Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česko, nebo Alpy? Kam na lyže?

Letos zdražily skoro všechny lyžařské areály v Česku. A co za to? Ohnivá diskuze, jestli je výhodnější lyžování v Alpách nebo české kotlině, se vede mezi lyžaři už od roku 1989. Pro Česko vždy horlili provozovatelé tuzemských skiareálů a skalní příznivci místních sjezdovek. Zbytek básnil o Alpách. Přesto jsou české hory plné prkýnkářů a prknařů. Čím to je?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Verstappen

Do Krkonoš? to snad radši ne
už to tady bylo řečeno mnohokrát a nemá cenu to srovnávat. Protože do našich hor jezděj východní Němci a Holanďani, kteří se sem jedou jenom zhulákat, tak naši vlekaři zdražují a zdražují a služby se málokde zlepšují. O frontách nemá cenu diskutovat, o přeplněnosti sjezdovek a jejich upravenosti taky. Jezdim do Itálie na týden a jsem naprosto spokojenej, permice na týden za 160 EUR a dítě zdarma. Slušnej apartmán se dá v sezoně taky v pohodě sehnat do 400 EUR. Když jedu na dovolenou si zalyžovat, tak si chci zalyžovat na bezpečných sjezdovkách a ne stát ve frontách. Do českých hor tak nanejvýš na jeden, dva dny a to v týdnu (mimo jarních prázdnin), to je jedinná šance na slušný lyžování u nás. Taky můžu doporučit německou stranu Železný rudy - kopec se jmenuje Grosser Arber, tak se to dá i o víkendu, parkování free a permice pro dospělýho 19 EUR, svahy upravený a v restauračce se domluvíte i česky. Papa Krkonoše, mám ty hory rád, ale ne v zimě na lyže
0/0
1.12.2004 14:11

zajicci

Help
Ciao Lidi,
mame maly problem,jsme nezkuseni zajicci a potrebujeme najit nejake dobre lyzovani za dobre ceny.Tlaci nas cas,nevite nekdo o necem?Italie,Rakousko,vlastni doprava na vikend?Prosim help
0/0
1.12.2004 10:20

zoncna

Sníh
Myslím, že spíš spoustu lidí štve, že je tam draho, narváno a služby nestojej za nic. Krkonoše jsou krásný český hory a kdysi jsem tam na lyže jezdil, ale po mrznutí ve frontách jsem sjezdovky radši vyměnil za běžky. Teď jezdím do Alp a je to o něčem jiným.
0/0
1.12.2004 8:09

punani

srovnání pro pana redaktora část 2
 prober se hochu a jeď taky lyžovat někam jinam ať máš srovnání. budu  lehce  počítat .. špindl ..permice 650 ,- parkoviště 150,- , oběd 150,- pití 100,- ubytování 500,-  sjezdovky 25 km  ????? at teď třeba Helm v severních dolomitech.  permice  17 EUR, oběd 6-8 EUR, pití 5-8 eur, ubytování 20-25 eur , sjezdovky 50 km, parkoviště zdarma, vlekaři v poho, fronty  žádný , obsluha  super  tak co chceš srovnávat. jseš mimo a asi hodně dlouho. nepřepočítavej všechno jenom na peníze, ale hlavně na to jak si zalyžuješ. a v čechách se nelyžuje ...tady se jenom čeká na vlek a pak uhybá na sjezdovce davům lidí.
0/0
30.11.2004 9:23

Jezevcik

Re: srovnání pro pana redaktora část 2
Ne ve vsem mas pravdu. Treba parkovani ve spindlu se od letosni sezony neplati. Rovnez tak ubytovani ve spindlu nemusi byt zrovna 500Kc (ale take muze byt mnohem vice), napr. Hotel Hradec stal 360 se snidani, v prosinci stoji 450. Rovnez tak Helm ti neverim, ze by permice byla za 17EUR, jednodenni permice stoji 26,5 EURO, i kdyz teoreticky nejakou lokalne omezenou variantu permice na Helm nevylucuji. Jinak samozrejme souhlas ze Italie nema chybu a celkove je lepsi a v konecnem dusledku muze byt i levnejsi. Ale Helm se mi moc nelibil.
0/0
30.11.2004 10:04

punani

Re: Re: srovnání pro pana redaktora část 2
byl jsem v helmu 2 x s jistou cestovkou a cena vždy byla 17 eur. Helm jsem vybral, protože je to menší středisko a hodí se ke srovnání se špindlem. neříkám , že je to to nejlepší středisko , ale špindl na to nemá ani náhodou.
0/0
30.11.2004 16:40

punani

srovnání pro pana redaktora
opravdu se  musím smát když čtu tenhle odstavec "Někde se už rolbaři naučili starat o sjezdovky lépe než Italové, vlekaři jsou přívětiví jako Rakušané, dostatek sněhu je zaručen díky sněžným dělům a číšníci nedělají ostudu svému řemeslu"  to si snad redaktorskej děláš p*del a lyžoval jsi asi jenom na trenažéru. to co jsi napsal je asi o jiný zemi.Jezdím do Itálie  a  vůbec si nedovolím to srovnávat s našima horama.   Ukaž  mi prosím redaktorskej kde jsou sjezdovky  upravený líp než v Itáli, přívětivího vlekaře jsem dlouho neviděl a o číšnících toho asi moc nevíš. napsat tři kraviny v jedný větě na to už musíš mít nejmíň tři školy. prober se hochu a jeď taky lyžovat někam jinam ať máš srovnání. budu  lehce  počítat .. špindl ..permice 650 ,- parkoviště 150,- , oběd 150,- pití 100,- ubytování 500,-  sjezdovky 25 km  ????? at teď třeba Helm v severních dolomitech.  permice  17 EUR, oběd 6-8 EUR, pití 5-8 eur, ubytová
0/0
30.11.2004 9:22

Cherry

Slovinsko
Zatím všichni diskutující zcela pominuli Slovinsko. Jedu letos do Kranjske Gory uz podruhé - čtyřlůžkový apartmán týden před Vánoci za necelých 8 000 Kč, týdenní permanentka cca 100 €. Sjezdovek dost, lanovek ještě víc, lidí poskrommu.
0/0
29.11.2004 15:34

Máťa

Re: Slovinsko
Má to nějakou webovou stránku ? Díky.
0/0
2.12.2004 13:28

Mirek

Re: Slovinsko
Je možný se na to někde podívat?
0/0
3.12.2004 8:00

wasp

Na Šumavě doporučuji
přes kopečky - jezdíme kousek za Strážný, podmínky nesrovnatelný, navíc v Německu je už lyžování lacinější než na Zadově! - viz www.skizentrum-mitterdorf.de - Vloni jsme jednou vyrazili na Zadov na noční lyžování, sjeli jsme jednou, dobrý, pak přijely dva autobusy a konec! - celkem jsme jeli třikrát za hodinu, vždycky dvacet minut ve frontě, zmrzlí jak h...., už mne tam nikdo nedostane! I na běžky jezdíme radši do Mauthu - upravený stopy, pomalu nepotkáš živáčka, přitom to není o nic dál než na Churáňov.....
0/0
28.11.2004 17:57

Lenka

Alpy-lacne
Neviem, ja som s Alpami spokojna, kamoska ma v Tirolsku mensi penzion a aj lacny a kecame si slovensky, tak ja zostanem verna Alpam. Za rovnake ceny ako v cechach a na Slovensku sa nalyzujete do nemoty a servis je super. Skoro ziadne cakania v radoch, vsetko super vypreparove.Skuste kuknut www.familie-moser.com chodia k nej najmä cesi.
0/0
27.11.2004 18:20

Lenka

Re: Alpy-lacne
zabudla som, lyziarske stredisko neni obrovske ale super vhodne pre rodiny a ludi co si radi a dobre zalyzuju www.alpbacher-berghbahnen.at , mate tam aj ceny permanentiek.
0/0
27.11.2004 18:22

Lenka

Re: Re: Alpy-lacne
www.alpbacher-bergbahnen.at sorry bez toho h to malo byt
0/0
27.11.2004 18:23

Lenka

Re: Re: Alpy-lacne
www.alpbacher-bergbahnen.at sorry bez toho h to malo byt
0/0
27.11.2004 19:24

Franta

Na hory nebo na lyže
Já bydlím v podkrkonoší a do Krkonoš jezdím si užít hor a sněhu pěkně na chatu a hlavně pěkně bez lyží. Dřív sem si bral i lyže ale člověku to jeden rok stačí a už se vrátit nechce. Davy lidí, sjezdovka menší než její parkoviště to člověku po chvíli leze na mozek. Preferuju cizinu a mít peníze tak sem tam porád.Mám Krkonoše rád a proto bych uvítal co nejmíň vleků a s nima spojených neekoturistů. Jinak přeju všem hoďně sněhu a pěkný lyžování.
0/0
27.11.2004 14:05

semj@seznam.cz

re
Plně souhlasim s tímto článkem.Pravidelně jezdim na kratší víkendy do Rakouska a na týdenní lyžování do Francie.Je to menší středisko,ale pro lyžování veliké (cca 150 km sjezdových tratí).Jsou to tři střediska propojené vleky (Valmeinier-Valorei).Ale k ceně jezdíme svým autem a cesta,ubytování,strava-vlastní +permice nás vyjde nanejvýš na 8800 kč.Má vůbec cenu lyžovat, teda spíše čekat na sjetí jednoho koprce někde v Čechách?
0/0
26.11.2004 14:41

JankovicJanek

?
Proč všichni trubky říkají perNamentky, když je to od slova permanentní ???
0/0
25.11.2004 21:52

Mirek

Pokračování
Jinak  tenhle  článek  je  pro  lidi  z  Prahy.  Já  jedu  třeba  na  3  hodiny  dopoledne  na  Klínovec -  jinak  špičkový  středisko,  akorát  není  tak  velký  jako  třeba  Tux. To  mi  stačí  a  po  obědě  jdu  pěkně  pracovat.
0/0
25.11.2004 21:35

Pitrs

dobre stredisko
Doporucuji ti Francii Les2 alpes, nebo Alpe dHuez jsou to dobre vybavena strediska, dobre tereny na lyzovani, moderni vleky, bez front, vysoka nadmorska vyska, zaruka snehu.Navic po lyzovani mas moznost navstivit v cene pernamentky bazen atd.Obe tyto strediska maji cca 200 km sjezdovek, nebudes zklamany.V cene pernamentky muzes take navstivit jina lyzarska strediska  - zdarma.Platis pouze skibus cca 6 Euro.Hlavne tam neni tolik lyzaru jako treba ve Val Thorens, to je takova tovarna na lyzovani.
0/0
25.11.2004 21:24

Radek72

Alpy
Osobne si myslim, ze neni o cem diskutovat. Uz ca. 6 let jezdim lyzovat do ponejvice rakouskych Alp a neda se to srovnavat. Nemyslim kopce, ty mame mensi a nic s tim nenadelame, ale jde o pristup, kvalitu sluzeb spojenych s lyzovanim - napr. socialky, mistnosti na odpocinek ve velkych centrech a podobne. Kdyz za to clovek zabere, tak jezdi 3-4 hodiny denne a je na odpis - to by se tady stat nemohlo. Mam ceske hory moc rad, ale lyzovat je potreba jinde. Jinak pokud muzete, zkousejte i mista na pomezi Rakouska a Italie, tj. Tirolsko, i kdyz je cesta dlouha, tak treba takovej Soelden je absolutni bomba.
0/0
25.11.2004 17:08

F1

Re: Alpy
SOuhlasim, Tirolsko už mi po léta připadá jako nejlepší volba. Solden je plne srovnatelny s franouzskymi středisky, ale na rozdíl od nich to neni fabrika na turismus s panalekama na sjezdovce. V únoru, když mají vídeňáci a Němci jarky je tam dost lidí, ale jinak to je super.  20km za Soldenem je Obergurgl-Hochgurgl, vřele doporučuji, liduprázdné i v nejvyšší sezoně! O údolí dál je Ischgl-Samnau, podle mě nejlepší lyžování v Rakousku, o dost levnější než Alrberg, plně srovnatelné lyžováním. Všude nové kryté sedačky a kabiny, o tom se francouzským vlekařům ani nezdá, navíc zde provozují politiku "gastekart",  lidi bydlící mimo Ischgl platí za skipasy o dost víc, takže se sem nestahují z celého okolí!
0/0
26.11.2004 8:20

P.

Krkonoše?Ne ,děkuji.Jedině mimo sezónu
Alpy a Krkonoše jsou nesrovnatelné.Krkonoše jsou nádherné hory které mají také něco do sebe avšak v zimě je to naprostá hrůza.Front u vleků a čekání jsem si dost užil za bolševika.Abych si platil předraženou permanentku na čekání u vleku,to tedy ani omylem.Tam kde vleky stíhájí jezdí na kopečku pro děti milion lidí a nestíhá pro změnu sjezdovka.Služby ve formě jednoho,dvouch stánků v okolí jsou příšerné (hranolky,langoše,umělohmotné,zelené nejlevnější párky ohřívané v smradlavém vyjetém oleji ap.),ceny vysoké-kvalita podprůměrná.Ubytování-stejný problém.Restaurací málo,přecpané ožralejma vepřema nebo sejrama z NL atd.Parkovací možnosti opět drahé,podprůměrné,obležené zlodějema aut z Polska.Kulturní vyžití žádné.Zajímavé město v dosahu také žádné. Úroveň sjezdovek (co do terénu) a jejich výběr mizivý.Tak co tam?Alpy jsou jiná kategorie.Vyjdou dráž ale bydlíte,stravujete se a lyžujete na úrovni.Ať si každý zkusí a vybere co je mu příjemnější.
0/0
25.11.2004 16:52

Kaja

Jedine Alpy!
Ubytko v soukormem penzionku a nema to chybu. Rad tam jezdim jen tak na relax na jare. Prochazky a tak. Z velkych center mam divnej pocit. Navic tam mam kamosku, ktera mi naprosto presne rekla co si oni mysli o nasincich. Vite, ze se napriklad lyzarny a dalsi spolecne prostory zacaly zamykat u nich az teprve v rovce 1990, kdy se objevil prvni cesky turista? To je parada co !
0/0
25.11.2004 16:16

pt

Re: Jedine Alpy!
Mluvíš mi naprosto z duše a tím pádem s Tebou souhlasím , napsal jsi to přesně .
0/0
25.11.2004 19:13

PresiDeath

Sníh
Začínají se objěvovat obavy z letošní zimní sezóny ve Francii. Příští víkend začínají sezóny a ve většině střediscích stále není sníh a předpověď je špatná.
0/0
25.11.2004 16:11

anny

Re: Sníh
Zajímavý je to že hodně lidí dělá hogo fogo že Krkonoše sou fuj, pro socíky a východní šváby, a že oni jedině do Alp - nic proti. Jen jestli ten potencíál toho střediska pořádně využijí. Znám mnoho lidí, kteří jezdí do Alp, ale vůbec neumějí lyžovat. Pro ně "sjet" černou sjezdovku neznamená pěkně od kraje ke kraji a ručku na zem a pak si dát nějakej ten skok. Oni ho zpluží a posledních 50 metrů ke vleku dojedou šusem, aby se neřeklo. Pokud to samozřejmě nenasmaží rovnou do fronty ani brzdit to někdy neumí. A řeknou si: " to sem dobrej, že sem to sjel".  Jinak vám všem přeji krásné zážitky na horách.
0/0
25.11.2004 19:16

Jeff

Ono to neni tak jednoznacne.
Jasne ze Alpy, ale kdy na druhou stranu porovnam tu ceskou upornost ve studiich pro 6 lidi s konzervou k veceri, tak snad radsi ta polopenze v cechach za skvelou cenu na pokoji s televizi a pro dva (Krkonose nepocitam, tam jsou to opravdu zlatokopove).
0/0
25.11.2004 16:01

Jirka

Re: Ono to neni tak jednoznacne.
Na hory jezdím lyžovat a ne se najíst a vyspat.
Vítězí jedině cizina. Už sedm let jezdím do Francie a nemá to chybu.
Krásnou lyžařskou sezónu všem.
0/0
25.11.2004 18:02

Mirek

Re: Ono to neni tak jednoznacne.
No  já  jezdím  Rakousko,  Itálie  4  hvězdový  hotely se  saunou  bazénem vířivkou. To  je  relax  po  lyžování,  druhej  den  je  člověk  fit  a  může  jezdit  v  pohodě  dál.  Vyrostl  jsem  v  Krušnějch  horách,  takže  bych  nikam  dvě  hodiny  autem  v  ČR nejel.  Do  Alp  je  to  cca  5 hodin  jízdy  ale  zážitky  nesrovnatelný.  Cena  za cca  3 dny  intenzivního  lyžování +  špičkovej  hotel  je  cca  10 tisíc  Kč.  Pokud  dneska člověk  na  tohle  nemá,  nemůže  mít  ani  na  pravidelný  lyžování  v  ČR.
0/0
25.11.2004 21:34

tomas

Re: Ono to neni tak jednoznacne.
konzervy ji jenom trubky co nezjistily ze v mistnich supermarketech je jidlo skoro stejně drahé jako v čechách :)
0/0
27.11.2004 14:19

cestinar

cestina
pridavam se k Petrovi Polaskovi .... kampak se podela kultura ceskeho jazyka? copak dneska uz muze psat kazdy negramot?
0/0
25.11.2004 15:53

s_j_corp

Re: cestina
bohužel.... A bude hůř
S ignorantstvím pravopisu mateřského jazyka se setkávám  dnes a denně. Co nám podhodnocení učitelé na základních školách v rámci svých velmi omezených možností stačili zformovat z bídy která jim je překládána  přináší své plody. Takže se nám krásný a košatý jazyk Čelakovského, Jiráska, Němcové a třeba Čapka řítí do .... a dopadne jako např. chorvatština.
Holt :"bít vás nesmím, špatné známky jsou vám lhostejné ...... "
0/0
25.11.2004 16:36

vanna

Re: cestina
boze, to je toho, aspon je, nejaka, sranda, (pro neznale - narazka na jeden dil ze serialu Red Dwarft) uz nekolikrat tady probihala diskuze, kde by vas ukamenovali za to ze pisete bez hacku a carek ... a uz vuebc nechapu ze to nekomu vadi
0/0
25.11.2004 16:43

IGY

Hory
Není co řešit, jsem sice z Krkonoš, ale tady ty místní nenažraný s*v*i*n*ě nehodlám podporovat. Po práci si akorát zajdu na večerní lyžování, ale opravdu zalyžovat si jezdím do Dolomit. Špindl, Pec, Černá hora jsou akorát ždímačka na prachy od Helmutů a pražáků, s lyžováním to nemá nic společného. Chtít 650 Kč za den je zhovadilost.  
0/0
25.11.2004 15:46

jarno

rovnice je jasna
cesky hory jsou nadherny a jsem za ne rad ! neni nad to vzit si v tejdnu volno a a radit na poloprazdnym Bournaku. ale rovnice je jasna tydeni dovolena = jasne alpy ! uz jen pro ten pocit z velehor . alpy jsou snad nejkrasnejsi misto na zemi, proto nelze srovnavat s nasima horama     
 
0/0
25.11.2004 15:30

SKI

Re: rovnice je jasna
Řádit na Bouřňáku??? To jako na sáňkách nebo na čem???
0/0
25.11.2004 15:34

jarno

Re: Re: rovnice je jasna
jasne , ty nesankujes ? a co teprve novy carvingovy sanky z drevany hlucin to bude rachot
0/0
25.11.2004 17:05

Petr Polášek

...existují dva tipy lyžování...
tipy se píše s tvrdým y!
0/0
25.11.2004 14:25

pok

skipas
Cena skipasu Doma se jiz rovna pomalu zahranicnim. V loni jsem lyzoval v Zeel am See za v prumeru 20 eur na den, vzdy od 11:00 do 16:00. Za tuto dobu se tam ulyzujete. Samozrejmost parkovani a skibus zdarma.
0/0
25.11.2004 13:44

David

RADA
Poradí mi někdo nějaké alpské středisko s dobrým poměrem cena/kvalita lyžování? Hledám dobré lyžování, náročné sjezdy, dobré sněhové podmínky. Střediska s 200km udávaných sjezdovek, kde 180 připadá na turistické trasy mě nezajímá. 
0/0
25.11.2004 13:33

cestinar

Re: RADA
Muzu vrele doporucit  Tignes nebo Val thorans ve Francii ... pripadne Hintertux nebo Schladming a okoli v Rakousku. Ceny apodminky najdes na webu
0/0
25.11.2004 15:56

mikeel

Re: RADA
Italie - Sella Ronda - tyden (6 dni lyzovani)  lyzovani se vsim vsudy (ubyt. v 3 pok. apartmanu s kuch., cesta - po vlastni ose, skipas) do 10k
0/0
25.11.2004 16:15

myskal

jedině Alpy
Lyžovat tj. stát fronty v Čechách celý týden - nikdy!Nedám dopustit na Rakousko, kde když člověk trochu zeserfuje na netu,sežene dobrý ubytování, ale hlavně vše se dělá pro lidi a ne pro "rychlý prachy". Upřímně je mi líto těch lidí, co se u nás v únoru trápí ve frontách a počítají, kolikrát to za den sjedou. Já si jedu na hory odpočinout, zrelaxovat, a ne mít další stresy.
0/0
25.11.2004 12:40

Skrezl

Re: jedině Alpy
dalsi chytrak :-))) ... uznavam, ze jednou ci dvakrat jet na tyden do alp je supr (myslim, ale opravdu alpy a ne rakousky spindly, jako napr. Hinterstoder, ci Spital), ale zas na druhou stranu nevidim nic spatnyho na tom, jet si na den zalyzovat prave do spindlu, delam to takhle kazdorocne a nemuzu si to vynachvalit, ale musi tam clovek prijet tak aby stal v 8 ci v 8:30 u lanovky. Pak si za dopoledne zajezdis docela slusne, pak pauzicka, pak zas pres obed, kdyz si vsichni cpou pupky, pak pauzicka, no a dodelat se od 3 do 4:30. A za ty prachy .... :-))
0/0
25.11.2004 14:11

Tomáš

Re: Re: ANO jedině Alpy
Chytrák jseš ty. Já jezdím i na víkend popř. na 1 den do rakouských Alp a oproti Špindlu se to rozhodně vyplatí. Ono totiž dost záleží na tom odkud člověk vyjíždí. Víš třeba z Jihočeského kraje je to do rak. Alp blíž než do Krkonoš, navíc je tam zadara parkování. Když přičteš k ceně skipasu parkovné jsi na ceně Alp! O kvalitě lyžování, nikoli stání ve frontě, pro jistotu ještě před tím než vůbec pustí vlek, se netřeba rozepisovat!
0/0
25.11.2004 15:31

vanna

Re: Re: Re: ANO jedině Alpy
100% souhlas
0/0
25.11.2004 16:55

Máťa

Ceny
Pořídím v Alpách týden za 50 EUR ubytování a Skipass za 170 EUR . Jsem na sjezdovce ve výši 1800 m, neplatím nic za parkování, skibusy ani další poplatky. Naprosto nevím, proč bych měl jezdit do Špindlu, kde jen denní parkování stojí 150, z idylky je sídliště ve kterým se prohánějí "VIPY" v teréňákách.
S pozdravem "Berg Frei"!
0/0
25.11.2004 12:04

Mattty

Re: Ceny
To s těmi 50 EURY jsi trochu přehnal, ale jinak máš ve všem pravdu. M.
0/0
25.11.2004 13:24

O.K.

Re: Re: Ceny
Budeš se divit, ale nepřehnal. Jezdíme lyžovat do Rakouska, bydlíme vždy mimo hlavní lyžařská centra, v penzionech popř. bauerhofech a 10 Eur na noc/os je běžná cena, mimo sezonu (polovina prosince) při plně obsazeném apartmánu jsme platili i 8 Eur/noc/os. Pokud to poslední den po lyžování zabalíš a jedeš dom na těch 50 Eur se dostaneš.
0/0
25.11.2004 13:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.