Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vojna. Jediný dochovaný komunistický lágr v Česku

Kde jinde se daly natočit sugestivní scény z lágrů pro filmy Zdivočelá země či Bumerang než na Vojně u Příbrami? Však si tu také autor scénářů Jiří Stránský odžil v 50. letech, spolu s tisíci dalších, peklo. Vítejte v Památníku Vojna, jediném aspoň částečně dochovaném komunistickém koncentráku na českém území.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

GEORGE MICHAEL

"Prací ke svobodě"....

Stále říkám, že nacismus = komunismus nebo spíš naopak... To heslo to říká samo za sebe a všichni dobře víme, že komunismus na této planetě byl podstatně dřív !!!

0/0
5.10.2009 17:43

rundlik

Re: "Prací ke svobodě"....

Asi tak,vyjde to na stejno.Za oběma ideologiemi jsou vidět jen hromady mrtvých.[>-]

0/0
7.10.2009 21:00

qazwsxedc

kolik niti do desiti

;-O

0/0
24.9.2009 2:45

wlasta

do osnov

návštěvu tohodle zařízení bych zahrnul do osnov devítiletky,aby se už konečně z mladých lidí přestali stávat zabednění levičáci. Takhle totiž vypadají důsledky jejich představ o vládě pro lid

0/0
22.9.2009 14:49

Host

Re: do osnov

Kdyby jsi byl trochu vzdělaný, věděl by jsi, že existují lágry i na druhé straně barikády a že některé režimy ve státě byly a jsou ještě růdnější než byl ten u nás. A nebyly to vždycky jen ty komunistické. 

0/0
23.9.2009 17:28

Dead_Man

Re: do osnov

...no, zase jeden, co káže o vzdělání a pak napíše "by jsi". ...no nic, i takoví jsou mezi námi...:-P

...čili vy byste (pro vás vlastně by jste) děti do hezky zrekonstruovaného komoušského lágru na exkurzi neposlal, protože třeba v Kambodži měli horší koncentráky? Nebo se vám jen nelíbí, že by se dětičky dozvěděly, co se taky v Česku dělo za časů jejich dědů? Vždyť těch koncentráků jsme tu měli několik a zařvalo tam tolik lidí, to si přeci Češi musí pamatovat i nadále.

...ovšem vy tím svým rýpnutím zase míříte do řad vrahů z vóstrýtu, že? ...prostě děsně vzdělaný komouš. Tak čest práci, soudruhu. :-P

0/0
23.9.2009 20:00

GEORGE MICHAEL

Re: do osnov

R^R^R^ Díky za zmínění té Kambodži - tam byl přece taky komunistický režim. Ale i tak jsou bohužel mezi námi lidé, kteří budou říkat - U NÁS TO BYLO V POHODĚ...

0/0
5.10.2009 17:46

qazwsxedc

....

Vojna: jediný dochovaný komunistický Jágr v Česku

0/0
22.9.2009 7:21

qwerty1234561

obnovit ostrý provoz

na pracovní terapii okamžitě nastoupí: politici kteří způsobili státní shodky. manažeři kteří vydělávají příliš mnoho za příliš málo práce. ti kteří zde zrušuli filiálky a dostali tak lidi na dlažbu.

nikdo, kdo nepracoval jako řadový pracovník, by neměl mít právo být politikem nebo generálním ředitelem

0/0
21.9.2009 21:39

Mirco1

Re: obnovit ostrý provoz

No, ještě, že vy a vám podobní už nemáte možnost rozhodovat nad životem a smrtí ostatních.

0/0
21.9.2009 23:17

wlasta

Re: obnovit ostrý provoz

R^R^R^R^

0/0
22.9.2009 14:50

ZdenekBS

Náhoda?

Při pohledu na nápis na bráně jsem si vzpomněl na bránu jiného tábora, kde se také mluvilo o práci a svobodě, Arbeit macht frei. Náhoda?

0/0
21.9.2009 11:27

pefben

Re: Náhoda?

Ne, soudruzi převzali dobré zkušenosti od jiného typu socialistů....

0/0
21.9.2009 12:22

Host

Re: Náhoda?

Já tam v těch letech nebyl, ale že by tam opravdu měli komouši tohle profláklý heslo ?

0/0
21.9.2009 13:24

Host

Re: Náhoda?

Jojo, opravdu to používali. Soudruzi měli smysl pro ironii. Dokážeš si představit, že tou branou tam vodili i lidi kteří se pár let před tim dostali z Terezína?

0/0
23.9.2009 17:02

Mirco1

Re: Náhoda?

Ne, není to náhoda. To naši komunisté papouškovali (a nacisté okoukali také) od ruských (pardon, sovětských) gulagů, kde nad branou vždy byla podobná hesla, například: "Cesta ke svobodě vede skrz práci pro mateřskou zemi".

0/0
21.9.2009 14:25

Mirco1

Re: Náhoda?

Ještě jsem našel jedno "Práce pro SSSR je věcí cti, odvahy a hrdinství". Existuje i fotka s touto branou, viz http://www.geocities.com/eproceeding/purimfest1953/img/gulag_sign_small.jpg

0/0
21.9.2009 14:31

Tom Hagen

Re: Náhoda?

Není to náhoda. Mezi zločinnými režimy nejsou rozdíly.

Nechápu, jak může být nezakázaná svoloč typu Grebeníček, Filip, Ransdorf, Exner, Konečná atd.  ;-€;-€

0/0
21.9.2009 15:21

Host

Re: Náhoda?

byli tam zavření zpočátku jen němečtí vězni z války. Možná jim chtěli oplatit stejnou mincí.

0/0
21.9.2009 15:26

Host

Re: Náhoda?

tohle heslo nebylo jenom tam.....bylo to svalne, chteli jeste vic nasrat lidi co sedeli uz za Hitlera.......jinak socialismus jako socialismus, coz uz je patrne z tech hesel...

0/0
21.9.2009 15:28

toskánský_lobbista

Re: Náhoda?

ano hezké heslo

vymysleli ho židobolševici v SSSR:-P

0/0
21.9.2009 15:41

;-)

Re: Náhoda?

Také by bylo zajímavé vědět, jestli tam to heslo nebylo ještě před vítězným únorem - že by to byla taková malá pomsta němcům.....

0/0
21.9.2009 16:12

kuba78

Re: Náhoda?

kdepak, soudruzi fasisti po svem neuspesnem pusobeni predali svoje cenne zkusenosti soudruhum komunistum.. my soudruzi ze stejneho ideoveho tabora si prece musime pomahat ze?

chystal sem se na Vojnu o prazdninach ale bohuzel mi to nevyslo, snad to stihnu do zimy. na podzim by to mohlo byt dost silny zazitek.

0/0
21.9.2009 17:51

Jiricek 1

a co muzeum inkvizice?

Je to tam nějaké nevyužité,mohli by se tam nějací notoričtí vězni třeba učit dělat a pak by to teprve mělo nějakou cenu;-D

0/0
21.9.2009 10:03

SZYslak3

no comment

Smrt komunistum !!!!!!

0/0
21.9.2009 9:21

Ing.Rudolf Kitler_prezident ČSSR

Re: no comment

R^

0/0
21.9.2009 10:24

;-)

Opravdu komunistický?

Není to tak trochu falšování dejin? tábor postavili němečtí zajatci - takže je vlastně ještě předkomunistický. Navíc proč si k němu nedáme přívlastek český? ....český koncentrační tábor? .....označení lágr není zrovna spisovné české slovo. A proč komunistický? Proč máme potřebu to svalovat na někoho mimo nás? ve stylu "My? Ne.....to komunisti!" ......např. Osvětim se dnes oficiálně jmenuje Německý nacistický koncentrační tábor Ausschwitz. Analogicky bychom mohli mluvit o Českém poválečném(demokratickém) a komunistickém koncentračním táboře. Každopádně to nebyla šťastná a bezpečná doba, kdy každou chvíli někdo někoho zavíral za národnost či politický názor. Ovšem Vybudovat památník komunistickým vězňům v táboře, který nepostavili je trochu zvláštní.

0/0
21.9.2009 8:54

Host

Re: Opravdu komunistický?

Člověče, Vy jste nějak politicky korektní, že? 1) Lágr se tomu říká proto, že to tak říkali vězni, bachaři i obyvatelé. 2) Komunistický se mu říká proto, že v době, kdy zařízení vešlo do známosti, sem právě komunisté odkládali své nepřátele. 3) Vůbec nechápu, proč by památník nemohl být v objektu, který postavil někdo jiný. Jak nahlížíte třeba na Terezín, který byl původně postaven jako vojenská pevnost a poměrně dlouho tak i sloužil. Může se valdickému čučáku říkat vězení, když je to původně klášter? Co Husův památník na Staroměstském náměstí? Nejen, že ho nepostavil Hus, dokonce ho postavili dělníci zhusta bez vyznání ...

Takže Vojna je komunistický koncentrák, který původně sloužil jako německý zajatecký tábor.

0/0
21.9.2009 10:03

;-)

Re: Opravdu komunistický?

Důležité kdy a kým to bylo zbudováno je proto, že to ukazují jako "typický komunistický lágr". Např. Terezín mohu ukazovat, jako typiskou barokní pevnost, ale koncentrační tábor to byl spíše atypický - minimálně vzhledově - a to je právě to, co se tam ukazuje. Dále mi příjde trochu nechutné se tvářit, že tábor je strašidelný, šedý, ohavný atd a je to komunistický tábor - když ho nepostavili ani za komunismu, ale ještě těsně po válce. Prostě to tehdy byl běžný tábor, v té době běžný, nejen mezi komunisty, ale i mezi nacisty, či v demokratických zemích pro internaci válečných zajatců či vyháněných národností. Ten tábor není vzhledově ničím horší, než stovky jiných. Děsivé na tom je to, že v té době tak nakládaly s lidmy všechny režimy ve všech státech a lidem to přišlo normální. Bylo by fér si přiznat i vlastní historii a postavit se k ní čelem. Nemci to dokázali. My, Poláci a řada dalších stále máme rezervy.

0/0
21.9.2009 14:27

Host

Re: Opravdu komunistický?

Terezín nebyl koncentrační tábor, ale ghetto, poměrně typické. Vojna nebyla postavena těsně po válce, ale během války. Komunistická je proto, že po převážnou část své provozní existence byla využívána komunistickou stranou k internaci svých nepřátel. Vlastní historii si právě spojením s vlastní komunistickou stranou přiznáváme, ne jako Vy, který v tom vidíte jen tuctový zajatecký tábor tehdejší okupační mocnosti (tedy těch "cizích").

Ještě k té čelbě do vlastní historie - jako jedni z mála jsme se poučili z předchozích nezdarů a nepřipustili jsme komunistickou stranu celých 20 let ke korytům.

Běžný tábor své doby to rozhodně nebyl. Mimo východní blok samozřejmě existovaly různé sběrné a deportovací tábory také, ale většinou v nich byli soustředěni zajatci, ne vlastní lidé. A málokde se jim dlouhá doba krátila těžbou uranu či jiných surovin v poměrně nelidských podmínkách.

0/0
22.9.2009 11:59

Host

Re: Opravdu komunistický?

Jste dost mimo. Památník je to proto, protože tam trpěli nevinní lidé, nepohodlní komunistickému režimu, a vůbec není podstatné, kdo ho postavil.

0/0
21.9.2009 10:17

Ing.Rudolf Kitler_prezident ČSSR

Re: Opravdu komunistický?

Tak si zase ze sebe pro 30 korun udělal deb/*la viď ? :-)

0/0
21.9.2009 10:24

;-)

Re: Opravdu komunistický?

1/Nepřeji si, abyste mi tykal

2/jakých 30Kč? Nejste trochu mimo?Rv

0/0
21.9.2009 14:18

celim

Re: Opravdu komunistický?

1) Já Vám tykat nebudu jen Vás nazvu komunistou(sprostější nadávku neznám)

2)s těma 30 Kč Vás asi ocejchoval za voliče socanů či dokonce bolševiků

0/0
22.9.2009 22:47

Tom Hagen

Re: Opravdu komunistický?

;-DR^

0/0
21.9.2009 15:24

speed8

Chudáci

němečtí zajatci. Hitler je nejdřív poslal na jatka a ti co to přežili, nastoupili na hodně let na uran.

0/0
21.9.2009 8:11

Host

Re: Chudáci

No, v Rusku tam byli třeba 20 let  a více v zajetí. A za to co tam za války dělali, to nelze od Rusů chápat nějak špatně.

0/0
21.9.2009 15:16

Host

Re: Chudáci

Odku máte tuto informaci? Všeobecně se ví, že poslední zajatí němečtí vojáci se ze Sovětského svazu vrátili v roce 1955 (dohoda Adenauer - Chruščov). Jistě, nelze vyloučit třeba odsouzené za trestné činy apod.

0/0
21.9.2009 19:05

celim

Re: Chudáci

No nějací - ti co zbyli a přežili zacházení sovětských dozorců se vrátili Někde jsem četl, že to bylo asi 10%zajatců. Mluvil jsem s jedním Slovákem, který nyrukoval a pak ho poslali na východní frontu, kde padl do zajetí a vrátil se po deseti lety a vykládal! Kamarádův otec z jižního slovenska byl coby levičák Maďary nejdřív zavřený, pak ho poslali na východní frontu, kde jim nedali ani zbraně a směli čistit minová pole. Zdrhli k Rusům a ti je poslali do gulagu. Zachránilo je to, že Svoboda verboval Čechy do armády a směl verbovat i v lágrech. Takže dostali na výběr brzy zemřít hlady v táboře a nebo mít naději, že přežijí válku na frontě. Všichni volili 1.frontovou linii jako lepší místo pro život než stalinské lágry!

0/0
22.9.2009 22:55

Host

ještě že

tento článek neviděli komunisté, považovali by to za předvolební nečistou hru !!!

0/0
21.9.2009 8:05

speed8

Lehce to kazí

skutečnost, že Vojna je celá postavená znovu. Je to replika, kopie, kýč. Ty baráky nejsou originální a je to poznat na každém kroku. Prostě jako kdyby v Americe postavili maketu Osvětimi.

0/0
21.9.2009 8:05

Host

Re: Lehce to kazí

Celá ne, aspoň si ten článek přečti !!

"Vítejte v Památníku Vojna, jediném aspoň částečně dochovaném komunistickém koncentráku na českém území."

"..., že se jedná o poslední lokalitu s některými autenticky dochovanými vězeňskými objekty z doby komunistické perzekuce."

Kromě toho nevidím na replice žádný kýč X Je moc dobře, že tohle stojí !!

0/0
21.9.2009 8:12

speed8

Re: Lehce to kazí

byl jsem tam, takže bych s tvým dovolením dal přednost tomu, co jsem se tam dozvěděl a co jsem tam viděl. Dřevěné baráky jsou novostavba všechny, rovněž oplocení a strážní věže. Zděné jsou zachované např. korekce, ale otlučené na cihlu, znovu omítnuté, veškeré instalace nové, škoda, že alespoň lampy nepohledali někde v bazaru ty staré.

0/0
21.9.2009 8:17

Maveric

Re: Lehce to kazí

...ta korekce, nízký sklepní prostor bez odvodnění - je hrůzná. Od průvodce jsem slyšel o "zbytkové"  předpokládané 11 km dlouhé uranové žíle kdesi ve velké hloubce pod lágrem

0/0
21.9.2009 19:43

celim

Re: Lehce to kazí

No pravdou je, že se část baráků zachovala, ale byly asi v takovém stavu, že udělali jejich repliku! Ale na tom zase nevidím nic špatného. Když byla zapálena Sv.Hora, tak zbytky šindelových střech strhli a udělali nové. Holt dřevo nevydrží věčně a musí se nahrazovat zničené díly i větší celky.

0/0
22.9.2009 22:59

celim

Re: Lehce to kazí

Jinak je to replika toho, co zůstalo. Koncentráky na jáchymovsku byly srovnány se zemí, takže tam by to byly opravdu novostavby v původním stylu.

0/0
22.9.2009 23:02

pefben

Re: Lehce to kazí

To je OK. Rath bude po volbách potřebovat funkční koncentrák pro své odpůrce a ne nějakou zříceninu.

0/0
21.9.2009 12:24

Host

bohužel

Bohužel lidi mají krátkou paměť a za 30 korun nebo 100 korun k důchodu sou schopný jít a volit vrahy vlastního národa...:-(

0/0
21.9.2009 2:51

Muf007

Re: bohužel

R^R^R^

0/0
21.9.2009 7:42

Host

Re: bohužel

Souhlas. Sem bych vystěhoval naše politiky v čele se soudruhy politiky, Klausem, Topolánkem, Paroubkem a všemi ostatními komunisty kteří škodí ČR.

0/0
21.9.2009 7:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.