Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kolo, které pomáhá šlapat

Zapomeňte na babetu nebo na těžká a neohrabaná motokola. Dopravním prostředkem budoucnosti je elektrokolo neboli e-kolo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jakub Ditrich

Odpovědi k dotazum

Vedle blábolů těch co na elektrokole nikdy neseděli (ale všechno vědí) zde padlo i několik věcných dotazů, na které rád odpovím:

- Dobíjení (rekuperace) při jízdě z kopce je technicky celkem triviální, každý elektromotor se může bez problůémů chovat i jako alternátor. Problém je s účinností takového systému, která je v jednotkách procent, vzhledem k váze cyklisty a kola a jejich odporu vzduchu. Celkem srozumiteně napsaný článek o tomto tématu (v angličtině) nalezne zájemce na adrese http://www.ativsolutions.com/cblog/index.php?/archives/24-Regenerative-Braking.html

- Rychlost jízdy. Pochopitelně se na elektrokole dá jet takovou rychlostí, jakou jezdec vyvine. Motor pomáhá cca do rychlosti 25 km/h, ale na trhu jsou i modely (například francouzská Matra), které jednou na motor přes 40 km/h.

- Dojezd na baterie. Vždy závisí od typu baterie a okolní teploty. Při deseti a více stupních C na nabití LiPol 10 Ah baterie ujedete 50 km (v režimu asistovaného šlapání). Praxí ověřené hodnoty.

0/0
29.10.2008 17:57

Michal

reklama?

"Zatím nejluxusnější model v naší nabídce..." Máte na mysli v nabídce serveru iDnes.cz? 8-o Zpravodajské servery už provozují i e-shopy se sportovním vybavením ;-)

0/0
29.10.2008 14:32

Vítek

manuál - překlad z čínštiny

V manuálu se dočtete, že:"... otočením klíčku v zapalování do polohy OFF zlepšíte brzdící vlastnosti elektrokola. " Ať žije zapalování ;-D

0/0
29.10.2008 1:20

juve

No tak to se nedivím, jestli ty dveře jsou z nějakého

maseratti za 20 mega a servus je bůhví kde, někde v pr/deli pak by snad to kolo mělo být levnější než výměna dveří u tohoto vozu;-D;-D;-D

0/0
28.10.2008 23:04

chicocheco

To je zase vynález

První, co mě k tomu kolu napadlo, bylo dobíjení šlapáním - po rovině dobíjíš, z kopce šetříš baterku a do kopce jedeš zadarmo. Bohužel Číňany taková jednoduchá dedukce nenapadla, a tak si budem muset počkat na další generaci e-kol.

0/0
28.10.2008 19:41

juve

Re: To je zase vynález

To není tak jednoduché jak si to představuješ už jenom z principu elektromotorů ;-)

0/0
28.10.2008 23:07

Petr

Re: To je zase vynález

Co to? Točíš elektromotorem, vyrábíš elektřinu - dodáváš elektřinu, elektromotor se točí. Nebo dneska snad platí jiná teorie? Pak už jde jen o to, aby elektronika přepínala na dobíjení, což nese nepříjemný efekt pro cyklistu: při jízdě musí šlapat nejen pro pohyb kola, ale též pro točení elektromotoru, což ho brzdí a ztíží jízdu.

0/0
29.10.2008 9:44

juve

Re: To je zase vynález

To je princip který se děti učí v první třídě, jdi na nějakou FEL a tam se dozvíš všechny  podrobnosti:-P

0/0
29.10.2008 9:54

####

trochu malo 25

> Zákonný rychlostní limit asistovaných kol je v Evropské unii stanoven na 25 km/h a většina kol jej dodržuje," vysvětluje Ditrich.

To jako chapat jak? Kdyz neslapu, ze pojede maximalne 25km/h? Nebo ze nesmim slapat a zrychlovat to kolo na padesat nebo osmdesat z kopce?

0/0
28.10.2008 19:01

####

Re: trochu malo 25

pokud by to samo o sobe jelo tech 25km/h a slapanim bych to dokazal urychlit na konstantnich 50km/h... i kdyz pri tehle velikosti kola, plastich a tak bych to asi neriskoval ;-) tak se to jevi jako zajimavy dopravni prostredek do prace na vzdalenosti cca 30km max

0/0
28.10.2008 19:10

jiri.fiala

Re: trochu malo 25

cti to tak, ze nad 25 uz ti nepomaha (nesmi) motor

0/0
28.10.2008 21:27

XXL

Co si jazyk reklamy přeložit do reálnějších čísel?

Spotřebuje-li se 1kWh, tak do baterií se napere max 80%. Což by byl výkon 800 W po dobu hodiny nebo 400 W hodiny dvě. To zní rozumně. Udávají možný dojezd 40 km. Takže v reálu méně, když se trošku opotřebují baterie, ještě méně. Takže 30 km, kdy nefouká a nejsou kopce. Průměr rychlost - rovin 30 km - cyklista poloviční? 15km/h, to jezdí na vesnici staré babky či strejcové, co jednou do hospody. Normální, tj. 15 letý nebo i 40 letý pojede netrénovaný 20-25 km/h a ujede bez potíží 50 km. Pokud trošku jezdí, bude jezdit rychlostí 25-30 km/h. Skutečně, ne když nefouká nebo po větru...

Není to ani ryba, ani rak. Na kolo to je těžké, kdo šlape, pak do kopce musí vytáhnout tu zátěž navíc. A rychlost je jako u kola. Trochu to urychlé důchodce - ale pro dojetí na vesnici do samoobsluhy či do hospody se to nehodí. Za by to někdo ukradl, staré kolo neukradne. Takže hračka na nic. To je lepší pak nějaký moped.

0/0
28.10.2008 12:16

x

Re: Co si jazyk reklamy přeložit do reálnějších čísel?

Pro jízdu po rovině rychlostí 25km/h potřebuji na kole okolo 150W, takže pokud mám k dispozici 800Wh pomoci, je to dost slušné. Jinak k těm průměrům, 20km/h se dá, 25 průměr už netrénovaný jedinec nedá, leda v úplných rovinách bez větru, ale v kopcích ani náhodou.

0/0
28.10.2008 16:43

Joj

Re: Co si jazyk reklamy přeložit do reálnějších čísel?

záleží na terénu. Se silničním kolem na silnici netrénovaný člověk dokáže jet v pohodě průměrnou rychlostí 30 km/hod.

0/0
28.10.2008 18:07

x

Re: Co si jazyk reklamy přeložit do reálnějších čísel?

To jsem si za těch 10 let, co jsem na silničáku jezdil, nějak nestihl všimnout. Netrénovaný člověk neudržel dlouhodobě ani 25, pokud se bavíme skutečně o průměru.

0/0
28.10.2008 22:32

Petr

Re: Co si jazyk reklamy přeložit do reálnějších čísel?

To rozhodně NE.

0/0
29.10.2008 9:47

Vlada

Re: Co si jazyk reklamy přeložit do reálnějších čísel?

dovol abych se zasmál;-D

netrénovaný nedá průměr 30 ani náhodou

0/0
26.12.2008 17:29

Jiří

Chybí mi důležitá informace:

Může se při jízdě z kopce dobíjet baterie?

0/0
28.10.2008 10:08

jiri.fiala

Re: Chybí mi důležitá informace:

typ od typu, nekde jsem o jednom cetl, ze ma elektrodynamickou brzdu a muze dobijet. ono jak by to taky melo fungovat, muselo by to mit treti packu na rekuperacni brzdu.

0/0
28.10.2008 21:29

x

Řídící jednotka

Když to má řídící jednotku, jde to taky hustě vočipovat, jako se to dělá u aut, aby to mělo větší výkon? ;-D :-P

0/0
28.10.2008 9:25

chatab

Re: Řídící jednotka

das tůnynk z Karfůru a mas mynymalne o 20 klokanu navic ;-D

0/0
28.10.2008 20:24

chatab

25 kilo

to je docela humac to nekam prenaset :-/

0/0
28.10.2008 8:11

moopy

tak nějak se vytráci smyls kola.

...dobré pro babičky na nakup...nebo pro nesportovní jedince na cestu do prace. Na  Lysou bych stím nejel :)

0/0
28.10.2008 7:44

Lucius Malfoy

Hezké PR, ale lživé.

Námatkou jeden příklad - výměna dveří u Opelu Campo stojí ve značkovém autoservisu 26 000, rozhodně ne 38 900.-, jako onen "špičkový" šunt s čínským motorkem...

0/0
28.10.2008 7:37

####

Re: Hezké PR, ale lživé.

a ty dvere jsi sejmul, kdyz si sedel na kole nebo ti je sejmul nekdo jiny? ;-)

0/0
28.10.2008 19:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.