Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Aby vaše první jarní jízda nebyla poslední

Jaro je tady a cyklisté už začínají hltat první kilometry mezi zbytky sněhu. Před první jízdou je ale dobré kolo pečlivě zkontrolovat. Co zvládnete seřídit sami, a co je lepší přenechat odborníkům v servisu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

DaveQStone2

Byt staly zakaznik ma vyhodu
chodim porad do jedne cyclo prodejny kde delaji i servis. Koupil jsem si tam kolo a cas od casu tam kupuji ruzne vybaveni. Serizeni mam zdarma.
0/0
3.4.2006 10:41

honzaXY

Á,pan Virt opět píše...
a plácá se v něčem,co zná asi jen z doslechu.A navíc to neumí napsat česky."Seřízení brzd nezávisí na vzdálenosti špalíku...": seřízení závisí na zručnosti; tuhle větu jste nezvládnul a nedává smysl. Nastavení špalíku vůči ráfku:nikoli "přesně kopírovat" nýbrž svírat lehký úhel (schválně pane Virt: má to být blíže vpředu nebo vzadu ve směru jízdy?).Co jsou to "čelisťové brzdy"?Nemají náhodou všechny brzdy čelisti?A co si mám představit pod pojmem "centrální šroub": eh, seřizoval jste vůbec někdy vůbec brzdy?A co je to "finální ladění"? Vy se rád sám čtete,že?Grip se řekne česky rukojeť.
0/0
2.4.2006 14:49

George

Re: Á,pan Virt opět píše...
koukám do diskuze tu přispěl nějaký machr hanťaXY
0/0
2.4.2006 21:17

honzaXY

Re: Re: Á,pan Virt opět píše...
Tak buď konkrétní a ukaž mi, kde nemám pravdu!Tvrdím,že Virt píše blbosti a navíc špatně česky.Máš názor a nebo jen tak hospodsky pokřikuješ?No v anonymitě to jde, ty hrdino...
0/0
3.4.2006 11:12

Robert Virt

Re: Re: Re: Á,pan Virt opět píše...
Pan XY má pravdu. Nejsem profesionální novinář a ani se neživím jako cyklomechanik. Jen mám radost ze psaní a z cyklistiky. Proto jsem několik let trávil ve firmě zabývající se zakázkovou stavbou kol a přitom se věnoval v podstatě amatérsky novinařině (honoráře jsou tak malé, že se to nedá považovat za zdroj obživy). Omlouvám se proto všem machrům z těchto oborů a prosím je, jestli by nemohli své zkušenosti předávat i dalším nadšencům (klidně i zatím jen v podobě komentářů k článkům). Mimochodem, špalíky mohou být nastaveny tak, že jsou vůči němu mírně šípovitě ve směru jízdy. Tím není nástup brzdné síly tak rychlý. Ale má to i své nevýhody, především jejich nerovnoměrné sjíždění.
0/0
5.4.2006 17:59

honzaXY

Re: Re: Re: Re: Á,pan Virt opět píše...
Dobrý den pane Virt:šípovité nastavení způsobuje,že ráfek "popadne" oba špalíky a tlačí je na sebe.Tudíž jsou právě paralelně na ráfku a brzdný účinek je vyšší. "Nástup brzdné síly" se reguluje silou stisknutí brzdové páčky.Opotřebení jsem nezjistil, ale asi záleží na kvalitě směsi a možná i konstrukci špalíku rep. celých botek. Machr=někdo, kdo machruje nebo slangově odborník?To první nejsem, druhé možná.Ale to,co mi nevadí v soukromém rozhovoru, v tištěné formě vadí velmi.Že honoráře jsou malé vím, správná reakce je nepsat,ať si redakce uvědomí, že napsat článek je práce, za kterou je třeba zaplatit. Pravda, "vstanou noví bojovníci" ale to už je jiné téma.Ve Vašich příspěvcích cítím jakousi odbornou a zručnostní zkušenost, popsanou neobratnou, poněkud navoněnou češtinou.Proto jsem reagoval,jak jste si možná všimnul, ne poprvé.
0/0
6.4.2006 8:43

Robert Virt

Re: Re: Re: Re: Re: Á,pan Virt opět píše...
No vidíte a já myslel, že ty špalíky popadnou ráfek tak jako tak. Já si je nastavuji rovnoběžně a nemám problém. Pod pojmem machr si představuji nemachrujícího odborníka. Možná, jestli máte chuť, tak  sem něco napište, určitě budou všichni rádi. S tou češtinou je to pravda, možná je to tím, že i já jsem navoněnej ňouma.
0/0
6.4.2006 20:57

Hekynen

První jízda
Já v pondělí udělal lehký servis (promazání atp) a celý nadržený a natěšený vyrazil na letošní první jízdu. Po cca 10 km letošní první defekt... A za chvíli i první letošní cyklo deštík... Jenom první letošní pád jsem během své první letošní jízdy nestihl... Hejtman nám dnes zavřel lesy, všade vody; připevním na kolo plováky, obleču neopren a vyzbrojen ploutvemi a šnorchlem zítra vyrazím...
0/0
31.3.2006 21:22

Pernas

Udrzba kola
Neni servis jako servis. Jednou jsem dal kolo na vymenu rafku a brzdovych spalku (ze kdyz to udela profik, bude to OK a bez starosti). Vysledek byl ten, ze jsem musel docentrovat kola a seridit spalky (nejen ze kazdy mel jiny uhel vuci rafku, ale jeden dokonce lezl do pneu). Takze ono svereni kola profesionalum neni zase tak jednoznacne, vlastne jako vsude.
0/0
31.3.2006 19:37

Vasek

opravy & udrzba
Ja si take myslim,ze je dobre naucit se opravovat drobne problemy a zakladni udrzbu a nespolehat jen na servis. Kdyz se pak cloveku na ceste neco stane a ma naradi je schopen si to sam opravit alespon na dojeti zpet.Clovek vi kam sahnout a nekouka na to jako puk ;) Mam kamarada ten ma problem,ze porad prorazi zadni kolo. Ten uz je tak vycviceny,ze je schopen odmontovat zadni kolo,vymenit dusi a nafoukat radove v jednotkach minut...mozna 3 minuty. Nevim,nerad bych kecal ;o)
0/0
31.3.2006 13:39

Drbča

Re: opravy & udrzba
ten samej problém mám taky, nevím ejstli to zvládnu do 3 minut, ale jsme taky dost rychlej :)
0/0
31.3.2006 16:47

kule

k čemu servis?
mám kolo 6 let (najeto 6000) a obcas vymenim retez nebo plášť, jinak jsem ho nikdy nerozebiral, nepromazaval - krome retezu
0/0
31.3.2006 13:00

a-c

Re: k čemu servis?
...az se ucho utrhne ;)
0/0
31.3.2006 13:43

voki

Re: k čemu servis?
Asi je tu rec o cyklistech co delaji 6tis km za sezonu, pane, svatecni cyklisti co ho maji na obcasne dojeti do hospody nepotrebuji, jak ste trefne poznamenal, servis. Osobne sice taky servisu nevyuzivam, jarni rozebrani a udrzbu si delam zasadne sam. Aspon mne na kopci kolo neprekvapi :o) coz se po oprave nakeho "odbornika" lehce muze stat.
0/0
2.4.2006 18:54

Bruk600

servis???
Došel jsem k přesvědčení,že není nad servis,co si udělám sám.Než odvezu kolo do nějaké provozovny,většinou to není na počkání,nebo do druhého dne.Tak se na 1-2 hodinky do kola pustím a je hotovo.Jezdím na kole pravidelně do práce a nemám čas běhat po servisech,žadonit o rychlou opravu a na vlastním výpletu mám alespoň jistotu,že je to dobře utažený.
0/0
31.3.2006 12:32

medabeda

servis
prosím, doporučtě nějaký solidní a laciný servis v praze, nejlépe P3... dík...
0/0
31.3.2006 11:29

Mutant

Re: servis
Myslis servis Specialized P3?
0/0
1.4.2006 5:48

milan

magorina
Celej svuj zivot jsem si kolo mazal sam, sam menil retez, zeloval gumy atd. Nikdy mi z nej nic neupadlo, maximalne po zime slo krapet z tuha, ale stacilo namazat a bylo. Nechapu proc se ted s kolem za 50tis musi do servisu jako s autem? A proc by se mel nekdo obavat ze jeho "prvni jizda bude i posledni"??? To je fakt magorina, obchodnici uz asi fakt nevi jak jinak z lidi zdimat love...
0/0
31.3.2006 10:46

XXL

Re: magorina
A co centrování? Sice jsem to uměl relativně slušně, tj vyplést a vycentrovat. Dalo to ale dost práce, vysledek byl tak na 95%. Od profesionála, pokud je kvalitní (ne vždy, např. volné dráty z Karlova nám) lepší.  Vzhledem k strávenému času mi to dnes nestojí za to, chodím do práce a času tolik nemám. Tj. radši jezdím, než si hrát s kolem. Nějaké promazání, seřížení přehazovačky ano, ale vycentrovat si nechám.
0/0
31.3.2006 11:23

Petr

Re: Re: magorina
centrování  výměna oleje v brzdách a podobné věci na které je potřeba drahé nářadí je určitě lepší udělat v servisu, to je pravda.......
0/0
31.3.2006 12:34

Katka

jaká magořina?
Hmm. A co středové, hlavové složení, náby, u MTB odpružená vidlice...? Věř, že pokud někdo jezdí často a v těžších terénech (albo velkou rychlostí po silnici, terénem ve sjezdu), umí selhání nejen těhle komponentů způsobit pěkný trable, klidně i ohrozit na životě (a to i prasklá řidítka, sedlovka..).
 Kolo za padesát sice není náchylnější k problémům, ale zase na něm cyklisti najedou většinou mnohonásobně víc, než ti, který kolo pouřívají jen jako dopravní prostředek ( i když celkem najedou cestou do práce a zpět ročně třeba i 4000km) či k občasný projížďce po okolí (samozřejmě se najdou lid, keří mají drahý kolo jen kvůli image).
A věř i tomu, že kdybys měl kolo za pár desítek tisíc, odborný servis bys uvítal, pokud by ses nenaučil kolo opečovávat sám (jak jsem naznačila na začátku, vyměnit řetěz a gumy je opravdu jen základ).
K cestě do práe a na nákup ale opravdu není nutný mít kolo v stoprocentním pořádku. Ona většina starých kol
0/0
31.3.2006 13:48

Katka

Re: jaká magořina?
Ona většina starých kol, favoritů, Esek a jim podobných, má velkou výdrž. Narozdíl od dnešních hypermarketových kol "full za pět tisíc".
Ale i favorit se umí po...t.
0/0
31.3.2006 13:52

Bochi1

Re: jaká magořina?
Středové a hlavové složení i náby jsem měl rozebrané do posledního kousku a opět složené už mnohokrát, nevidím v tom problém. Kdysi jsme "letní kola" kompetně zazimovávali, tedy rozebrali do šroubečku a zakonzervovali do jara, teď už nemám na to čas a ani tu potřebu. Každopádně stačí jen trocha zručnosti a radu někoho zkušeného. U dnešních kol bývají některé komponenty zapouzdřené, tam se těžko něco rozebírá, holt po odejití je třeba výměna. Tyto komponenty ovšem (pokud nekoupítě nějaký laciný šunt) vydrží většinou déle. Co bych snad jedině svěřil čas od času do péče servisu je přední odpružení, i když to jsem zatím také řešil svépomocí (jen jsem si k tomu půjčoval od kamaráda, majitele servisu, speciální pumpu).
0/0
31.3.2006 21:14

socka

Re: magorina
chlape jestli si celej cvuj zivot hopsal po korenech a sotoline, klesani 18%, na esce nebo favoritu z konevky(legendarni a jedinej shop v pragle na zizkove, kam bolsevik dealovol esku) pak bys mel dostal medaili...mas fotky ? ukaz ..ale jinak ja to taky neservisuju:)
0/0
31.3.2006 14:07

Hinek

Hinek
No a já si nechal na Moravě vyměnit řetaz, sedmikolco, střed - kazetu, špalky na brzdách + kompletní seřízení - celkem 1250,- Kč  a už jezdím o 106
0/0
31.3.2006 10:18

Skrezl

Re: Hinek
tomu rikam hodnotny prispevek ... ma to ukazat co? ze na Morave mate levno nebo draho anebo ze nemate potuchy co se na kole meni z jakych sad a za jake ceny?
0/0
31.3.2006 10:20

miro

Re: Re: Hinek
To je nahodou dobry prispevok. Tiez rozmyslam o podobnej vymene a dosial som do nej nesiel preto, lebo som sa bal ceny.
0/0
31.3.2006 13:26

Skrezl

Re: Re: Re: Hinek
nesmyslnost prispevku tkvi v tom, ze popsane dily se mohou vymenit za radove stokoruny, ale take v radu nekolika tisic, takze proto je nicnerikajici, daval si tam pan moravak, Altus, Aceru, Alivio, Deore, LX, XT, XTR?
 
ja te postrasim, takovahle vymena na XTR te bude stat 12.000Kc ... uz to chapes hlavo dubova?
0/0
31.3.2006 13:49

Jirka

Re: Re: Re: Re: Hinek
tak tak, ja mam na xtr jenom kotoučovky skoro za 10000, myslim ze tam ma pan moravak neco jako šlohajz
0/0
31.3.2006 15:12

Jirka

Re: Hinek
No jestli mas koloz tesca za 3999 tak ses fakt předal, rad bych viděl tvoje komponenty, zrejme kradeny nebo plastovy, ale kdo nepozna shimano xtr asi nevi co znamena kvalita.
0/0
31.3.2006 15:11

Pepe

Servis kola
Nechal jsem si seřídit kolo a připravit na sezonu v Ostravě. Vzhledem k tomu, že jsem stálý zákazník a pravidelně nakupu, tak jsem to měl zadarmo... :)
0/0
31.3.2006 10:12

Petr

ceny v servisech
Lituju všechny co musí dávat kolo na seřízení do servisu, 90 procent všech prací je přinejmenším primitivní a celé kolo se dá seřídit a připravit během dvou hodin, dát litra za kolo připravený na sezónu je fakt síla................
0/0
31.3.2006 10:07

Skrezl

Re: ceny v servisech
naprosty souhlas...
0/0
31.3.2006 10:21

martin

Re: ceny v servisech
Neprilis souhlasim. Vycisteni vidlice, tlumice, odzvdusneni kotoucovek jsou docela narocne ukony, ktere bez naradi a znalosti nejsou primitivni a za dve hodiny to nema ani profik...
0/0
31.3.2006 13:43

kornelius

Servis kola na severu
Nechaval jsem si seridit kolo v Litomericich v Lidicke ulici, prohlidka 750kc + jsem si kupoval nove pneu+duse a nejake dalsi drobnosti, vyslo me to cca na 1500kc a jelikoz jsem kolo rano dovalil, uz odpoledne bylo hotove, takze prazaci, tady vidite jak to ma vypadat  
0/0
31.3.2006 8:49

MichaL

Re: Servis kola na severu
Predvcirem jsem dal do servisu kolo s ohnutou patkou a ramenem prehazovacky, za 24 h jsem si to vyzvedl srovnany a komplet serizeny, k tomu jsem si vzal pracku na retez a nechal jsem tam 800, no a jsem v Praze, takze tu nejsme az tak moc zaostali:) Samozrejme, velky a renomovany obchody (coz je minimalne Programcycle z tech jmenovanych) maji v servisech natresk, Prazaku je hodne a ne vsichni maj garaz kde by rozhodili kolo:(
0/0
31.3.2006 9:00

Serža

Re: Re: Servis kola na severu
nojo, ale je fakt, že i když maj v Programcycle natřískáno, kolo mi jako stálýmu zákazníkovi vezmou...a já radši svěřím kolo jim, než se v tom o víkendu dvě hodiny šťourat, to ty dvě hodiny budu radši někde bikovat. navíc rád bych viděl jak si někdo doma dává dokupy třeba zapletený kola s párovym výpletem, na Kleinu/Duratecu protahuje lanka rámem (je na to nějakej trik ale servisáci to nechtěj prozradit) a podobný finty...
0/0
1.4.2006 17:13

Skrezl

Re: Servis kola na severu
tak ted si mi to nandal ... litomericaku (hm hm hm, nevim zni to pejorativne stejne jako osloveni "prazaku"?), ja si delam kompletni rozborku a sborku kola sam a nemusim za to platit ani korunu, takhle to ma vypadat, ty joudo
0/0
31.3.2006 10:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.