Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zubačka: nejistý osud vzácné technické památky

Denně projede mezi Tanvaldem a Harrachovem deset párů vlaků. Pravidelní cestující už ani nevnímají, že jezdí po železnici, která je v Česku unikátní. Je nejstrmější v republice a navíc jako jediná má mezi kolejnicemi speciální ozubnici, které dříve pomáhaly vlakům překonat prudké stoupání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Železniční cvoček

Škoda

Těšil jsem se na jízdu 31.5.2008 ale bohužel se nekoná tak snad bude reparát 14.6.2008 uspěšný!!;-O;-(:-/;-D

0/0
26.5.2008 12:30

Komouš

Re: Škoda

Fotky  a zároven důvod proč se do polska nejelo!! http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=1601&postdays=0&postorder=asc&start=180&sid=b52b2d88b592ccbae064ae52d737f5d8     ;-O;-O;-O;-(;-€Rv

0/0
18.6.2008 13:34

Toňas

Re:zrušit a zavřít

nic nezavírat,nic nerušit!!!!vždyť je to unikátní trať na které jezdili a jezdí historické stroje které jinde nejsou...třeba 404.003 T426 atd....spíš zainvestovat..ta trať si to zaslouží a navíc to ministr kultury v roce 1992 prohlásil národní kulturní památkou....mě je teprv 16 ale rozhodně mam lepší nápady než ten co yb to zrušil....

0/0
16.2.2007 22:11

Te.

"mě je teprv 16..."

"ale rozhodně mám lepší nápady než ten co by to zrušil"

Dobré !

R^

0/0
1.1.2008 21:48

Jan

Trať a vozidla

Na této trati není až tak velký problém ji vyjet, hlavní je jí zpět ubrzdit.

0/0
22.11.2006 16:59

Jan

Moderní soupravy

Regionova opravdu není moderní souprava. Spíše bych řekl, že je to velmi nepovedený kousek Šumpereckých konstruktérů (modernizátorů). Základní nedostatek je hnaná náprava, která je nechána jako vnější, čímž je zaviněna většina adhézních potíží.

0/0
22.11.2006 16:57

tosnadnenimozne

co tu po nás zbude?

V Ivančičích u Brna stával viadukt, ve Vítkovicích vysoké pece, na severu je to zubačka. Je opravdu velmi zajímavé, jaká je úcta k tomu, co tvořilo kdysi dávno(?) tvář krajiny. Vždyť svět kolem nás nejsou jenom betonové krabice obchodů a řady paneláků. Třeba jednou skončíme tak, že budeme děti vodit do technické zoologické zahrady a budeme jim ukazovat - tohle je kamenný most, který je starý 600 let, ale museli ho přestěhovat, protože byl tak úzký, že se na něm minuly čtyři formanské vozy, ale šest proudů aut ne.

Přijde mi, že se všechny problémy řeší jediným zdůvodněním - nejsou peníze. Jenže peníze budou a to, na co byli naši předkové hrdí, bude , no teda nebude. Je mi fakt smutno...;-(

0/0
14.11.2006 23:06

Franta Vrata

Re: co tu po nás zbude?

Tak nebrec,vzdyt mamuti take vymreli.....A lidstvo se take nakonec vyvrazdi......

0/0
26.11.2006 21:32

Toňas

Re: Re: co tu po nás zbude?

vyvrazdi,ale do ty doby stim přece můžeme ještě neco udělat......udržovat atd....

0/0
16.2.2007 22:22

Ondra

Moderni soupravy

Regionova neni priklad moderni soupravy!

A ten moc 26 metru dlouhy, to by asi nestalo za rec, nemela to byt vyska??

0/0
14.11.2006 14:31

Merlin

Re: Moderni soupravy

Výška těžko:-)

0/0
14.11.2006 19:18

jája

pro rušiče

vážení rušiči,je hezké,jak tady bojujete za zrušení zubačky,ale nevím,co vám udělala.Pokud už jste tak prostoduší,že nemáte vztah k památkám, uvědomte si prosím alespoň to,že v zimě to je pro lidi jediný dopravní prostředek,kterým se někam dostanou,protože v horách jste s vašema zas*anejma autíčka v pr*eli!!!

0/0
13.11.2006 9:21

Rřemysl Lasota

Zrušit a zavřít

Všechny tyto lokální vysoce prodělečné tratě by se měly zrušit, kolejnice prodat do sběru, lokomotivy rozebrat a sešrotovat. Místo, které zabírají tyto tratě by se mělo přeměnit na cestu a na místě nádraží postavit parkoviště. Zaměstnance přeškolit na hlídače parkovišť.

0/0
12.11.2006 17:25

dgfsdfgs

Re: Zrušit a zavřít

Ano! Zrušit a zavřít - ale tebe. :-D;-D(Y)

0/0
12.11.2006 22:24

jenda

Re: Zrušit a zavřít

Vy to samozřejmě nemůžete myslet vážně, jen testujete, kolik lidí vytočíte a zda Vám někdo spolkne takovou hloupou provokaci, že ?

0/0
14.11.2006 13:53

Luko

K zblití...

Vůbec mi to nepřekvapuje, češi si všechno nechaj zchátrat a pak pláčou. Je to ostuda. Troufalost typu: "Nejsou peníze na národní kulturní památku" se na západě jen tak nevidí. No zeblil bych se z toho našeho ubohýho malýho zakomplexovanýho národa.>-Rv

0/0
11.11.2006 12:12

?

Re: K zblití...

Ale zas budeme mít v Praze olympyjádu:-)

Na nějaký dráze v pohraničí si dr.Bém kariéru neudělá a ing.Burgermeister se nenakapsuje.To tunel pod Muzeem je jiná káva

0/0
30.12.2007 22:38

Thor

Díky

Díky za podobné články p. Vlčku. Jsem rád, když si mohu přečíst o podobných hist. technických lahůdkách. Zubačky a úzkokolejky jsou takové perly naší dráhy - i když se o ně bohužel ne vždy řádně staráme :-/

Pro milovníky podobných tratí:

odkaz na Jindřichohradecké místní dráhy:

www.jhmd.cz

0/0
11.11.2006 7:08

titlis

spojení Harrachov - Rokytnice

Možná to vypadá jako scifi, ale vážně se uvažovalo o propojení harrachovsko-kořenovské dráhy s rokytnickou. Stálo by to spoustu peněz, ale oběma střediskům by to pomohlo.

0/0
10.11.2006 23:30

Lubošek

V úterý jsem tam jel

Je to chyba.Měl jsem jet autem. Vlak hrozně skřípe a dělá hluk, jede pomalu. Autem bych tam byl rychlejš. Trať v dnešní době nemá žádné opodstatnění. Měla by být zrušena, je to akorát zbytečné vyhazování peněz. Za ušetřené peníze by bylo možné v tanvaldu vybudovat parkoviště, protože jsou tam problémy s parkováním.

0/0
10.11.2006 16:41

franta straka :D

Re: V úterý jsem tam jel

jasne a nejenom to misto chramu svatyho vita postavime tesco a za usetreny penize protahneme D1 primo centrem prahy vid troubo;-)Rv

0/0
10.11.2006 17:18

ian69

Re: Re: V úterý jsem tam jel

franta straka: nezapomeň na parkoviště, aby měl Lubošek kam zajet.

0/0
10.11.2006 20:16

Gropius

Vlak hrozně skřípe a dělá hluk, jede pomalu...

... ale to je právě na tom to senzační. Projet takovouhle romantickou trať stovkou (samozřejmě čistě teoreticky) by byla velká škoda.

0/0
10.11.2006 22:04

Dan

Re: V úterý jsem tam jel

Lubošku, až se Ti bude chtít na velkou, tak to udělej hned. Svlíkat si kalhoty nemá žádně opodstatnění, rozepínání je pomalé, zip je hlučný. To je rada zhruba tak na stejné úrovni, jako Tvůj "nápad".

0/0
14.11.2006 14:08

Te.

"rozepínání je pomalé, zip je hlučný..."

;-D ;-D ;-D

0/0
1.1.2008 21:46

Gropius

Podrobněji ...

... se zubačce věnují stránky http://www.albico.cz/zubacka/index.htm.

0/0
10.11.2006 15:33

Villy

Re: Podrobněji ...

Dik za zajimavy odkaz. K clanku bych mel ale jeden dotaz. Pise se tam, ze moderni stroje nepotrebuji ozubnici, neb jsou silnejsi... Domnival jsem se, ze ozubnice je instalovana z duvodu nedostatecne adheze v prudkem stoupani, nikoliv kvuli nizkemu vykonu starsich/puvodnich stroju. Vyssi vykon prece neznamena vyssi adhezi, to snad jen v pripade vyssi hmotnosti, ale pak se to v clanku melo takto napsat. Je to tak, nebo se mylim?

0/0
11.11.2006 13:48

e

Re: Re: Podrobněji ...

0/0
12.11.2006 1:42

Villy

Re: Podrobněji ...

Dik za zajimavy odkaz. K clanku bych mel ale jeden dotaz. Pise se tam, ze moderni stroje nepotrebuji ozubnici, neb jsou silnejsi... Domnival jsem se, ze ozubnice je instalovana z duvodu nedostatecne adheze v prudkem stoupani, nikoliv kvuli nizkemu vykonu starsich/puvodnich stroju. Vyssi vykon prece neznamena vyssi adhezi, to snad jen v pripade vyssi hmotnosti, ale pak se to v clanku melo takto napsat. Je to tak, nebo se mylim?

0/0
15.11.2006 0:58

Jakub

v zimě paráda

Pamatuju si zimy v Kořenově. Po nádraží posunovali vagón s proudovým motorem z MiG 15 a rozmrazovali výhybky. Dělalo to hroznej rámus a mlhu.

A ty výlety do Tanvaldu nebo Harrachova, to bylo dobrodružný. Motorák v tunelu kvílel jak o život...

Krásná trať, bylo by jí fakt škoda.

Podobný boj, i když myslím těžší, bojuje také Zubrnická museální železnice - http://www.zmz.cz/. Doporučuji navštívit.

0/0
10.11.2006 14:57

Marty

Mozna nepresny, ale super clanek.

Jsou tam fotecky a neni to zadna "IN" a TRENDY <I>vina.

0/0
10.11.2006 10:34

Marcus

Re: Mozna nepresny, ale super clanek.

Stejný názor. Jen bych doporučil nebát se faktu, že za Harrachovem (Harrachsdorfem) až do roku 45 nebylo Polsko, ale Německo. Zmiňovaný expres Rübezahl tedy nemohl jezdit do Wroclavi, ale do Breslau...R^

0/0
12.11.2006 19:09

CubA21

Kurňa tady se rozhazujou miliardy na kdejaký <|>

a jeden milion na technickou památku nemaj RvRv. Co takhle nějaká sbírka - třeba přes DMS (ty bejvaj docela ůspěšný).

0/0
10.11.2006 10:21

chodec

přání

Ten program Železniční společnosti je hodně náročný. Přeju jí ať se podaří ho naplnit a ať jí nikdo neháže klacky pod kola. A nám všem přeju, abychom zubačku dokázali jako technickou památku ochránit před zvůlí úředníků státních podniků.   

0/0
10.11.2006 8:51

Shperhock

Topírna

To úžasné slovo "topírna" jste vzali kde? Tato budova byla odjakživa výtopna, protože se v ní vytápěly parní lokomotivy a ne, že se tam topily. ;-D

0/0
10.11.2006 8:49

karel

Re: Topírna

to je nádražáckej slang možná je diskutabilní jetli má bejt použitej v článku na iDnes ale jinak nejde o žádnej blábol ...

0/0
10.11.2006 14:07

Doktor_QQ

Tanvald - Harrachov

V článku jsou některé nepřesnosti - použití ozubnice bylo nutné hlavně pro nákladní vlaky, osobní motoráky jezdily již za mého dětství před 30 lety na adhezi. Na využití trati se samozřejmě negativně podepsalo skomírání sklářského průmyslu podél trati a ve vhodnou dobu se asi i propásla možnost protažení trati blíže centru Harrachova, který je  sice na české podmínky lyžařským "mega" velkocentrem, ale dopravní obslužnost je dost tragická. Jinak jako výlet doporučuji, na cestě jsou i čtyři tunely...

0/0
10.11.2006 8:06

Doktor_QQ

Re: Tanvald - Harrachov

Ještě jedna perlička - po druhé světové válce trvalo obnovení provozu trochu déle, protože nebyla vhodná lokomotiva. Jedinou funkční totiž v květnu 1945 použil jeden německý důstojník k útěku a spolu s jedním topičem prchali směren z Kořenova na Tanvald. Bohužel to přehnali rychlostí a v zatáčce nad bývalou školou v Dolním Polubném vykolejili. Shodou okolností to je místo největšího stoupání trati. Trosky lokomotivy pak ležely pod náspem do poloviny 60.let

0/0
10.11.2006 8:25

halo

Re: Re: Tanvald - Harrachov

i Po roce 2000 se daly v křoví najít zbytky lokomotivy.

0/0
9.3.2008 19:20

euxy

Re: Tanvald - Harrachov

0/0
12.11.2006 1:47

Killer

Skvela trat

Opravdu technicky unikat, doufám ze neskonci ve srotu, ale dojde k propojeni  s polskou stranou. Protoze jezdit po hrebenech krkonos vlakem nema chybu :-)

0/0
10.11.2006 8:03

Marty X

historické fotky

škoda, že není víc historických fotek, ale předpokládám, že se těžko shánějí a ne každý je chce zveřejnit,..? capisco

0/0
10.11.2006 8:02

halo

Re: historické fotky

http://www.albico.cz/zubacka/contents.htm

0/0
9.3.2008 19:21

Šmoula

Re: historické fotky

trocha historie:  http://wroclaw.hydral.com.pl/test.php?od_rok=2003&od_miesiac=1&od_dzien=1&do_rok=3150&do_miesiac=12&do_dzien=31&lat_od=1000&lat_do=3150&userl=&zrodlo=813&zrodlop=&ch_map=&ch_por=&ch_aut=&malej=&ogl_od=&ogl_do=&sort=rok&klucz=&Submit=Szukaj&fnd=myself&start=0& R^;-D[>-]

0/0
18.9.2008 11:13

Ruda

zubačka

tyhle technické památky by měl opečovávat stát jako ko v hlavě, jsou to věci, které by měly zůstat zachovány pro další generace. Hodnota je nevyčíslitelná...peníze by se měly najít! !!

0/0
10.11.2006 7:57

jeen

Re: zubačka
Klasická reakce:  mělo by se   
Což takhle místo toho napsat (nebo ještě lépe psát až do úmoru!) vedení ČD, SDC, hejtmanovi, krajským zastupitelům, ale i lenochům v parlamentu. Škoda, před volbami to mohlo být i velmi účinné. Ale zase budou příští
(já to tedy nebudu)
0/0
11.11.2006 11:25

jája

zase nějakej pisálek

No,to se zase nějakej pisálek předvedl.Nejvíc mě pobavilo označení T404 - parní loko neměly písmenko před číslem.ČD se o trať ze zákona strat nemůžou. A další a další...

Jediné,co beru je to, že to to bylo myšlený dobře.Ale prosím,než něco zveřejníte,dejte to přěčíst někomu, kdo o tom něco ví.A nejen věci,týkající se železnice.

0/0
10.11.2006 7:44

dežo

***...***

za kolik se vykupuje železo?

0/0
10.11.2006 7:12

jeen

Re: ***...***
je to priveĺa roboty , glajzy samy do sběrny nedojedou
0/0
11.11.2006 11:27

kik

Nadherna trat

Jel jsem po ni jenom jendou, to jeste jezdily "Rakusanky". Ta trat tam patri a je jen ostuda jak CD, tak SZDC, ze se o tu trat nestaraji. Vetsina penez se cpe do koridoru a na ostatni ch tratich pak neni na udrzbu. Navic mi obcas chovani CD pripada, jako by se snazily odradit lidi od cestovani vlakem.

0/0
10.11.2006 6:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.