Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak Česko přišlo o Eiffelův viadukt

Třetího září 1999, vysoko nad línými tůněmi řeky Jihlavy, započalo pekelné divadlo: rozžehly se jedovaté plameny autogenových hořáků, které postupně odkrajovaly unikátní staletou konstrukci. Jako symbolické slzy se k zemi snášely kapky roztaveného kovu. K zemi se hroutil Ivančický viadukt, první celokovový most v Rakousku-Uhersku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

u2

OK
NO JE SI FAKT ZE NO MANY NO MOST ALE TED UZ OPRAVDU NEMA CENU TO RESIT KDYZ UZ JE TAM JEN KOUSICEK TO RADEJI STRHNOUT CELEJ JINAK SOU TO VYHOZENY PRACHY ONO TO TAK BEZ TAK SKONCI
0/0
11.3.2006 2:04

PaiaJBC

Most a film
Nebudete tady někdo vědět, jestli si scenérie tohoto mostu nezahrála v zahraničním (snad USA) katastrofickém filmu Přejezd Cassandra? Děj zavedl vlak s čímsi nebezpečným (výbušniny, chemikálie, biologická či jaderná zbraň - už nevím přesně) i do Československa a chtěli ho na Přejezdu Cassandra zničit a cestující obětovat (podle map to mohl být Jablunkovský průsmyk). Zřejmě část filmu doopravdy v ČSSR natáčeli, mihly se tam české názvy nádraží a tehdejší škodovky, žigulíci, gazíci...
0/0
17.1.2006 21:55

Ales

Re: Most a film
Prejezd Cassandra se v CR netocil, cast z nej se ovsem v CR odehrava, skrze republiku vlak na ceste do Wroclavi jede ve filmu. Nicmene tento cesky most si ve filmu nezahral, ve filmu se objevil Viaduc du Garabit, ktery je ve Francii, na nem vlak havaroval. Take jsem si chvili myslel, ze to je on, nicmene mam film Prejezd Cassandra rad, takze jsem o tom neco malo zjistoval :)
0/0
5.3.2006 9:45

Tomáš Navrátil

Autor: iDNES - Jakub Hloušek / Národní technické muzeum
Vážený pane autore!!!
Váš článek je nejvýš matoucí! Chybí Vám jediný podklad, který by dokazoval, že náš, Vančický viadukt, pocházel z dílny mistra Eiffela. To za prvé.
Za druhé - pokud mělo Národní technické muzeum zájem tuto památku uchovat - jak si přálo mnoho Vančáků - jako pěší lávku, nechápu, proč neposkytnulo včas dostatečný příspěvek, který se pohyboval v mnoha statisících Kč na základní opravu - nemluvě o další údržbě. Váš článek si dovoluji nazvat Pláč na cizím hrobě s křížkem po funusu  Ničím jiným totiž není...
0/0
4.12.2005 13:52

Franta

Re: Autor: iDNES - Jakub Hloušek / Národní technické muzeum
zase jeden, co neumí číst
0/0
29.12.2005 20:13

chroustík

Ono je to moc hezký, jak tady
povídáte, jak se měla zachránit tato památka. Rozhodně by to milión nespravil. Kdo ji měl zachránit ? Město ? Už vidím, jak zastupitelé zvedají ruku pro, aby se namísto chodníků a silnice natíral a spravoval most. ČD nebo SŽDC ? Už vidím, jak cestující jsou pro, aby se namísto investic do kolejí nebo vagónů zachraňoval nefunkční most. Lidi, mějte rozum. Na všechno prostě nemáme. Zatím.
0/0
28.11.2005 9:57

Lukáš J.

Re: Ono je to moc hezký, jak tady
nemáme, hlavně že platíme takových blbostí ze státních daní, vždyť je to šílený, jak lítají miliony na nesmysly, nemáme, a až někdy prachy budou, nebudou památky, smutné. Dá se vůbec historie a takovéto unikáty přepočítávat na peníze? Jak se dnes stát k památkám chová, vždyť je to stejný jako za komunistů
0/0
28.11.2005 12:17

jacin

Mamko Tatič
I TAK ŽIVOT CHODA......
0/0
27.11.2005 21:33

Annonym

Pro klub pratel zeleznic
Seberte se, nakupte barvu a dete si tam tejden blbnout se stetkou :) a torzo bude zachraneno. A nebo vo tom muzete jen kecat, ze by nekde nekdo mel sehnat nejaky penize a to tak dlouho dokud vam to nespadne na hlavu.
0/0
27.11.2005 17:46

Franta

Jen pro zajímavost
Most demontovala jakási podivná firma, šrot prodala a městu dluží dodnes asi půl milionu dohodnutého podílu za prodej konstrukce...Firma "one man show" , vybraná velmi podivně..Město s novým vedením sice už vyhrálo soudní spor, ale ty peníze asi nikdy nedostane. Kolikpak asi obdržel bývalý starosta Sládek za tuto skvělou akci?
0/0
26.11.2005 15:12

Peter

Jako ucen v blizkem ucilisti (padesata leta)
Jsem s kamosi z uciliste  ktere bylo asi 3 km od mostu  po tom moste chodival. Je ho velka skoda. Zajimalo by mne zdali tam to uciliste jeste je.  Ziji v Kanade, odesel jsem v 68 roce.
Nase uciliste bylo rozdeleno na dve casti, pamatuji ze cast dilny byla i na starem mlyne, naproti uciliste. Do Ivancic jsme chodivali za holkama. Nas hlavni vychovatel se jmenoval Nespurek. Najsou se dalsi spolu -ucni ?
0/0
26.11.2005 1:54

Honza

Re: Jako ucen v blizkem ucilisti (padesata leta)
Reaguji na tvůj příspěvek k tématu "Ivančický železňák". Já jsem toto učiliště navštěvoval v druhé polovině 70 let (1968-71)a pan nešpůrek stále působil v roli hklavního vychovatele. Jsem rodilý Němčák (Němčice součást Ivančic) a dojížděli jsme do učiliště na kole, na motorce a v zimě pěšky, protože na Skřípáku nic v zimě nestavilo. Dílny ve starém mlýně fungovaly tak do roku 1992 pak to v zprivatizoval nějaký umělec a je z toho "Penzion pro odložené pány" Učiliště fungovalo až do roku 2000, kdy bylo zrušeno a objekty prodány. Dnes se tam nachází nějaké zámečnické a auto dílny. Více na stránkách www.ivancice.cz Pěkný pozdrav Z Pardubic. Honza Novotný
0/0
26.11.2005 11:36

Peter

Re: Re: Jako ucen v blizkem ucilisti (padesata leta)
Dekuji za informaci.  Prohledl jsem si i Ivanciskou web site. Na doplneni, vyucil jsem se tam (pro firmu 'Drukov' v Mikulove) strojnim zamecnikem. Mam na to misto pekne i ne moc pekne vzpominky. Vychovatel Nespurek mi zabavil svazek detektivek 'Nick Carter' ktere jsem mel pujcene od kamarada. Mel stareho pickupa 'Nash' kteremu jsme se vsici smali. Dnes bych ho rad mel (zde v Canade).
Co se tyce mostu, vzdy jsme ho slyseli vrzat, skripat kdyz po nem prejizdel vlak.
Dekuji jeste jednou za informaci. Ziji v Kanadskem meste London (Ontario) a ucim na zdejsi college obor svarovani kovu uz 26 let. Jak je videt, na neco mi to uciliste bylo dobre.
 
0/0
26.11.2005 14:00

MR

Ivančický viadukt
http://www.fa.vutbr.cz/studenti/krata/ateliery/viadukt.htm#start
0/0
25.11.2005 19:53

Mirek "Dr"

Když něco,....
Když neco totálně zničit,tak to se v českých zemích daří skvěle!!Jen by mě zajímalo jestli by to byl velký problém pro majitele nebo správce či toho kdo za tokzo most natřít nebo jinak ošetřit,aby se i ten poslední kousek "Eiffela" u nás nerozpadl a zbyl i pro další generace?!
0/0
25.11.2005 16:10

KArel

Re: Když něco,....
No problém by to byl, on i ten zbytek je dost velký a na pár stovek tisíc by to přišlo - oškrábat a natírat to musí výškaři a pořádná barva taky není zadarmo.
0/0
25.11.2005 16:41

Špaténka

Re: Re: Když něco,....
smutné když se unikátní technická památka přepočítává na "drobné" za barvu...  
0/0
25.11.2005 17:58

ANGR

Re: Re: Re: Když něco,....
Kdybys místo camrání zasponzoroval aspoň jedním miliónkem, měl by tvůj příspěvek aspoň nějaký smysl...
0/0
25.11.2005 18:05

Martin

Re: Když něco,....
Jenom nátěr by šel do desítek miliónů a po 100 letech by zcela určitě byla nutná nějaká oprava aby to prostě nespadlo. Most byl pěkná, ale příliš nákladná památka.
Jediné, co ho může zachránit před zapoměním je maketa v muzeu.
0/0
26.11.2005 9:32

HenryVIII

Re: Re: Když něco,....
máš recht, radši ty peníze nacpeme cikánům.
0/0
26.11.2005 11:53

Honza05

super nápad
Dobře napsaný článek a super nápad se "strojem času"!
 
0/0
25.11.2005 16:08

Josef

Cechy a Rak.&Uh. monarchie.
Kdyz uz i do pamatek dokazi nekteri hned zaplest politiku, tak se nemohu ubranit vzpomince,co vsechno nasi obrozenci vycitali staremu Rakousku! Cechy nikdy nebyla oblast monarchii zanedbavana! Prvni kovovy most, prvni zeleznice, zaklady tezkeho prumyslu atd. V Alpach byvala potreba pro mosty tohoto druhu urcite vetsi. Presto se vsechny investice cpaly do Cech a to na ukor jak Uherska, tak i samotneho Rakouska. Jak jen mohli byt ti nasi obrozenci tak zaslepeni ???
0/0
25.11.2005 15:49

Martin

Re: Cechy a Rak.&Uh. monarchie.
Hmmmm, Josef zaslepeny jste bohuzel vy, doporucuji si prostudovat dobove statistiky prumyslove vyroby v byvalem R-Uh mocnarstvi. Uherske kralovstvi bylo vylozene zemedelskou zemi asamotne zeme Rakouske koruny na tom nebyly o mnoho lepe, takze kde byl prumysl, tam byly penize, tam byla potreba dopravy = tam byly mosty... etc.... (PS. ted us si bohuzel procenta z hlavy nepamatuji, takj nechci mlzit, ale pokud se nemylim tak 70% veskere prumyslove vyroby se nachazelo v Zemich Koruny Ceske, hlavene v Brne, Praze a Plzni)
0/0
26.11.2005 10:38

bob

Re: Re: Cechy a Rak.&Uh. monarchie.
Se bavite o kozach a vozech . Josef narazel na to, ze ceske zeme nemely v ramci monarchie zadne druhorade postaveni a cesky narod az na par nacionalistickych skupin vubec necitil potrebu oddelovat se od rakouska-uherska. To ze doslo k odtrzeni, je prace Masaryka a jeho kliky, kteri vyuzili nestabilni povalecne situace.
0/0
26.11.2005 10:53

Slope

Re: Re: Re: Cechy a Rak.&Uh. monarchie.
A pote, co k onomu odtrzeni doslo, se Ceskoslovensko stalo jednou z nejvyspelejsich zemi na svete...
0/0
27.11.2005 11:55

Tarquinius_Superbus

Re: Re: Cechy a Rak.&Uh. monarchie.
No...Hlavně do toho nepleť Uhersko, protože to bylo od roku 1867 triošku něco jiného, než Rakousko.
0/0
6.1.2006 15:21

trkan

dotaz
Mohl to být div Česka! Třeba by vyhrál v té zpackané soutěži, ve které zvítězila ta obludná stavba Dlouhých strání, která taky zničila přírodu, která už není. Zdá se však, že zlikvidovaná příroda Čechům až tak nevadí, zatímco památky ano. Proč?
0/0
25.11.2005 15:45

dzidzir

Re: dotaz
ale no tak, jeden uřízlý vrch kopce a pár budov je devastace přírody? myslím, že oproti zničeným krušnohorským lesům je to mizivý zásah. A to nemluvím o tom, že ta "obludnost" dodává elektřinu ve špičkách.
0/0
26.11.2005 16:43

blekota mekota pekota jekota

Eifel 65
za všechno můžou komunističkýsocani
0/0
25.11.2005 11:51

Crazy_Yvan

Re: Eifel 65
no to se pletes... toto ma na svedomi byvaly starosta Sladek za ODS, a clen ODS...
0/0
27.11.2005 20:38

m.

idioti
idnes opet ukazala, ze je to banda tupcu a urovni clanku se blizi blesku - ivancicky viadukt nemek nikdy nic spolecneho s Eiffelem, blbci !!!
0/0
25.11.2005 10:40

Lubas H.

Re: idioti
jestli nejste idiot spíše vy, vždyť je to v článku napsáno, že to s Eiffelem má společného pouze pár nejsaných prvků, spojitost stavební firmy s jeho jménem... stačí pořádně číst
0/0
25.11.2005 11:08

m.

Re: Re: idioti
a jak si mam vysvetlit ten obrovsky napis na titulni strane?
0/0
25.11.2005 11:17

Moravák

Re: Re: Re: idioti
jsem jen laik, ale léta jsem ten most znal fakt jako Eiffelův, a i moji rodiče to takhle tradovali, takže mi to divné nepřijde, naopak. A navíc jsem tedy čekal, že se něco o Eiffelovi potvrdí, .. stejně kdo ví, jak to tenkrát bylo...
0/0
25.11.2005 11:25

m.

Re: Re: Re: Re: idioti
me jen nasr*l ten titulek, idnes i mfdnes se chovaji jako bulvar...
kazdopadne kazde tako znicene "pamatky" je skoda...
0/0
25.11.2005 11:44

Áda

Re: Re: Re: Re: Re: idioti
přesně o to jde, navíc tohle je první místo, kde jsem se dozvěděla, že se ještě kus toho viaduktu dá zachránit! ale nic se neděje...ticho po pěšině...
0/0
25.11.2005 12:28

ANGR

Re: Re: Re: Re: Re: Re: idioti
UŽ JSEM PSAL VÝŠE: Místo camrání vysol prachy. Pak se bude natírat o106.
0/0
25.11.2005 18:08

N.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: idioti
Nebuď tak agresivní, všichni solíme měsíčně a není to málo. Až se přestane dotovat VZP, banky a další vyžírkové, zbyde i na památky.
0/0
26.11.2005 8:52

Jura

Proč byly problémy
V roce asi 1996 jsem byl na brigádě u jedné pražské geodetické firmy, která měřila posuny na tomto mostě. Pamatuji se, že tento most se do Ivančic dostal vlastně nedopatřením, byl připraven pro nějaké údolí v Uhrách, které bylo malinko kratší než toto, vyřešilo se to tenkrát navážkou a to byl začátek konce, most začal po letech "ujíždět"....
0/0
25.11.2005 9:15

Hugo

Nádhernej most!
Procházet se po tom mostě byl zážitek na kterej se nezapomíná, i když šlo trochu o život. Je to fakt velká škoda že už to nejde!
0/0
25.11.2005 9:07

GHOULL

Re: Nádhernej most!
Tojo... taky jsem tam byl... a byla t o parada. Ale pravdou je, ze jsem nemel odvahu dojit az nakonec, ktery volny "cucel" do prostoru. ALe i tak to stalo zato :)
0/0
25.11.2005 12:30

Rosomak

I toto je výsledek vlády ČSSD
Kdy nejsou peníze na kulturu a kulturní památky. Všechny peníze nefachčenkům, oni nám dají hlas! Jednou jsme počítali, kolik by bylo potřeba barvy. Stačilo by kolem jednoho milionu korun, ostatní byla práce - a ta se dala zabezpečit sponzorsky - nadšením lidí. Ale brněnský kraj je finačně dlouhodobě opomíjen i díky příšerné politické garnituře, jejíž jediným zájmem je vlastní prospěch...
0/0
25.11.2005 9:06

hbf

Re: I toto je výsledek vlády ČSSD
Ve článku se píše, že demolice mostu začala přípravou v září 1998 - to tu vládla ČSSD + ODS a ještě k tomu od července 1998, takže necelý 1/4 rok. Takže bych řekl, že do havarijního stavu to nechal zajít někdo jiný.
Pokud jde o to torzo, to může padat na hlavu ČSSD, coby ústřední vlády, stejně tak na hlavu KDU-ČSL coby krajské vlády a čert ví jakou stranu v místním zastupičstvu.
Kraje jsou opomíjené všechny stejně ...
0/0
25.11.2005 9:17

corky

Re: I toto je výsledek vlády ČSSD
i když mám socany rád jak osinu v zadku, jako ivančický rodák Vás mohu ubezpečit, že v době, kdy se rozhodovalo o demontáži mostu, vládla na ivančické radnici už osm let ODS a proti hlasovali až na výjimky snad jen nezávislí a komunisté. Faktem je, že na údržbu mostu prostě nebyly peníze (mimo jiné i díky chybějícím financím za rozkradené pozemky, které zmizely při bombastických akcích typu "Aquapark" a "bentonitový důl") a bylo to bohužel jediné možné řešení, stát nechtěl na sanaci přispět. Velká škoda. Mimochodem, pokud mne paměť neklame, tak roční náklady na údržbu mostu byly vyčísleny na 8 mio CZK....
0/0
25.11.2005 9:45

Radek

Re: Re: I toto je výsledek vlády ČSSD
Strašně by mne zajímalo, na co mělo těch 8 mil. Kč jít... Dnes máme zákon o svobodném přístupu k informacím 106/1999 Sb, skuste to jako místní zjistit! BTW, když se námátkou podívám, tak např. Prohlídky, opravy a údržba mostů, opěrných zdí a vodních toků v Liberci stály 17,553.280,- Kč. A to jsou ceny roku 2005, ne roku 1988!!! To ten most se mohl za ty peníze galvanicky pozlatit a nemusel se natírat...
0/0
25.11.2005 14:15

wildge

Re: Re: Re: I toto je výsledek vlády ČSSD
To je snad věc Liberce, na co to šlo, ne?
0/0
26.11.2005 11:03

Iridium

Je ho škoda
Vypadal úžasně. Kdyby se opravil, mohl sloužit jako lávka - výhled - pro pěší. Jenže na kdyby se nehraje...
0/0
25.11.2005 7:59

tomas

20. leta 20. stoleti
pekny clanek, ale ta dvacata leta, na ktera jsem narazil trikrat, me taky pekne iritovala :) tomas
0/0
25.11.2005 7:32

David

Jak to vlastne bylo?
Nejak nemuzu porad pochopit, ze vsude jsou obrazky vlaku z 20. let 19. stoleti a pritom prvni zatezkavaci zkouska byla v roce 1870. Navic ve 20. letech 19. stoleti nebyla kvalitni fotografie... nekde musi byt nejaka chyba...
0/0
25.11.2005 7:02

hbf

Re: Jak to vlastne bylo?
Zatímco v roce 1870 to bylo s fotografiemi opravdu špatné, tak ve dvacátých letech (1920 - 1929) už byly fotografie kvalitní a "technologie" byla přístupna i průměrně majetným laikům.
0/0
25.11.2005 9:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.