Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V čem jsou Češi extra třída? V lakomosti

Plul proti nacistům a proti komunistům. V roce 1954 poprvé doplul na Novou Guineu. Byl prvním bělochem, který se dostal ke kmeni Kapauků. Výzkumem této společnosti se Leopold Pospíšil přiřadil k velkým osobnostem světové antropologie. Jaká je nejhorší vlastnost českého národa ve srovnání s jinými? "Lakota," říká Pospíšil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Veronika Macková

Popíšíl - super

Zrovna jsem dnes složila zkoušku na FF UK etnologii u docenta Leopolda Pospíšila.. toho pána velmi uznávám a mohla bych ho poslouchat do nekonečna, jak ho Kapauku operovali nebo jak adoptované dcery se naučily vařit evropská jídla, ptž pan Pospíšil neuměl vůbec vařit..  Neodpustila jsem si se s pane Pospíšilem vyfotit a podepsat si od něj knížku. Je super! Hodně zdraví, pane Pospíšil..  :-)

0/0
12.5.2008 15:01

belgian chocolate

tak nevím

ale jsou tam nejméně tři hodně veliké boty:

1) eutanazii přírodní národy samozřejmě znají, hlavně ty, kde je problém staré a nemocné lidi živit - za polárním kruhem babičku nebo osleplého člověka běžně opustí v iglů se zásobami na den dva

2) výskyt AIDS v arabských zemích je vysoký, nesmí se o něm ovšem mluvit

3) antibiotický účinek různých látek, například pavučin, znaly všechny národy včetně Evropanů

0/0
14.11.2007 9:30

belgian chocolate

pokračování

s tím vlkem je to pravda, čepel nože se může pomazat i něčím jiným, třeba medem.

myslím, že pan profesor trpí tunelovou vizí a co není na Nové Guineji, jako by neexistovalo.

s tou lakotou nevím - je běžné, že kultury z pásem, kde stačí natáhnout ruku a utrhnout něco se stromu, jsou obvykle štědřejší než ty, které musí myslet na zimu a zadní kolečka. nemyslím si, že by Češi byli v euroamerickém měřítku nějak zvlášť lakomí - podívejte se třeba na Holanďany. že moc neutrácejí, je tím, že někdy nemají co. asi je v tom opravdu to uražené ego.

0/0
14.11.2007 9:30

PRIMAN

PRO většinu "EXPERTŮ" diskutérů...
prof. Pospíšila znám osobně, vystudoval jsem etnologii a chodil na jeho přednášky. Že narozdíl od Vás vystudoval práva (ČSR), sociologii a filozofii (NSR) a kulturní antropologii (USA), mu nezáviďte. Radši koukejte makat, a až budete desítky let ve světě - pobyty na NG, v Tyrolích, USA i u Eskymáků (jasně, Inuitů - aškimeg tady někoho uráží), možná Vám svěřej´ katedru na Yale University. A spousta nehezkých českých vlastností, o kterých nechcete vědět, se tady dole v diskusi krásně objevila  Tenhle pán je jeden z nejzajímavějších lidí, co jsem kdy poznal, a odpusťte mu, že zestárnul. Vy v tomhle věku třeba nebudete ani číst Blesk.... Howgh!
0/0
19.1.2006 17:43

belgian chocolate

inu, akademický titul ještě nikoho před blbostí neochránil

0/0
14.11.2007 9:33

laura

s tim vlkem, to je pravda
opravdu se dá tímto způsobem vlk zabít. Jinak skvělý článek.
0/0
27.9.2005 10:59

abbas

jak to muzete vedet???
Jak muzete vedet, jestli jsme lakomi? Jak to poznate? Jen clovek, ktery nepatri k ceskemu narodu nebo aspon zil desitky let za hranicema to muze rict... My Cesi si muzeme myslet, jak jsme skveli, ale nepozname nic, dokud nam to nepotvrdi nekdo "z venku".
0/0
26.9.2005 11:00

belgian chocolate

lakomí nejsme

řekla bych, že český problém je spíš koukání sousedovi do talíře, jestli náhodou nemá o sousto víc. to ovšem není lakota.

0/0
14.11.2007 9:32

Lulka

To neni pravda, jsme pohostinní!
To neni pravda, češi jsou pohostinní, moji italští přátelé nevěřili, když jsme je pozvali domů na návštěvu, že vše, co doma máme dáme na stůl a nabízíme, at si berou co hrdlo ráčí. V Itálii to řeší tak, že koupí jídlo domů a všichni co jsou pozvaní se na to jídlo složí:-(
0/0
24.9.2005 16:47

Alfonz

Voko bere :-)
Nebudu polemizovat nad tim,jestli je pan Pospisil bridil,nebo vyborny vedec,ale na rozdil od vetsiny cechu ma jednu dobrou vlastnost : ma svuj vlastni nazor,ktery nemeni a za kterym si stoji a je schopen ho obhajit.
At si to preberou hlavne ti 'prevlekaci kabatu...' a pak se mohou zamyslet nad tim,jestli jsou lakomci ;-)
0/0
23.9.2005 13:09

Josef

Lidozrouti, kanibalove a lovci lebek
To je, cim domorodci na Nove Guinei jsou proslaveni. Nejvetsi zabava a povyrazeni je tam necekany utok na sousedni vesnici. Nasleduje hostina a oskrabavani a cisteni lebek. Nejvetsi pochoutkou jsou tam jatra obeti. Pan profesor rozhodne objektivni neni. Neni divu, ze se o jeho prednasky seriozni antropologove nezajimaji.   
0/0
23.9.2005 4:40

JT

Já měla za to, že jsou Češi extra třída v závisti.
 
0/0
22.9.2005 12:53

eliska

lakomost
  • Podle me antropoligicke zkusenosti: lide ze stejne tlupy jsou k sobe lakomejsi, kritictejsi a vice si zavidi, nez z tlupy kazdy pes jina ves. 
  •  Podle me antropologicke zkusenosti : darovat = ochocit zadluzit zavazat.
  • Zdrava lakomost vede k sobestacnosti nezavislosti a zdrava zavist vede k vyssi zivotni urovni  
  • Cena za prednasku 350 = 8,400kc, myslim ze dnes by prachy dostal i presto ze 8,400 je vic nez mesicni prijem mnoha duchodcu. Lakomec !
0/0
20.9.2005 16:08

Santa1

Re: lakomost
0/0
24.9.2005 8:50

Murej

Re: lakomost
Nevim ale pocatkem 90tych let jsem studoval na CVUT a zazil ty porevolucni zmeny.  Mam pocit, ze pan emigrant prijel z ciziny, a myslel si, ze se pred nim cela UK klekne na zem.  Nedivim se, ze ho poslalali nekam.  V tech letech melo ceske VS jine problemy, nez natirat med kolem huby kolegum z ciziny, a rada profesoru mela problemy aby se udrzela na miste.  Jinak vase body jsou skvele.  Prijimat dar je vlastne zavazne otroctvi.  Nezda se mi, ze by Cesi byli vetsi drzgresle nez jakykoliv obcan zapadni spolecnosti vcetne USA.
0/0
25.9.2005 7:05

abbas

Re: lakomost
tady nejde vubec o lakomost, ale o to, ze jako svetove prosluly vedec je u nas prehlizeny.
0/0
26.9.2005 11:04

belgian chocolate

a má z toho Kaplického komplex

0/0
14.11.2007 9:34

u Paroubkovy bradavice

ten dědek je nejnom senilní
ale i blb. nejradši mám tyhle emigranty, který pořád raděj a raděj, člověka by snad učili pít pivo a dělat vepřo-knedlo-zelo. Zato třeba amíci jsou opravdu výkvět lidstva: vzdělaní, pracovití, sympatičtí, skromní, ohleduplní a především štíhlí a velkorysí.  A třeba fricové nebo frantíci - to je přímo esence velkodušnosti a velkorysosti.
0/0
20.9.2005 15:52

ti tu bradavici asi vypálím

Re: ten dědek je nejnom senilní
jak vidím, tak buran tvého kalibru radit s pitím piva a knedlozelem nepotřebuje. Nehledě na to, že v článku o "skělých" amících není ani slovo.
0/0
22.9.2005 10:21

Murej

Re: ten dědek je nejnom senilní
Taky se mi zda, ze s nim zmita starecka dementie.  Samozrejmen si vsichni emigranti mysli, ze v zahranici prosli ocistou a maji po 50 letech zivota mimo CR pravno vsechno v CR komentovat.  Nechapu co porad tu operuje s komunismem.  Ten je pryc, bohuzel nejake nasledky dvou generaci jen tak nezmizi, ale tvrdit, ze kvuli tomu jsou Cesi charakterove spatni, protoze v tom vyrostli?  Asi pan antropolog nebyl v Srbsku, Madarsku, Slovensku, kde jizvy socialismu se podepsaly daleko vice.  Nejvice se mi libilo jak kritizoval lakotu.  V USA se mi nestalo, aby mi nekdo za me zaplatil listek do kina, ci nezistne mi zaplatil utratu v hospode,  Americane jsou nejvetsi skrti co se jedna o penize.  Zajimavy clanek, ale autora cisi typicka anticeska nesnasenlivost emigranta.
0/0
25.9.2005 6:49

Tatami

mam pochybnosti
Mno , Prostituce byla znama uz za stareho rima, Mesto Korinth bylo vyhlasenym centrem.
Co se tyce toho zpusobu jak ulovit vlka tak to snad patri do rise detskych pohadek.  Prokousnuty jazyk je u psu , vlku a pod. to nejbeznejsi zraneni. Podle teto teorie by na to houfne umirali. pokud ale vim tak se jim tyto rany naopak zatahuji ale zatracene rychle.
No a co se tyce funkce muzu na Guinei- nevim kde byl tenhle pantata ale v mnoha oblastech je tam matriarchat.
 
Takze znova opakuji nejak mi nesedi tyhle povidacky s temi tituly.
0/0
20.9.2005 14:14

Miki

Re: mam pochybnosti
Přesně tak. Prostituce je doložena u mnoha starověkých kultur, není to žádný moderní vynález (ne nadarmo se jí říká nejstarší řemeslo). Mimochodem mám doma starý cestopis někdy z 60.let, kde autor píše o kmenových prostitutkách, se kterými se setkal ve vnitrozemí na Nové Guinei... A samozřejmě, že vlk i pes jsou schopni přežít podstatně vážnější zranění, než je pořezaný jazyk.
0/0
21.9.2005 15:09

Beza

Re: mam pochybnosti
No já jse četl o jíném způsobu eskymáckého lovu, ale teď nevím, jestli se to týkalo medvědů a nebo vlků. To se vzala pružná velrybí kostice stočila se přibližně do kroužku či elipsy a zalila se tukem tak že s toho byla taková koule a nechalo se to zmrznout. Lovec to rorházel po okolí a medvěd či vlk tu tukovou zmrzlou kouli sežral. V jeho teplých vnitřnostech se tuk rozpustil a kostice se narovnala a zvíře umíralo v krutých bolestech, lovec je pak dorazil, nebo pouze posbíral.
0/0
25.9.2005 17:10

abbas

Re: mam pochybnosti
Stary Rim ale nebyl tzv. prirodni narod, aspon myslim, jinak souhlas...
0/0
26.9.2005 11:08

Vasek

Re: mam pochybnosti

Jste opravdovi burani. Netlacte se svymi zaostalymi znalostmi do oblasti polemik o kulture ci zakonitostech v prirodnich narodech. Profesor Pospisil se svou praci zaradil mezi nejvetsi osobnosti antropologie tohoto stoleti, ne-li vubec v cele jeji historii.

0/0
12.11.2007 17:45

jojo

Re: mam pochybnosti

Navrhoval bych autorovi skutecne cist, to co kritizuje. Tahle past na vlka funguje totiz jenom kdyz mrzne..

0/0
13.8.2008 11:58

u koulí mého otce

black&white
Zajímavé jak mluví o rozdělení na černou a bílou, ale sám má přísně černobílé vidění, viz trest smrti, euthanazie, každý Čech je lakota atd.
Mimochodem proč antropolog nazývá Inuity Eskymáky, to je pro ně urážlivý výraz stejně jako název squaw pro indiánské ženy.
0/0
20.9.2005 9:12

patpong

Ve světě prostituci zavedli Evropané, když vznikaly kolonie
Při dodržení povinné úcty - mám za to, že tenhle pán dost plácá. Tak třeba prostituce v císařské Číně byl domorodý jev a dokonce Thajci Číňany obviňují,že do země masovou prostituci zatáhli oni. Pro zajímavost: můj tradiční nick je jméno miliardáře - vlastníka velkého "zábavního" komplexu v Bangkoku. Byl to pochopitelně Číňan...
0/0
20.9.2005 8:58

BKurry

Re: Ve světě prostituci zavedli Evropané, když vznikaly kolonie
No nechci ti kazit naladu, ale nemas pravdu, jelikzo neni prostituce jako prostituce, a hlavne kdyz se podivas na zpusob jakym se to provozovalo v cine tenkrate a ted tak zjistis ze je tam hodne silny vliv ze zapadu.
 
0/0
20.9.2005 9:13

u prdele mé matky

příště
a příště bude reportáž o indiánském kmeni Lakotů našich vzdálených příbuzných.
0/0
20.9.2005 8:57

Martin

Re: příště
Taky by nebykla špatná antropologická studie kmene Lakatošů, našich nevzdálených nepříbuzných. Obávám se však, že by byla buď nepravdivá, nebo trestně stíhatelná.
0/0
20.9.2005 9:20

jouda joudovic

Re: Re: příště
Nebo by se spíš příslušný vědec nemusel dožít závěru studie.
0/0
20.9.2005 9:33

u koulí mého otce

Re: Re: příště
tato studie by byla asi moc povrchní pochybuju, že by se k nim někdo na tak dlouhou dobu infiltroval.
0/0
20.9.2005 9:34

Martin

Karkulka
Trošku se mi nezdá, že by vlk lízal nůž, až si rozřeže jazyk a následně vykrvácí. To jsem ho měl za chytřejší zvíře.
0/0
20.9.2005 8:49

tarasbulba

Určitě je to zajímavý pán, ale ...
.. .já dám přednost vyprávění Jana Eskymo Welzla.
0/0
20.9.2005 7:35

Pindras

Re: Určitě je to zajímavý pán, ale ...
ja zas vic verim Jarovi Cimrmanovi
0/0
20.9.2005 9:57

Tom

hmm?
No me jen prekvapuje, ze tak zdatny odbornik byl prekvapen tim, ze tu v roce 1989, tedy aspon jak se da pochopit ze clanku, bylo plno komunistu a minimalni touha mu tu hned zridit novou katedru. Ono v roce 89 se toho moc nezmenilo..nezapomenme, ze opravdove zmeny prisly az v roce 1990(prece jenom listopad je predposledni mesic roku) a postupne pozdeji, to by ale snad melo takovemu kalibru dojit, ze to nejde raz na raz, ale postupne. Nebo mozna opet zapracovala neprofesionalita redaktoru iDnes, Stejne tak jsou podivne jeho nazory na eutanazii a trest smrti. Jaky je rozdil mezi kolonii na ostrove a dozivotnim trestem? A okamzity trest smrti ma opravdu nevyhodu u justicnich omylu. Mozna az prilisne ovlivneni americkou mentalitou. Ad lakomost..no stejne muzu rict, ze americani jsou vydridusi a chteji vydelat na kazdem prdu:) Snad kdyz je to antropolog tak sam musi vnimat historicke souvislosti a specifika ruznych kultur. A jestli ho nakrklo, ze nedostla 350 USD baksis,
0/0
20.9.2005 3:28

Tom

Re: hmm?
tak si o nem myslim sve. Stejne jako jeho prekvapeni z komunistu. Asi tak trochu nechape nutnost postupneho rperodu spolecnosti, protoze podobne problemy jsou v kazde postkomunisticke zemi. Nerikam, ze nejsme "lakomejsi" narod, ale ma to sve duvody. Napriklad nizka zivotni uroven, co se tyce vysokych skol atd, tak jiste vsichni duvody a stav znaji. Mozna by mel pobyt par let u nas na studijnim pobytu, nez nas bude hodnotit, protoze aspon cast jeho tvrzeni, pokud to zas neni nasledek spatne redakcni prace, mi pripada jako hodnoceni udelane z rychliku. Jisteze mame sve chyby, ale stejne jak obhajuje chovani ruznych prirodnich kultur a rika, ze se musime ptat proc co delaji, a az pak je posuzovat, tak by mel stejne posuzovat nasi kulturu. Tim nerikam, ze nema byt kritika, jen formulace mi pripadal znacne nestastne zvlast u jeho profese, tedy pokud to neni prace redakce, coz dost dobre mozne.
0/0
20.9.2005 3:32

X

Re: Re: hmm?
No např. Holanďané jsou ještě lakomější než češi. A komunisté jsou zde pořád, idkyž třeba v řadách ODS apod.
0/0
20.9.2005 8:45

u Paroubkovy bradavice

Re: Re: Re: hmm?
ty joudo, jestli jsou někde komouši, tak především nalezli do ČSSD a pak do tzv podnikatelských kruhů, k čemuž jim pomohl Havel Pithart samet a spol. s.r.o. Kolik jich znáš v ODS? Tlustýho, co. a druhýho? nic viď. tak nemel nesmysly.
0/0
20.9.2005 15:55

marvvyn

No potěš koště
Přál bych si, aby tohodle debila v nějaké te ultimativní a ultrarychlé komunitě omylem odsoudili k trestu smrti, nejlépe umlácením kyjem, bylo by o jednoho blba míň.
0/0
19.9.2005 23:58

postrach

štváč
mám pocit, že hlavní vlastností čechů je, že když pobudou týden za hranicemi, začnou srát do vlastního hnízda..........
0/0
19.9.2005 23:18

GiBo

Re: štváč
Ten clovek za hranicemi zije par desitek let. To je trochu vic nez tyden a dost na to aby si o ceske spolecnosti udelal obrazek "z venku".
0/0
21.9.2005 0:27

Murej

Re: Re: štváč
Je to emigrant, ktery o CR vi prd.  Odesel v 48 a porad si mysli, ze je to tu stejne jako za Gottwalda.  Takovych profesoru jsem v USA na fakulte poznal.  Porad ziji v predstave, ze jsou tu normalizacni komise.  A neveri, ze kazdy ma v CR barevny televizor, ci mikrovlnku, a po roce 89 si kazdy muze vyjet kam chce.
0/0
25.9.2005 6:54

Martin

Eutanazie
"Jsem samozřejmě proti eutanazii."
Pán zřejmě rozumí antropologii, ale některým jiným věcem nerozumí ani ň.
0/0
19.9.2005 23:09

pipolito

Skvelej rozhovor,
jeden z nejzajimavejsich, jake jsem za posledni dobu cetl. A velice zajimavej clovek, od takovych je radost nechat se ucit..Bravo!:)
0/0
19.9.2005 22:33

didi

lakota
pán má hodně známích,v Čechách mu nic nedali,v Německu platí,v pralese je king,v americe doma,věří že je důležitý aspoň pro US ARMY,myslým,že k čechům nemá dobrý vztah,nezná je,a chamtivost je jeho autoprojekce, viz.proč do Čech zadarmo a platit si náklady.    Nelez sem vole.
0/0
19.9.2005 20:56

Dead_Man

Didi, možná
proto, že je to každopádně odborník, kterýho slušný univerzity zaplatěj, aby jim vzdělal studenty, protože chápou, že vzdělání = víc prachů, víc prachů = ještě víc prachů, hodně prachů = moc
Mě je úplně uprde*e, že chceš zůstat nadosmrti buranem bez rozhledu, ale aspoň neprzni svoji mateřtinu, vole.
 
 
0/0
19.9.2005 21:07

Cech

Re: lakota
Za to ty jsi skvost ceskeho naroda!
Vzdyt neumis ani cesky!
0/0
19.9.2005 23:12

štědrý eskymák

Re: lakota
..známých se píše s tvrdým miláčku, ale jinak dál nerušeně diskutuj, když se cítíš být chytrý - osobně tě však šacuju na slušného hňupa
0/0
20.9.2005 11:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.