Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Město v Belgii, kde před auty mají přednost cyklisté

Město, kde mají cyklisté přednost před auty. Pro české kolaře nedostižný sen, pro obyvatele belgického Gentu každodenní realita. Trend zahájil bývalý starosta Gentu, sám vášnivý cyklista, který před 15 lety prosadil návrat kol do města.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

cyklista

Kolo - nejrychlejší dopravní prostředek

Už několik let se pohybuju (pokud to počasí dovolí) po Brně takřka výhradně na kole a musím konstatovat, že přesuny po městě jsou mnohem rychlejší než autem (ve špičce i několikanásobně) a dokonce rychlejší na šalinou. Navíc když si mám vybrat, jestli stát v nacpaném voze mhd, kde to smrdí potem a navíc za to platit nemalé částky, nebo vklidu na vzduchu projíždět na kole kolem kolon stojících vozidel, je to jasná volba.

K tomu že se cyklisti chovají na kole někdy "arogantně" až nebezpečně .... ano, je to pravda. Ale všichni řidiči by si měli nejdřív zamést před vlastnmím prahem, taky nejsou žádní svatoušci.

Na závěr - kdo kolo, zvlášť ve větším městě, jako "přemísťovadlo" nikdy nepoužíval, tomu to vřele doporučuji zkusit. Ušetříte spoustu času.

0/0
18.5.2009 11:29

svacinovy boxik

Re: Kolo - nejrychlejší dopravní prostředek

Prijedu az pocasi dovoli...Gusta;-DJa na kole po Brne nejezdim,protoze se kola moc kradou,mam strach ho nekde nechat i kdyz je zamcene:-/

0/0
22.5.2009 10:52

plotolez

Re: Kolo - nejrychlejší dopravní prostředek

boxíku, každý správný dítě má Moratku v bytě a každej správnej cyklista vozí plečku města. :-) Mě to trvalo jen pár měsíců, než jsem si uvědomil že k mýmu novýmu kolu bude nejlepší si pořídit ještě zimáka z bazaru na špinavou práci. Nemá sice odpruženou vidlici a váží o dvě kila víc, ale dal jsem ho do pucu a slouží náramě.

0/0
23.5.2009 13:40

boxik

Re: Kolo - nejrychlejší dopravní prostředek

Jo to je fakt,ale ja na dve kola bohuzel nemam v byte misto:-P

0/0
24.5.2009 10:25

jarda17

čr + východ a jih evropy

V tomto státě, kde si skoro každý chlap myslí, že když jezdí ve velkým smradlavým bouráčku, tak je hned chlapem s velkým CH i s velkým ...(potvrzují to i naši psychologové a sexuologové).

Vyspělá část Evropy chápe, že kvalita života ve velkých městech (i jende) je v nepřímé úměře s počtem smradlavých a zbytečně velkých autíček, ve kterých se navíc vozí často jenom jeden myšlením omezený chudáček (nebo chudinka).

Nejlépe se chovají lidé ve Skandinávii, ale i v beneluxu, části Německa, atd. lidé nejsou tak omezení jako u nás. V podstatě platí, že sever Evropy, respektive západ Evropy je úplně někde jinde než my. A změna u nás je dle mě, budu optimista, otázkou již příští generace. Současnou generaci v tomto směru považuji za omezenou a odepsanou.

Předem děkuji za kladné ohlasy.

0/0
18.5.2009 11:01

svacinovy boxik

Re: čr + východ a jih evropy

Kterou pristi generaci mas na mysli?:-)Jedna uz nam po revoluci dorostla,je to 20 let,a zadna zmena se nekona,k horsimu ano.Pokud myslis generaci politiku tak potom snad jeste 30-40 let a mozna se neco zmeni,ale to uz budou na zapade zase jinde,leda ze by na nas pockali;-D

0/0
22.5.2009 10:56

Martin z Čech

kola

patřej do vyhrazenýho prostoru nebo na chodník,na silnici nemaj co dělat,toť můj názor.

0/0
18.5.2009 8:37

svacinovy boxik

Re: kola

Po chodniku se jezdit nesmi,cyklista je ucastnik dopravy jako ridici s auty:-)pokud Ti to vadi mas smulu.

0/0
22.5.2009 10:59

RBmann

u nas asi ne

Uz vidim Bema jak si to straduje na kole. Rv Holt jsme v Cechach, respektive v Kocourkove, tady budou i podle reakci pod clankem vzdycky inteligentni lidi v mensine. Tak dik automobilisti, ze mi nicite plice. (Y)

0/0
17.5.2009 22:53

werbe

zítra se budel tančit všude

konec článku je novinářská (agitační) perla :"To je něco. Do toho máme i v Gdaňsku ještě daleko. A to je

nejcyklističtější město u nás. Tady se opravdu člověk na kole cítí jako

král silnic." A vedle stojící Martti ještě s helmou na hlavě k tomu dodal: "Věříš

na lásku na první pohled ? Tak já jsem se do Gentu asi zamiloval."

;-D

0/0
17.5.2009 8:27

Nikola

Re: zítra se budel tančit všude

že by někdo z Bémova magistrátního rochnícího se korupčního týmu? 8-o

0/0
17.5.2009 10:08

dagu

šetřivost Be a Hol je pověstná

před 20 lety chodili raději pěšky a dnes na kole. V autech nejezdili nikdy - musí se plati benzín a opravy

0/0
17.5.2009 8:21

poluk

spocenej cyklista je hnus

fuj

0/0
17.5.2009 8:17

Mirek

nemám rád cyklisty

Za prvé se vůči motrorovým vozidlům staví do role chodce a vůči chodcům do role motoristů, (jsou to nejarogantnější účastníci dopravy). Ještě jsem například neviděl, že bys sesedl z kola u Vyšehradské skály kde mu to přikazuje dopravní značka. A to tam jezdím 14 let nekolikrát deně. Nacpat se do narvané tramvaje s bicyklem ve dvě odpoledne v místě kde to není dovolené vůbec je samozřejmost. Jízda po chodníku běžná. To že jich partička přijede do restaurace v Krčském lese naklopí do sebe 2 - 3 pivka a vyrazí po Vídeňské domů aby to byo rychlejší je záležitost kterou vidíte dnes a denně. Ciklisti jso škodná a basta, na silnici se jim vyhýbám obloukem ať už jako řidič nebo chodec. :-©

0/0
17.5.2009 7:13

Cyklista

Re: nemám rád cyklisty

Ono sesedat z kola v tunelu pod Vyšehradem je totiž pitomost - chodník je tam tak úzký, že kdybych sesedl a vedl kolo vedle sebe, tak budu širší a jen těžko se vyhnu protijedoucím či protijdoucím.

Tu značku tam dal magistrát jen proto, že chtěl, aby tam cyklisté nejzedili jak blázni a nedošlo tam k nehodám. Bohužel zřejmě žádnou lepší značku nemají :-(

0/0
17.5.2009 18:33

mirek

Re: nemám rád cyklisty

No jen zírám, to je někoho lepší srazit či si sám nabít hubu nž si udělat trochu místa nebo prostě počkat až protijdoucí projdou? :-/ vidět tam je docela slušně, i když je to v oblouku. 

0/0
18.5.2009 8:14

mattiCZ

20 let.

To je zhruba tolik let, kolik nás dělí od vyspělé Evropy. A není divu, že to tak je, když většina Čechů smýšlí podobně jako nějaký Dany. A poznámka pro Danyho: Amsterdam, nikoliv Amsterodam...:-P

0/0
17.5.2009 4:16

Rene

Re: 20 let.

Podle pravidel českého pravopisu je správně Amsterdam i Amsterodam.

0/0
17.5.2009 19:56

imho

pravopis

Nemá být správně "V belgickém Gentu jsou krály silnic cyklisté" ?

0/0
17.5.2009 0:27

petrstursa

Re: pravopis

kral - bez krale, jako muz - bez muze. Krali, nebo kralove

0/0
17.5.2009 2:02

Dany

a vy byste v tom chtěli žít?

V Amsterodamu je stejná situace. Cyklisti jsou tak drzí (nebo možná zhulení), že ani nepřibrzdí a klidně vás srazí. Navíc po stezkách pro kola se prohánějí i malé skútry.

Ovšem nedělají to kvůli ekologii ale kvůli praktičnosti. Na kole se v takovém provozu dá jet klidně pod vlivem a díky automobilovým zácpám jsou kola v centru rychlejší. Další fakt je ten, že oba národy by si pro pětník daly vrtat koleno...

0/0
16.5.2009 19:24

vojcek

Re: a vy byste v tom chtěli žít?

jdi si vybijet svoje mindraky nekam jinam, ubozaku!

0/0
16.5.2009 22:36

Rezza

Re: a vy byste v tom chtěli žít?

To me prekvapilo, jak jsou v Amstru cyklisti bezohledni, fakt to tam berou, ze jim patri cesta, jedno jestli je uz clovek na prechodu nebo ne... Nevim, jestli tam nemaji trebas prednost defualtni, ale prislo by mi to divne, pac to muze byt neprijemny stret pro chodce i tak...

0/0
16.5.2009 23:37

flames828

Re: a vy byste v tom chtěli žít?

V Holandsku stojí cyklisti na vrcholu dopravní pyramidy...

0/0
17.5.2009 1:59

czechian

Belgie je holt placka

Pokud mám jet někam v obleku, tak asi těžko budu zdolávat desítky nebo stovky metrů převýšení na několika kilometrech, jako třeba v Praze. Ve Švýcarsku také lidé na kole moc nejezdí a jaká je to osvícená země. Holt si musíme hledat vzory mezi srovnatelnými kraji a ne se inspirovat placatou zemí a chlácholit se, že u nás jsou kopce jen o pár set metrů vyšší, tak to nějak zvládnem. Rv

0/0
16.5.2009 15:48

czeczenian

Re: Belgie je holt placka

:-) Prosím tě, ty na kole nepojedeš ani když by v Praze byla rovina a ty si měl jet v obleku 1 km, tak se nevymlouvej na kopce. Oni ty kola mají i přehazovačky, kupodivu.

0/0
16.5.2009 16:26

jkl

Re: Belgie je holt placka

Nesmysl, oni třeba v Belgii nebo Nizozemí taky tlačí nelibě kolo i přes mosty kolikrát, pro ně je nepředstavitelné, že by se na kole dřeli. Jedna věc jsou skvělé stezky, ale druhá věc je fakt, že jejich krajina je pro cyklistiku stvořená. Už vidím třeba ValMez, jak tam všude všichni jezdí na kole.

0/0
16.5.2009 18:53

Danny

Re: Belgie je holt placka

Nepaušalizuj. Nijs, Wellens, Vervecken, DeClerq, Boom, Groenendaal, nebo třeba Boonen, ti si dřinu na kole jistě umí představit.

0/0
17.5.2009 2:40

Raivo

Re: Belgie je holt placka

Co to je za blbost? ValMez už v horách neleží, je na totální rovině, jak napovídá jméno "meziříčí"...

Ty výmluvy, že to u nás nejde, jsou trapné. Většina Českých a Moravských měst nijak moc hornatých není. Kdeže několik set metrů výškový rozdíl, to může plácnout jen maňas... Výmluvy, výmluvy, výmluvy...

0/0
17.5.2009 10:00

jt

Re: Belgie je holt placka

Ja to mam v Plzni do prace 100 vyskovych metru (bydlim na kopci, pracuju u reky), takze stovky metru nejsou vyloucene, i kdyz vetsina lidi to ma daleko mene. Pocita se samozrejmne celkove prevyseni, nejenom rozdil nadmorske vysky vychoziho a ciloveho bodu.

0/0
17.5.2009 10:18

Cyklista

Re: Belgie je holt placka

Domov na kopci, práce u řeky je ideální konstelace - do práce spěcháš na čas a přitom se nenadřeš ani nezpotíš,  a po cestě zpátky si pro zdraví trochu zasportuješ. Horší to mají ti, co mají naopak práci na kopečku a domov dole, ale těch je o dost méně - centra měst bývají dole u řek.

0/0
17.5.2009 18:36

vajmi

Re: Belgie je holt placka

To se pletete, ted jsem ve Svycarsku a cyklistu je tu habakuk, typci v oblekach, zensky na nakupy,... a jezdili celou zimu, i po snehu.

0/0
17.5.2009 0:57

Franta

Holt se chtělo a šlo to...

a u nás se pořád nechce, resp. pořád se vymýšlí, proč to nejde. Neříkám, že tohle je řešení na všechno, ale jsou města, kde by to bylo supr- např. České Budějovice- střed a předměstí je prakticky rovina s minimálním převýšením. Jenže cyklostezky se dělaji velmi, velmi, velmi, velmi, velmi pomalu a město každodenně kolabuje pod nápory aut (nejlepší to je, když je nějaká akce na Výstavišti- třeba Země živitelka s Přemkem Podlahou, to je pak město jedno velký parkoviště).

Druhý problém je, že cyklisti musejí být ohleduplnější- kolikrát se mi stalo, že jsem šel po chodníku a zezadu se vyřítil šílenec se smrtí v očích. Ani necinkají.

0/0
16.5.2009 14:48

Mirek

Re: Holt se chtělo a šlo to...

Rikam shodit kdyz to jezdi po chodniku.  A kdyz mas neco po ruce, tak to po nich hodit.  S rozbitou drzkou a narazenym kolenem na zemi se tezko brani, budou radi ze se seberou ze zeme.  Nic neni horsiho, kdyz jste na pesi zone, hlava na hlave, jako napriklad ve Zline Pod Kastany, a za vami se pririti cyklozmrd a zacne tam vrazet do lidi a ceka, ze budou duchodci uskakovat.

0/0
17.5.2009 23:55

enpassant

Oslavný článek

Je to klasický oslavný článek. Nic proti ježdění na kole, sám zcela automaticky volím podle okolností mezi autem, chůzí, MHD, kolem, taxi. Ale doprava na kole není použitelná všude a za všech okolností. Rozhodující je výškový profil, podnebí, překonávaná vzdálenost, zavazadla, věk cyklisty atd. V jednom mne článek potěšil. Přiznal, že se tam taky krade.

0/0
16.5.2009 14:44

honzik_janulik

Re: Oslavný článek

Ano, a proto to shodíme ze stolu a priori jako u nás neuskutečnitelné...

0/0
16.5.2009 16:54

dannnn

Nadmořská výška

To se to jezdí když průměrný rozdíl mez min. a max nadmořskou výškouje asi 5m  a nejvyší kopec má asi 22m.n.m.

0/0
16.5.2009 14:05

edelcacao

U nás neproveditelné

Jednak se tu moc krade. Tedy všechno a všem. Žádná kamufláž ala rezavé kolo na to nepomůže. A druhak je to tu samej kopec. Už vidím jak lidé jezdí do práce zplavení jak myši po vyčerpávajícím krpálu;-D;-D

0/0
16.5.2009 12:27

wlado

Re: U nás neproveditelné

ved v článku píšu,že aj u nich sa dosť kradne. inak v holandsku to isté.

0/0
16.5.2009 13:36

czechian

Re: U nás neproveditelné

Tam se krade taky, proto jezdí na takových střepech. U nás je cyklistika spíše sport, pro který si lidé pořizují lepší kola, než by potřebovali pro ploužení se městem. Takové kolo by tam taky dlouho nevydrželo.

0/0
16.5.2009 15:51

smajlik :)

A to u nás v pondělí

... bude zase z rádia pěkně slyšet: Legerova - stupeň číslo pět, Korunovační - 4 až 5, Veletržní na čtyřce...

0/0
16.5.2009 9:09

Lucius_Malfoy

Ano, Gent je dobrou ukázkou zeleného vidění světa

a varováním pro všechny, kdo si nepřejí, aby jim kdokoliv diktoval, co si kupříkladu smějí dát k obědu. Povinné vegetariánské dny, spojené se zákazem prodeje masa a podávání masných jídel (pravda, zatím jen jeden den v týdnu, coby pilotní projekt), zákaz některých druhů dopravy, pořizování byciklů z veřejných prostředků a jejich direktivní přidělování študákům ... Ale těším se na dobu, kdy místo starosty cyklisty zvolí Gent starostu zoofila.

0/0
16.5.2009 8:15

tezkorict

Re: Ano, Gent je dobrou ukázkou zeleného vidění světa

chlapče, chlapče... Ty z toho ještě nemáš rozum, zkus se zdržet takovýchto komentářů..

0/0
16.5.2009 11:03

admiral 666

Re: Ano, Gent je dobrou ukázkou zeleného vidění světa

S temi vegetarianskymi dny ma pravdu, idnes o tom nepsala, ale aktualne_cz ano. Cyklistice ano, nucenemu vegetarianstvi NE.

0/0
16.5.2009 11:19

Lucius_Malfoy

Re: Ano, Gent je dobrou ukázkou zeleného vidění světa

Z čeho usuzujete, že v mých 48 letech nemám rozum ? Prosím konkrétně...

0/0
16.5.2009 11:57

edelcacao

Re: Ano, Gent je dobrou ukázkou zeleného vidění světa

Z toho že píšeš do diskuze na idnes ;-D;-D Konkrétně

0/0
16.5.2009 12:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.