Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kde se ukrýval přísně střežený Hitlerův vlak

Vesnička Stępina v jižním Polsku, zhruba 40 km od slovenských hranic, vypadá na první pohled jako stovky jiných. Přitom právě tady se za druhé světové války ukrýval speciální vlak Amerika, který sloužil jako hlavní pojízdný stan Adolfa Hitlera.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

DaemonCZ

...

Pěkný článek, ale měl bych jednu připomínku ke městu Rzesów, jak jej zde zmiňujete. Název města je Rzeszów a obměna v Rzeszowie (Rzeszově)

0/0
25.12.2008 6:53

TAPKIN

Docela

bych si z chutí zavyráběl nějakýho árijce;-D

0/0
20.12.2008 12:53

hnusil

Zajimave ....

Zajimave je, ze vezni behem kratke doby postavili objekty, ktere vydrzely 60let stat bez udrzby, nebo dokonce nevhodne pouzivane. Dnes padaji nedostavene domy, ktere projektuji "experti", stavi se z "kvalitnich" materialu a stavi je proverene "stavebni" firmy.

0/0
18.12.2008 21:13

Vojta

TADY DALSI FOTKY pro přiblížení reality

uplne tema:

http://149.156.142.12/stepstrzyzow/index.htm

detail schroniska Stępina:

http://149.156.142.12/stepstrzyzow/schron2.htm

;-D

0/0
16.12.2008 8:37

v.k.

otvírací doba

není, sice jsou tam uvedené návštěvní hodiny, ale...

nejlepší je přes  web Frysztak, tam je odkaz na jejich mejl, pokud odpoví je vyhráno, u Poláků je to vzácnost  na You Tube mají nový film o tunelu - schron kolejowy, train shelter Stepina-Cziesin Poland

0/0
13.12.2008 6:49

opaQue

wholetrain

hele je to verejne pristupny ?

0/0
11.12.2008 22:19

amma

Re: wholetrain

vzdyt tam psali ze nastevni hodiny jsou o vikendech nebo po tel. domluve....

0/0
12.12.2008 23:11

v. K.

ad vlak...

že je to branná moc vím, zrovna jako kriegsmarine a luftwaffe je podle Ústavu jazyka českého obecné podstatné jméno, zrovna jako gestapo, jak byste řekl . byl zatčen gestapo? nebo gestapem, ono se toho používá víc: FBI má většina v ženském rodě, nemluvě o "vstupu do NATA, s NATEM apod, jak to obvykle používají i čelní politici, to samé UNESCO s UNESCEM atd.

ale všiměte si, jak většina lidí používá jako slovní berličku "vlastně"někdo jako každé třetí slovo, i televizní zpravodaci a moderátoři, vlastně nemají co říci, ale vlastně se ptají, co se vlastně stalo.

Díky za pozornost.

V. K.

0/0
11.12.2008 8:19

negr

Nechci rejpat...

Ale tento omyl se objevuje skoro ve všech článcích. V tomto taky, autor napsal:...,kde se ukrývaly další speciální štábní vlaky wehrmachtu. Kdy už si všichni pisálkové uvědomí, že nebyl TEN, ale TA (die)Wehrmacht, když tak si to přeložte, znamená to branná moc. A mělo by se to psát s velkým písmenem. Takže správně tam mělo být:...štábní vlaky Wehrmacht.

Tak a teď mne rozcupujte

0/0
9.12.2008 15:59

Rogger

Re: Nechci rejpat...

A ja myslel, ze uz v prvni lekci nemciny se uci, ze die neznamena nutne TA stejne jako der neznamena nutne TEN...

0/0
9.12.2008 16:42

volkswagen

Re: Nechci rejpat...

A jaké kurzy němčiny jste to absolvoval, proboha?

0/0
12.12.2008 16:35

pánbůh německy hudební nástroj

Re: Nechci rejpat...

německý němčiny, trotle :-P

0/0
18.12.2008 1:28

psi vocas

Re: Nechci rejpat...

A podle čeho se skloňuje ta Wermachta? 8-o

0/0
10.12.2008 9:34

nemomen

Re: Nechci rejpat...

No to je vejšplecht!

Od kdy se rody z ciziho jazyka přejímají do našeho????

die Maschine = stroj je jako u nás ta stroj? die Runde = kolo je jako u nás TA kolo? 

A co takhle die Burg - hrad ??? Já Čecha dobyla ta vaše hrad...  :-©

Tady zase někdo uklouzl!!!

0/0
11.12.2008 9:55

Hnery

Re: Nechci rejpat...

Jj to teda jo! ;-D Hraje si na lingvistu ale nezná základy omg...

0/0
23.12.2008 16:49

Jerry

A dnes

Dneska ani nedokazeme pristavet treti pruh po cele delce D1 Rv

0/0
8.12.2008 17:39

hrosak

Re: A dnes

Vsak je to taky blbost. radeji konecne dostavet D 11 a R 35 a zádnej treti pruh nemusí být.

0/0
9.12.2008 6:57

kraxna

Technickááá..

Nebyl Hitlerův Mercedes spíše šestikolý ? ;-)

0/0
8.12.2008 17:23

medved_cz

Re: Technickááá..

Sedmikoly. 4 kola na silnici, rezerva, volant a Vudce co mel o kolecko vic.

0/0
10.12.2008 15:11

Frank

Re: Technickááá..

Je to Topolánek?

0/0
16.12.2008 13:07

blekkal

Re: Technickááá..

Ne. Byl to socialista, jako většina světových grázlů...

0/0
25.12.2008 15:49

konecny

ad tunel

máte pravdu, ne znemožnit, ale znesnadnit. Vycházel jsem z rozhovoru s průvodcem, který mi říkal, že při  případnémnáletu měl štít přitáhnout pozornost, ale zároveň by se útočník dostal do palby flaku, to samé o zakřivení, při vysoké rychlosti útočníka je horší zaměření a střely se odrazí.

Do stryžowského tunelu jsem se přes veškerou snahu nedostal, pokud jsou údaje mylné, omlouvám se, byly na tabuli uvedené u vchodu, nemám důvod si je "cucat" z prstu.

Letecký pohled je z ofocené informační tabule u "hada", čímž se omlouvám gmině ve Stepnie, bohužel sehnat něco tištěného tam bylo nad mé síly.

V. K.

0/0
8.12.2008 12:46

Rogger

Re: ad tunel

Hezkej clanek a na vecne rejpali je zbytecne brat ohled....

0/0
9.12.2008 16:44

Tondach

Re: ad tunel

rejpaly !!!;-D

0/0
17.12.2008 7:31

O. Filip

Připomínky

Ostrý hřbet tunelu nemá "znemožnit" zásah leteckou pumou, nýbrž zvýšit šanci, že puma, která zasáhne objekt, se odrazí. Jak má mírné zakřivení celého tunelu znemožnit zásah, je záhadou. Zajímalo by mne, co za technickou vymoženost je "asymetrický štít, který měl v případě náletu přitáhnout pozornost", zvlášt, když celý  objekt měl být zamaskovaný. Tunel ve Strzyżowě nemá šířku 12,2 metru, ale je stejně široký jako vysoký, tedy necelých 9 m. Též by mne zajímalo, jaká má iDNES autorská práva ke zveřejnění letecké fotografie z "archivu autora", která je evidentně ofocená z informačního tabla.

0/0
8.12.2008 11:34

Omluva redakce

Re: Připomínky

Děkujeme za upozornění ke zveřejnění snímku z informačního tabla, snímek samozřejmě není z archivu autora, jak jsme mylně uvedli, ale jde o repro z informační tabule. Na faktické připomínky v textu vám odpoví autor článku.

0/0
8.12.2008 12:15

O.Filip

Re: Připomínky

Pokud nemáte svolení autora, nemůžete publikovat cizí snímek. A je jedno, zda je ofocený z knihy nebo informační tabule. Svolení jistě nemáte, protože kdybyste jej měli, nepublikovali byste mizernou fotografii z tabule, ale originální snímek.

0/0
8.12.2008 14:23

Joska

Re: Připomínky

já jen nechápu co Vám je do toho? Vy jste jako povolaný vrchní cenzor? Je vidět, že se zase nějaký rýpal probral ze svých duchovních temnot 8-o :-P

0/0
8.12.2008 15:03

O. Filip

Re: Připomínky

Třeba to, že mi prostě nepřipadá v pořádku když iDNES někomu "krade" fotografie, navíc letecké? Letadlo, ze kterého Poláci bunkr fotili, jistě neletělo zadarmo.

0/0
8.12.2008 15:36

Lukin

Re: Připomínky

jak tady čtu vaše diskuzní rozhořčení pánové, myslím, že Poláci můžou být rádi, že se tam díky tomuto článku bude víc jezdit, takže tahle diskuze mi připadá opravdu mimo ;-)

0/0
8.12.2008 16:18

Staroch

Re: Připomínky

mně spíš překvapuje že tam Poláci vůbec nějakou ceduli mají, každopádně skvělý tip na výlet :-)

0/0
8.12.2008 16:25

Sharkan

Re: Připomínky

To, že je to skvělý tip na výlet (a díky za něj), ještě neznamená, že by autor a redakce neměli dodržovat autorská práva...

0/0
8.12.2008 19:56

Smírčí soudce

Re: Připomínky

nejsem znalcem problematiky ale u fotky je uvedeno, že je z cedule pro návštěvníky v tom polském městě, obvykle to chodí tak, že pokud se tyto fotky objeví na internetu nebo někde s uvedením zdroje, a jde o propagaci turisticky zajímavého místa, je to ok, tady to vypadá, že nejdřív autora ceduli neuvedli ale jak čtu tak omylem a dali to tam, tak místo těchhle potahanic bych viděl radši diskuzi o tom místě nebo tématu 

0/0
8.12.2008 21:30

watchdog

Re: Připomínky

Soudruhu, to si musis jit stezovat na Narodni Vybor...

0/0
10.12.2008 0:07

tuhyk

Re: Připomínky

Ale samozrejme ze mate, jelikoz se jedna o atorske dilo verejne pristupne (na te informacni tabuli), jste opravnej jej fotit ze vsech stran a klidne vysledne fotografie i prodavat. Viz autorsky zakon.

0/0
14.12.2008 14:42

Eric_Best

Re: Připomínky

Na GoogleEarth je možno najít několik leteckých snímků - pohledů na objekt z různých směrů a rovněž "pozemní" snímky tunelu zvenčí i zevnitř. Musíte mít zapnutou položku "Zeměpisný web". Fotky (z Panoramio) jsou "roztroušeny" na satelitní mapě v okolí místa označeného jako Stępina (stačí zadat "Stepina, Polsko" do okénka "Přelétnout"). Samotná satelitní mapa je zde bohužel ve špatném rozlišení, takže se ani nedá posoudit, které fotky jsou umístěny správně a které někde mimo (možná všechny :-)).

0/0
10.12.2008 9:52

dwart

Re: Připomínky

K těm technickým otázkám se připojuji, takto napsány opravdu působí mírně nesmyslně....

0/0
15.12.2008 8:16

JoeB

Na tixikovi to je taky

JJ koukám že už to někdo přidal i na tixika - http://cs.tixik.com/c/ ;-)

0/0
8.12.2008 11:23

def...

zajimave

""je stavba mírně zakřivená, takže případné letecké útoky by zřejmě nepřinesly žádné úspěchy""

nas panelak je taky pekne pokriveny, znamena to tedy, ze odola i dalsi svetove vlace

;-D to ti je bomba toto ;-D

0/0
8.12.2008 10:12

jirka

Re: zajimave

patrne, i kdyz se jedna o spekulaci, autor to myslel tak, ze kdyby byl tunel rovny, letoun by mohl letet jakoby nad kolejemi a shazovat jednu bombu za druhou. takto by trefil jen jednou, dvemi a ostatni by sly budto do pole, nebo by musel pilot presne kopirovat zakriveni stavby. buhvi, jestli archaicke letouny z valky mohly shazovat bomby v oblouku.

0/0
8.12.2008 16:43

maverick

Re: zajimave

samozřejmě letouny ww2 mohly shazovat bomby v mírné zatáčce. Ovšem vtom případě přišla ke slovu odstředivá síla a setrvačnost (jako i dnes;-D) a těžko by něco trefili.

0/0
9.12.2008 19:43

Q

Re: zajimave

Mám to chápat tak, že idnes je odstředivá a setrvačná?

0/0
10.12.2008 19:30

Lumen

Re: zajimave

ale rozhodně lepší než dostředivý egocentrický ego takže vovogo?

0/0
13.12.2008 14:43

Vojta

Re: zajimave

NENI to spekulace...při zatáčení letounu "na křidélkách" je jedno z křídel "níže" a jsou v rovnováze síly dostředivé (způsobené nakloněním letounu po směru zastáčení) a odstředivé (dané hmotností letounu) odhodíte dolů při tomto manévru, nepadá "dopředu dolů"jako při přímém letu, ve svislé rovině, ale po obecné křivce.Pumové zaměřovače nejsou na takové kompenzace konstruovány.Nepomůže ani letět "placatou zatáčku na směrovce", k deformaci dráhy dochází také.V takovémto případě se používá let po lomené přímce,což je řádově náročnější (vzhledem k délce oběktu a rychlosti letu cca 250-400km moc času není).:-/

0/0
16.12.2008 8:29

Tondach

Re: zajimave

objektu !!!;-D

0/0
17.12.2008 7:33

zedral

no toto..

Takovej peknej kryt postavili a oni je pak nechali popravit? To nebylo od tech fasistu vubec hezky...

0/0
8.12.2008 9:34

tom

Re: no toto..

Á, pán dnes posnídal pořádně plné koryto třeskutě vtipné kaše...

0/0
9.12.2008 22:00

Owce

Re: no toto..

:-))))) tahle hláška mě pobavila, fakt:-) dobrej černej vtípek, takhle po ránu .-)

0/0
22.12.2008 8:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.