Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Růžové kolo: zbraň nejen proti zlodějům

Když třicetiletému Michalu Křivohlávkovi ukradli v Praze během pěti let už čtvrté kolo, došla mu trpělivost a provedl razantní krok - natřel svůj nový cyklistický přírůstek narůžovo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

forhend

Ale
chlapec nemá tak docela pravdu. Existujou 2 druhy zlodějů. Ti první jsou blbi, kteří ukradnou na co přijdou, tedy jakékoli kolo, i růžové. No a ti druzí se v tom vyznají a vyberou perfektní kolo na zlodějinu. Takže ani růžová není v bezpečí...:-(
0/0
3.9.2006 13:51

Rup

Prednost cyklistu
Ziju 5 let v Mnichove a tady je to jednoduche. Prakticky vsude jsou cyklostezky podel silnic a hlavne je stanoveno velice jednoduche pravidlo: Cyklista ma ABSOLUTNI prednost. At je na cyklostezce nebo na silnice (pokud neni stezka). Vyjimkou je tramvaj, jinak cyklistu musi pustit kazdy. A svete div se, docela to funguje. Obcas se sice deji desive veci, kdyz sem dorazi nekdo, kdo to nezna, ale jinak OK. Na druhou stranu, pro cyklisty plati prisna pravidla, ktera jsou malokdy porusovana, napr. musi jezdit zasadne na prave strane silnice/chodniku, cili ne ze jeden chodnik je obousmerny a oni se na nem vyhybaji. Helma a osvetleni jsou samozrejmosti. Vysledkem je to, ze tady jedzi na kole prakticky vsichni a celorocne.
0/0
30.8.2006 16:26

reznik

Re: Prednost cyklistu
jo, jo  Mnichov je vtomhle super
0/0
1.9.2006 17:28

reznik

Re: Prednost cyklistu
až na tu přednost souhlas...
0/0
1.9.2006 17:30

koloděj

Jak se dopravovat na kole ve městě
zkušenosti od nás i ze zahraničí na www.VeMeste.NaKole.cz
0/0
28.8.2006 21:11

scat

podle noveho "takyzakona"
paragraf 57 (4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti. to celkem staci, dam si pozor aby tam to misto nebylo
0/0
28.8.2006 12:33

Aladin

Re: podle noveho
to bylo úplně stejně i ve starém takyzákoně
0/0
28.8.2006 12:34

bimbac

Re: Re: podle noveho
Ale ve vyhlasce 100 to zarucene nebylo. Pamatuju si, jak v 70. letech ve "Svete motoru" dr. Karel Friml rozebiral pripad, kdy auto odbocujici na krizovatce doleva srazilo cyklistu v protismeru, ktery takhle predjizdel kolonu stojicich aut. Soud usoudil, ze tam ten cyklista nemel vubec co delat, protoze tenkrat pro vsechny platilo jen obycejne predjizdeni, takze on, pokud by nebyla jistota, ze se v predu bude moct mezi auta bezpecne zaradit, mel v podstate stat spolu s autama ve fronte (a jinak kdyz uz, tak predjizdet vlevo) a dal mu plnou vinu. To dnes platny reseni je ovsem v souladu s upravou uz davno beznou v okolnich zapadoevropskych zemich.
0/0
28.9.2006 22:20

vasapro

Re: podle noveho
... :-) kdyz tak brojite proti cyklistum, tak se podivejte na vec z druhe strany - jak casto ridici omezi nebo ohrozi cyklistu a to jen proto, ze se chovaji na silnici podle prava silnejsiho. Bohuzel blbci se najdou jak za volantem, tak za riditky :-)
0/0
28.8.2006 12:58

kocka007

Re: podle noveho
A proc Vam vadi, kdyz cyklista predjede kolonu aut stojici v zacpe? Ja to delam tady ve Vidni naprosto bezne (kde nejsou cyklostezky, musim po silnici) a nikomu to nevadi. Vsichni ridici nechaji vpravo dostatek mista pro projeti cyklistu, kterych je tady opravdu hodne. Proc bych jako mela stat s kolem v kolone aut a dychat ten puch, kdyz muzu klidne predjet a nikoho tim neomezuji? Takovym jako Vy bych alespon odrela zrcatko, kdyz se neumite chovat na silnici civilizovane...
0/0
28.8.2006 13:44

scat

Re: Re: podle noveho
Protoze kdyz se budu rozjizdet a nevsimnu si toho cyklisty, nebo kdyz on se trochu zapotaci, tak nedopadne nejlip. Odrit zrcatko? Tomu rikate ve Vidni civilizovane chovani? Ja bych to spis oznacil nejakym domacim zviratkem.
0/0
28.8.2006 14:00

kocka007

Re: Re: Re: podle noveho
Moje reakce odrenim zrcatka byla na Vase umyslne zabraneni prujezdu cyklistum. Takto se chovaji pouze ridici v CR a bohuzel jich neni malo. V Rakousku, Nemecku nebo ve Francii, kde jsem mela moznost jezdit na kole, jsou ridici ohleduplni a na silnicich neni problem. Pokud objizdim/predjizdim kolonu aut, samozrejme pocitam s tim, ze se rozjedou a ze se nedivaji do zpetneho zrcatka spolujezdce - pocitam vzdy s tim, ze mne ridic nemusi videt, i kdyz jsem osvetlena/mam odrazky. Podle toho prizpusobim jizdu. Vetsinou je ale silnice dost siroka na to, aby se tam bez problemu veslo osobni auto a vedle cyklista, takze nikdo nikoho neomezuje. Chce to jen trochu tolerance a jezdit bez zbytecnych nervu...
0/0
29.8.2006 18:20

cassul

Re: podle noveho
V novém zákoně už není, že řidič musí jet co nejblíže k pravému okraji? Tak jakýpak prostor pro cyklisty?
0/0
28.8.2006 16:05

Buhehe chlemst

???????
A já trumbera si dodneška myslel, že růžový kola mají výhradně bukvice aby se mezi sebou snadno poznali. Říkám jim proto cyklobuzny....A ono je to jinak, růžový kolo = repelent na našeho rómského spoluobčana - uf, to jsou mi věci...
0/0
28.8.2006 12:06

mozna

Re: ???????
rek bych, ze autori ruzovejch kol to jako "repelent proti romskemu spoluobcanovi" nechapou. To spis jako repelent proti xenofobnimu ksindlu. Buhehe
0/0
28.8.2006 19:18

Buhehe chlemst

Re: Re: ???????
A, zase jeden co "mozna"  chodil do zvláštní školy. Najdi si ve slovníku co znamenají slova "xeno" a "fobie". Pak zjistíš, že ´s mimo mísu, a to úplně a zcela.
0/0
29.8.2006 12:32

sun

to je divne
To je celkem zajímavé, protože: §17 odst.1 zák. 361/2000 Sb. v posl.znění: "Předjíždí se vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o jeho dalším směru jízdy...". §57 odst.4:Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti".
0/0
28.8.2006 10:57

sun

Re: to je divne
To melo byt pro MN, 28.08.2006 10:00
0/0
28.8.2006 10:58

Buhehe chlemst

Re: Re: to je divne
Kravininum píšete Vážený/á/ !!
Na ten zákon zapomeňte od 1.7.2006 platí 411/2006 Sb. !!!
0/0
28.8.2006 12:12

scat

Re: Re: Re: to je divne
no presneji receno, je to 411/2005, kdyz uz :)
0/0
28.8.2006 12:28

Aladin

Re: Re: Re: to je divne
Kravinium píšete vy, byť novelizovaný, je to stále zákon č. 361/2000.
0/0
28.8.2006 12:33

scat

Re: to je divne
Hmm... no je ale otazka, pokud dojde ke stretu, jestli i tak neni vinik automaticky cyklista, protoze nedal pozor...
0/0
28.8.2006 11:17

bimbac

Re: Re: to je divne
Automaticky urcite ne. Vzhledem k tomu, ze cyklista tohle smi, musi tam s nim automoblista pocitat a je i on zrovna tak povinnen dbat v tomhle pripade zvysene opatrnosti - takze jen tak streleno od boku by to asi pri stretu bylo fifty-fifty, jinak by se to muselo posoudit individualne podle momentalnich okolnosti, svedci atd. Nevim jak CR, ale v mnohych zemich plati navic tak zvana kauzalni odpovednost, tj kazdy odpovida za skody zpusobene zarizenim, ktere pouziva, at je zavini nebo ne. A cim vetsi potencial nebezpeci to zarizeni ma, tim vic, pricemz auto ma podstatne vyssi potencial nebezpeci nez kolo. Tkaze kdyz auto srazi cyklistu a zavini to cyklista, automobilistu sice nezavrou, ale pokud se cyklistovi nedokaze hruba nedbalost (opilost atd.), tak skodu, leceni, duchod,  pohreb cyklisty plati automobilista, resp. jeho pojistovna a on prislusnou spoluucast atd. (a pokud ma pojistovna duvod se na nej nastvat, muze mu vypovedet pojistku a komu jedna pojistovna pojistku vypovi, te
0/0
28.9.2006 21:55

bimbac

Re: Re: Re: to je divne
...a komu jedna pojistovna pojistku vypovi, tezko ji dostane u jine).
0/0
28.9.2006 22:00

Ric-pic

Re: to je divne
Ano, ale je zde zákon 361/2000 Sb - §57, 4 odstavec:
(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
0/0
28.8.2006 11:35

scat

Nic proti cyklistum...
...ale za podjizdeji aut zprava na krizovatce bych strilel, je jenom otazka kdy si takovyho magora nevsimnu a zbude z nej mastnej flek... pochopitelne sedet pujdu ja :-(
0/0
28.8.2006 9:58

MN

Re: Nic proti cyklistum...
Nepůjdeš, otec takhle srazil cyklistu a nejen že nešel sedět, ale cyklista mu musel zaplatit škodu na autě
0/0
28.8.2006 10:00

scat

Re: Re: Nic proti cyklistum...
aspon ze tak... ted abych se hlidal abych tohle nevzal jako navod :-)
0/0
28.8.2006 10:03

MN

Re: Re: Re: Nic proti cyklistum...
Vezmi, aspoň by jich ubylo a ty co by zůstali by začali trochu myslet a dodržovat aspoň základní pravidla když ne silničního provozu tak rozumu
0/0
28.8.2006 10:22

vasapro

Re: Nic proti cyklistum...
nooooo nevim, nevim, ale pokud se nic nezmenilo tak v pravidlech je, ze cyklista muze na krizovatce objizdet stojici auta zprava za predpokladu zvysene opatrnosti ... pro mne to znamena, kdyz auto blika doprava, necpu se vedle nej :-)
0/0
28.8.2006 10:55

Aladin

Re: Nic proti cyklistum...
Vždyť je to v zákoně výslovně povoleno.
0/0
28.8.2006 10:55

Goro

Re: Nic proti cyklistum...
Podjíždět auta na křižovatce by cyklisté neměli (neřeším, jestli můžou, nebo ne). Ale na druhou stranu, kolik cyklistů na křižovatce předjedete vy, i když se už nemáte šanci před ně zařadit, tak zůstanete stát vedle nich a komplikujete jim rozjezd (když jede kolo velmi pomalu, je těžké ho udržet v rozmezí 5cm do stran)? Takže nesnáším, když někdo jezdí jako když mu ta silnice patří a omezuje cyklisty (nesmíte předjíždět, pokud se nemáte šanci zařadit před předjížděného a přitom ho neomezit), stejně tak nesnáším cyklisty, kteří nerespektují základní pravidla silničního provozu (kdy jste viděli naposled cyklistu, který dal znamení o změně směru jízdy?).
0/0
28.8.2006 12:28

bimbac

Re: Re: Nic proti cyklistum...
Davam znameni o zmene smeru jizdy vzdycky, kdyz to je mozny. Ono tohle sice v zakone neni upraveny, ale skutecnost je takova, ze tohle udelat predepsanym zpusobem obzvlast v hustym provozu je casto velice tezky az nebezpecny. Je nutne si uvedomit, ze cyklista ma ruce na riditkach na rizeni a udrzovani rovnovahy, krome toho casto musi jeste pro optimalni akceleraci radit, byt pripraven brzdit nebo i brzdit, ono toho byva trochu moc, co maj ruce na starosti. K tomu jeste vyhybat se kolejim a diram ve vozovce, udrzovat stabilni smer vedle auta, co se k nemu nacpe ve vzdalenosti 5 cm atd. Takze ono je treba u toho cyklisty i koukat na jine signaly, nez jen na to upazeni. Treba kdyz se sunu doleva, znamena to, ze asi nepojedu rovne, natoz zahybat do prava. Nebo kdyz se ohlednu na jednu stranu, je vic nez pravdepodobne, ze na tu stranu chci jet. Kazdopadne rec tela cyklisty je mnohem vyraznejsi nez automobilisty, ktery neda blinkr a chce zatacet.
0/0
28.9.2006 21:34

pimp

Nestačily by růžový brejle?
0/0
28.8.2006 9:49

Radimmm

Kdyby byla obsazenost min. 2 osob v osobním autě
0/0
28.8.2006 9:45

MN

Re: Kdyby byla obsazenost min. 2 osob v osobním autě
A to jako mám čekat, až se najde někdo další kdo jede mím směrem? Spíš kdyby byla levnější a funkční MHD, pokud nejedu přímo do centra Prahy, je furt rychlejší jet autem, na kratší vzdálenost i levnější
0/0
28.8.2006 10:02

bimbac

Re: Re: Kdyby byla obsazenost min. 2 osob v osobním autě
Kdyz ti nevadi, ze trcis v zacpe, pul hodiny hledas, kde zaparkovat a pocitas jen cenu paliva pri optimalni spotrebe za jizdy po dalnici na km prime vzdalenosti... A chces levnejsi hromadnou dopravu? V Curychu funguje spolehlive, skoro vzdycky si sednes, jezdi ovsem pomalu a za vzdalenost odpovidajici zhruba ceste pres 1/2 Prahy zaplatis v prepoctu asi 100 Kc - ono to holt neco stoji (kupni sila Curasanu je oproti Prazakum zhruba dvojnasobna); pochopitelne pri tehle cenach tramvaje a autobusy jezdi po meste vetsinou skoro prazdne. V Praze je ve srovnani s jinymi evropskymi mesty MHD opravdu levna, je dobre vytizena a kde ma volny prujezd, je i pomerne rychla.
0/0
28.9.2006 21:10

Pking1

Vyhnat auta z centra
Myslim, ze by bylo lepsi vyhnat auta z centra, tak jak tomu bylo po povodnich v roce 2002...
0/0
28.8.2006 8:40

MN

Re: Vyhnat auta z centra
Jsem pro, pokud bude a) fungující MHD (zkuste se dostat MHD z Letňan do Modřan) b) objízdné trasy po obvodu města (abych uvedenou trasu nemusel jet přes Václavák)
0/0
28.8.2006 10:21

bimbac

Re: Vyhnat auta z centra
Nebyl jsem tenkrat v Praze, ale jak to byla tristni doba, pro cyklisty v centru to musel byt raj
0/0
28.9.2006 20:46

Radimmm

Jízdní řád ?
Co tak jízdní řád, zatím jen třeba jako test jeden den v týdnu např. x min. ráno a x min. odpoledne a třeba jen některé trasy s povolením jízdy MHD a jiných důležitých služeb. Nejsem expert na dopravu, neumím si to v reálu představit, ale...
0/0
28.8.2006 7:41

Jindra

z oblasti San Francisco
Ve ctvrtek jsem poslouchal (Davis, Cal.-"Bike Capitol USA") velice zajimavy hodinovy porad v radiu na tema (prikladam programovy obsah): "Carless in California" -- Forum discusses living in California without owning a car. Guests include: Chris Balish, journalist and author of "How to Live Well Without Owning a Car: Save Money, Breathe Easier, and Get More Mileage Out of Life"; Liz Elliott, co-director of Cyclists Inciting Change through Live Exchange (CICLE), an advocacy organization for bicyclists; and James Corless, senior planner for the Metropolitan Transportation Commission. ************ (muj kontakt kauai@seznam.cz, jsem nadseny cyklista a rad bych pripadne nejak pomohl)
0/0
28.8.2006 5:41

MN

vyžeňte už ty cyklisty z Prahy,
překážej na silnici, motaj se na chodníku a už se s těma kolama cpou i do metra!! jděte si jezdit někam ven do přírody, stejně v tom smogu v praze to neni pro zdraví nic moc přínos .-(
0/0
28.8.2006 2:07

BBB

Re: vyžeňte už ty cyklisty z Prahy,
Zajedte se podivat treba do takoveho Mnichova. VSUDE zde jsou podel cest rozsirene chodniky ve velikosti cesty apulka funguje jako klasicky chodnik a druha pulka slouzi pro cyklisty a v teto casti nemaji chodci co delat. Stejnym zpusobem je to vyreseno na krizovatkach. Podel vsech domu jsou umisteny stojany ci tyce na uchyceni/uzamceni kol. A ze tech kol tam neni opravdu neni malo. Velka vetsina kol (odhaduji 95%) je tzv. 'shit' kol, ktere by nikdo neukradl, ale na rychle a levne cestovani centrem mesta (domov<->prace) vice nez dostacujici. Nutno dodat, ze takovyto system by mel byt v kazdem vetsim meste (P, B, O...)
0/0
28.8.2006 11:33

ja

Re: Re: vyžeňte už ty cyklisty z Prahy,
Souhlas. Jako super mista podobna Mnichovu bych z vlastni zkusenosti pridal Hamburg, Berlin, Amsterdam, Eindhoven, castecne Wien.
0/0
28.8.2006 11:42

Rup

Re: Re: vyžeňte už ty cyklisty z Prahy,
K tomu dodam, ze nejenom by je nikdo neukradl, ale ani neukradne i kdyz nejsou zamcena. A cyklisti maji absolutni prednost v jizde. Ziju v Mnichove 5 let.
0/0
30.8.2006 16:28

bimbac

Re: Re: vyžeňte už ty cyklisty z Prahy,
Musim ovsem rict, ze v takovemhle systemu potrebuju nejmin o polovicku vic casu na to, abych se dostal z A do B (at uz ve meste nebo na venkove). A bohuzel, kde jsou tyhle stezky pro ocyklisty, mezi auta, s kterymi to ve mestech rychlostne v podstate stiham, nesmim. Jezdim ponejvic v Curychu, kde tyhle chodniky taky jsou, i kdyz protoze je tu malo mista, tak jich neni tolik jako v nemeckych mestech, ale jsou presto snahy je nacpat vsude kam to jen trochu jde. Problem je, ze se na nich da velice tezko predjizdet, motaj se na nich chodci a parkujou auta. Navic - a to i v Nemecku a v Rakousku, jsou staveny a provozovany stylem "to je jenom pro pomaly cyklisty, na tom nezalezi" - hrbolata dlazba, strepy, co kolik dni nikdo neuklidi, prednostni znevyhodneni vuci vsem moznym dvorkum, parkovistim atd, o vedlejsich ulicich nemluve, co par metru schod dolu - schod nahoru, nedostatecny smerovy znaceni atd.; ne vsude, ale az prilis casto. Bylo by treba najit moznost rozlisovani mezi
0/0
28.9.2006 20:21

bimbac

Re: Re: Re: vyžeňte už ty cyklisty z Prahy,
Bylo by treba najit moznost rozlisovani mezi pomalymi a rychlymi cyklisty a ty rychle pustit i mimo cyklisticke chodniky mezi auta. Neni to zas takovy nesmysl, treba Svycarsko rozlisuje "pomale a rychle" cyklisty pro zpusob prujezdu kruhovym objezdem. Kazdopadne povazuju vyznaceny pruh pro cyklisty na kraji vozovky za mnohem lepsi reseni.
0/0
28.9.2006 20:27

Pražák

Sebevražda
Vlastním řidičský průkaz, takže na křižovatce bych nikomu svévolně pod kola nevjel, ale přesto považuji jízdu na kole v centru a kolem centra Prahy za sebevřaždu, kdy není otázkou jestli, ale kdy mě někdo zajede.
Na kole bych jezdil do práce velmi rád, třeba by se mi i trošku zmenšila pneumatika, ale v ranní a odpolední špičce prostě pro cyklisty prostor není. Drtivá většina cyklostezek jsou jenom virtuální čáry na mapě, které jsou sjízdné jenom v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne, pro dojíždění do práce je to nepoužitelné.
0/0
27.8.2006 23:23

bimbac

Re: Sebevražda
Kachny spatne sedej na vejcich, takze se jejich davaj vysedet slepicim. A takova slepici "macecha" se taky muze podelat strachem, kdyz ji najednou "kurata" zacnou lezt do vody. Ono jde o to, si na to kolo a provoz zvyknout a samozrejme taky o kondici. Jezdim po meste v provozu od svych 15 let, uz pres 20 let prakticky denne a pri tyhle hustote provozu to i rychlostne s autama mestskyh kolonach v celku pohodlne stiham - naopak spis zdrzuji ona me, nez ja je. Kdyz pojedes na kole krokem a okolo tebe budou auta frcet 40 km/h, chapu, ze to je o strach. Kdyz na tom kole pojedes tech 40 taky, tenhle problem zmizi.
A pres vsechny hruzostrasne zvesti si osobne na nedostatek ohleduplnosti prazskych ridicu v podstate nemuzu stezovat - chce to ovsem se sam taky prislusne chovat.
0/0
28.9.2006 19:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.