Diskuze

Jihlava: triumf normalizace nad prohnilým středověkem

Tohle historické náměstí, největší svého druhu ve střední Evropě, patřilo ještě před 32 lety k nejkrásnějším u nás. Pak ale přišel na řadu Prior. Monstróznímu konzumnímu pomníku normalizace tehdy musel ustoupit špalír vzácných středověkých domů. Tak skončil jihlavský Krecl, unikátní památka evropského významu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Mirek

13. 10. 2008 22:21
u nas to dotahli jeste dal

v Havl Brode to dotahli soudruzi do uplneho konce tam historicke namesti proste zrusili uplne - dřive se jmenovalo Smetanovo a bylo ihned vedle hlavniho namesti.

0 0
možnosti

Lukáš

13. 10. 2008 21:23
Kdo je architektem? Pokutovat, veřejně zostudit a pranýřovat

Každá budova, která nám vytváří prostředí k životu, by měla mít na fasádě cedulku se jménem architekta - je to jako obraz, který také nese jméno svého autora. Prior v Jihlavě by měl mít vitrínku s fotkou a jménem architekta, který se této zhovadilosti dopustil: víte, kdo to byl? žije ještě? Byl potrestán? Stydí se?

0 0
možnosti

roozi

9. 3. 2006 14:13
A co Prior v Olomouci ??!!
Kdo ho zná tak ví, že to je podobná hrůza. ZBOURAT!!!
0 0
možnosti

brzo rakusan

5. 3. 2006 14:26
proc?
proc nekoho nenapadne ten debilni prior nebourat,ale kolem dokola udelat dalsi zed ktera by se udelala ve stylu namesti! tzn. zbourat ty horni plechy a tu zed udelat v gotickym stylu. nestalo by to tolik a nejezdilo by sem ubohych 14 000 turistu za rok. a lidi z jihlavy by se aspon nemuseli stydet za SVOJE namesti! jenze kdyz uz i mlady studenti se hlasi ke komunistum tak to asi jen tak nepujde. to budou soc. davky na 8000kc a zenska v albertu si vydela 6500 cistyho! tak ke to sme? bohuzel v jihlave! meste plnym slibu. jestli volby vyhraje CSSD tak se stehuju do rakouska. tam nejsou pocmarany zdi a tolik se tam nekrade.
0 0
možnosti

rebbe

5. 3. 2006 16:18
Re: proc?
Potěmkinovy vesnice bez konce... Gotika je nějakých 800 roků za námi, tady jde o řešení, které nechce podvádět. Gotických hradů z 19. století je plná Evropa. Spíše bych si představil pavilon, tržnici, třeba malé břicho Paříže na jihlavské provinci, ale třeba i v Krakově jsou na náměstí stavby, které neruší ten středověk. Hliník, sklo a podobné blýskavé fasády, ani ta černá břidlice se tam nehodí. Asi ideální by byly rozsáhlé arkády, za nimi drobné obchody, jak to za středověku bývalo. Nad arkádami by bylo hezké mít zastřešené terasy s restaurací a kavárnou s výhledem na náměstí. Tedy spíš něco vzdušného s oblouky, lehké pilíře a hodně světla i vzduchu.
0 0
možnosti

Hupmail

4. 3. 2006 19:40
S Gestapo a SS souhlasim, ale cesky raubiri pri vyhnani umlatili 100vky lidi
pri pochodu smrti... Stejne jako u Pohorelice u Brna.! Iglau na tom bez ceskych Nemcu neni tak spatne, ale treba Chomutov, Aussig je peklo na zemi...
0 0
možnosti

rebbe

4. 3. 2006 20:01
Re: S Gestapo a SS souhlasim, ale cesky raubiri pri vyhnani umlatili 100vky lidi
Samozřejmě byly ty první týdny chaos. Do Jihlavy se sjelo množství dobrodruhů, kteří rabovali jak se dalo, místní správa ještě nefungovala. Nemyslím, že by čeští Jihlaváci, těch bylo něco málo víc, než 50% nadmíru ubližovali svým sousedům, ovšem, kdo byl spolupracovníkem okupačních úřadů, wermachtu a policie, ten asi měl své potíže. O stovkách nic nevím, bydlel jsem tehdy pod Hvězdou (ten dům je už zbouraný) a když celá ulice odjížděla do Německa, tak jsme se ještě loučili, já byl tehdy 7 a měl jsem tam kamarády, kteří mi udělali draka a za pár měsíců potom odjeli. Nějaké násilí si nepamatuji, ani jeden případ. Spíš Rusové zastřelili v kupce sena milence, protože si mysleli, že tam jsou vervolfové. Místo Němců zaujali v Jihlavě z velké části Romové z Podkarpatské Rusi, žádná změna k lepšímu to nebyla. Když jsem nedávno projížděl Jáchymovem, viděl jsem jedno obrovské rumiště, polorozpadlé budovy, smetí a Romy. Je to důsledek nacistického pomatení!
0 0
možnosti

Ludwar

4. 3. 2006 16:48
:-)
Do Č. Třebové to mám z bydliště sice sakra daleko, ale kdysi jsem tam přesedal a vlak měl 100min. zpoždění a seděl jsem v té knajpě, jaks mluvil. Mám ale dojem, že mě tehdá nikdo neokradl. Ale do budoucna se to hodí :-)
0 0
možnosti

PHIL

3. 3. 2006 19:43
Nebát se a zbourat!!!!
Když PRIOR ukazoval jihlavský  starosta na fotkách v Británii na urbanistické konferenci, všichni odborníci navrhovali ZBOURAT. Radnice tvrdí, že to není tak lehké, ale problém leží spíš na radnici, než v podzemí, které údajně zbourání neumožňuje. Ten problém spočívá v tom, že město nevedou vizionáři s odvahou  a chutí něco dotáhnout, ale politici a úředníci s chutí rychle zbohatnout. Zbourání by bylo hodně diskutované a stálo by hodně peněz. Proto je pro ně lepší, nachat to být. I když je to otřes, na který si nedá zvyknout.
0 0
možnosti

rebbe

2. 3. 2006 21:20
A ještě malou vzpomínku
Před gretzlem se konával výroční trh, jarmark. Těšívali jsme se celý rok na tu atrakci, býval tam prodavač tygřího balsámu, který tahal pouhými prsty bolavé zuby 'náhodně' kolemjdoucím, v chudých časech byla už obrovská lahůdka 'ledo-medo-cuc' což byl kousek zmrzlé limonády na špejli. Dostal jsem od dědečka stovku, takže jsem se cítil finančně na výši a koupil jsem si na tom jarmarku i moji první cigaretu. Bylo nás víc a tak jsme se za minoritským kostelem v úzké uličce sešli, zapálili ty cigarety a vedli dospělé řeči. Já na té svojí potáhl, rána jako z dělbuchu a ohořelo mi obočí. Kamarádi mi pomohli, obočí namalovat ohořelými sirkami a počkal jsem az bude tma, maminka si ničeho nevšimla. Možná, že by se tam hodilo něco jako tržnice, ale prosím bez vietnamců, na místě bývalé synagogy ta tržnice není moc vhodná, měl by tam spíše být park s památníčkem. A s těmi auty je to také problém, třeba v Plzni to docela funguje s krátkodobým parkováním a vytrvalými kontrolami.
0 0
možnosti

rebbe

2. 3. 2006 20:36
Jak to napravit?
Ten Prior má tisíce tun betonu v základech, s těmi už nikdo nehne. Nadzemní část je však možno změnit, tam by to byl úkol pro architekta, ale prosím, ne pro průmyslováka. Nemusí to být tančící dům, nebo jiná pražská vymoženost, ale v tom ansámblu je nepochybně možné, postavit něco moderního, aniž by se to s těmi dějinami popralo. Tomu bohužel současná forma Prioru nevyhovuje. Dnes je nesmysl, stavět goticky, barokně, renesančně nebo secesně. Přesto věřím v možnost atraktivní přestavby Gretslu.
0 0
možnosti

rebbe

3. 3. 2006 21:25
Re: Jak to napravit?
Uvažoval jsem o původu slova krecl, grätsel, nejspíše je jeho základem v němčině slovo Grat, což znamená hřeben hory. On ten Gretsl byl opravdu spíše úzký a dlouhý, poměrně vysoký, zejména ty strmé střechy a tak opravdu připomínal horský hřeben. Samozřejmě je to jenom návrh do diskuze.
0 0
možnosti

Vily

2. 3. 2006 12:21
pochvala
Ja myslim ze soudruh Prchal udelal zasluznou vec. Usetril nas nutnosti pohlizet na nevzhledny zastaraly Krecl a diky jeho novostavbe se Jihlava zaradila mezi moderni evropska mesta. Zaslouzil by si pametni desku prave na onom prioru a mohli by po nem pojmenovat mistni zakladni skolu. O necem podobnem by mohl zauvazovat i v praze soudruh Bem. Videli jste napriklad nekdy v Praze ten zastaraly most ze 14 stoleti? Ostuda! Na prahu jedenadvacátého století by to konečně chtělo vidět na jeho místě pořádný most :-)
0 0
možnosti

dromm

21. 3. 2006 20:52
Re: pochvala
ty si ale mužské přirození:D
0 0
možnosti