveho, jsou projektovany podle potreb lobbystu a pro jejich zpoplatneni se postavi dalsi absurdity za nasobky realnych hodnot. A tak to mame se vsemi moznymi statnimi investicemi - stat je nejhorsi hospodar a jedine co je treba, je zruseni drtive vetsiny jeho pravomoci, ktere slouzi jen k tomu, aby byly zneuzivany ve prospech fasistickych drzitelu kapitalu - velkych subjektu.

0/0
16.2.2010 14:18

unbreakable debater

Re: Budiz to dukazem nesmyslnosti statnich dalnic

Fašista nemůže být přeci držitelem kapitálu, když je to odštěpený socialista. ;-D

0/0
16.2.2010 19:12

_profesor_

Re: Budiz to dukazem nesmyslnosti statnich dalnic

Ale může. Ti největší socialisté právě na podnikání ve státních zakázkách nejvíc hrabou pro sebe. Proto chtějí aby stát, co nejvíc rozhazoval...

0/0
16.2.2010 22:22

eva36

Re: Budiz to dukazem nesmyslnosti statnich dalnic

Kdyby lidé nekupovali zbytečné zboží z Činy,nemuselo by být tolik dálnic.Na starých gaučích a starých přehozech se klidně udělalo 10 dětí.Teď je problém s jedním a to je k disposici kdejaká pomůcka.No nazdar.

0/0
17.2.2010 16:53

Trnitý Sirup

Kdyby ....

Po první, ale ještě i po druhý válce jsme se mohli stát světovou velmocí ....

A místo toho jsme už přes půl století v bolševicých výkalech ....

Zajímavé je, že Nacismus nás ekonomicky vlastně zakonzervoval, to teprve komunisti z nás experimentama vožralých rusínů udělali duševně i fyzicky vypálenou zem ....

0/0
16.2.2010 10:47

dalnice

Re: Kdyby ....

Pravdou je, že nebýt 2.svět.války, měli bychom dálniční síť kompletní už v 50.letech, jako jedna z prvních zemí na světě. Hlavně lidi nevěřte často omílanému tvrzení, že nebýt Němců, dálnice by se u nás stavět nezačali !!! Nebo, že kdyby válka trvala ještě nějaký rok díle, měli bychom dálnice hotové. Právě naopak, Němci při okupaci naše dálnice významně omezovali - hlavně u Prahy. Zatrhli rozestavěný dálniční okruh a nařídili stavět dva dálniční průtahy západ-východ a sever-jih. Komouši se toho chytli a částečně v německé trase vznikla Jižní spojka. Navíc kvůli válce byla stavba dálnic zastavena, protože nebylo z čeho stavět. Po válce se staveniště rozkradla a soudruzi brali dálnice jako zlo západu.

0/0
16.2.2010 11:04

Mablung

Re: Kdyby ....

S 15 mil. obyvatel se světovou velmocí nestanete :-)

Ano, nebýt komoušů, pravděpodobně bychom patřili možná do top10 nejbohatších zemí, ale počet obyvatel neokecáte ...

0/0
17.2.2010 9:55

jural

Proc Batova dalnice?

Sice Bata navrhoval, ze se musi postavit paterni silnicni komunikace CSR, ale trasovani zvolil docela jine, nez je to, co se po Mnichovu zaclo stavet a co potom bud bylo pouzito pri stavbe D1 (vetsi cast useku v Cechach), ci opusteno (Chriby, Zelivka).

0/0
15.2.2010 23:59

dalnice

Re: Proc Batova dalnice?

Přesně tak, nadpis by to chtělo změnit. Víceméně se ale právě Baťa zasloužil o výstavbu dálnic u nás. Stát se stále nemohl rozhoupat a tak Baťa nakonec začal stavět tzv. zkušební úsek dálnice, čímž vládu zostudil a stát začal plánování dálnic brát vážně.

0/0
16.2.2010 10:49

Lessfax

Re: Proc Batova dalnice?

Batova dalnice je zazity nazev ;-) ale jinak mate pravdu

0/0
18.2.2010 8:53

karelsantora

Ono je toho více co se mezi lety 1938-1948

 nezrealizovalo a nebo v tomto obdbí zkončilo,ať už silnice,či železnice a kolikrát to byly projekty keré předstihly dobu,dnes už bohužel zbyly jen trosky :-/

0/0
15.2.2010 18:56

karelsantora

Plavební kanál

co měl vect na Laby,stále omezuje některé obce,neboť území v jeho trase je blokováno

0/0
15.2.2010 18:49

bskoupy

Jen dva příspěvky: jeden z roku 1938, druhý z poslední doby

Dr.h.c. Jan Antonín Baťa - Budujeme stát pro 40 mil. lidí_1938

(http://www.ulozto.cz/3996118/dr.h.c.-jan-antonin-bata-budujeme-stat-pro-40-mil.-lidi.rar)

Dálnice D47

Ministr dopravy a spojů Zemanovy vlády Jaromír Schling podepsal 25.6.2002 (!!!) smlouvu s izraelským holdingem Housing & Construction (H&C) na stavbu D47.

Stavbu měli Izraelci postavit nejpozději do roku 2009 na vlastní náklady, uvažovaná částka na výstavbu je 28 miliard korun (!), následně ji měla mít až do roku 2032 ve správě (tzv. stínovým mýtným by od státu za tu dobu získala cca 125 miliard korun, a v roce 2032 měl stát dálnici D47 převzít za uvažovanou zůstatkovou cenu kolem 42 miliard korun.

Projekt je špatný a smlouva nemravná (http://ihned.cz/1-10008930-11936600-000000_detail-b3) Šimonovský: vláda by měla vypovědět smlouvu o dálnici D47 (http://www.novinky.cz/ekonomika/4459-simonovsky-vlada-by-mela-vypovedet-smlouvu-o-dalnici-d47.html) ČR zaplatí 20 miliónů eur (cca 626 miliónů korun) za vypovězení smlouvy o D47

0/0
15.2.2010 15:03

ProtektoRath Mittel Bohmen

Naše repre oblečení se líbí i v cizině

http://www.huffingtonpost.com/2010/02/13/olympics-opening-ceremony_n_461130.html ;-DR^

0/0
15.2.2010 14:56

ProtektoRath Mittel Bohmen

Re: Naše repre oblečení se líbí i v cizině

Těsně vedle. Omlouvám se, to patří jinam.

0/0
15.2.2010 14:57

ZZZZZZZZ

Re: Naše repre oblečení se líbí i v cizině

Z komentaru: "Czech Republic look like cheap pajamas"

0/0
15.2.2010 20:22

Rudick

Re: Naše repre oblečení se líbí i v cizině

Náhodou, líbí se. V jejich čtenářském hlasování jsme vyhráli první příčku o nejhezčí (nemyšleno ironicky :-) oblečení. :-)

0/0
16.2.2010 1:54

Mak1

Škoda, že se to nepostavilo -

dnes by stavba trvala 100 let, protože se ke všemu musí vyjádřit i zelenej Lojza, aby nedošlo k narušení životního prostoru rejska obecného ....

0/0
15.2.2010 14:56

velky bratr

Re: Škoda, že se to nepostavilo -

Predevsim proto, aby se vec prodrazila, zelenej Lojza je primarne nastrojem urcenym k necemu uplne jinymu.

0/0
16.2.2010 14:21

farous

Ta dálnice napříč ...

tím že neprotínala Prahu, by určitě přispěla ke zmenšení pragocentrismu v naší republice a byly by daleko víc rozprostřeny podniky a tím i pracovní příležitosti. Takhle se všechno soustřeďuje okolo Prahy a zbytek zkomírá ...

0/0
15.2.2010 14:51

Mak1

Re: Ta dálnice napříč ...

A my, pražáci jsme bez sebe nadšením, že veškerej transit jde přes nás:-P

0/0
15.2.2010 14:57

Karel Endler

Re: Ta dálnice napříč ...

A proto všemi silami bojujete proti každému zlepšení této neudržitelné situace...

0/0
16.2.2010 7:57

ProtektoRath Mittel Bohmen

Re: Ta dálnice napříč ...

Hm ale ona nešla ani přes Brno, Ostravu a Bratislavu. K čemu by byla dálnice odnikud nikam? Dálnice by především měly spojovat velké aglomerace, tedy v první řadě ty tři výše uvedená města a Prahu. Dálnice mezi menšími aglomeracemi jsou až druhořadé.

0/0
15.2.2010 15:03

Hmmhator

Re: Ta dálnice napříč ...

Prave naopak-Praha a Brno se na ni mohly napojit bezproblemove, cilem bylo vytvorit spojnici cele republiky, a zaroven nezatezovat mesta "prujezdni" silnicni dopravou.

0/0
15.2.2010 15:13

ProtektoRath Mittel Bohmen

Re: Ta dálnice napříč ...

Ano, Praha by se krásně napojila padesátikilometrovým úsekem někam do Votic a Brno dvacetikilometrovým někde u Blanska. K tomu Bratislava 150km úsekem další dálnice a Ostrava 100km. K čemu by taková dálnice byla? Ke spojení Zlína s Plzní mimo obydlené území? A co průmysl? Pročpak se nejdůležitější dálnice u nás má vyhýbat průmyslovým regionům, jako jsou severní Čechy, Ostravsko? Podívej se třeba na Německo. Proč Němci stavěli všechny jednociferně označené dálnice mezi velkými městy? Proč nespojili nějaké vesničky a k městům nevedli 100km přivaděče? :-P

0/0
15.2.2010 15:28

dalnice

Re: Ta dálnice napříč ...

Zaprvé. Tenkrát se s nákladní dálkovou přepravou vůbec nepočítalo, od toho byla železnice. Zadruhé. Nelze srovnávat velká německá města, často několikasettisícová a ta česká. Když se podíváte, kolik měly před válkou obyvatel třeba takové Budějovice a další, dnes stotisícová města.

0/0
16.2.2010 11:09

unbreakable debater

Re: Ta dálnice napříč ...

Jistěže se s nákladní dopravou počítalo. Právě proto se Baťovi taková dálnice hodila, protože pro jeho lehký průmysl je přeprava po silnicích lepší. Jinak by Zlín, jako dálniční uzel, ztrácel význam už úplně, protože v Ostravě a Brně žilo 10x tolik obyvatel, v Praze 20x tolik.

0/0
16.2.2010 13:00

gruff

Re: Ta dálnice napříč ...

R^ cílem dálnice bylo propojit celou republiku (od východu po západ) a ta byla v té době trošku vetší

http://www.dalnice.com/historie/planovani/1938/mapa_csr1.htm

0/0
15.2.2010 17:28

unbreakable debater

Re: Ta dálnice napříč ...

Ano, aby ta dálnice měla nějaký smysl, tj. napojovala 4 největší Československé aglomerace (Prahu, Brno, Bratislavu a Ostravsko), bylo potřeba dalších 500km dálnic. 8-o;-D

0/0
15.2.2010 18:33

karelsantora

Re: Ta dálnice napříč ...

to třebas ano,ale určitě by to nestalo tolik co dnes ;-)

0/0
15.2.2010 18:44

unbreakable debater

Re: Ta dálnice napříč ...

No to by určitě nestálo za a) z důvodu jiné hodnoty tehdejší měny a za b) díky tomu, že ta dálnice byla z dnešního pohledu řádně poddimenzovaná. I ty nejmenší rychlostní silnice se dnes dělají v normě R25,5, tedy o šířce 25,5 a páteřní komunikace typu D1 do Mirošovic dokonce jako D33,5, zatímco pan Baťa plánoval svou dálnici pouze o šířce 16 metrů, tj. bez odstavného pruhu, bez jakékoliv rezervy a s nedostatečnou šířkou pravého jízdního pruhu. Dokonce i Němci v té době stavěli velkorysejší silnice.

0/0
15.2.2010 20:13

gruff

Re: Ta dálnice napříč ...

stahni si tu knizku, (Budujeme stat pro..., odkaz je dole) je to i dnes velmi poucne cteni a vsechny veci jsou tam podrobne popsany.

pokud by se tato paterni dalnice vybudovala za ten cas co je tam uvadeny tak nejake ty ,,odbocky,, by byly uz jen brnkacka.

Ale vse je jen minulost, na nas je abychom ji prostudovali a tezili z ni.

0/0
15.2.2010 19:00

unbreakable debater

Re: Ta dálnice napříč ...

Nj. ale ta dálnice je typická ukázka Hladové zdi okořeněná o multiplikační efekt přítomnosti dálnice. Baťa chtěl řešit regionální nezaměstnanost tím, že periferií povede dálnici, od čehož si sliboval návazné budování průmyslu a vznik nových center. Nápad je to sice pěkný, ale nikterak neřeší stavbu sítě systematicky. Ani Němci v té době nestavěli takové dálnice. Ty přišly na řadu až ve chvíli, kdy měli pospojován jednocifernými dálnicemi Berlín, Hamburg, Mnichov, Fraknfurt a Severní Porýní. Alternativní propojení Plzně a Brna či Vysočiny je typická ukázka druhořadé dálnice. Koneckonců o něco podobného se snažili Italové a ta malá odbočka, co na A1 k Římu neudělali znamená, že mají do/z města hned 3 dálniční přivaděče, vedle toho okruh vnější města.

0/0
15.2.2010 20:55

gruff

Re: Ta dálnice napříč ...

berme dopravu jako celek skladajici se i z zeleznice (lode vynecham) to ze tahame zbytecne spoustu veci po silnicich a skoro vubec nevyuzivame zeleznice je nase blbost, jeho navrhy s ni pocitaly a proto vedla do prumyslovych center. http://bsp40m.czechian.net/191ab.jpg

ono je logicke propojit silnici nejprve tyto centra, ale v te dobe byl strasny rozdil, mezi nasim vyspelym zapadem republiky a nerozvinutym vychodem a proto silnice vychod - zapad mela tuto situaci zlepsit.

Prisla valka a pak soudruzi a to co se melo dokoncit, misto par let trvalo desitky :-(

0/0
15.2.2010 21:37

CCIR

Re: Ta dálnice napříč ...

Za predpokladu že by existovalo Československo myslím že najväčšie aglomerácie by boli skôr Praha, Brno, Bratislava, Košice, Užhorod, Mukačevo! A to by bolo za potreby veru viac ďalších diaľníc ako 500 km.

Baťa vybudoval aj na Slovensku Baťovany (dnešné Partizánske) a taktiež aj mesto Svit!!! Určite by ich chcel mať aspoň v blízkosti tej diaľnice.

0/0
15.2.2010 21:59

koooza

Re: Ta dálnice napříč ...

Ano jenže před první světovou válkou byla největší průmyslová "aglomerace" Zlínsko, pak byla Praha a Brno a pak někde kilometry dál Ostrava a ostatní města;-)

0/0
15.2.2010 20:40

unbreakable debater

Re: Ta dálnice napříč ...

To není pravda. Ostrava a ostatně i celá ta část Slezska byla v době už 100 let průmyslovým centrem republiky a v aglomeraci tam žilo 10x tolik obyvatel. Podobný rozvoj, jako Zlín v té době prožívala třeba i Mladá Boleslav, kterou však jakékoliv Baťovy návrhy zcela ignorovaly.

0/0
15.2.2010 21:04

koooza

Re: Ta dálnice napříč ...

nemyslím, ekonomická síla Zlína, procento na vývozu(vlastně jen Baťi bylo jinde než cokoliv jiného). Potenciál byl také nesrovnatelný(Zlín se každým rokem rozrůstal o 5.000 obyv a samotná firma zasaovala do více měst). Ostrava začala vykvétat až s příchodem těžebního průmyslu, do té doby nevyčnívala nad zbytek republiky. Jak to bylo s Boleslaví bohužel nevím, ale pokusím se to zjistit. Ale tabulky ohledně toho dovozu nebo procentu na platbě daní či městského rozvoje(Zlín měl suverénně nejvíce aut na počet obyv - Ostrava nebyl nikdy kraj bohatý, takže pochybuji, žeam bylo nějak moc aut) mluví zcela jasně o tom, že jestli měla ta dálnice někama vést tak určitě před tehdejší Zlín, nikoliv přes Ostravu(ikdyž je pravda, že plány víceméně minuly i Prahu, což je zvláštní)

0/0
15.2.2010 23:25

unbreakable debater

Re: Ta dálnice napříč ...

V Ostravě se začalo těžit a zpracovávat železo sto let před tím, než tohle Baťu napadlo. ;-D

0/0
16.2.2010 12:54

koooza

Re: Ta dálnice napříč ...

K tomu je docela logické, že si to JAB udělal podle toho jak mu to pasovalo, protože bylo nanejvýš jasné, že by celou tu zakázku dostala i jeho firma, protože to byla jediná možnost, jak by to mohl sám dotovat.

0/0
15.2.2010 23:29

dalnice

Re: Ta dálnice napříč ...

V té době nebylo třeba kapacitně spojovat velká města, tak hustý provoz ještě nebyl. Plánem bylo propojení západu s východem republiky cca středem protáhlého státu po vzoru rybí kostry. Tedy dálnice by byla páteř a na ní by ze všech směru navazovaly moderní silnice jako kůstky. Když se dálnice začala stavět, už se od rybí kostry ustoupilo a velká města byla zahrnuta. Ale i tak byla snaha táhnout dálnici nejkratší cestou, kopec nekopec. Proto přes Chřiby a proto dnes vede D1 přes pustou Vysočinu. Kdyby se D1 stavěla dnes, vedla by přes Kolín, H.Brod. Chřiby se nedostavěly a D1 je obchází přes Kroměříž.

0/0
16.2.2010 10:56

unbreakable debater

Re: Ta dálnice napříč ...

Ono je to sice hezké přirovnání ke kostře, ale ta také vede od hlavy, nikoliv že by najednou před hlavou zatočila do ruky (u ryby ploutve). ;-D Ostatně prakticky všechny země tak dálnice stavěly. Nejdříve se snažily propojit první a druhé největší město, pak krajská města a nakonec vymýšlet alternativní propojení. Navíc ta dálnice ani moc středem nevedla, když to na ni sever Čech měl výrazně dále, než jih. Rv

0/0
16.2.2010 12:50

mikik

nedostatek

Takova historicka ponoreni jsou velice prijemna. O to vic me mrzi urcite nedostatky. Tady predevsim to, ze kdyz uz se zminuje neustale projekt, tak by nebylo od veci dat sem nastin (alespon mapku) prepodkladaneho vedeni trasy. Samozrejme, ze si to umim "vygooglit", ale videl bych to jako zakladni soucast takoveho typu clanku (treba jen odkazem)

0/0
15.2.2010 14:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.