Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zpožděný nebo zrušený let? Vyžadujte jídlo i odškodné!

Máte odletět na dovolenou, na kterou jste si vyhradili 7 dní, a přitom už 2 hodiny čekáte na letišti. Stejně jako každý rok, i letos přibývá v hlavní sezoně stížností českých turistů na zpoždění hlavně charterových letů. Málokdo z cestujících přitom ví, jaká má práva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tom

V pohodě

Před třemi týdny charter ČSA do Soluně, po půlhodině ohlásili zpoždění a vyzvali, ať si dojdeme pro stravenky (200,-), po dvou hodinach odlet. V pohodě, i u charteru.

0/0
14.8.2007 9:56

b.bombicka

letecké společnosti-fujjjjj

Je zajímavé, že letecké společnosti mají povinnost zajistit ubytování v případě delšího zpoždění a přitom je často vidět pospávající lidi, kteří čekají na odlety (třeba i více jak 12 hodin). Takže na povinnosti s*rou, hlavně, že vybírají nekřesťanský prachy a ještě je všude buzerace při odbavení.Rv 

BTW: Můj zážitek se "zpožděními". Nikdy jsem nezažila, že bychom letěli na čas. Z Prahy vždy zpoždění několik hodin. Jednou jsme měli letět v jednu po obědě a letěli jsme až v noci. Dostali jsme akorát jednu poukázku na jídlo/osobu, které ale bylo v hodnotě cca poloviny nejlevnějšího jídla v ruzyňském "bufáči". Rv

0/0
12.7.2007 10:49

cote d'or

proč létáš z Prahy?

v Drážďanech, Mnichově, Linci nebo Vídni se ke klientům chovají mnohem líp

0/0
12.7.2007 12:15

b.bombicka

Re: proč létáš z Prahy?

Jednak se tam musíš nějak dopravit...pochopitelně to lze třeba vlakem, jenže s bagáží to není nic moc a pak stejně musíš ještě nějak jet na letiště a když  to tam neznáš, tak se můžeš ztratit a pak ti let frkne. A jednak musíš umět dobře NJ případně jiný světový jazyk. Jinak ti může cosi podstaného uniknout.Rv

0/0
12.7.2007 13:12

belgian chocolate

aha

no tak v tom případě rozhodně létej z Prahy, nejlépe v doprovodu vychovatelky

0/0
12.7.2007 15:12

lukas

Ztraceny batoh

Neporadil by me nekdo jak muzu reagovat na to kdyz jsem letel z Prahy do New Yorku a prestupoval z Milanu. Letel jsem s Alitalii a v Italii nestihli prehodit bagl do novyho letadla a bagl me prisel az o 5 dni pozdeji. To jeste nebylo vse, bagl byl kompletne uvnitr prehrabanej, rozdelany rozsypany caj po cely krosne a moje kalhoty mimo balg privazany za nohavici ke krosne.;-€ Diky ...

0/0
12.7.2007 2:12

Tomáš

Re: Ztraceny batoh

No, tohle je typicke. V USA je problem s TSA (tusim Transporation Security Authority). To jsou ti trotli co prudej na letisti s bezpecnosti, neuveritelne to zdrzujou a prehrabou ti zavazadla odshora dolu. I kdyz tohle se stava spis u letu z USA, ale je mozny, ze pro lety do USA pro ne delaji spinavou praci evropsti celnici.

Ja osobne jsem mel vzdycky ponicena a prehrabana zavazadla spis z USA nez do. Asi bys to mel reklamovat, pokud ti vznikla nejaka skoda.

0/0
12.7.2007 2:43

anonym

Re: Ztraceny batoh

Pokud ti kvůli zpoždění báglu vznikly nějaké náklady (koupil sis oblečení, hygienické potřeby), tak máš 21 dní na to, aby si Alitalii poslal účty. Za přehrabání nic nedostaneš, ale pokud bylo něco poškozeno, tak máš 7 dní na to, abys to Alitálii nahlásil a zažádal o náhradu škody... (běžně se počítají ty lhůty od obdržení zavazadla; v případě Alitalie mám takové tušení, že se lhůty počítají od okamžiku návratu domů...)

0/0
12.7.2007 13:23

belgian chocolate

jojo

díky British Airways a Sabeně blahé paměti mám šatníku několik velmi pěkných kousků oblečení

0/0
12.7.2007 15:15

allan kysa

nezdarily let do Sydney

:-);-Dletel jsem do Australie se spolecnostiK.L.M, toje holandska spolecnost.Mnel jsem letet do Vidne a pak pokracovat do Sydney. V Praze ale letadlo melo zpozdeni, tak ve Vidni samozrejmne letadlo uletelo. Domahal jsem se v Praze obcerstveni podobu cekani na druhy spoj, a bylo mi receno od ceskych fiflenek ze nemam narok na nic. Byloto hrube jednani vudci mne jako cestujicimu a obratil jsem se na kancelar u nas v Sydney, kde s plnym pochopenim mi zaplatili vsechny moje vydaje tykajici se cele cesty az do Sydney. spolmK.L.M svuj slib splni a bude zamnestnavat vzdelane lidi.Ted poletim se SINGAPUR linkami.

0/0
12.7.2007 1:58

karel

Sunny days + karthago air

Sunny days + karthago air:

Zpoždění  2:30 minut deklarováno jako 1:55 minut. Nárok žádný.....

0/0
11.7.2007 23:59

apokar

Travel Service

Uz tady to jmeno nekolikrat zaznelo. Tak ho zopakuji - njen z vlastni zkusenosti, ale i od jinych, kteri meli tu cest, je v tuzemsku mistrem v nedodrzovani casu a v nasledne ignoranci jednoznacne Travel Service.

0/0
11.7.2007 22:59

albert

Re: Travel Service

Ale asi spis na charterech, ne? Na linkach litaji stejne, jako kdokoliv jiny, dle mych zkusenosti.

0/0
12.7.2007 16:55

kunde

jo jo, jen blbněte

a žádejte náhrady  a kompenzace atd..ve finále to pak stejně zaplatí zákazník na cenách letenek..;-D;-D

0/0
11.7.2007 22:47

???

Re: jo jo, jen blbněte

Jejda, ty jsi ale Ezenstein :-P

0/0
12.7.2007 0:42

danelk

mimoradne okolnosti?

autor clanku zrejme pozapomnel na zminene "mimoradne udalosti" v tom dokumentu: "Stejně jako podle Montrealské úmluvy by měly být

povinnosti provozujících leteckých dopravců omezeny nebo vyloučeny v případech,

kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné

zamezit i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. ...

0/0
11.7.2007 22:13

danelk

Re: mimoradne okolnosti?

...Tyto mimořádné okolnosti

se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních

podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu"

Jak tedy, stale mame narok na nahradu nebo budeme nejprve trapasit a az pak se dozvime, ze kvuli mimoradnym okolnostem nemame narok na nic...pokud dopravce nerozhodne sam od sebe jak dal???

0/0
11.7.2007 22:15

Polaris

Re: mimoradne okolnosti?

Taktak. R^:-)

0/0
11.7.2007 22:15

albert

Re: mimoradne okolnosti?

Presne tak. Letecka spolecnost samozrejme v 90 procentech pripadu prohlasi, ze byl problem v povetrnostnich podminkach a sudte se o 200 euro...

0/0
12.7.2007 16:57

dave

cs

z nejmanovane ceske letecke spolecnosti sem doloval kompenzaci za prebukovane letadlo necely pulrok, drzim vsem palce[>-]R^

0/0
11.7.2007 22:12

Fejk

Re: cs

chtěl jsi říct "skoro" půlrok, případně "téměř" půlrok. Necelý půlrok implikuje, že to byla krátká doba. Ale mor používání slova "necelý" v rozporu s logikou jazyka (například "necelých 60 000 obětí") je bohužel asi nezastavitelný...

0/0
12.7.2007 19:14

anonym

Autor článku zapomněl, že...

Autor článku jaksi zapomněl dodat, že cestující nemá nárok na odškodnění pokud důvod zrušení/zpoždění letu bylo zapříčiněno vyšší mocí (počasí, stávka atd.). V takovém případě musí nabídnout jenom asistenci (jídlo, přip. hotel, a ty telefony). Pokud to letecká společnost nenabídne, tak se veškeré vícenáklady proplácí samozřejmě jenom po předožení účtů...

0/0
11.7.2007 22:09

Polaris

Re: Autor článku zapomněl, že...

Tak, tak. Škoda že redaktoři a proletáři nezkusí nastudovat, jak to je ve skutečnosti. Přitom každý IATA agent to má na obrovském plakátu, jen se jej na to zeptat :-)

0/0
11.7.2007 22:12

Alcator

Co na to euroskeptici?

Tohle považuji za pozitivum EU. Jsem zvědaf, který eurODSkeptik tady bude ochoten přiznat, že je to dobré pravidlo.

0/0
11.7.2007 22:04

Polaris

Re: Co na to euroskeptici?

Jasně že je to dobré pravidlo. Pokrachují nízkonákladovky, které to neustojí a zase pojedou jen velké společnosti 9:1 ty, které podrží (zpravidla) americká vláda. Ostatní zmizí.

Zase budou létat jen ti, co na to budou mít. Jsem, zvědav, který KSČSSD proletář tady bude ochoten přiznat, že tak bude všem lépe. :-P

0/0
11.7.2007 22:09

Tomáš

Re: Co na to euroskeptici?

Proboha, soudruhu, delate si srandu nebo jste tak naivni? 1) Nedelejte si iluze, aerolinky si najdou cesticky jak se z toho v mnoha pripadech vyvliknout. 2) Kdo myslite, ze to ve finale zaplati? Pochopitelne vy, v cenach letenek. 3) Jakekoliv takovehle socialisticke jeb*ni do svobodneho trhu tam vytvori distorze, ktere se projevi jinak. Kuprikladu mohou aerolinky zrusit nektere lety, ktere byly dejme tomu s profitabilitou na hrane a po zapocteni tohoto opatreni uz nebudou lukrativni vubec. 4) Vsadte se, ze nad dodrzovanim tohoto pravidla bdi nejaky urad nebo alespon odbor, takze kvuli tomu zivime dalsi partu darmozroutu. V USA se leta jako nikde jinde na svete, takovehle socialisticke vydobytky tam nemaji a funguje to tam dokonale. A vite proc? Protoze tam, kde je bratrovrazedna konkurence a rychle soudy, nepotrebujete "chranit" spotrebitele.

0/0
11.7.2007 23:53

???

Re: Re: Co na to euroskeptici?

Bože, bože...

Kolikrát jsi letěl v USA vnitrostáním letem? Něco tak hnusnýho nepředvádějí žádné low cost v Evropě.

Vůbec není jisté, že to zaplatí spotřebitel. Konkurence je natolik bohatá, že to klidně může donutit aerolinky začít se chovat efektivně a propustit spoustu zbytečných zaměstnanců. Stačí se podívat, jakou overheads mají normální aerolinky ve srovnání s low costy.

0/0
12.7.2007 0:47

Tomáš

Re: Re: Re: Co na to euroskeptici?

Vnitrostátním letem v USA jsem letěl mnohokrát. Kromě toho, že tam blbnou s bezpečností, tak na tom letišti všechno daleko víc odsejpá. Kupříkladu Southwest Airlines přiletěj (pravda, občas nějaké zpoždění naberou, ale nikdy se mi nestalo, že bych tam čekal hodiny), vysypou jedny, naberou druhé a letí dál. Pomalu jako kdyby to byl autobus. Netvrdím, že je tam všechno ideální, ale ve srovnání s línou a neefektivní Evropou se to nedá srovnat.

Jinak: každou regulaci vždy a všude zaplatí spotřebitel. Jak moc se to odrazí bezprostředně v cenách záleží na elasticitách nabídky a poptávky, ale vždycky, vždycky se to vrátí spotřebiteli. Akcionáři by jinak museli být padlí na hlavu. Konkurence bohatá? Pokud vím, celý průmysl až na pár čestných výjimek je v pěkné rejži. A srovnání nákladů tradičních a low-cost aerolinek není úplně fér. Lowcosty mají odlišný obchodní model. Pokud by existovaly jenom lowcosty, do některých destinací by se vůbec nedalo létat.

0/0
12.7.2007 1:15

Michal Nový

condor

Nechci dělat reklamu, ale letěl jsem z Mnichova s Condorem do Asie a už jsme byli v letadle, poté našli poruchu a let byl posunut o 12 hod. Poté ovšem omluva, ubytování v hotelu Kempinski, večeře i snídaně. Takže to šlo, jen to odbavení navíc...

0/0
11.7.2007 21:58

Eva

s CK

s renomovanou českou CK jsem letěla se třemi dětmi na Rhodos.Letadlo bylo zpožděno o 7 hodin.Po bloumání po letišti jsme se dopracovali k slevám na nákup stravného. CK nic,přestože jsem tam telefonovala. Nikdo nic nevysvětlil,neomluvil se.Na letence Travel Service se píše,že neodpovídají za zpoždění,CK zase neodpovídá za dopravu.Tak co ?Rv

0/0
11.7.2007 21:54

Pavel

nema to cenu ani zkouset

Nahrady se nedovolate, nestoji to ani za pokus. Jiz jsem to zkousel mnohokrat. Dokonce jsem zapojil ruzne urady kontroly civilniho letectvi, nicmene vymahatelnost prava v pripade nahrady za zpozdeny let je nulova.

0/0
11.7.2007 21:45

Polaris

Re: nema to cenu ani zkouset

Jojo. Tak od příště už žádné Rogallo Airways a lépe prostudovat podmínky R^:-)

0/0
11.7.2007 22:25

Foxx

Chartery

Nejlepší je že peněžní náhrada se na "ty populární lety na dovolenou do středomoří" o kterých se mluví v začátku článku nevztahují, pokud se jedná o charterový let ....

0/0
11.7.2007 21:42

QT

Re: Chartery

Taky jsem to v tom článku marně hledal... Ale možná lítá někdo na dovolenou linkovým letem, asi redaktoři iDnes...

0/0
17.7.2007 14:38

Radek

a co když nezaplatí...

Mě zrušil Ryanair let, peníze za letenky sice vrátil, ale na úhradu hotelu a nějakou kompenzaci nějak pozapomněl, a na další dopisy neodpovídá... co teď... soud v Bruselu nebo vrátný na hlaváku??Rv;-€

0/0
11.7.2007 21:41

Foxx

Re: a co když nezaplatí...

pokud ho zrušil víc jak 14 dní předem tak nemusí platit nic...

0/0
11.7.2007 21:44

Radek

Re: Re: a co když nezaplatí...

5 minut před odbavením :-(

0/0
11.7.2007 21:47

Dan

British airways

Mě zrušili British airways let kvůli mlze a misto do Vídně jsem doletěl do Prahy ve 2 v noci-tedy o 12 hodin později a ůplně jinam.Bracha pro mě musel dojet ze Zlína(a to už byl předtím téměř ve Vídni). A když jsem chtěl proplatit alespoň náklady ne cestu z Prahy, tak po několika telefonátech a mailových zpráv bez odpovědi jsem se dozvěděl, že na žádné peníze nemám nárok. Škoda, že jsem nevěděl o těch telefonátech, ušetřil bych  alespoň prachy ze volání  do  ČR. Nicméně zajímavé bylo, že všechny ostatní let.společnosti lítaly, jenom BA ne.;-€;-D

0/0
11.7.2007 21:30

Tomáš

Přehnaná bezpečnost

Jedním z hlavních problémů současné letecké dopravy jsou přehnaná bezpečností opatření. Zvlášť při letech do Spojených států jde doslova o bezpečnostní hysterii. Je např. naprosto zbytečné cestující ještě šacovat, jako jsem to nedávno zažil v Paříži, když už stejně prošli bezpečnostním rámem a zavazadle rentgenem. O absurdní povinnosti odkládat nápoje ani nemluvě. Přitom tahle šílená opatření už nijak zvlášť bezpečnost nevylepší. Byl bych pro rozumné omezení bezpečnostních opatření, což by jednak dopravu zrychlilo a jednak zlevnilo (nezanedbatelná část neuvěřitelně přemrštěných letištních poplatků jde právě na tzv. "bezpečnost"). Neveřím, že by to nějak významně zvýšilo rizika.

0/0
11.7.2007 20:32

Polaris

Re: Přehnaná bezpečnost

To protect you against the new threat of liquid explosives, the European Union (EU) has adopted new security rules that restrict the amount of liquids that you can take through security checkpoints. They apply to all passengers departing from airports in the EU whatever their destination.

This means that, at security checkpoints, you and your hand luggage must be checked for liquids in addition to other prohibited articles. However, the new rules do not limit the liquids that you can buy at shops located beyond the point where you show your boarding pass or on board an aircraft operated by an EU airline.

Hmmm. Brnkni Špidlínovi, třeba to zařídí :-)

0/0
11.7.2007 22:20

cote d'or

do USA tohle pořád platí

ale EU už tekutiny nezajímají

0/0
12.7.2007 12:17

no

No, zalezi

Zalezi s kym letite. Nektery jsou slusny a jiny zase na vas kaslou. Leteli jsme na Mallorcu a kdyz letadlo melo spozdeni, tak jsme dostali poukazky na jidlo, takze zadnej problem.

0/0
11.7.2007 20:23

krabat_

no jo, ale kde na to ma clovek vznest narok?

protoze treba jet2 v pze vubec pobocku nema. zastupuje jej tam firma menzies, ktera se celkem jiste bude od nejakeho placeni za zpozdeni distancovat...

0/0
11.7.2007 19:49

Lanta2004

Re: no jo, ale kde na to ma clovek vznest narok?

No to by mě taky zajímalo.Například nás náš Travel servis před lety vyšplouchnul v thajským Bangkoku,kde jsme čekali 12 hodin na letišti bez  jakékoli náhrady.Palubní personál(včetně kapitána letadla) se od všeho distancoval a nebylo v tu chvíli se na koho obrátit.....no a v Praze už jsme zase neměli prozměnu chut nic řešit my,nebot jsme byli z cesty ,která trvala místo 12 hodin 24 tak unavení,že jsme spěchali co nejdříve domů:-/Od té doby už s Travelservisem nelétám a nikdo by mě do jejich letadla už nedostal.

0/0
11.7.2007 20:05

jaja

přestup

chtěla bych se zeptat, jak je to v případě, že přestupuji a první letadlo má zpoždění, tím já nestačím to druhé, co pak?

0/0
11.7.2007 19:43

Tomáš

Re: přestup

Úplně normálně si dojdete na transfer desk a tam vám dají letenku na jiný nejbližší let. To je přece úplně běžná věc.

0/0
11.7.2007 20:27

belgian chocolate

záleží na tom, s kým letíš

low-costy mají přímo v podmínkách uvedené, že v takovém případě máš smůlu. pokud letíš normální linkou, dají tě do příštího letadla, případně ti zaplatí nocleh, pokud už ten den nic neletí.

0/0
11.7.2007 20:28

plavčík

Co lowcosty?

Ty budou také kompenzovat 400 EUR za zpoždění letu, na který jsem si koupil letenku za 10 EUR?

0/0
11.7.2007 16:49

redakce cestování

Re: Co lowcosty?

Ano, platí to i pro lowcosty. Platí to pro všechny lety zakoupené v EU u jakékoli letecké společnosti. Nevztahuje se pouze na letenky, které byly vydané zdarma např.zaměstnancům leteckých společností. Nařízení EU vůbec neřeší cenu letenky, za kterou jste ji pořídil, ale principiální povinnosti leteckých společností vůči zákazníkům. Bohužel o právech cestujících letecké společnosti své cestující příliš neinformují.

0/0
11.7.2007 19:23

MK

Re: Re: Co lowcosty?

Hezké. Zajímalo by mne, jestli existuje také nějaká souvislost a nároky resp. možnosti odškodnění v případě opoždění odletu zájezdu s cestovní kanceláří?

0/0
11.7.2007 19:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.