Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Noční Krkonoše aneb romantika světlometů

Zatímco k nočnímu lyžování postačí světlo o dvojnásobku úplňku měsíce, v Krkonoších jsou některé sjezdovky osvětlené jako stadiony. Světelné znečištění, které v našich nejvyšších horách vládne po celou zimní sezonu, má přitom obrovské negativní dopady na přírodu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

informator

bulvár
Pokud v textech článků nerozpoznáš bulvární znaky a dost průhledné v textu schované reklamy, pak si netroufej něco označovat za seriózní!!
0/0
9.1.2006 14:03

spielmacher

7.1.2006
Dnes jsem, bohužel, navštívil nejnavštěvovanější  české hory - Krkonoše. Jmenovitě Paseky n. J. Potvrzeno. Dnes ty fronty stály opravdu za to. Ale azůro bylo taky super.... Jinak polština, holandština, němčina, ruština a občas čeština . No nic, víkendy už asi prázdnější nebudou - max. koncem března..
0/0
7.1.2006 18:14

J.S.

Re: 7.1.2006
Pšššt! O tom konci března a poslední čtvrtině zimní sezony vůbec bych moc nemluvil - v našem zájmu:))
0/0
8.1.2006 13:58

edik2

Krkonoše
Krkonoše čím dál vypadají,jakoby to byly Německé hory.Je to tam samý skopčák a čeští ,,podnikatelé" jim lezou čím dál víc do  p r d e l e .
0/0
6.1.2006 20:43

BAB

Re: Krkonoše
Pleju len. Pleju len...
0/0
6.1.2006 22:06

tululums

Re: Krkonoše
sice na toto nema smysl reagovat, ale tuhle poznamku. A od kdy skopcaci hovori rusky, polsky apod?
0/0
7.1.2006 1:09

abc

Závod v obřím slalomu
Příspěvek 6/1 12:17, v němž jakýsi suverén tvrdí, že "sjedes pri osvetleni 4x uplnek i zavod v obrim slalomu" je opravdu veselý.
Vejde se osvětlení 4x úplněk do požadavku ISR na "light level anywhere on the course"?
Jinak samozřejmě souhlasím, že "je dobre se neco dozvedet predem o tematu, nez o nem zacnes mluvit na verejnosti" a předpokládám, že i tohle má autor příspěvku nastudované.
0/0
6.1.2006 13:10

abc

Re: Závod v obřím slalomu
Sorry, oprava, samozřejmě ICR (resp. IWO).
0/0
6.1.2006 15:09

J.S.

Rejdice
A byl někdo z vás na večerním lyžování ve skiareálu Kořenov - Rejdice? Tam bych to osvětlení místy označil jako pouliční veřejné osvětlení. Věřte mi,  v těch místech je to pěkně o hubu....A když už jsem si za to zaplatil, chci na to i vidět!
0/0
5.1.2006 23:52

J.S.

Večerní lyžování
je v českých horách mnohdy jediná šance (kromě rána) jak si zalyžovat bez front, takže volim určitě pro večerní lyžování! A co se týče světla, toho ať je tam tolik, aby mi stačilo na lyžování a po tu dobu, co jsou puštěný vleky. Ty argumenty, který jsem si tady četl, typu "proč vy hovada lyžujete v noci".... apod. jsou fakt ubohý. Ruku na srdce vy, co si stěžujete, že nejsou vidět hvězdičky - kolikrát se za pobyt na horách vydáte hledat to či ono souhvězdí?  Navíc si myslím, že na hory se jezdí hlavně za lyžováním, ale jak tak koukám, pár lidí tu vymyslelo další odvětví cestovního ruchu - "putování za noční oblohou". A nemůžete za ní jezdit někam jinam?:))
0/0
5.1.2006 23:46

mujercita

Re: Večerní lyžování
Ono nejde jen o ty hvězdičky a srnky. Stromy a další rostliny taky potřebujou spát. Někde jsem četla, že v jednom městě jim málem uhynul starý strom na náměstí, protože na něj v noci svítili.
0/0
6.1.2006 10:27

Luger

Re: Večerní lyžování
A kam máme jezdit pozorovat noční oblohu když už je to  všude totálně zaprasené tisícema světel které osvětlují každou blbost
0/0
9.1.2006 3:08

Lyžovačka bez front

Re: Večerní lyžování
Já roky jezdím na Pěnkavák a nemůžu si stěžovat - fronty málokdy (viz www.penkavcivrch.cz)
0/0
9.1.2006 23:45

Honza

Ať žije večerní lyžování!:
0/0
5.1.2006 23:37

mumlal

Ochrana
To je opravdu neuveritelne do ceho vseho maji moznost tyto ochranarska paka strkat nos !!!!
0/0
5.1.2006 22:52

FIK1

sebevražda
Všechny temnojebníky bych postavil na sjezdovku osvětlenou dvojnásobkem intenzity měsíčního světla a pustil je svahem dolů. Tím by došlo k jejich hromadnému úhynu a pozůstalí by nedostali od pojišťoven ani korunu, protože by to bylo kvalifikováno jako sebevražda. To si opravdu i na seriozním IDNES může každý psát co chce? Vždyť tento článek jde nejen proti platným normám, ale i proti zdravému rozumu, protože autorovi jde o to, aby byla ohrožena bezpečnost lyžařů, kteří si chtějí i večer zalyžovat a tím aby přibylo na sjezdovkách více těžkých a smrtelných úrazů.
0/0
5.1.2006 22:34

HObe

Re: sebevražda
Je to napsano dost tvrde, ale dik za podporu. Clanek vypada opravdu bud na objednavku, nebo naprostou autorovu neznalost problematiky.
0/0
5.1.2006 22:45

abc

Re: sebevražda
"Pro srovnání běžně osvětlená postranní ulice, to je cca 6 m široká se vzdáleností cca 35-40 m stožárů a obvyklými svítidly (70-100W) dosahuje osvětlení kolem 4 lx (dvacetinásobek), což pro lidské oko je slabé osvětlení."
Prof. Ing. Karel Sokanský, Csc. VŠB-TU Ostrava
Pohybovat se i ve slabém světle na lyžích lze, ale nelze bez ohledu na platné normy takto slabě osvětlený svah prodávat jako službu zákazníkům.
Je v tom spousta zajímavých momentů. Bude např. někdo diktovat provozovateli osvětleného svahu na vlastním pozemku, jak jej smí či nesmí osvětlit? I obec je v tom vázaná příslušným zákonem, který jí mnoho možností do tohoto zasahovat nedává... atd. atp. 
0/0
5.1.2006 22:53

Bonton

Re: sebevražda
Ale notak.... :-) Paklize jsou dobre podminky na lyzovani, tzn. alespon trochu upraveny svah a neni mlha nebo nesnezi, staci pochopitelne mnohem mene svetla, nez pres den. Prave proto, ze svetlo jde vetsinou z jedne strany , daleko vic se prokresluji obrysy nerovnosti a kontrast mezi stinem a svetlem. Normy pochopitelne neznam, ale poznam co vidim a co nevidim. Problem s urazy vetsinou byva spojeny s unavou a s euforii z nocniho lyzovani, podporenou nejakym tim panackem od vecere :-). Jeste jsem neslysel, ze by si nekdo stezoval, ze v noci na svahu nevidi. Ve dne to kolikrat byva mnohem horsi.... tzv. bila tma.
0/0
5.1.2006 23:05

Staroch

jak dlouho ještě
vždycky mě překvapí, jaká je v téhle zemi štavnice na lidi, kteří jakýmkolik způsobem poukážou na nějaké věci nebo jevy, které narušují přírodu. A pokaždé když čtu podobné bezduché komentáře v duchu - "Po nás ať potopa" si říkám, že mě tady už nic nepřekvapí. A stejně mě to zase příště nadzvedne ze židle
0/0
5.1.2006 22:08

HObe

Re: jak dlouho ještě
...nez dotanete rozum
0/0
5.1.2006 22:41

mumlal

Re: jak dlouho ještě
Proc to se pises porad dokola, staci to napsat jednou. Koho to ma zajimat stale to cist?
 
0/0
5.1.2006 22:54

HObe

Re: Re: jak dlouho ještě
Omlouvam se, to byla reakce na Starocha. Taky to pise dvakrat - sorry.
0/0
5.1.2006 23:05

Tatami

Pro ty infantilni
jelita ktere tady breci nad tim ze srnecci a zajicci nemuzou spinkat pri takovem osvetleni- zjistete si stav zvere v okoli sjezdovky a zkuste to porovnat se Sarkou v Praze , nebo okolim letiste. A pak si jeste zjistete denni rezim zvere. Pak se vratte ke svym plysovym medvidkum a plakejte nad tim jak jsou vsichni osklivi a jak by ten svet byl krasny kdyby jsme se meli vsichni radi.  Nasledne doporucuji skok z Vysehradu do Vltavy. . Nic se tim sice nevyresi, ale vas uz nebude nic bolet , svetu se od vas ulevi a ty chude rybicky ve Vltave  se aspon jednou nazerou. Je to taky pravdepodobne jediny uzitek ktery se od lidi tohoto typu da ocekavat.
0/0
5.1.2006 20:43

hbf

Re: Pro ty infantilni
Milý Joudo, kdybyste četl článek pořádně, tak byste zjistil, že dost podstatným faktorem je kromě intenzity světla také jeho směrování.
Zkuste si někdy vyjít do vyššího poschodí nějakého věžáku a zjistíte, že Vám do očí svítí lampy, které jsou hluboko pod Vámi. K čemu je dobré světlo nasměrované nad úroveň lampy? Komu přinese užitek? Nikomu. Kdyby se toto uniklé světlo nasměrovalo na silnici/chodník/sjezdovku, bude tam při stejném příkonu svítidla více světla, nebo se dá použít žárovka/výbojka o nižším příkonu k dosažení též světelné pohody.
0/0
6.1.2006 13:11

Tatami

Pro ty chapavejsi
kteri se uz umi sami najist priborem (asi jich moc tady v te diskusi neni, ale par snad - promin hobe ty jsi vyjimka). Zkuste si od nejakeho amatera pujcit expozimetr a vyrazte v noci do mesta. uvidite co je to osvetleni 1/2 luxu. Ubezpecuji Vas ze pri tom osvetleni by jste po sjezdovce hezky pomalu satrali kudy dal. Co se tyce osvetleni mesicem, mnohokrat jsem musel odnekud sjizdet za svitu mesice a doporucuji vsem expertum to zkusit. Predbezna domluva s HS nebo sanitkou je vhodna. Astronomove breci nad svetelnym smogem protoze je to rusi v pozorovani. Jedina hvezdarna v krkonosich je v Upici. Tak zhasneme vsechny mesta severne od hradce Kralove aby oni se mohli divat na hvezdy. Ale odkdy jsou astronomove experti na uroven osvetleni ? Mame tady nejake normy, existuji prace hygieniku kteri vam reknou kolik musi byt co osvetleno aby jsme to mohli povazovat za bezpecne viditelne a pod.  Ty potrhle ochranare zavrete do ustavu a zacnete pouzivat mozek
0/0
5.1.2006 20:30

Lubos

Re: Pro ty chapavejsi
Gratuluji Ti, ze uz umis jist priborem, chlapecku. Ale jeste Ti nikdo nerekl, ze je dobre se neco dozvedet predem o tematu, nez o nem zacnes mluvit na verejnosti... Pokud vylezes z hospody, kde Ti do oci zari neony a pred chatou halogen, tak se Ti urcite pri osvetleni par Luxu nepodari sjet do mesta na parkoviste. Pokud ale pred hospodou pockas alespon 10 minut a nechas si akomodovat oci na nocni videni (roztahnou se zornice, zaktivuji se citlivejsi cipky - oproti mene citlivym tycinkam, ktere pouzivas ve dne), tak sjedes pri osvetleni 4x uplnek i zavod v obrim slalomu. Shodou okolnosti jsem s Dr. Hollanem v noci jezdil po vrcholcich Krkonos na bezkach a merili jsme intenzitu osvetleni v mnoho kilometru vzdalene 1. zone KRNAP pro ucely zminovane studie. A ver, ze Upice neni v Krkonosich a ze primo v Peci pod Snezkou jedna pozorovatelna dotovana ceskou grantovou agenturou funguje.
0/0
6.1.2006 12:17

abc

Re: Re: Pro ty chapavejsi
Vejde se "osvětlení 4x úplněk" do požadavku ISR na vyžadovanou "light level anywhere on the course"?
Předpokládám, že tohle máte v malíčku, když argumentujete závodem v obřím slalomu ("je dobre se neco dozvedet predem o tematu, nez o nem zacnes mluvit na verejnosti" - souhlasím...)
0/0
6.1.2006 12:45

Hobe

snih v obyvaku
Vazeny, asi jste nepochopil moji narazku na text clanku. Skoda. Problematika osvetleni je tak siroka, ze to bychom se tu pohadali a navic na to jsou normy. Nejde jen o intenzitu, ale i o rozlozeni svetla, kontrasty, oslneni atd atd. To, o cem se pise v clanku je opravdu neskutecna pitomost a zrejme spor dvou stran o ano/ne. Snih v obyvaku opravdu nemam a 100 lx je vazne dost "intimco", na praci nad papirem neni 10K-15K prehnanych, na slunicku mame tak 50K, ale ze bych chtel lyzovat pri uplnku, no rekneme dvou, ci ctyrech, to fakt ne.
0/0
5.1.2006 19:18

Kuba

do školy
sto luxů v obýváku????? běžte zpátky do školy, než začnete s těmito negramotnými argumenty
0/0
5.1.2006 17:51

HObe

To je asi opravdu znalec...
"Znalec problematiky Jan Hollan vysvětluje, že 1/2 luxu by mělo být s rezervou dostačující - což je 4xvíce než úplněk." Normalni osvetleni obyvaku je asi 50-100lx, v kuchyni se doporucuje 300 a pro narocnejsi cinnsti daleko vic. Nejsem priznivcem ani odpurcem nocniho lyzovani, popravde radsi ve dne, ale tenhle clanek je totalni pitomost. A proc se na tzv. "ochranare" vsichni zlobi? Protoze treba pro tenhle clanek a jejich hystericke reakce na nej. Ochrana prirody ano, ale se zdravym rozumem. To jsem zvedav, kdo se zase s kym pohadal a tenhle clanek si objednal. No, nic noveho na Idnes. :-(
0/0
5.1.2006 17:45

Kuba

Re: To je asi opravdu znalec...
sto luxů v obýváku????? běžte zpátky do školy,  než začnete s těmito negramotnými argumenty
0/0
5.1.2006 17:51

Pavla

a máte sníh na koberci?
a zamyslete se taky nad tím, zda máte v obýváku na koberci sníh, protože tak dochází k obrovskému odrazu světla
0/0
5.1.2006 17:53

Hobe

Re: a máte sníh na koberci?
Vazeny, asi jste nepochopil moji narazku na text clanku. Skoda. Problematika osvetleni je tak siroka, ze to bychom se tu pohadali a navic na to jsou normy. Nejde jen o intenzitu, ale i o rozlozeni svetla, kontrasty, oslneni atd atd. To, o cem se pise v clanku je opravdu neskutecna pitomost a zrejme spor dvou stran o ano/ne. Snih v obyvaku opravdu nemam a 100 lx je vazne dost "intimco", na praci nad papirem neni 10K-15K prehnanych, na slunicku mame tak 50K, ale ze bych chtel lyzovat pri uplnku, no rekneme dvou, ci ctyrech, to fakt ne.
0/0
5.1.2006 19:19

mgr

Mrkněte na to !
http://www.dql.cz/CIE/CIE.html
0/0
5.1.2006 17:35

Lupen

Re: Mrkněte na to !
demagogie dělnické třídy v čele s ČSD a odboráři
0/0
5.1.2006 17:43

abc

Re: Mrkněte na to !
Velmi užitečný link!
Osobami autorů a způsobem argumentace na mě působí mnohem seriozněji než to, co jsem viděl z linků nabídnutým v rozcestníku zdejšího článku.
Až dostanu seriozní závěr z tak protichůdných názorových stanovisek, budu si připadat jako relativně informovaný člověk, který si může relativně slušně udělat vlastní názor.
Zatím se utvrzuji v tom, že jde spíše o ventilaci názorů jedné zájmové skupiny. Laik stejně nedokáže posoudit, kde je věcná pravda.
0/0
5.1.2006 18:46

jespper

kazdy at si udela svuj nazor, ne?
zajimalo by mne, kolik z vas bylo na nocnim lyzovani v Krkonosich, a nemyslim to vubec spatne! sam vim, ze osvetleni by bohate stacilo slabsi - preci se tam ma lyzovat a ne opalovat. od toho at si lidi radsi chodej do solarka nebo jezdi vic k mori. a otazka nakonec: taky svitis doma vsema svetlama, kdyz si vecer krajis chleba...???
0/0
5.1.2006 17:18

kristina

barbari
konecne se nekdo o tento problem zacal zajimat.myslim,ze by lyzari ve svem zajmu meli twnto projekt podporit.noc byla odvzdy na obnovu sil a nevim co lidem brani aby lyzovali za dne a nebo jim jde o to aby byli nejak odlisni?nocni svetlo ma negat.vliv i na stromy.slepicim v noci sviti aby vice nesly atd.je to hruza co delaji lide bez ohledu na nic.vzdyt priroda je kus nas lidi...
0/0
5.1.2006 17:08

Flycon

Re: barbari
Ano, konečně se o tento "problém" začal zajímat. Bohužel se do reakcí na tenhle absolutně nesmyslný a tendenční článek dostanou i reakce z nichž čiší maloměšťácký naivismus Ameriky 50-tých let.
Předpokladám, že Vy slečno nebo snad paní nejíte vejce, nejíte drůbeží potažmo žádné maso ...je to přece produkt mučení zvířátek ne ?
Na zblití...
0/0
6.1.2006 14:10

Staroch

jak dlouho ještě
vždycky mě překvapí, jaká je v téhle zemi štavnice na lidi, kteří jakýmkolik způsobem poukážou na nějaké věci nebo jevy, které narušují přírodu. A pokaždé když čtu podobné bezduché komentáře v duchu - "Po nás ať potopa" si říkám, že mě tady už nic nepřekvapí. A stejně mě to zase příště nadzvedne ze židle
0/0
5.1.2006 17:03

albert

Re: jak dlouho ještě
Presne tak. Pritom u svetelneho znecisteni nejde jen o prirodu, ale i o nas - vzdyt co je krasnejsiho, nez pohled na nocni oblohu v zimnich horach. Nemluve o zbytecne spotrebe energie.
0/0
5.1.2006 17:15

Tatami

Bezte to haje2
Za 3) jak dlouho jeste bude narod snaset blb*osti techto radoby vedatoru a samozvanych ochrancu.   Tyhle kriply by mel nejaky soud zavrit za mrize a zahodit klice. Jejich neomylnost a suverenita s kterou prezentuji na verejnosti v vyplody svych chorobnych mozku urazeji kazdeho obcana ktery ma vic nez 5 obecnych
0/0
5.1.2006 17:03

Průvan

Re: Bezte to haje2
že by se ozval nějaký potrefený vlekař, kterému jde jen o to namastit si kapsu?
0/0
5.1.2006 17:04

libor_new

Re: Bezte to haje2
ty jses kripl, srnky a dalsi lesni zver potrebuje v noci klid a ne hluk od nejakych pitomecku co pro sve male ego nevidi kolem sebe
0/0
5.1.2006 17:09

kristina

Re: Bezte to haje2
ja bych vas nechala beze spanku a to by jste videl, spis nevidel, co by to s vami udelalo.mluvite jako nevzdelanec
0/0
5.1.2006 17:12

Tatami

Bezte to haje
Typicka ukazka demagogie kriplu kteri si rikaji ochranari. Najdou nejakeho astronoma ktery za uplatu vypracuje studii o svetelnem smogu. A okamzite to aplikuji na zver. Za 1) neni mi znam dodnes jediny srnec-astronom . Ba dokonce ani kanec –astronom. I kdyz znam nekolik astronomu ktri jsou poradni kanci. Za 2) Podle teto logiky zadam okamzite vypnout svetla v Praze, protoze stavy zvere ve vnitrni Praze jsou rozhodne vetsi nez stavy zvere na Hromovce! A TO SI NEDELAM SRANDU!!!!!!   
Typicka ukazka demagogie kriplu kteri si rikaji ochranari. Najdou nejakeho astronoma ktery za uplatu vyp
0/0
5.1.2006 17:00

albert

Re: Bezte to haje
Co to blabolis? Ten clanek neni vubec o zveri, ale o tom, ze naprosto zbytecne prichazime o krasu noci na horach.
0/0
5.1.2006 17:07

Kopr

Re: Bezte to haje
Uplnej blabol......
0/0
5.1.2006 18:32

Staroch

jak dlouho ještě
vždycky mě překvapí, jaká je v téhle zemi štavnice na lidi, kteří jakýmkolik způsobem poukážou na nějaké věci nebo jevy, které narušují přírodu. A pokaždé když čtu podobné bezduché komentáře v duchu - "Po nás ať potopa" si říkám, že mě tady už nic nepřekvapí. A stejně mě to zase příště nadzvedne ze židle. Jak málo lidí si opravdu uvědomuje, že ta příroda se nedá ždímat věčně, je to fakt smutné
0/0
5.1.2006 16:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.