Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Carving: masové nebezpečí na sjezdovkách!

Carving si postupně klestí cestu lyžařskými středisky jak českými, tak zahraničními. Přináší novou radost. Na Zemi však vládnou zákony rovnováhy a každá radost se vykupuje stejnou odměrkou bolesti. Jako neviditelné stíny se tak táhnou carvingu v patách nová rizika, o to horší, že na ně běžní lyžaři a často ani samotní carveři nejsou připraveni.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Friday

Carving na silnici = Trikke

Když není sníh, můžete carving trénovat na asfaltu díky nakláněcí tříkolce Trikke s patentovanou technologií 3cv. Videoškolu jízdy na Trikke s podrobným výkladem, přeloženým do češtiny, najdete na http://www.3cv.cz

0/0
31.5.2007 21:23

mich

To si děláte srandu

Nevim jestli považujete cervery za totální magory, kteří nevidí a neslýší. Vypadá to jako by při jízda na carv. lyžích byla  naprosto neovladatelná. Problémy při jízdě "šusem" na vykrojených lyžích jsem za 5 let lyž. na carv. lyžích nikdy nezaznamenal. Připadá mi jako by autor článku na lyžích nikdy nestál.

0/0
23.2.2007 11:38

mun

Re: To si děláte srandu

Jestli si problémy při jízdě šusem na carvových lyžích nikdy nezaznamenal, tak budto si na nich nestál ty nebo máš vysokej poloměr vykrojení.

0/0
1.4.2007 15:59

ubytovani.abertamy

Levné ubytování
Přátelé, když už je tolik sněhu, tak proč nejet na lyžovačku, ne? Zvlášť, když teď budou jarní prázdniny. Levné ubytování - Krušné hory - Abertamy. 148,- Kč osoba/noc. Podívejte se na www.ubytovaniabertamy.wz.cz
0/0
7.2.2006 11:10

ubytovani Abertamy

Krušné hory - 148,- Kč/noc
Přátelé, když už je tolik sněhu, tak proč nejet na lyžovačku, ne? Zvlášť, když teď budou jarní prázdniny. Levné ubytování - Krušné hory - Abertamy. 148,- Kč osoba/noc. Podívejte se na www.ubytovaniabertamy.wz.cz
0/0
7.2.2006 11:05

Noe

hej hej hej
Tohle mohl psát jen nějaký zamindrákovaný šusař nebo smýkař, i když něco v tom článku je OK, ale to že mne zvrchu někdo srazí, a má to být snad i moje chyba? sjezdovka není silnice, na sjezdovce je pravidlo kdo je přede mnou má přednost.
0/0
5.2.2006 19:00

Sodek

Re: hej hej hej

ne, není to tvoje chyba. Jen je to trošku přístup teď jedu já a ostatní se poserte. Víš, sjezdovka není tobogán na koupališti a tak je bohužel potřeba myslet i za druhé.

0/0
6.2.2007 15:49

Michal

Proč strašíte lidi !!
Po přečtení tohoto článku musí každý neznalý věci nabýt dojem že je carving krvelačná záležitos likvidující ostatní lyžaře ze sjezdovek. Proč s tím strašíte lidi?? Nejvíc mě zaujalo tvrzení že (lyžař si s lyží dělí práci, přičemž jízdu po hraně, která tvoří bezmála veškerou skutečně carvingovou jízdu, obstarává "sama" lyže)  -tak to tedy asi mé SL 11 jsou nějaké chcíplé,protože samy neudělají vůbec nic. Mám je jít reklamovat ?? :-))
0/0
22.12.2005 14:14

BAB

Re: Proč strašíte lidi !!
Nesmíš brát pohádku o kocourovi, kohoutovi a kose tak doslova.
A měl bys zkusit pochopit obraznou nadsázku. Jsi-li jezdec přiměřený uvedené lyži, měl bys jí rozumět.
Máš ale samozřejmě nárok s touto nadsázkou resp. formulací nesouhlasit. Vzato doslova je to samozřejmě nesmysl a i v obrazném smyslu je poněkud sporná, ale to už je právě věc do diskuse. Obávám se ale, že ta zde už je vyčerpaná a de facto mrtvá.
0/0
24.12.2005 16:44

Ota

pordadíte
Ahoj lyžaři, jsem tu poprve a hned se omlouvám. Poradíte odkaz, kde je poradna co se lyží a lyžování týká. Díky Ota.
0/0
14.12.2005 20:37

Irena

Re: pordadíte
Ahoj Oto, zkus www.skiplus.cz, Diskusní forum :-)
0/0
17.12.2005 19:24

Ota

Re: Re: poradadíte?
Díky za konečně nějaký příspěvek, jdu se na to mrknout.
0/0
17.12.2005 22:30

Kuny

Pro negociátora...
Rovné lyže mají akorát skokani. I sjezdaři mají dnes docela dost vykrojené lyže a valí to místama i 140 km/h šusem. Vykrojení lyží nutně nemusí ubírat stabilitu při sjezdu pokud (a to jsem tam napsal) se nazakláníš na paty. Když se zakloníš může se lyže kousnout, pokud dodržuješ předklon, je to prakticky nemožné - od předku se zužující zatížená špička se díky tvaru kousnout nemůže, odlehčená pata nemá důvod se zakousnout (klidně si to i narýsuj a fyzikálně odvoď). Pochopitelně jsou lyže více vykrojené a méně vykrojené. Se svými ostrými slalomkami a zkušenostmi můžu vcelku s klidným srdcem říci, že se stabilitou v rychlosti nemám problém (měřených 100 km/h). Drtivá většina začátečníků se nedostane ani na padesátku a tam je rozdíl ve stabilitě vykrojených a rovných lyží zanedbatelný a naopak na vykrojených lyžích se už od začátku učí nejezdit kakáč.
0/0
12.12.2005 19:29

Kuny

Re: Pro negociátora...
Článek se pitvá v prkotinách zajímavých pro vysoce pokročilé lyžaře, přitom je určen pro širokou veřejnost a zejména mezi začátečníky může vyvolávat naprosto falešné závěry - protože snowboard je na sjezd nesrovnatelně horší než jakékoliv vykrojené lyže a nikdo tady nehuláká o masovém nebezpečí na svahu, také snowboardista nemá hole, takže se pořád někde plácá, a když zastaví, tak sebou flákne na zem a často není téměř vidět. Zato pravý carver je podle článku zabiják a carvingové lyže jsou toho příčinou!.... To je v podtatě to, proti čemu od počátku vystupuju.
0/0
12.12.2005 19:34

Kuny

Re: Pro negociátora...
Ještě jedna věc... To, že v šusu s vykrojenými lyžemi nemám problém já, ti zajímat nemusí, ale dnešní sjezdaři mají lyže cca 180 cm a radius do 20m. To je sakra dost vykrojená lyže. Navíc mají velice často hrany v ostém úhlu a to ještě mívají úhel i oproti skluznici (tedy hrany vyčnívají dolů proti ploše skluznice). Kdyby takovéto lyže byly méně stabilní než 220 cm dlouhé, téměř rovné obřačky z roku 95, tak by na nich nikdo nejezdil.... Tímto budiž dodán objektivní argument.
0/0
12.12.2005 22:14

abc

Re: Re: Pro negociátora...
No no no. Brzdi a nepřeháněj.
Sjezdaři mají předepsané parametry lyží, takže 215/45. S lyžemi pod 180 a R pod 20 m můžeš coby dospělý muž jet jedině slalom.
"Hrany vyčnívají dolů proti ploše skluznice" - tohle je hvězdné tvrzení, vysoce překonávající vše zde uveřejněné. Unikát!!! Totální blábol!!!
V r. 1995 obřačky 220 cm? Buďto si děláš srandu a zkoušíš, jestli se někdo ozve, nebo jsi pod vlivem nějaké návykové látky, nebo nevím. Neboli další nesmysl.
Nemám ale zapotřebí takovéhle bludy opravovat. Nakonec ať si v internetové diskusi zde každý nabreptá, co chce.
0/0
12.12.2005 23:06

Kuny

Re: Re: Re: Pro negociátora...
Dobrý, jaké lyže jsou pro jednotlivé kategorie nevím. To je pravda. "Hrany vyčnívají dolů oproti ploše skluznice" - za tím si stojím. Možná to špatně chápeš, takže to zkusím vysvětlit postupně: obyčejná hrana je vlastně zakončení s lyže. Zjednodušeně řečeno, průřez lyže je obdélník. Pak hrana lyže je jeden z rohů (90°), přičemž spodní plocha je vodorovná se skluznicí, boční je vodorovná se stěnou lyže. Často se hrany brousí do ostrého úhlu (třeba 87°), pak je průřezem lichoběžník, kdy spodek hrany je stále vodorovná se skluznicí (180°). Ale někdy, aby hrany byly kousavější, tak se ještě zbrousí skluznice tak, že spodní část hrany lyže svírá se skluznicí úhel menší než 180° - třeba 179°, a takováto hrana "vyčnívá dolů oproti ploše skluznice".  Ty unikáte!. Co se týče roku 95, plácám pouze přibližné délky do přibližných ročníků... Ona je také dámská a pánská kategorie, s jinými délkami, a není jen sjezd... Pokud do toho chceš vnést světlo, prosím, rád si pročtu, co se používalo a dn
0/0
12.12.2005 23:29

abc

Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Jaké jsou a byly lyže pro jednotlivé kategorie skutečně nevíš. Pochybuju, že někdy někdo jezdil obřák na 220 cm, leda snad v 50. letech v začátcích discipliny. V 60. letech už byly do 215 cm. V pol. 90. let se ještě dojíždělo na 210, ale ne více, protože tehdy už byly obřačky více krojené než slalomky a začínaly se zkracovat.
To s tou hranou jsem pochopil dobře. Je to blábol a moc by mě zajímalo, kdes to sebral, slyšel, viděl, kdo to dělá (jak?), používá...
Pokud ses někdy svezl na lyži s neodkloněnou hranou, sotva bys mohl tvrdit něco podobného.
Ačkoliv - proč ne. Internet toho unese... V každém případě díky za úžasnou perlu. Netušil jsem, že skoro už mrtvá diskuse vyplodí takový skvost!!!
0/0
12.12.2005 23:48

Kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Tak hochu teď zase brzdi ty. Takhle se hrany skutečně brousí. ... Skusím to někde najít.
0/0
12.12.2005 23:50

abc

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Tu práci něco takového najít ti nezávidím. Nicméně servisáci i výrobci mašin se jistě rádi poučí. K nim to zatím nedoputovalo. Jsou to zjevně trumberové, který vědí a umějí ho..o.
0/0
12.12.2005 23:56

Kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Tak se podívej:
Takhle to dělá Montana
A takhle to dělá Wintersteiger...
A já to viděl vloni ve Švýcarsku na brožuře jednoho skiservisu i s nákresem (bohužel si nepamatuju jméno ani servisu a ani mašiny, ale tuším, že to byl právě ten Švýcarský Wintersteiger). ... Pouč se také trošku ty.
0/0
13.12.2005 0:10

abc

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Prozradím ti další strašlivou věc.
"Beveling edges" o uváděný úhel, česky odklon hrany, znamená, že hrana se úhluje od výchozí roviny se skluznicí směrem "nahoru", nikoliv "dolů". Lze to pochopit i prostým selským rozumem.
Moc bych to nerozmazával. Nikdo neví všechno a vždycky se najde něco, co člověk někdy pochopí blbě. Když si ty úhly "obrátíš", máš informaci správně a jsi zas o kus informovanější.
Jinak se o tom už i česky leccos napsalo, takže zdroje dalších informací existují.
0/0
13.12.2005 9:42

Kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
No ano, o odklonu hran zmiňovaný letáček též mluvil. Je to jedna z variant, jak snížit kousavost carvingové lyže. POŘÁD ale stojím za tím, co jsem říkal prve.
0/0
13.12.2005 10:14

abc

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Pro mě za mě si stůj, za čím chceš. Klidně si mysli a hlásej, že svět je deska nesená na hřbetě slona. Svou občanskou dobrou vůli v podobě snahy o vysvětlení, jak se věci skutečně mají, jsem projevil a vykonal.
Nebezpečí toho, že by tvůj názor ovlivnil další a ti začaliv servisech takové broušení vyžadovat, je ostatně minimální. Což je skoro škoda, protože bych servisákům trochu toho pobavení nad takovým požadavkem ze srdce přál. Btw, už se těším, až tohle na nějaké příští servisácké akci dám k lepšímu!      
0/0
13.12.2005 10:58

Kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Jen dej, jen dej. Hlavně nezapomeň to o tom slonovi, protože to byl můj tajný trumf. Kdybych to vloni nediskutoval s otcem (zaníceným strojařem), kdy jsme se nad tím docela dlouze bavili, myslel bych si (po diskuzi s tebou), že jsem magor.
0/0
13.12.2005 11:04

Kuny

Re: Re: Re: Pro negociátora...
Kromě toho mi vysvětli, co je nesmyslného na tom, že v roce 1995 (mimo jiné) se dělaly obřačky dlouhé (mimo jiné) 220 cm?
0/0
12.12.2005 23:36

abc

Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Protože se tak dlouhé prostě nedělaly, viz můj předchozí příspěvek. 220 cm bylo už i na sjezd skoro moc, spíš 217-218.
0/0
12.12.2005 23:52

Kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Jasně, ty tři cm (a pro puntičkáře jako jsi ty: 2-3 cm) jsou opravdový úlet z mé strany... To se ti povedlo.
0/0
13.12.2005 0:11

Kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Jo, tak už to chápu... To je to mé matení pojmů (obřák vs. sjezd) no nic...
0/0
13.12.2005 0:40

Kuny

Re: Re: Re: Pro negociátora...
Ještě snad něco málo k těm kategoriím. Pro mě, coby amatéra, pod pojmem  "sjezdař" chápán člověk, který jezdí na "sjezdovkách" tedy taková ta lidově vžitá rozlišovací schopnost na sjezdky a běžky. Takže v tomto kontextu i slalomář je "sjezdař" tedy tady se omlouvám za nepřesně použitý termín. Zároveň jsem si našel jednotlivé kategorie na netu:
Slalom: Muži min. 165/?, Ženy min 155/?
Obří slalom: M:185/21, Ž 180/21.
Super G: M:205/33, Ž 200/33.
Sjezd: M:215/45, Ž 210/45....
Čímž jsem sám sebe přesvědčil, že na mnou uváděných lyžích se jezdí (přibližně) tak maximálně ten Obří slalom.
 
0/0
13.12.2005 0:27

socka

Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
kuny vs abc: chlapci, myslim ste zamotali palici vsem kolem vic nez je zdravo...
0/0
13.12.2005 10:19

Kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
No, evidentně se v tom abc vyzná, já matu pojmy, což vedlo k úplnému odklonu diskuze stranou, protože vše, co jsem uváděl mělo podpořit tvrzení, že i na "docela dost vykrojených" nebo též  "vykrojených jako prase" lyžích se dá jet šusem vcelku bez problémů.... No a pak to přijde. Co to je "vykrojený jako prase", ještě nikdo nenadhodil, jak změřit velikost "šusu" :-)) ... Ale jedno je jisté, o té úpravě hran si nevymýšlím, protože mě samotného to překvapilo. Protože takováto úprava je technicky obtížně realizovatelná. Buďto musíš vybrousit spodek lyže nebo nějak hrany směrem dolů "vykovat"... Ale to je jedno. Já se o to ani nechci hádat, ani nikoho mást.
0/0
13.12.2005 11:00

abc

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
A když pracovně odsuneme to dodatečné rozmělnění, zůstane nám výchozí myšlenka, že i na značně vykrojených lyžích lze jet "šusem" bez pádu a bez nebezpečí - s čímž samozřejmě SOUHLASÍM  a v tom se shodujeme. Určitě si rozumíme i v tom, že by bylo nutné definovat onu rychlost v závislosti na zejména lyžařské zdatnosti jezdce. Od extrému, kdy i na bigfootech se dosáhlo rychlosti těsně přes 100 kmh, po reálnou rychlost, kterou v běžných podmínkách kdo zvládne.
To ostatní bylo tak trochu slovíčkaření, který jsem vydatně živil i já. Teď je šlus, musím montovat několikery lyže neboli dělat něco užitečnýho.
0/0
13.12.2005 11:24

Kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
No vida, našli jsme elementární shodu.  Přeju pěkné polyžování!
0/0
13.12.2005 12:15

abc

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Díky. A tímto srovnávám příspěvky na kulatých 350, aby se to ve statistikách pěkně vyjímalo.
0/0
13.12.2005 13:23

abc

Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Proč zamotali? Je to jednoduchý: závodní lyže se nějak podle disciplin nazývají a pro každou kategorii existují jednoduché požadavky, které musejí splňovat. Akorát když si to někdo plete a nemá v tom jasno, tak to motá. Kdyby si to napřed ujasnil a terpve pak argumentoval, většina zmatení by nevznikla.
Uznávám ale, že např. historie délky obřaček je téma zbytečné, off-topic a moje opravování značně hnidopišské. Nemám ale rád, když někdo tvrdí něco, co je evidentně jinak. Svým způsobem moje chyba, přít se (= vysvětlovat) v laických diskusích na webu je donkichotství...
0/0
13.12.2005 11:06

dfghfdgh

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro negociátora...
Kuny, hrany vystupujici pod plochu skluznice je naprostej nesmysl.
0/0
15.1.2006 19:39

Pavel

Lyze Atomic SX9 Plus
Planuji koupit carv. lyze, zatim jsem mel normalni. Lyzuji docela dobre, ale nejak profi tez ne. V Hervisu me doporucovali Atomic SX9 Plus, maji na ne ted akci za 9999. Co tomu rikate? Jinde me zas doporucili Nordica Speed Machine 81. Obe lyze cca 175cm, ja mam 186. Diky za info Pavel
0/0
10.12.2005 18:46

BAB

Re: Lyze Atomic SX9 Plus
Neříkáme nic. Toto není poradna, ale diskuse ke konkrétnímu článku.
Napiš si do Poradny.
0/0
11.12.2005 12:58

negociátor

Re: Lyze Atomic SX9 Plus
Lyže Atomic SX9 mohu doporučit. Jsou to poměrně kvalitní all-crossové lyže, které v segmentu lyží střední cenové kategorie nemají konkurenci, co se týká poměru cena/výkon. Jedině, jsi li hodně výkonnostně a agresivně laděný lyžař, neuspokojí tě jejichjtvrdost a být tebou sáhnul bych po 11, nebo po GS, ale tam už je výrazně vyšší cena. Rozhodně nebudeš zklamaný s těmito lyžemi.
0/0
11.12.2005 18:03

vaikiki

Re: Lyze Atomic SX9 Plus
SX9 su super lyze
0/0
11.1.2006 13:47

Hóňa

kraving
Konzervativci versus liberálové!! Jste směšní, každý se svojí pravdou...
0/0
9.12.2005 8:45

Lama Vikuňa

Kárvink
Ahoj, takže už musím s novejma lyžema jen kárvovat? Já si vždy myslel, že se na lyžích lyžuje :-( Jinak mám Felkle P50 s 3cm podložkou a když vidím MAKRO stájl karvové lyže bez ničeho, kdy lidi v záklonu jedou po botě, tak se moc nedivím, že jim to pak kouže nebo se kouše. A samozřejmně se připojuji k názoru, že je to více o člověku, než o lyžích. :-)
0/0
9.12.2005 6:49

walter

omluva
V predchozim prispevku jsem clanek oznacil za zvast. ted jsem si ho precetl znova a pozorne. Nesmyslne jsou hlavne ''atraktivni'' nadpisy idnes...
0/0
9.12.2005 1:13

xpavel

boty ATOMIC T 10 (11, 9)
Kdybyste mi radsi poradili kde sehnat levne boty Atomic T10 popripade mekci nebo tvrdsi (velikost 28-29) za rozumny peniz... 12litru se mi do toho davat nechce:-/
0/0
9.12.2005 0:21

Kuny

Re: boty ATOMIC T 10 (11, 9)
Ne abys lezl na svah, je to nebezpečné, jezdí tam carveři :-)))
0/0
9.12.2005 0:23

xpavel

Re: Re: boty ATOMIC T 10 (11, 9)
heh tenhle byl vecnej:-D
0/0
9.12.2005 0:24

Kuny

Re: Re: Re: boty ATOMIC T 10 (11, 9)
No, já fakt nevim, kde ty boty maj! :-))
0/0
9.12.2005 0:26

xpavel

Re: Re: Re: Re: boty ATOMIC T 10 (11, 9)
no ja prave taky ne:-) kazdopadne diky za spam:-D
0/0
9.12.2005 0:29

Kuny

No, to co autor píše zní rozumně, ale je to trochu vytržené z reality.
Jednak s příchodem Carvingových lyží (zejména slalomek) podstatně vzrostla ovladatelnost lyže. Takže lyžař je celkově schopen podstatně lépe reagovat na různé situace. Na rovných lyžích dnes jezdí už snad jen babičky a dědečkové a ti na svahu stejně nepředjíždějí. Styly jezdění na lyžích jsou různé a na carvingových lyžích se dá jezdit minimálně stejně dobře klasika a navíc ten carving. Tedy možnosti lyží vzrostly. Mám Fischer Race SC 170cm, 13m radius - každý potvrdí, že je to v amatérském prostředí slalomový topmodel. Mám hrany zkoseny 97°, na spodku lyže vodorovné se skluznicí. NIKDY jsem neměl problém se stabilitou při šusu. Vysvačím si v závěrečných sjezdech drtivou většinu lyžařů - pravda, neexistuje se zaklonit. Kakáčstyl není možné aplikovat, to se pak lyže může skutečně kousnout. Ti rychlejší mají obračky (bratr). Carving se nutně nemusí jezdit na vnitřní lyži, může se jezdit na vnější nebo na obou. Já preferuju jízdu na obou nohou. Slalomoví jezdi taktéž.
0/0
9.12.2005 0:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.