Diskuze

Paříž východu a rodiště Krokodýla Dundeeho − Lotyšsko

Před tím, než Lotyšsko spolkl Sovětský svaz, se Rize přezdívalo Paříž Východu. Pokud byste měli ze tří pobaltských republik navštívit jen jedinou, pak právě Lotyšsko a rozhodně Rigu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Misonek

3. 5. 2008 23:41
Pobalti

Od zari ziju ve Vilniusu a opravdu jsem se do toho mesta zamiloval.Riga se mi sice libi,ale jeto takove klasicke velkomesto navic jeste hodne drahe. Zivot ve Vilniusu je o poznani levnejsi.Za videni v Litve krome Vilniusu a Trakai stoji urcite take Kurska kosa a specialne duny v Nide,Klaipeda se zajimavym centrem,delfinariem a nadhernou plazi, Kaunas, ktery je trochu zanedbany, ale skvele v sobe spojuje stredovekou architekturu s mezivalecnou, Siauliai s horou krizu,Kedainiai-malomesto s rozlehlou (jak na Litvu) pamatkovou zonou.V okoli samotneho Vilniusuje toho take spousta k videni, takze prumerny turista se urcite nudit nebude.V Lotyssku muzu doporucit mesto Liepaja, ktere ma nadherne depresivni atmosferu a citite se v nem jako o 20 let zpatky v case.

0 0
možnosti

Whoever

26. 4. 2008 10:10
Konexe do CR

Souhlasim s ostatnimi prispevky na tema Rigy, je to proste nadherny

mesto. Mel sem tu cest stravit v Lotysku par dni s moji lotysskou

kamaradkou, takze nadhera. Nicmene mam poznamkuk te konexi do CR - ta

provazanost je mnohem vetsi nez autor poskytl. 

0 0
možnosti

Whoever

26. 4. 2008 10:11
Re: Konexe do CR

Za prve napr. obrozenci

meli s Litevci a Lotysi cile styky a povazovali je nam za blizsi nez

dalsi narody. Mimochodem Celakovsky upravil jejich pravopis podle

ceskeho vzoru, proto pouzivaji nase hacky, carky a pokud clovek cte

normalne tak Lotysi nepoznaj, ze neni "local".

0 0
možnosti

Jirka1938

26. 4. 2008 2:04
Latvia

neni anglicky vymysl, ale tak se skutecne ta zeme jmenuje. Nazev Lotyssko nema smysl, byl snad prevzaty od Nemcu?

0 0
možnosti

Whoever

26. 4. 2008 10:14
Re: Latvia

Souhlas lotyssky je Lotyssko receno jako Latviija (tedy dlouhe i), a nemecky je to Lettland, tedy odtud mame ceske pojmenovani.

Litva je pak Lithunia.

0 0
možnosti

Pepik

25. 4. 2008 11:30
Riga 1985

Byl jsem v Rize a v celem Pobalti v roce 1985, tedy jeste v dobe SSSR. Musim rict, ze kdyz vlak prejel hranice Beloruska, tak to byl sok - clovek si pripadal po tom co videl v Minsku a Kyjeve jako zpatky v Evrope. Zili sice v o neco skromnejsich podminkach nez my, ale jinak velice civilizovane zeme. Kazde ze 3 mest Vilnius, Riga, Tallin ma svuj jiny raz. Vilnius je moc 'evropsky', osobne se mi nejvic libila Riga - typicke hansovni mesto, je vetsi vic k videni, koupani v Jurmale je fajn. Tallin je male stredoveke mesto uz tehdy upravene - jenom skok trajektem pres zaliv jsou Helsinki. Muzu doporucit. R^

Clanek o tom sice neni ale s Talinu je to docela blizko do Petrohradu.

0 0
možnosti

Jirka1938

26. 4. 2008 2:10
Re: Riga 1985

V Rize jsem byl v roce 1991, tedy jste za SSSR. Vystavba byla mala, takze starobyly raz mesta nebyl znicen modernimi zpotvoreninami. Latvijci na me udelali velky dojem, inteligentni, slusni, narodovci - ale s umirnenym projevem, aby nedrazdili Rusy. Mimochodem, je jich asi jeden a pul milionu a zachovali se po staleti v podruci Rusu a jinych. My, pres napor germanizace, jsme meli vlastni kralovstvi a bylo nas mnohem vice. Mimochodem, dalsi, kteri se zachovali po tisici letech nemeckeho (rakouskeho) podruci, jsou Slovinci, asi dva miliony.

0 0
možnosti

pakeeto

24. 4. 2008 11:44
Vilnius - Tallinn

Tak ja z Pobalti videl jenom litevsky Vilnius a estonsky Tallinn a byl jsem velmi spokojen. Jedno mesto podobny stredni Evrope (takovy hodne polsky) a druhy nemecko-skandinavsky. Spokojenost. Do Rigy se ale taky chystam podivat.

0 0
možnosti

Petr

24. 4. 2008 13:38
Re: Vilnius - Tallinn

Já taky a potvrzuji;-)

0 0
možnosti

papazian

24. 4. 2008 10:53
Paříž Východu se také přezdívalo a přezdívá Bukurešti

A zde je tento příměr daleko trefnější, protože BUCUREŠTI coby hlavní město Rumunska je románská, hovoří se zde jazykem ze stejné skupiny, kam patří i francouzština, takže po jazykové stránce je podoba s Paříží na místě. Podobnost je i s polohou města, bulváry, Vítězným obloukem a dalšími stavebními úpravami, které obě města velmi připodobňují. Snad jen v Bukurešti chybí Eifelovka, její zmenšenou verzi máme naopak my v Praze. V Rize jsem byl také, ale na Paříž mi v ničem se nepodobá, ani jazykem, mentalitou či temperamentem... Podle mne je skutečnou Paříží východu jedině Bukurešť!

0 0
možnosti

Pepik

25. 4. 2008 12:05
Re: Paříž Východu se také přezdívalo a přezdívá Bukurešti

myslim ze mas pravdu ;-) jeste jsem slysel Benatky severu - St.Petersburg, Florencie severu - Dresden. Znate nekdo jeste dalsi, ale jen vazne ?:-)

0 0
možnosti

mečounek

24. 4. 2008 10:44
Riga

Dovolila bych si oponovat, že Riga stojí jako jediná ze tří hlavních měst pobaltských republik za shlédnutí. Riga je kromě úplného středu města strašnej panelákov ... A rozhodně ruského typu. Ve výtahu občas jezdí i "děžurnaja"!! A výtah třeba není až do nejvyšších pater. Prostě třeba skončí o 5 pater níž:-)

To už je rozhodně hezčí Vilnius v Litvě nebo Talinn v Estonsku.

Vilnius je poměrně malý, i v centru se dá narazit na hliněnou cestu, mají tam kostely různého charakteru (dřevěné, pravoslavné, barokní atp.).

Talinn je už něco úplně jiného: Já ho nazývám Krumloven severu: křivolaké uličky, malé barevné domečky, ... už je to spíš Finsko, ale o dost levnější:-)

Kromě hodnocení Rigy, ale s autorem článku sozhlasím. Pěkné cestování!

0 0
možnosti

Pavel

24. 4. 2008 12:09
Re: Riga

Sídliště sovětského typu Rize jistě na kráse nepřidávají, ale naprosto totéž platí i pro Tallinn a Vilnius - podle mě jsou sídliště nejhnusnější ve Vilniusu, Tallinn a Riga jsou na tom podobně. Ve všech třech městech to ale na sídlištích vypadá o dost líp než třeba v Kyjevě ...

Ale že by někde ve výtahu v běžném paneláku na sídlišti jezdila děžurnaja, o tom dost pochybuju.

0 0
možnosti

Pavel

24. 4. 2008 9:18
Vystěhování Rusů?

Tvrzení, že lotyšská vláda vyvíjí na Rusy tlak, aby se vystěhovali, zavání putinovskou propagandou, stejně tak jako informace o diskriminaci "Rusů" (ve skutečnosti se nejedná jen o etnické Rusy, ale i o další, převážně slovanské, národy - hlavně Bělorusy, Ukrajince, a Poláky).Získání lotyšského občanství je podmíněno pouze složením zkoušky z lotyštiny a z lotyšské "vlastivědy", ti, kteří o občanství měli skutečně zájem, ho už léta mají. Řada Rusů ale ve skutečnosti lotyšské občanství nechce (aby nepřišli o ruské, mladí muži se chtějí vyhnout vojenské službě apod.). V současné době mají i "neobčané" Lotyšska oproti občanům Ruska velkou výhodu - jako rezidenti EU mohou cestovat po celé EU bez víz ...

Jinak to vše závisí hlavně na lidech, kromě pár křiklounů mezi sebou Lotyši a Rusové v běžném životě vycházejí zcela bez problémů.

0 0
možnosti

Jirka1938

26. 4. 2008 2:15
Re: Vystěhování Rusů?

Souhlas.

0 0
možnosti

Tassman

24. 4. 2008 8:30
Tip na výlet

Riga je hlavně o pařbě. KDo chce památky, ať jede do Tallinu. Jinak je každá země Pobaltí jiná, tipy "co vidět" :-) jsou třeba na  http://www.e-dovolena.cz/clanky/estonsko/litva-lotyssko-estonsko-tipy-na-vylet-200.html 

0 0
možnosti

Alena

24. 4. 2008 8:23
fotka "Letecký pohled na Rigu"

Dobrý den,

jenom taková malá připomínka k fotu "Pohled na Rigu z kostela sv. Petra".Toto není foceno z  věže baziliky sv. Petra, věž tohoto kostela je vidět vlevo v pozadí u řeky. Z Rigy jsem se vrátila před 14 dny, tak pohled z věže 123m vysoké mám ještě v živé paměti. Musí to být nějaký letecký snímek.

Jinak Váš článek je velice pěkný a zajímavý a myslím, že Lotyšsko určitě stojí za vidění.

0 0
možnosti

Pavel

24. 4. 2008 9:02
Re: fotka "Letecký pohled na Rigu"

Není to letecký pohled, ale pohled z horních pater hotelu Latvija - nejspíš z baru ve 24 (?) patře - doporučuji :-)

0 0
možnosti