Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jedenáct věcí, které byste měli vědět o řetězu na kolo

Při jízdě na kole ho nevnímáte, tedy do doby, než spadne nebo praskne. Cyklistický řetěz nevydrží vše. Je to křehká věc, o kterou se musíte starat. Když se pravidelně nevyměňuje, může poškodit kazetu s převody.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Chytracisko

Souhlas

http://brko.xf.cz/blog/vyplati-se-menit-na-kole-retez

0/0
18.8.2008 2:53

Dick Winters

Jak opravit řetěz v terénu.

Autor se mohl zmínit, jak v terénu opětovně spojit přetržený řetěz. Co je potřeba a jak to provést.

0/0
17.8.2008 21:49

rudastraka

kamil struha

vidim ty dutohlave, ze si myslis, ze na vesnici jeste lezem po stromech

tak prijed, ja z toho stromu slezu a vypichnu ti vidlema voci

ani nechtej vedet, jaky neuveritelny story se u nas vypravuji o prazskejch pepicich

0/0
17.8.2008 11:09

hehe

Re: kamil struha

že by se ozvala potrefená husa? ;-D

0/0
17.8.2008 21:50

Polárníliška

Re: kamil struha

Blbej a agresiní - nejsi ty z vesnice?

0/0
18.8.2008 9:27

kamil struha

Re: kamil struha

je mi lito, ale ja ziju na vesnici, i kdyz pracuju v Praze. kamil struha

0/0
9.9.2008 15:34

Lukas Vesely

Ty ceny jaksi nechapu

Novy retez sem jeste nikdy nekupoval, takze nevim jak moc je cena v clanku prestrelena, ale pastorky se daji koupit i za 200,- Kc tak v cem je problem? Je pravda ze ja na svem kole z Tesca za 1300,- Kc vyjedu rocne tak 5x... ale i takc;-D

0/0
17.8.2008 9:27

Josef

Nevyzpytatelne retezy !

Nekdo se tu pokousi delat z toho vedu !  Vzdyt je to tak jednoduche! Zadnou laserovou merku nepotrebujete. Staci se podivat na predni velke kolo, zdali retez zapada az na dno kazdeho zubu. Bezi-li jen po vrcholcich, okamzite jej vyhodte! Z vlastni zkusenosti : Najel jsem za leto 11000 km po vetsine zemi Evropy a dokud jsem nemazal tak mi retezy vydrzely dele. Pak prisly deste a musel jsem trochu mazat a zivotnost to zkratilo. Maze se tak, ze jednou retez poradne nasaknete olejem a potom nekolik dni uz jen otirate povrch, aby nechytal prach. Slavne znacky nejsou zadnou zarukou trvanlivosti. Nejlepsi se prokazal francouzsky Sedis, dnes se prodava pod znackou Sachs. Jeho cepy a pouzdra maji jine reseni (patentovane). Na pneu take nesazejte na slavne znacky. Michelin nevydrzela ani 2000km, kdezto neznama korejska znacka na zadku vydrzela pres 4500km. Jindy ale nevydrzi ani 500km. Vsude jsou flasky a strepy !!

0/0
17.8.2008 3:17

Jan.Emil

Re: Nevyzpytatelne retezy !

Mně se osvědčilo namazat nový řetěz přípravkem "SMOKIE STOP" zakoupený za 235 Kč na benzince Shell. Je to přípravek určený do naftových motorů kde se přidává do motorového oleje.

Není to olej ani vazelina. Je medovité konzistence, těsní řetěz od vody a stačí řetěz namazat jen jednou. Když je řetěz nový, vezmu ten přípravek a nějaký kus drátku nebo dřívko a tysnu s tím na každý článek kapku. Je pravda že řetěz je pak trochu umolousaný ale přípravek medovité konzistence do těch článků zaleze a řetěz se už téměř neopotřebovává.

Zbytek přípravku můžete nalét do motoru vašeho auta po výměně oleje kam je určen. Já tím mažu všechny šrouby,kluzné spoje, panty. Je to mazivo které dobře maže a voda ho nevyplaví.

0/0
17.8.2008 10:20

Josef

Re: Re: Nevyzpytatelne retezy !

Neni to pripravek do naftovych motoru, ale - jak stoji v jeho nazvu - pripravek na prodlouzeni zivota ojetych motoru, kde jiz fouka kolem krouzku ! Lepsi pripravek kdysi doporucovala, uz za totality, JAWA. Bylo to nejake mazivo, ktere obsahovalo grafit. Na trhu ale tehdy samozrejme neexistovalo !! 

0/0
17.8.2008 14:42

Slim

Re: Nevyzpytatelne retezy !

co se tyce penu nemuzu s tebou souhlasit zalezi hodne jaka je pouzita smes. Priklad Kenda za 200 vydrzi sice neskutecne dlouho ale vjedes do bahna nebo je mokro a okamzite ztaci stopu pac je na ni pouzita tvrda smes pak koupis treba nokian kterej stoji sice 1500 ale je na nem pouzita mekka smes a kdyz je vlhko tak krasne drzi stopu i do zatacek a mas jistotu ze te ten plast podrzi. Takze ono zase taky neni pravda to co rikas. A co se retezu tyce vozil sem 5let ten samej (slozenej postupem casu z buhvi kolika retezu) a jediny co bylo spatny ze pri velkym zaberu spadnul pac uz byl moc natazenej a to se da zjistit pomoci blby kovovy merky za stovku.

0/0
17.8.2008 23:39

Chytracisko

Re: Nevyzpytatelne retezy !

Řetěz ti nezničil olej, ale ty deště ;-D

0/0
18.8.2008 2:49

Shumway

Re: Re: Nevyzpytatelne retezy !

jj, vodní kámen, to je prevít :))

0/0
18.8.2008 8:02

Ach jo trumpeta

Tak to už je na mě hodně.

Pokud se nad článkem zamyslím plyne z něho, že je nejlepší řetěz neměnit a když praskne je dobré vyměnit vše. Pokud zadní kazeta má vydržet pouze cyklus výměny 3 řetězů pak je zbytečné ji šetřit...

0/0
16.8.2008 22:14

XXL

Re: Tak to už je na mě hodně.

Argumentace je podpásová. Zdůvodnují to finančně - musí se měnit pak kazeta. Ale kazeta stojí cca jako řetěz. Pokud mi řetěz vydrží 3x déle a měním pak obojí, tak není problém.

JIná věc je, že vytahaný řetěz neběhá tak dobře, jako nový. Jde-li mi o rychlost řazení, tak je důvod měnit. A lepší výsledek je u levnějšího typu řetězu, který není vytahaný, než u dražšího, který vytahaný je.

Pokud má někdo např. 10 kolečko, tak tam musí řetěz měnit často. Navíc řetěz bude dražší, počítal bych min. 1000 Kč. Výměna tak po 1000 km. Tj. km jízdy na korunu - na řetězu. Asi jde měnit méně často, ale tyhle kazety zas stojí daleko víc. Nebo to sice jezdí, ale přehazuje pomaleji. A je lepší pak mít třeba 9 nebo 8 pastorek. Kde měnit díly vyjde levněji. Ale neopotřebované přehazují lépe než opotřebované na 10tikolečku. Každý si musí určit, jaký chce standard za kolik.

0/0
16.8.2008 22:37

XXL

Moje zkušenosti, expert píše celkem dobře, ale trochu

i jako obchodník. Měřil jsem občas řetěz- lze se dočíst, kolik vytahání je v toleranci a kdy by se mělo měnit. Stačí šuplérou. Řetěz pak může přeskakovat, třeba jen některé pastorky.

Jinak v výměně kazet (či vícekoleček). Kazeta či vícekolečko stejné kategorie stojí jako řetěz, který je pro ni určen. Nebo o malinko více. Př. kazeta za 350 Kč, řetěz za 300Kč apod. Takže zničit kazetu, když řetěz vydrží déle a nejsou potíže, to není problém. I kazeta se má časem měnit. Trošku dražší můžou být převodníky, ale ty se zas nemusí tak oběhat.

Přešel jsem na levnější řetězy, nemám problém. Měnit řetěz za 350Kč a odjet jenom 1000Km (kdy je víc kopců, tak se vytahá), to je na řetězu na 100km 35 kč. Což je relativně dost, vlak sice stojí více, ale na kole je součástek více, co se oběhají.

Chce vysledovat typy, které déle vydrží, řetězy se liší.

0/0
16.8.2008 21:42

Mářa

výádrž

na biku mi retez vydrzi 1000 az 1500km a na silnici (desitkovy Shimano) 2000 az 3000km  ;-)

0/0
16.8.2008 17:08

Tom

Kazeta?

Počítám, že je celou dobu řeč o rozetě, ne? Mám najeto na kolech hodně tisíc km, ale asi málo šlapu, zatím mi řetězy vydržely déle než 1500 km. Je ovšem pravda, že nemám rád déšť a v zimě do soli a bláta by mne nikdo nedostal, prostě salonní cyklista :-). Tom

0/0
16.8.2008 16:31

radkul

Re: Kazeta?

I jako salonní cyklista by jsi mohl vědět, že řeč je skutečně o kazetě!!

0/0
17.8.2008 20:35

Martin1965

1.500 km ??????

Jiří Fiala z obchodu Krab Cycles asi kolům a hlavně řetězům moc nerozumí. Protože já jsem letos měnil řetěz, který měl najeto 19.000 km. Samozřejmě, jsem měnil i kazetu, ale takto to řeším už několik let a nejsem sám.

0/0
16.8.2008 15:18

Jiřina

Re: 1.500 km ??????

Já jsem na výměnu řetězu zapomněl a pak jsem musel kromě kazety měnit i talíře, protože na těch byly zuby zničené taky. Dohromady mě to stálo nějaké peníze a je otázka, jestli je lepší měnit víckrát řetez nebo pak po delší době celý komplet. Já měním řetěz, je to jednodušší. Na řetez ujedu zhruba 2500 km, stojí mě to 250 Kč. Kdybych měl ujet třeba 25000 km, tak na řetezech zaplatím 2000 Kč, a to nevím, jestli bych se s kazetou a talířema vlezl, tam to velké cenové rozpětí.

0/0
16.8.2008 16:15

PremekC

Re: 1.500 km ??????

Především je třeba si ujasnit, kdo, kde a v jakém terénu jezdí. V těžkém terénu silák, který se silou opírá do šlapek anebo druhý extrém, turista, který jezdí po asfaltce a do větších kopců tlačí? Vzhledem k tomu, že tento článek je určen spíše těm druhým, tak 1500 km je blbost. Já sám jako amáter cyklista najezdil na Favoritech odhadem 15000 km a nikdy řetězy neměnil, leda s selým kolem. A od Krabu máme v rodině 3 kola, já mám odhadem 7000 km na svém, do kopců netlačím, za závodníka se také nepovažuji ale řetěz si o žádnou výměnu narozdíl od vidlice neříká.

0/0
16.8.2008 16:42

jirka

Re: Re: 1.500 km ??????

přesně tak, na silničce (na ní jezdím jen s manželkou takže lážo plážo) mám 8000km a je ještě v pohodě, ale na XCečku se kterým dřu převážně kopce vydrží tak 1000-1500km.

0/0
16.8.2008 17:07

Martin1965

Re: Re: 1.500 km ??????

Tak já najedu ročně cca 13.000 - 15.000, jezdím silnici i terén ale nic těžkého. Kopce skoro vždy ve stoje. Řetěz mě stojí kolem devíti stovek a kdybych ho měnil každých 1.500 - 2.000 km, tak se nedoplatím.

0/0
16.8.2008 20:06

Míra Budějce

Re: 1.500 km ??????

Dá se to tak taky, a asi se to i vyplatí ovšem někdy se může stát že řetěz praskne... ta představa že naplno zabíráš, ještě si stoupneš a řach...nic příjemnýho.

Článek jsem jen rychle proběhl očima, a nikde jsem neviděl, že je nutno řetěz taky pravidelně mýt (nanesenej prach působí jako výbornej pilník :-) ) Já ho před každým mazáním umeju štětcem a naftou, ta ho parádně očistí ale neodmastí!

To, že řetěz vydrží 1500km je dosti zavádějící, každej kdo má doma šupleru a internet, si zjistí, jak se řetěz správně měří a sám si ho může orientačně přeměřit. Jinak mě jednou vydržel 500km :-) samozřejmě že to nebyl nějakej Hi-end kousek :-)

Každopádně je to dobrá reklama tenhle článek, to se musí uznat...

0/0
16.8.2008 17:44

Ebo

Re: Re: 1.500 km ??????

no.. to já jednou na křižovatce zabral a ozvalo se "řach" a měl jsem zlomenou zadní osu na kole, zohnutej kus rámu  a bylo vymalováno.. prostě jsem to ustřihnul

0/0
16.8.2008 20:48

XXL

Re: 1.500 km ??????

Asi to funguje tak, že řetěz se ze začátku vytahuje více. Pak už je vytáhnutý a dál se skoro nevytahuje, nebo daleko méně. Takže skutečně, podle tabulek může být výměna po 1500km, ovšem po 5000 km je vytahání řetězu větší jen o menší kus.

0/0
16.8.2008 21:45

Lolofon

Re: Re: 1.500 km ??????

hmm, na velocipede to az tak neriesim, ale na motorke je to presne opacne - nova retaz vydrzi +- zivotnost, a ked sa zacne natahovat, tak cim dalej tym viac. tesne pred smrtou som ju musel netahovat uz kazdych +- 200km (ledva som dosiel z tatier, lebo uz nebolo velmi kam napinat)...

0/0
18.8.2008 9:00

pepík

dobré

hezké, ještě bych dodal kdo nechce kupovat drahou měrku na řetěz, tak lze šuplerou a to rozteč mezi 11 články u nového řetezu je zhruba 132mm. A měnit by se měl pokud dosáhne 132,8mm

0/0
16.8.2008 13:23

Ebo

jo..

"na jeden řetěz ujedete přibližně patnáct set kilometrů" ..jak kterej.. takovej Sachs dá tak 150 - 250Km ..jednou jsem měl Shimano a s tím jsem najel 3500Km 

0/0
16.8.2008 12:54

Yeback

Re: jo..

Sachs Gold vydržel svého času víc než to tvoje Šimano. Bohužel se už nedělá.;-(

0/0
16.8.2008 19:39

Ebo

Re: Re: jo..

..bohužel je to s kvalitou už naopak.. dneska bych si od Sachsu nekoupil už nic

0/0
16.8.2008 20:45

Martin1965

Re: jo..

co je to za blbost, 150 - 200km? Týdně najedu kolem osmi set, tak to abych vydělával jen na řetězi????

0/0
16.8.2008 20:09

Polárníliška

Re: Re: jo..

To drncání ti nedělá dobře na hlavičku...

0/0
18.8.2008 9:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.