Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kam zmizela krásná Šumava? V lesích bloudí i znalci...

Myslíte si, že znáte šumavské lesy jako své boty? Omyl. Je to právě rok, co orkán Kyrill i následné nešetrné odstraňování následků živlu šumavský národní park zásadně změnily. Místní lidé, dřevorubci i ochránci přírody mají problém se v terénu vyznat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Běžkař

Nesouhlasím, poznávám to tam...

Podoba popisovaných oblastí se moc nezměnila, rozhodně ne tam, kde autor popisuje. Prameny Vltavy, Černá hora, Bučina, Kvilda, Modrava... nemůžu říct, že bych to tam nepoznával. Mezi Filipkou a Kvildou bylo vždycky jen koryto plné popadaných stromů - i před vichřicí. Otázkou spíš by mělo být, jestli se ta cesta neměla zrušit a všechny trasy vést okolo. Možná nevidím to, co je skryto pod sněhem, protože v létě tam nejezdím. Ale jestli chcete vidět katastrofu, jděte se kouknout na Železnorudsko(Můstek-Pancíř, nebo Polom)

0/0
24.2.2008 18:19

Katka

Šumava

Tak to je hustý(Y)

0/0
8.2.2008 19:45

prouza

A odpovědný management?

A kdo za tu poškozenou přírodu může?? Snad zde je nějaká organizace, která měla vyčištění lesu na starosti? NĚKDO MUSÍ NÉST ZODPOVĚDNOT ZA NĚŠETRNÉ ZACHÁZENÍ S LESNÍM POROSTEM!!!

0/0
6.2.2008 14:18

belgian chocolate

jo

orgáni, pokutujte orkány!

0/0
6.2.2008 15:46

kajmik01

Komentář k článku i diskusi

Článek to možná přehání, ale protože jsem na Šumavě byl loni i já, tak mě udivuje rozdílný přístup na české a rakouské/německé straně. U nás jsme potkávali hlavně těžkou techniku, která i v první zóně kde běžně nesmíte šlápnout mimo cestu, vyjela místy šílené koleje a vypadalo to podobně jako na fotkách. Na druhé straně hranic se v takovém terénu používali koně a měli tam něco jako minilanovku, kterou sváželi stromy v nejcenějších lokalitách. Taky jsme viděli vrtulníky, které odstraňovaly polomy na vrcholcích. Takže z tohoto porovnání nevycházíme moc dobře, odstraňování následků u nás bylo podstatně nešetrnější.

Jestli odstraňovat kůrovcem napadené stromy těžko říct, ale je pravda, že v německu je nechávají být, stačí zajít na Luzný a podívat se do okolí. Takže odstraňování stromů u nás je bez stejného postupu na druhé straně stejně neúčiné.

0/0
31.1.2008 8:06

kos

že by jako v Tatrách?

Do Vysokých Tater jsem jezdil léta velice rád, poslední tři roky už mě to moc netěší. Spousta uzavřených stesek, paseky, pustá planina. Na ty ceny už to není tak zajímavé centrum. Taky spíš potkáte medvěda - nemají se kam schovat.

0/0
26.1.2008 20:35

marfush

Pane Janouš,

proč se ptáte ekoteroristů? Diskutujte s odborníky! Sám jsem byl v létě u Pramenů šokovaný rozsahem škod po kůrovci. Orkán to už jen dokončil. Mluvili jsme o současném stavu s přítomným lesníkem, učitelem na lesnické škole. Byl znechucený lidmi, kteří rozhodují o něčem, čemu nerozumí. Ostatně, jak již tu bylo zmíněno, doporučuji navštívit stránky sumava21, třeba se pochybovačům rozsvítí!   

0/0
22.1.2008 17:39

anndy

kůrovec byl vždycky

Trochu mě děsí debaty o kácení a bezzásahových zónách. Kdo trochu četl knížky od Klostermanna, ví co myslím. Tam se dočtete o pár vychřicích i tzv. broučkové době. Když padl původní prales, začalo se za knížepána vysazovat nový les. Jenže pouze smrky, rychle rostly a dřevo bylo třeba do skláren a na obchod. A teď vlastně nevíme jak by měl pořádný Šumavský les vypadat. Viděla jsem i vykácené holiny, kde rostlo akorát maliní a les nechaný svému osudu. A hádejte která část byla zelenější a živější...

0/0
22.1.2008 12:05

KOLDAK

Lesníci tu nejsou od toho,

aby chránili či pěstovali les, ale aby generovali zisk. Taková je holt doba a podle toho to taky vypadá.

0/0
21.1.2008 22:00

Sumava

sadf

0/0
21.1.2008 20:43

Pepe

IUCN

Na adrese http://www.sumava21.cz/Dokumenty/Zprava%20z%20mise%20IUCN%202002.htm naleznete ekologickými organizacemi tolik omílanou zprávu IUCN - ty si z ní vybírají jen to, co se jim hodí, proto pár úryvků pro vyrovnání:

Problémy musí být vyřešeny mezi českými partnery s určitou externí pomoci a poradenstvím; není možné, aby zahraniční experti přicházeli s konečnými a trvalými řešeními.

Problém s kůrovcem existoval i v minulosti, avšak možnost kalamity byla vědci i ochránci přírody při zakládání NP Šumava zcela přehlížena. Někteří z přítomných vědců to uznali a jsou připraveni přehodnotit některá svá předchozí doporučení pro národní park, např. bezzásahovou politiku, vzhledem k rozsahu problému a hrozbě pro okolní zóny (přímý dopad na komerční lesy, změna mezoklimatu, vodního režimu atd.). Tento obrat v postojích považují nevládní neziskové organizace za zradu.

0/0
21.1.2008 18:37

Pepe

IUCN pokračování

...

Jiné názory pak předpokládají, že se populace sníží jakmile budou vyčerpány zdroje potravy hmyzu a situace se navrátí k normálu, aniž by bylo třeba lidského zásahu.

NP Šumava by si měl podržet svůj status národního parku v České republice, ale jeho kategorizace dle systému IUCN by měla být pečlivě zvážena. Přesun do jiné kategorie dle vnitrostátního práva by znamenal  eálné oslabení jeho ochrany a otevřel  veře všem možným zásahům. Na druhou stranu začlenění do kategorie IUCN IV nebo V by mnohem lépe odpovídalo realitě a nezměnilo by významně hodnotu oblasti.

0/0
21.1.2008 18:39

Pepe

Vážení redaktoři,

když už přebíráte snůšku polopravd od veterináře Bláhy, který místo léčení zvířat mluví do všeho, protože je to machr, který všechno zná, všude byl dvakrát, kde nebyl, tam se zítra chystá, tak byste aspoň mohli zkontrolovat, zda nemá v popiscích fotografií chyby (nejen pravopisné).

O pravdivosti informací raději pomlčme.

Jsem jen zvědavý, jak dlouho ještě budou do odborných záležitostí (Temelín, kůrovec, ...) mluvit veterináři, divadelní kritici (Vladimír Just) a další. Svým profesím jistě rozumí, ale lesu moc ne.

0/0
21.1.2008 18:32

Železničář od Vimperka

Re: Vážení redaktoři,

a vy jste kdo, že jste se nepředstavil? Předpokládám, že honíte s puškou po lese srnky ;-D Ono se to totiž jednoznačně pozná - podle IQ příspěvku a vysoké informativní hodnoty Vašeho hlubokomyslného názoru

0/0
22.1.2008 21:54

Občan

největší škodná v lese

je hajný, dřevorubec a ochranář

kupodivu naše zákony jsou ale přísné jen na turisty :-/

0/0
21.1.2008 18:22

Hekynen

Cyklisti x lesníci

no hlavně že lesníci chtějí zakázat vjezdu cyklistům do lesů (samozřejmě po cestách a cestičkách; jako na Slovensku)...

0/0
21.1.2008 16:31

belgian chocolate

nauč se chodit

může se to hodit

0/0
21.1.2008 16:51

Občan

Re: nauč se chodit

spíš plížit, protože do těch nejzajímavějších míst je i zákaz vstupu

také mne šokoval pohled na ohradou obehnaný Boubín ... vstup dovnitř pouze pro "vyvolené"

0/0
21.1.2008 18:19

cote d'or

no nediv se

když tam onehdá na nějakou dámu spadl strom a teď se s nimi vdovec soudí

0/0
21.1.2008 22:03

Judik

Re: Re: nauč se chodit

Ta ohrada má zamezit vstup vysoké zvěři. Zabraňuje okusům!

0/0
22.1.2008 10:27

Yesname

Re: nauč se chodit

Jasně. Předpokládám, že ty na Šumavu taky dojdeš pěšky. Nádhero.

0/0
21.1.2008 22:37

belgian chocolate

pracuji, vydělám si

a dojedu si vláčkem nebo autem

0/0
21.1.2008 22:51

nezelan

Požehnaná oranice

Starali jste se někdy o les? Z vlastní zkušenosti vím, že po intenzivní těžbě se přirozeně z náletu obnovují porosty nejlíp právě v těch rozoraných místech, kde není souvislý drn trávy, mechu borůvčí nebo jiného podrostu. Tam se to za pár let stromkama jen zelená, protože malý semenáček nemusí bojovat s podrostem o přežití - všechny rostliny mají na startu stejnou šanci. Kde zůstala tráva, je pořád tráva. A vzniklé rigoly jsou výborné pro vodomilné organizmy. Třeba taková ohrožená kuňka si nemůže přát nic lepšího.

0/0
21.1.2008 16:27

Mr. Dance

Re: Požehnaná oranice

no dobře, na rovině souhlasím, problém ale je na svahu. Tam totiž tu požehnanou oranici spláchne první silný déšť a na zbylých šutrech už to nevylepší ani kuňka...

0/0
21.1.2008 16:57

lama_lam

Je mi smutno

Tohle je opravdu hnus :( Sumava bejvalala nadherna.Vsichni jen hrabou a hrabou [>-]

0/0
21.1.2008 16:26

jirha

A což takhle ekologové

Právě protože v poslednívch letech se poutali řetězi ke stromům zabránili vymícení nesmyslného monokulturního přestárlého lesa a tím způsobili volnáý prostor pro řádění kůrovce po kalamitách donutili těžaře těžit i v období neprosto nevhodném pro těžbu jen aby se zabránilo hromadnému rizšíření kůrovce který by způsobil kalamitu na Německé straně kterou bychom museli v plné míře uhradit.

Problém je především v ekoterorismu. 99% z nich v životě nezasadilo strom a nikdy se nepodíleli na čištění polomů a zbytků po kácení. Přesto dokážou vzít řetěz a zámek a jít se poutat za prachy ke stromům aniž vědí kdo jim ty prachy dal. Totéž platí o jaderné energii atd atd.

Problém je v bezprecedentním bordelu který v čechách panuje.

Příklad za všechny když pan Kučera vedl Průhonice tak Průhonice měli školku na nové dřeviny ze kterých byli schopni doplnit vykácené dřeviny dnes Průhonicky park nemá vlastní produkci mladých stromů.

A stát se dívá a mlčí. Tak se nedivte že se neumí vypořádat s ekoteroris

0/0
21.1.2008 16:19

Mr. Dance

Re: A což takhle ekologové

8-o Nejste trochu agresivní?

0/0
21.1.2008 16:58

jirha

Re: Re: A což takhle ekologové

No zdaleka ne tolik jako ti co se poutají ke stromům a brání obnově nesmyslně monokulturních lesů.

0/0
21.1.2008 17:06

vlčisko

Hnutí duha je tragédie

Pan Bláha zapoměl dodat, že měsíční krajina byla v parku už před orkánem. Kromě vyjetých kolejí. A může za to jen vedení parku, protože poslouchá Bláhu a spol. Těm se orkán moc hodil, protože ted to vypadá všude stejně. Jak může pár amatérů z Hnutí duha do všeho kecat? Ví o lese, že tam jsou stromy a někde i tetřev, tím jejich znalosti končí.;-€

0/0
21.1.2008 16:19

jirha

Re: Hnutí duha je tragédie

Ptej se kdo je platí.

0/0
21.1.2008 16:20

Občan

ptám se kdo se o les "staral" před existencí lesníků

jak je možné že tu ty lesy (mnohem zdravější) bez Vaší péče byly ? ;-D

0/0
21.1.2008 18:21

Karel

Jsou to prostě pra..?

Já dělám sport, který se bez lesa dělat nedá. Několikrát se nám stalo že nás do lesa nepustili a důvod požkození lesa. Ha ha 100 lidí kteří se jdou proběhnout ještě nikdy nezpůsobilo to co udělá jeden stroj ledáků za jedinou hodinu. To ce se děje na Šumavě se děje ve všech CHKO foto klidně s radostí dodám.

Jak říkám - jsou to prasata a lesy místo ochrany ničí a devastují. Rv

0/0
21.1.2008 16:17

Shumway

Re: Jsou to prostě pra..?

ba, jsou to prasata s vysokoškolskými diplomy a se spoustou semestrů na téma Les ve všech pádech. Jakou kvalifikaci máš Ty ?

0/0
21.1.2008 20:06

KOLDAK

Někdy bývá lepší kvalifikací

zkušenost a praxe, než pár našprtaných  vět o tom, jak z lesa vytřískat nějaké ty prachy

0/0
21.1.2008 22:07

Shumway

Re: Někdy bývá lepší kvalifikací

dobrá tedy. jakou má pán zkušenost a praxi s péčí o les případně s odklízením kalamity takového rozsahu ?

0/0
22.1.2008 7:45

Václav

Zvolit vhodnou techniku

úměrně k přírodnímu prostředí by mělo být hlavním měřítkem jejího použití. Dřevařské firmy by pak měly použité lesní cesty a znehodnocený půdní pokryv uvést do původního stavu. I tak na vytěžené dřevní hmotě dost vydělají. 

0/0
21.1.2008 16:10

jirha

Re: Zvolit vhodnou techniku

Když pro stahování dřeva použijí firmy koně tak mají hned ekoteroristy za zadkem s tím že je to v nepořádku. Tak jak se to má dělat?

Když dříve skauti nebo pionýři jezdili sázet stromky tak kdekdo měl plnou hubu keců že je to využívání dětí k manuálně těžké práci a proto se to zatrhlo.

Když hrabě Harach dával jeden zlatý za zasazení strmu v nadmořské výšce nad 600m poté co se strom uchytil (po jednom roce) komunisti to celou první republiku používali jako příklad vykořisťování od feudální šlechty.

Poučte se a nenechte sebou manipulovat ekoteroristy.

0/0
21.1.2008 16:23

Albedo

Dřevaři a jejich "stragedie"

 Udělat co největší holiny a otevřít les větru a erozi, odtahat co nejvíc dřeva a nasadit opět stejnověkou monokulturu, která zase celá lehne poryvem větru nebo kůrovcem.  Půda odtéká nenávratně pryč.

0/0
21.1.2008 15:59

zetor3011

bordel

Urcite to neni tak hrozne, jak to je v clanku napsane, nafotili jen par vyjezdenych mist a ted z toho delaji kovbojku.

Vyvazecka sice umi po sobe nadelat pekny bordel, ale tady to neni tak hrozne.

Klidne to mohli jit ekologove vytahat rucne, hned by je preslo psat takove pi*****y;-€

0/0
21.1.2008 15:42

Visací zámek

Re: bordel

tvoje ořezdívka je slušná, tak radši jeď do hor vorat brambor...Rv

0/0
21.1.2008 15:48

Stíhací bombardér Havel

stejně nakonec celá Šumava

skončí v Rakousku, jako dřevo z ostatních lesů v ČR. :-©

0/0
21.1.2008 15:41

Darkson

jelikož....

...se po českých lesích pohybuju hodně a často, nepřekvapuje mne to. podobné obrázky jsou např. v Brdech nebo na Kokořínsku bohužel běžné....Rv;-€:-©

0/0
21.1.2008 15:39

eman3

A za devastaci Šumavy přece nemůže nikdo jiný,

než jen a pouze ten lesník, myslící si, že pozřel všechnu chytrost světa a les je jen na to, aby bylo kde porážet dřevo.

0/0
21.1.2008 15:11

eman3

Stejně nepochopím,

proč souzi ochránci parku na jedné straně nepustí např. po pěkné cestě z Březníku na Luzný turisty (důvod:plašení tetřeva), když na druhé straně hranice a několik set metrů dál je možné chodit až ke státní hranici a o 200 m směrem do vnitrozemí se může kácet vesele dál a dál. Není snad někde chyba, soudruzi?

0/0
21.1.2008 15:07

J i ř í

Kdyby tam přespal tramp pod širákem,

tak ochránáři neudrží stolici, ale těžké buldozery jim, zdá se, tolik nevadí.

0/0
21.1.2008 15:05

eman3

Re: Kdyby tam přespal tramp pod širákem,

A co mají souzi ochránci z toho trampa?:-)

0/0
21.1.2008 15:08

geretett

Kdybyste nekacali....

Na Šumavě jsem byl a není to tak hrozivé jak to tu ti chytráci z duhy popisují. Jsou to pouze "hlavní tahy kde se dřevo vyváží z lesa".

Jinak to vypadá asi jako všude jinde.

Jak byste to jako vy chytráci chtěli odvézt z lesa ty klády  nějak šetrně ?

Tak tam Duháci jděte a odtahejte to na svejch zádech.

To co propagujete tam vypadá příšerně viz Plešné jezero apod.

0/0
21.1.2008 13:42

Joska

Re: Kdybyste nekacali....

ano, pokud se to nedělá když je půda celá podmáčená, tak se to dá zvládnout bez takových pohrom, co jsou vidět u Boletic a kolem Kvildy. Tam, kde les čistil NP, je to v pořádku. čím si to tedy vysvětlujete?? Já vám to řeknu - tím, že Boletice a Kašperky (kam spadají lesy kolem Kvildy) to řídili hovada, slušně řečeno... 

0/0
21.1.2008 15:26

Pepe

Re: Re: Kdybyste nekacali....

Mám ještě jiné vysvětlení - Krejčí a spol (vedení NP) jsou vlezprdelkové, kteří lezou Duze, však víte kam, proto Duha je chválí. Jinak to vypadá stejně v lesích NP jako v lesích KH nebo v Boleticích.

0/0
21.1.2008 18:12

Serf

Zajimave...

Proc se k problematice vyjadruje pouze clen ekologickeho hnuti? Protoze to zapada to deprese v clanku, stejne jako nazor starosty Kvildy (nic proti nemu).

Sumava uz nikdy nebude takova, jaka byla, vsechno je jinak, vse se zmenilo... A divite se? Jako po povodnich, kde se prozene zivel s takovou intenzitou, tak proste zustane spoust - a je jedno, jestli jsou to lezici stromy a nebo halda cihel z domu.

Hlavne ze opet nezapomenou pripomenout, ze je treba ponechat cerstvou potravu pro kurovce - aby lesy vypadaly jako na Bucine nebo v okoli Plesneho jezera? Jesteze se podarilo odklidit tolik polomu, do 10 let by tam vsude byly akorat tak pahyly mrtvych stromu. Treba by tam pak nekdo zridil "zazitkovou trasu - prales" ;-O;-€.

0/0
21.1.2008 10:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.