Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadné rozměry v cyklistice

Když si kupujete kolo, obvykle víte, jestli ho chcete na silnici, nebo do terénu. Často máte i představu, jakou by mělo mít barvu. Jakmile ale narazíte na písmena a čísla na rámu a pneumatikách, jste v koncích. A aby nebylo rozluštění tak snadné, tak se užívají označení jak v palcích, tak i v milimetrech. Jak se v tom vyznat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pavel v.

gratuluji - přesně co jsem hledal

Gratuluji, opravdu. iDnes mě většinou článků nenatchne, ale tento je super. Jsem úplný laik a kolům nerozumím. Na kole mi praskl rám a koukám po novém. Ale zjistil jsem, že takové údaje jako jste poskytl Vy, jsem nikde jinde nenašel. Je to naprosto super přehled o vybavení kol. Uchvátil mě popis rozměrů - někdo řekne: "to je přeci jasné", ale já a do teď nechápal, proč je můj ráfek 622 (to je 24,4") ale při tom to je 28" - naprostý zmatek a teď tomu rozumím.

Děkuji

0/0
28.1.2008 23:11

Marek Beneš

"Tabulka"
cav, na webu http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp je na pravy strane odkaz na " WS Sizing System", doporucuju pokud si nekdo chce overit zda volil spravne (respektive co by mu doporucili na tomhle webu, at z nich nedelam neomylny...)
 
0/0
25.8.2005 11:05

Mejpy

všem srdnatým kritikům
článek se mi jeví velmi zajímavý, na tohle téma se moc nepíše ani ve velu, ani v pelotonu, ani na specialkách webech, a přitom si myslím, že kdo jezdí, každý si občas s těma čísílky láme hlavu.
0/0
21.6.2005 7:57

HonzaXY

Re: všem srdnatým kritikům
Upozornit na chyby nema se srdnatosti nic spolecneho.R.Virt clanek odbyl.Je tam rada interpunkcnich chyb. Vetna stavba je mizerna.Text pusobi odborne na laiky (jednoho z prispevatelu do diskuze pravem rozhodil), kdo kolum rozumi a sroubuje na nich jen popuzuji detinske formulace,chyby,nedotazene celky, zjednodusene vyporadani se s tematem.Souhlasim, zajimave tema, ktere se nevyskytuje.Ale tento clanek je samoucelne placani.Jedna vec je zabyvat se  znacenim pneumatik a ramu (to jsou mozna ZAHADNA cisla) a druha je psat o delkach a uhlech predstavcu (existuje jich daleko vic,nez RV uvadi a o nastavitelnych se nezminil vubec) a fabulovat o rozmerech, ktere zjistim obchazenim kola s posuvkou a svinovacim metrem. Clanek takoveho charakteru by mel psat strojar,zkuseny mechanik.Tim RV neni a podle hrubek v textu neni ani novinar, ktery ovlada jazyk..Ale nekomu to mozna staci...
0/0
21.6.2005 8:56

HonzaXY

Pane Virt,uz radsi nepiste
-to jsou takove pitomosti (zapikovane v radoby odbornem textu), ze  to nikomu neposlouzi.Laika to rozhodi ("Tak co tedy?") a kdo kolum rozumi (Vy se asi rad prochazite po obchodech a listujete prospekty),ten se jen chyta za hlavu.Ale mozna omracujete ve svem okoli,kde vas mozna nekteri povazuji za odbornika:tak tam se realizujte,bude to lepsi...
0/0
20.6.2005 18:42

Maxx_Th

Re: Pane Virt,uz radsi nepiste
... a kdyz uz jsme u tech presnosti a pisi takto impertinentni texty, tak oslovujeme 5 padem tj. pane Virte :-).
Pokud chci vyjadrit nesouhlas s uvedenym clankem, pouzivam argumenty. Pokud jste jen o lekci pred p. Virtem, muzete se uchylit jen k podobnemu nekonkretnimu vypadu. Blahopreji :-).   
 
0/0
20.6.2005 20:42

Bochi

Re: Re: Pane Virt,uz radsi nepiste
Tak já dodám nějaké ty argumenty, chyb, nepřesností a matoucích formulací je v článku opravdu dost. - Palcový údaj u ráfků a pneumatik skutečně není obvod, tím spíše už ne "obvod nafouknutého pláště", ale průměr ráfku. - Jeden palec je PŘESNĚ 25.4 mm, nikoliv přibližně. - "Kolo se šestadvaceti palcovými pneumatikami" bych chtěl vážně vidět - tolik malinkatých pneumatik pohromadě, to vypadá spíše na in-line brusle nebo lyže ;-) - Značka palce je značka palce, žádné uvozovky. I když uznávám, že "cyklistický odborník" nemusí být přiliš vzdělán v typografii, ale ať si alespoň příliš nevymýšlí. - Pokud vím, "nába" je slangový výraz pro náboj kola, leckdo, zvláště laik, pro kterého je článek určen, by nemusel rozumět. Škoda toho, jinak to je docela dobrý článek.
0/0
20.6.2005 21:49

HonzaXY

Re: Re: Pane Virt,uz radsi nepiste-ARGUMENTY
Co je "sportovni kolo s sestadvaceti palcovymi pneumatikami"?MTB? Z te doby? Jaky je rozdil mezi trekkingovym a cestovnim kolem?Co je fitness A krosove kolo?(dobra transkripce!).Ram oznaceny v mm jsem jeste nevidel.Vyraz:"sedlova ROURA"!
CITUJI:V určování parametrů při nákupu náhradního ráfku, pláště či duše jsou mnozí zaskočeni množstvím údajů na bocích pneumatik. Šířka se určuje (stejně jako u velikosti rámů silničních a horských kol) v milimetrech a palcích.
Vy jste ZASKOCEN udaji na pneumatice pri NAKUPU kola?A sirka pneumatiky se urcuje? Snad UDAVA ne?
Pri nakupu rafku jsem neresil rafkove nebo kotoucove brzdy:to me zajima u naboje (Virt:"naba"). Vyraz"centralni bod stredove osicky" je k popukani...Laika netankuje anglicky ci jaky zavit na miskach stredu."Normalizovane zavity pedalu"-???Podelne praskly bowden bych rad videl. A odstavec o zakriveni vidlic silnicnich kol je taky dobry.Staci nebo chcete vice?K dispozici mam jen 1000 znaku
0/0
20.6.2005 22:57

Bochi

Re: Re: Re: Pane Virt,uz radsi nepiste-ARGUMENTY
Ve vetsine vasich namitek mate, bohuzel pro autora, pravdu. Dovolil bych si vsak oponovat ohledne udavani rozmeru ramu - jiz od svych zakovskych let, kdyz jsem se zacal cyklistice venovat intenzivne, si pamatuji, ze v CR se vyska ramu udavala temer vyhradne v mm. Tedy prinejmensim u silnicnich kol, ony vlastne MTB tenkrat jeste neexistovaly. Dnes se vsak jiz vice prosazuji palce.
0/0
20.6.2005 23:28

Jirka

Re: Re: Re: Pane Virt,uz radsi nepiste-ARGUMENTY
To HonzaXY:
Tak podélně prasklý řadící bovden,který někdo použil jako bovden na brzdy, jsem už viděl. Jinak máte recht.
0/0
21.6.2005 8:48

Maxx_Th

Re: Re: Re: Pane Virt,uz radsi nepiste-ARGUMENTY
No vida jak to jde, to uz vypada lepe :-) , to neznamena, ze kdyz je clanek odbyty, tak vsem v diskuznim foru ukazu, ze jsem jeste vetsi h...o nez autor (viz nektere vyroky nejen v teto diskuzi) , jen to jsem tim chtel rici.
0/0
21.6.2005 18:46

HonzaXY

Re: Re: Re: Re: Pane Virt,uz radsi nepiste-ARGUMENTY
To Maxx_Th: a jaky je VAS nazor?Krome poznamky o 5.padu  jste nic k tematu a uvedenym KONKRETNIM vyhradam (mych i od jinych diskutujicich) nerekl.Nebo jste jen moderator bez nazoru a personifikovany ukazovacek?Nemam potrebu nekomu neco o sobe dokazovat;vadi mi jen,kdyz nekdo produkuje takovy srot.Na tak nekvalitnim textu dokazovat kompetenci je navic velmi snadne... a vy jen umravnujete.
0/0
21.6.2005 19:01

Maxx_Th

Re: Pane Virt,uz radsi nepiste
... a kdyz uz jsme u tech presnosti a pisi takto impertinentni texty, tak oslovujeme 5 padem tj. pane Virte :-).
Pokud chci vyjadrit nesouhlas s uvedenym clankem, pouzivam argumenty. Pokud jste jen o lekci pred p. Virtem, muzete se uchylit jen k podobnemu nekonkretnimu vypadu. Blahopreji :-).   
0/0
20.6.2005 20:43

Ondrasss

Nechte si poradit...
Kdyz si kupujete kolo, tak zcela jiste zajdete do specializovane prodejny, kde vam prodavac musi umet poradit jak typ kola, tak jeho velikost. Urcite by s vama mel par modelu vyzkouset, tak ze si nasednete. Kdyz sedite a date nohu patou na pedal, tak by ve spodni pozici mela byt noha napnuta. A takovych drobnosti je vice. Dalsi veci je nekupovat kolo v supermarketu. Horske kolo za 1590,- snad nebudi duveru v nikom, ale myslim, ze je potreba to zduraznit. Na takovych kolech se casto pouzivaji nestandardni komponenty a takove kolo, kdyz se neco rozbije uz vam nikdo neda dohromady. Jeho zivotnost taky nebude zavratna. Co se tyce kol, ktere se prodavaji v CR, tak bych doporucil MERIDA BIKES, je to obrovsky vyrobce (AFAIK druhy nejvetsi) a tudiz si muze dovolit montovat na kola lepsi vybaveni za nizsi cenu nez konkurence. A co se tyce prodejce, tak muzu doporucit www.sirer.cz, sam jsem tam ted kolo kupoval a jsem spokojeny. O.
0/0
20.6.2005 14:57

wasp

Re: Nechte si poradit...
Promiň, ale když už chceš dělat Meridě reklamu, tak doplň, že se jedná o taiwanského výrobce - což nijak nesnižuji, naopak, Taiwan je dnes hi-tech - s českým dealerem, že měl velké problémy se svými hořčíkovými rámy, které praskaly. Na českém trhu stále ztrácí svou pozici a i letos je prvním z dovozců a výrobců, který letošní kolekci zlevnil! - což o něčem vypovídá.....
0/0
21.6.2005 19:43

EliteBiker

Re: Re: Nechte si poradit...
Merida je sice super, ale u nás (v CTM Cyklo Konečný) nám u dvou Merid praskla zadní vidlice. Podelná prasklina. A pokaždé na českém poháru. Já teď buším na Cannondalu a můžu říct, že lepší kolo neznám. Kdo jednou vyzkouší Lefty, tak už asi zůstane. Zdravím všechny bikery.
0/0
29.6.2005 9:49

Black.

Kolum nerozumim
Kolum nerozumim a ted bych si chtel nejaky koupit. Tenhle clanek me od toho pomerne durazne odradil. Nejaka shrnujici tabulka by nebyla? Ted v tom mam vetsi chaos nez kdy jindy :(
0/0
20.6.2005 12:31

Karlos

Re: Kolum nerozumim
zajděte si do specializovaného obchodu tam vam poradí a když ne tak ve druhém nebo třetím určitě
0/0
20.6.2005 20:38

George

???
Tolik slátanin v jednom článku ??? Ten člověk snad musí být nemocný, nebo by se měl vrátit do základní školy !
0/0
20.6.2005 9:54

gter

Re: ???
0/0
20.6.2005 11:33

elje

Re: ???
Záhadné rozměry ? Cha, cha, cha - to je fakt bomba!!! Rád bych ještě doplnil několik údajů, bez kterých se neobejdete: 21 × 9, 145 mm, 19 uvozovek, 34.6 cm!
0/0
20.6.2005 14:48

Petr Havlík

Ne obvod, ale průměr
V článku jsou trochu popletené pojmy. Pokud by kolo mělo obvod 26 palců, tak by byl průměr nějakých 21 cm. :o) To bych chtěl vidět, jak by na tom někdo jezdil. :o)
0/0
20.6.2005 7:59

Mike

Re: Ne obvod, ale průměr
Ne obvod, ne prumer, ale polomer.
0/0
20.6.2005 9:37

M

Re: Re: Ne obvod, ale průměr
Samozřejmě, že je to průměr, nebo máš na MTB 130cm vysoký kola:-D?
0/0
20.6.2005 10:26

Mike

Re: Re: Re: Ne obvod, ale průměr
prave jsem se vratil ze sklepa. nemam.
0/0
20.6.2005 10:34

wtonny

Nechci palce
Bohužel, poslední dobou se velmi rozšiřuje udávání rozměrů v palcích a nikoliv v milimetrech (centimetrech).  Žijeme ve střední Evropě, máme uzákoněné jednorky SI.
Copak nelze udávat, že kolo má průměr 40cm, že monitor má úhlopříčku 47cm.... ??
Já bych nařídil všem výrobcům a hlavně dovozcům, ať to udávají v evropských mírách. Pokud se tomu nepostavíme, tak nás USA s jejich jednotkama převálcuje. A budeme mít míle, ° fahrenheita, palce, galony a pinty, libry, stopy a bůhví co ještě.  Děkuji nechci.
 
P.S. Můžeme být rádi, že to zatím není označováno čínskýma znakama. Ale možná se dočkáme i toho!
 
 
0/0
20.6.2005 7:21

kovboj2053

Re: Nechci palce
Nauc se pocitat a rozsir si trochu obzory.
0/0
20.6.2005 7:51

Pepe

Re: Nechci palce
Jasne :-)
Lepsi je rikat mam doma sestsetsedesatku (660  - 26 '') a bracha jezdi na sedmsettricetsestce (736 - 29 '')
Hlavne ze ti bude kazdej rozumet :-))
0/0
20.6.2005 9:24

Daks

Re: Nechci palce
Mne se zda, ze se tady nic nerozsiruje, treba prumer kola se udaval v palcich uz od "nepameti", navic k tomu posledni dobou pribyly i metricky miry, takze si muzes vybrat, ja kazdopadne dam prednost tem palcum, protoze jsem na ne zvyklej a vim uz jak velky je 16", 20", 26" ... kolo ;)
0/0
20.6.2005 11:39

Pepa

Hezke, ale hodila by se tabulka
Hezke, ale hodila by se nejaka prehlednejsi tabulka, jake kolo se hodi k jake vysce cloveka atd ... - tento clanek nerika temer nic - staci se podivat do obchodu a opsat znaceni - a mam to co je v tomto clanku ... ;o(((
0/0
19.6.2005 23:05

fido7787

Re: Hezke, ale hodila by se tabulka
ono to neni o vysce cloveka jako spis o delce nohou a trupu. Napr. dve osoby vysoke 180 cm mohou ruzne dlouhe nohy a trup a podle toho je treba volit vysku ramu, aby pak clovek nebyl na kole moc natazenej ...
 
nakole jsem jezdil aktivne a ted jeste jezdim rekreacne a tabulky jsou jedna vec a jak se vam sedi na kole je vec druha. Je potreba to vyzkouset a na tabulky nehledte ...
0/0
21.6.2005 13:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.