Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Orlické hory ničí dusík

Stav lesů v Orlických horách, které před 20 lety patřily k porostům nejvíce postiženým spadem sloučenin síry, se ani po dvou desetiletích nijak nezlepšil. Lesníci tvrdí, že kyselinu siřičitou, která na hory pršela za minulého režimu, teď vystřídala kyselina dusičná. Je to proto, že se do ovzduší dostává daleko víc oxidů dusíku zejména z prudce narůstající dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tony

Dovolená v JČ
<a href="http://www.ukovaru.websun.eu" target="_blank"> Dovolená v Jižních Čechách</a>
0/0
27.5.2006 12:10

performer

hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
Z dieselových motorů je mnohem víc oxidů dusíku než ze zážehových. U zážehových motorů se na množství oxidů dusíku velice dbá i za cenu vyšší spotřeby, než jakou by zážehové motory mohly mít, kdyby se na ekologii nekoukalo. U dieselových motorů se naopak kouká hlavně na spotřebu za cenu obrovského množství oxidů dusíku, které je ale u dieselových motorů povolené. Teprve někdy v budoucnosti se bude množství oxidů dusíku u dieselů snižovat pomocí vstřikování močoviny....
V současnosti jsou emise všech dieselových aut katastrofální a stát prostřednictvím nízkého zdenění nafty (ve srovnání s benzinem)  a měkkých emisních norem (ve srovnání s normami pro zážehové motory) nesmyslně podporuje jejich rozšiřování.......
0/0
25.5.2006 9:36

Peg

Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
A to já bych zase zdražila i benzín, aby nikdo neměl na to používat auta na nesmyslný jízdy - jenom na ty nejnutnější. Vím, že to je blbost, ale čistě teoreticky .....
Podle mě to je tragický, ale každej holt upřednostňuje vlastní pohodlí a nějaká příroda a ovzduší ho nezajímá. Hlavně že nemusí udělat krok pěšky nebo "sockou".
Jednotlivec chovající se "jinak" to bohužel nespasí  
0/0
25.5.2006 10:32

milan

Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
A já bych ještě zdražil i ty zasr... auta. Se zdražením všech fosilních paliv naprosto souhlasím.
0/0
25.5.2006 10:49

Alek

Re: Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
a ja bych postřílel všechny politiky, protože to že se v drtivé většině ještě jezdí na naftu nebo benzín není záležitost vědy, ale politiků, kteří díky rafinérské lobby a peněz plynoucích do jejich kapes brzdí rozvoj jak jen to jde.
0/0
25.5.2006 11:01

Maho Yakoticz

Re: Re: Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
Já bych postřílel všechny lidi. To je jediná cesta, jak dostat přírodu do ořirozeného stavu.
0/0
25.5.2006 12:14

ron.jeremy

Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
Prober se, eko-kačko! ;-) Sama jsi napsala, že je to blbost. "Socka" je nezřídka k ničemu, je rozdíl dojet nějak za 15 minut a za hodinu (a samozřejmě ještě budu nejspíš muset i zpátky). Pěšky daleko nedojdeš (kromě centra města, tam chodím pěšky raději), a na kole je to ve městě téměř sebevražda nebo minimálně sebemrzačení. Prostě všechno má svoje, a nejde říct paušálně "choďte pěšky". Ano, budu, v přírodě, nebo pochůzky centrem, ale 10km ráno do práce pěšky je nesmysl.
0/0
26.5.2006 19:31

pendo

Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
močovina není nutná... to už někteří výrobci nákladních aut delší dobu ukazují. používá se recyrkulace splodin atd. katastrofa jsou staré diesely (tak 5 let a starší), to je přímo pohroma. dneka je nafta ekologická
0/0
25.5.2006 11:34

performer

Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
před pěti lety se říkalo a za pět let se bude říkat přesně to samé........
0/0
25.5.2006 16:19

ron.jeremy

Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
Přesně. Osobně chci stejné normy pro vznětové i zážehové motory, a to ve smyslu srovnání nesmyslně uvolněných norem pro vznětové motory směrem k přísnějším benzínovým, a sjednocení spotřební daně z nafty i benzínu. A samozřejmě ze strany státu zvýhodnění ekologických "alternativ".
0/0
26.5.2006 20:10

motorak

Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
Reci! Vzhledem k vyssi ucinnosti dieseloveho motoru se usetri ca. 20-30 % emisi CO2. Chcete popirat vliv CO2 na globalni oteplovani? Krome toho je bezny dnesni diesel bez vyssich nakladu "refitovatelny" na rostlinn olej, pripadne bionaftu.
0/0
27.5.2006 11:12

motorak

Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
Mily pane, neco si o tech dieselech prectete. Mocovina se nevstrikuje, ale jeji vodny roztok se zavadi do vyfukoveho potrubi pred specialni katalyzator (deNOx). Jak jiz Vam odpovedel nekdo prede mnou, znacnou cast oxidu dusiku se podarilo zlikvidovat zavedenim castecne recyklace spalin. O jakem "obrovskem mnozstvi" oxidu dusiku mluvite? Podivame-li se na starsi plynove nebo elektrarenske kotle, dojdeme k horsim cislum. Oxidy dusiku jsou dobre citit i v minimalnich koncentracich, proto Vam asi tak vadi...
0/0
27.5.2006 11:09

Atilius

Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!
Pokud jde o mocovinu, tak dneska existuji dva pristupy na snizeni NOx. Recirkulace a mocovina. Scania a severske spolecnosti jdou cestou recirkulace a Mercedes, Setra, Irisbus (Karosa), Iveco jdou cestou vstrikovani mocoviny. a to uz od letosniho zari. Mocovina ma totiz jednu vyhodu - bude plnit i normu Euro5. Recirkulace zatim ne.
0/0
27.5.2006 20:57

baloun

Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit NAFTU!

To je takovej blábol... Oxidy dusíku v zážehovém motoru prakticky nevznikají, protože tam není ani potřebný tlak, ani teplota. Podstatná část těchto plynů vzniká dodatečnou oxidací spalin v katalyzátorech. Bohužel jsou to ty nejhorší - oxid dusný a oxid dusnatý.

Recyklací spalin v dieselech se oxidují oxidy dusný a dusnatý na oxid dusičný, čili tam nedochází ke snížení hladiny NOXů, ale dokonce k jejímu zvýšení, avšak ve prospěch oxidu dusičného, který snad není tak škodlivý.

Celkově však dieselový motor má cca o třetinu vyšší účinnost, než zážehový, a tudíž vyprodukuje méně škodlivin o oxidu uhličitého na jednotku využitelné energie, což z něj dělá mnohem šetrnější zdroj energie. Howgh

0/0
12.5.2008 18:20

tulen

zurnalisti???
to od he-u-t--e nemuzes cekat. Pracuji tam takovy mladi blbecci co nic neumi, takjim aspon reknou: heled tak napis clanek aspon o lesich....
0/0
25.5.2006 7:25

pp

Az postavi hyperspalovnu odpadu ... :-(
Az postavi hyperspalovnu odpadu v Opatovicich, tak bude definitivne znicen i zbytek. Bohuzel cela statni sprava ignoruje tisice podpisu na peticich proti spalovne.
0/0
25.5.2006 6:58

Marty

Re: Az postavi hyperspalovnu odpadu ... :-(
o tom jsem nikdy neslyšel, kde to má být? a kde se dá podepsat petice?
0/0
25.5.2006 7:41

mahdi

Re: Az postavi hyperspalovnu odpadu ... :-(
A co takhle? Fluidni horaky uzivane ve spalovnach jsou konstruavane tak, aby produkovaly pri spalovani co nejmene oxidu dusiku. Navic ta planovana spalovna bude mit nejspise spolecne s prachovymi filtry, odstranovanim SO2 ze spalin a aktivniho uhli na chytani tezkych kovu a halogenu, taky odstranovani NOX ze spalin, ucinnost je kolem 80%. Tak prisne zakonne limity pro provoz a tak prisnou kontrolu provozu jakou maji spalovny odpadu ma maloco
0/0
25.5.2006 11:41

mahdi

Re: Re: Az postavi hyperspalovnu odpadu ... :-(
Kdyz si doma zatopis hnedym uhli nebo drevem, tak budes produkovat vic rakovinotvornych uhlovodiku nez cela spalovna.
0/0
25.5.2006 11:43

Souhlas

Re: Re: Az postavi hyperspalovnu odpadu ... :-(
Moc se mi líbí Vaše názory, jste jeden z mála na diskuzi, který rozumí tomu co píše. Jsem chemik a vím jak to se spalovnama vs. domácí kotle je. Kotle jasně vedou - v produkci toxických látek a prachu.
0/0
25.5.2006 12:34

Kik

Re: Az postavi hyperspalovnu odpadu ... :-(
Cely ten pruser zacal postavenim elektrarny ve Chvaleticich s jejim cca 300 m kominem, coz pri prevladajicim zapadnim proudenim znamenalo, ze to Orlicke hory chytaly z prvni ruky. Pokud se tyka Opatovic, tak tam se uz spis mluvi o papirne nez o spalovne. Mam takovy dojem, ze ta spalovna se tam stavet nebude.
0/0
25.5.2006 13:48

lysergine

Polovicata prace zurnalistu
V minulem rezimu urcite az na procentualni vyjimky neprsela kyselina sirova, ale siricita. Sira se oxiduje na oxid siricity, jehoz nasledna oxidace na oxid sirovy je katalyticka, tudiz v prirode neprobiha. Pokud chcete psat seriozni clanky, je nutne aby se tak pouze netvarily, ale meli seriozni zdroj a zpracovani.
0/0
25.5.2006 6:56

mahdi

Re: Polovicata prace zurnalistu
Probiha, staci ti prachove castice a ultrafialove zareni. Neni to sice tak efektivni jako s oxidem vanadicnym, ale furt to funguje.
0/0
25.5.2006 11:45

dalsi chemik

Re: Re: Polovicata prace zurnalistu
Staci jen oxid siricity rozpustit ve vode. Oxidace kyseliny siricite na sirovou probiha vzdusnym kyslikem zcela bez katalyzatoru. Sice pomalu na prumyslove vyuziti, ale dost rychle na prirodu.
0/0
27.5.2006 11:03

mahdi

Re: Polovicata prace zurnalistu
Pokud chces psat seriozni prispevky, je nutne aby se tak pouze netvarilu, ale meli seriozni zdroj a zpracovani. Muj zdroj je Obroucka K.: Ochrana ovzdusi
0/0
25.5.2006 11:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.