Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ať vás odpružení správně vzpruží!

V současné době si už jen málokterý sportovně rekreační jezdec dokáže představit horské kolo bez odpružené vidlice. Tento komponent se objevuje na kolech za 50.000, ale najdeme ho už i na nejlevnějších hypermarketových "low-endech". Jaké jsou přednosti odpružených vidlic? A za kolik je pořídíte?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Poky.

Prosím o radu :)
Chci koupit vidlici na freeride ale teď si říkam koupit jednokorunku nebo dvoukorunku ...v čem je která lepší a čem horší?? písně te mi dík  Poky.@seznam.cz 
0/0
27.2.2005 19:29

Honza

Průvodce FR vidlicemi
Zkuste se podívat na toto
0/0
25.8.2004 15:53

P-

Nepřesnosti
Systémy s olejovým tlumením:
Ano, tlumení je dáno olejem, ale autor zapomněl napsat,  o jaké typy pružení se jedná (vzduch, pružina nebo kombinace obého v každé noze), tím je nesmysl napsat v dalším odstavci: Vzduchové pružení bez tlumení. Takovýho nic neexistuje.
A cena levných vidlic se pohybuje již od 1350Kč, a drahé dvoukorunkové (i jednokorunkové XC) jsou cenově daleko výš, než je uvedeno.
P.
0/0
1.7.2004 18:03

Beca J

At vas odpružení spravně vzpruží
čim pružnější tim lepší
 
0/0
30.6.2004 19:10

Archee

comfort nekdy boli
Pro ty co jezdi asi neni co dodat, zkusenost jim dala sama za sve. Kde a co je treba. Sam ale preferuji kolo, ktere je celopero ale da se kompletne zamknout. I kdyz mam kolo s Marcoskou Bombrem a 29" koly tak presto volim celo pero. Duvod je prosty. Jezdim v okoli Bostonu a bohuzel cesty jsou tu priserne. Pripomina mi to dlazdicky v Praze.  Na silnicnim kole jsem to tu vzdal totalne. Musel jsem casteji centrovat nez v Praze. Takze jsem tu presel na system ktery je asi nejlepsi. Je jedno jake kolo jezdite. Je blbost volit vidle podle toho ja sedi s barvou a podobne pripominky ale lidi musite uznat jednu vec. Kdo jezdil jen na silnicnich kolech za davnych casu a pak koupil horske kolo tak asi uzna ze zacal neco noveho. Jezdeni v lese a v jinych terenech.  Horske kolo otvira moznosti a schopnosti. Vas styl se totalne zmeni. Takze kdyz kupujete kolo tak musite trochu koukat do predu. Pokud chcete jezdit na nakup s kolem tak vidle neni treba. Vidle nepomaha jen usetrit vase telo ale i kolo samotne. Kolo vic vydrzi a to je dulezite. Drazsi vidle maji lepsi garance a servis. Nekupujte kola v hypermarketech, vyvarujete se koupi noveho kola v pristim roce. Na kola jsou pouzity ruzne materialy, ktere platite vy. Kolo z ocele vas unavi a z levneho hlinku, ktery se hned zlomi, ohne ci opotrebuje,  pekne nase.e. Priklad klinku u Favoritu. Hlavne si uvedomte ze kazdy prodejce vam rekne ze jejich kolo je nej. Kolo v jakkekoliv cenove relaci muze a bude mit nejaky problem. Na vas zalezi jen ja casto ten problem nastane. Pokud kupujete kola od nekoho dejte pozor na praskliny a narazni ramu. Muze vas to stat i zivot. Hodne stesti s vyberem a hlavne hezkou zabavu s bezstarostnym jezdenim. A hlavne kluci do toho at vyhrajete
0/0
30.6.2004 17:42

Jirka

Komponenta
je rodu ženského. Takže "tato komponenta" a nikoliv "tento komponent". Nebo ne?
0/0
30.6.2004 13:05

wo_co_go

Re:
podle slov. cizích slov jsou obě možnosti OK
 
 
0/0
30.6.2004 16:41

racingteam

Re:
ber to takhle, na xc závody je full zýbytecnej, protožetrocha drnceni se da 2 hodiny vydržet, pto beznýho uživatele - dejme tomu hobby závodníka je odrazující pořizovací cena, když už full, tak at zadní tlumení stojí za to. No a co se m, týče, vadí mi, že díky houpání není konstantní vzdálenost sedla a pedálu a na to moje koleno říká stop :)
 
jina ale strike od scotta je nádhera, ale zustanu u jeho pevnejsiho kolegy, taky, kterej full se vejde pod 9,7 kg :)
0/0
28.7.2004 11:42

MSG

dobrej článek
ještě bych zmínil pro laiky podstatný detail délky a průměru krku. Mám starší kolo Univega s tím menším ahedem a už na něj vidli nikdy neseženu. Dřív se tam ještě dalo vrazit kangaroo, dneska nic...
Jinak by mě zajímalo co je ve vidlicích v těch tescoidních kolech (celoodpružené za 2.500)? Tam jsou nějaké piliny, či co?
0/0
30.6.2004 12:57

martin

Re:
tak mi napiste na martin(na)kalenda.cz mam tu zlute kangaro a 105 mm zdvihem jako nova. sorry ze to do diskuze nepatri ale nechat to kolo stat nevyuzite nekde na pude.
0/0
30.6.2004 23:52

racingteam

no taky nad tim nekdy v supermarketu uvažuju, z čeho že je to kole postavený, když je jenom vo...
.. trochu dražší než moje pneumatiky... no nic, nekdy asi chtej mít některý rodiče za svejch dětí adrenalinový jezdce :)
0/0
28.7.2004 11:46

Jirka

Komponenta
je rodu ženského. Takže "tato komponenta" a nikoliv "tento komponent". Nebo ne?
0/0
30.6.2004 12:56

jirka

Re: prosim te
nepis to dvakrat...hnupe!!!!
0/0
30.6.2004 15:00

xxxs

kangaroo
Nevíte jestli ještě nějaká firma servisuje odpružené vidlice Kangaroo? Společnost Kangaroo (alias Novotný), prý zkrachovala a o nikom jiné nevím. Mám (na repasování zralou) XC-70. Díky. :-) 
0/0
30.6.2004 11:30

caradoc

psylo XC
ja jezdim na RockShox PSylo XC zdvih na 80mm a jsem maximalne spokojen, je to fakt pojezdenicko i v nejtezsich kamenitych terenech,... problem jen jeden, nejde uzavrit a do kopce se musi trochu vice makat
jinak super vidla
0/0
30.6.2004 11:04

tasmanian_devil

Re:
presne tak, jezdim na stejny vidlici a taky nemuzu nez chvalit - na kole je uz vic jak 2 roky a absolutne bez problemu. Pokud budu nekdy upgradovat tak asi do PSyla SL, ktera je uzamykatelna
0/0
30.6.2004 13:23

xx

bez p
Mne OPRUZENÍ spíš nasssere....
0/0
30.6.2004 10:13

Woodoo

konečně
ž i l e t k á ř :))
0/0
30.6.2004 10:50

J_A_R

Marzocchi rulezzzzzzz...
Mam "starou" Z3ku, kupoval sem ji tenkrat za desitku, pred tim sem mel Rock Shox Judy SL. Marcoska je sice podstatne tezsi, zato perfektnë pracuje, co sem jezdil zavody tak s ni nebyl problem oproti Judyne, dycky jednou behem sezony sem ji jenom vycistil a vymenil olej. Mam ji doted, ikdyz uz 3 roky nejezdim. Zdvih 63 mm plne dostacujici.
0/0
30.6.2004 10:13

racingteam

Re: moje řeč, 63 mm bohatě stačí, člověk by i vyšel s dobrou titanovou, když ušetří 0,8 kg na váze:)
0/0
28.7.2004 11:48

snehul

vidlice
Jo ja mam Marzocchi bomber starou asi tri roky a je to parada
0/0
30.6.2004 9:44

Mikeš

Re:
Jaký model? Já mám EXR Comp, nejlevnější model s nejlepším výkonem na jednom kole (vybíral jsem to kvůli barvě, mám leštěný dural a vidlice je taky stříbrná) a na druhym mám Comp Eta. Ještě že jsem nekoupil drahýho SIDa jaxem chtěl původně, Subjektivně mi Marzoška vyhovuje mnohem líp, ačkoli je o trochu těžší ...
0/0
30.6.2004 9:52

Mikeš

www.baleksport.com
Mrkněte na www.baleksport.com. Koupil jsem tam Marzocchi vidlici. Pokud uděláte totéž (nemusíte jen na uvedené adrese, ale udělá vám cenu ...) , připravte se na nečekaný a prudký nárůst jízdního komfortu. Zkoušel jsem od něj i Rock Shox Sid ale Marzoška je prostě Marzoška ...
Máte podobný zkušenosti?
0/0
30.6.2004 9:40

pete

Re:
Ty stránky jsou sice obsažný, dobrý, pěkný ... ale nejsou tam ceny ... takže co? To si mám jako o každou cenu volat? Nebo mi udělá slevu na cokoli ... oproti katalogový ceně dovozce?
0/0
30.6.2004 9:50

racingteam

Re: záleží na co jí chceš, mě bohatě vyhovuje RS duke race vzduch, nehoupe a sebere co může :) ...
... když sida, tak kvuli váze, 1,17 kg je fakt nářez :)
0/0
28.7.2004 11:51

MIrdalon

co je drahe , je na pyt.l
Nevim kde jste na to prisli, ze co je drahe je kvalitni , mam presne opacnou zkusenost. Prumerne drahe veci mi vzdy vydrzely nekolikanasobne dele nez hi-tec super drahe znackove.... a nejsem sam
0/0
30.6.2004 8:38

FIR

Re:
Je to jednak o štěstí, jízdním stylu a druhu použití. Měl by jsi si uvědomit, že rozhodujícím faktorem (především u XC) je váha a té se podřizuje leckdy životnost. Holt, něco za něco. CHtělo by to ale být trochu konkrétnější! U vidlic se nemá smysl koukat po jiných než je Marzocchi, RockShox případně Fox. Zbytek je bižu do vitríny - ano, předvším Manitou!
0/0
30.6.2004 9:05

vysypany_lozisko

Re:
napis jake mas zkusenosti s vidlicemi manitou...rika se , ze jsou to jedny z nejlepsich vidlic
0/0
30.6.2004 9:23

Mikeš

Re:
Mrkni na toho Balka. Beru od něj kola už roky a teď jsem si nechal postavit XC speciálek na Giantovském rámu. Marzocchi s Comp ETA funkcí ... atd.
0/0
30.6.2004 9:43

Luky

Re:
Mam SR Suntour XC PRO S-TR a oproti Marzocchi mi prinasi stejny ne li lepsi pocit z jizdy nehlede na vybaveni teto vydlice. Uzamikani a zmena zdvihu primo z riditek. A za podstatne lepsi cenu maloobchodni 11tis. Opravdu to neni o znacce levnejsi muze byt lepsi nebo stejna.
0/0
30.6.2004 10:13

Mirek

Re:
Velký rozdíl je v systému tlumení, Marzocchi používá stejnosměrný ventil, který umožní rychlé stlačení vidlice a její pomalý tlumený návrat. Vidlice Suntour používají jen dírku v pístu, tak že tlumí stejně při stlačování i vracení vidlice. Také jdou vidlice Suntour velice ztuha díky těsnění.
0/0
30.6.2004 16:05

Marthy

Re:
Mám starochu Manitou x-vert E zdvih 100mm a když jsem ji v  99 kupoval, rozhodoval jsem se mezi ní a Marzochou, stály obě něco přes deset, akorát Marzocha byla o dost těžší a měla 80mm zdvih. Nelituji, jezdím dodnes bez problémů, údržba spočívá v trojí výměně oleje, ročně najezdím sice jen 5 tisíc, ale výhradně v těžším terénu. Takže Manitou - dobrá volba.
0/0
30.6.2004 13:53

racingteam

Re: pravdu máš a nemáš :) sám jezdim jedině rs, ale kdysi sem mel starej Mars od manitou, a nebylo..
.. to zas tak špatný. jinak co se týká xc závodů, je Sid v poměru váha/výkon bezkonkurenční...
0/0
28.7.2004 11:53

Kona

Doplnění
Jak již bylo v předchozích článcích napsáno, je důležité vědět jak budu na kole jezdit a k tomu vybrat typ kola. To samé platí pro vidlici. Vidlice se dají koupit v cenové relaci 1 500,- Kč až neuvěřitelné sumy. Cyklistika je v současném pojetí především byznys. Platí zde, že nejlevnější není nejlepší, ale ani to nejdražší nemusí být většinou kvalitní. Pro kondiční sportovní ježdění (přibližne 5 tisíc km až 15 tisíc ročně) je cenová hranice pro kola od 25 tisíc do 50 tisíc korun (celoodpružená od 40 tisíc do 100 tisíc). Pro vidlice je to okolo 8 tisíc až 15 tisíc korun. Kvalitní sjezdové vidlice začínají nad 20 tisíc korun (spíše 35 tisíc). Dražší kola a vidlice jsou spíše něčím vyjmečná než kvalitnější. Také je důležité si uvědomit, že pokud stojí vidlice 1 500,- korun, tak její výrobní cena je okolo 250,- korun. Za to toho dnes opravdu moc nekoupíte. S jedinou věcí v článku nesouhlasím: "Výhodou tohoto systému je prakticky nulová údržba a nízké pořizovací náklady (2-5.000 Kč)". Pokud by jste dostali manuál k vidlici (pokud je vidlice na kole namontovaná, tak se tak většinou nestane), je interval čištění 20 hodin. To znamená kompletně rozebrat a vyčistit, znovu namazat a složit. Vydlice olej pružina 100 hodin. Je to logické. Levnější vidlice jsou z horšího materiálu a méně kvalitně utěsněné. To platí i o kolech. Všeobecně špatný názor je ten, že o levná kola není nutné se starat, protože na nich není nic co by se mohlo zničit. Opak je pravdou. Čím méně kvalitní věc, tím více úsilí na udržení její funkčnosti.
0/0
30.6.2004 7:23

Petr Bureš

udrzba levnych vidlic
S udrzbou lowend vidlic s vami souhlasim po teoreticke strance. V dobach kdy jsem pred 12ti lety vozil sam elastomerovou vidlici (protoze jine nebyly) musel jsem ji opravdu cca po 20-50 ti provoznich hodinach rozebirat a mazat. Nyni je situace ale trochu jina. Super levne vidlice totiz mnohdy nejde vubec rozebrat, protoze je na nich misto sroubu pouzito vetsinou levnejsi nalisovani kombinovane s lepenim a tak vidlice proste casem prestane fungovat a neda se s tim nic delat. Proto jsem psal, ze je u nich prakticky nulova udrzba... 
0/0
30.6.2004 8:23

KONA

Re:
U nejlevnějších vidlic souhlasím. Pro širokou veřejnost pěkně napsaný článek. Já osobně jsem stále znovu překvapován názorem, že o levné cyklistické věci není zapotřebí se starat. Z praxe musím říci, že opak je pravdou. Ale také druhý extrém není v tomto odvětví ten bezproblémový.
0/0
30.6.2004 10:08

Fir

1*
Konečně článek od člověka, který kolům rozumí! Má to hlavu a patu, jasný výstižný, nekomerční. Good work, Peťan!
0/0
30.6.2004 0:20

Hesny

Re:
Souhlas
0/0
30.6.2004 8:17

fanda

Re:
Neni to spatnej clanek, ale olej rozhodne nepruzi, ten vzdycky jen tlumi.........
0/0
30.6.2004 16:01

Aleš

Re:
Jaja, je tam trošku matoucí rozdělení vidlic - olejová vidlice??? Vzduch ve vidlici nenahrazuje olej, ale spíš pružinu, řekl bych...
0/0
30.6.2004 16:19

Mirek

Re:
Jasně, rozumí hovnu, motá vzduch s olejem a pružinou dohromady. A že to není komerční? A co ta fotka Norca? Nebo že by Bureš nebyl do něj nějak zaháčkovanej?
0/0
30.6.2004 20:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.