Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Moravskou bránou na kole

Starobylá města, hrady a zámky i nevšední přírodní výtvory můžete zhlédnout při putování Moravskou bránou, kudy vedly odnepaměti důležité obchodní cesty. Podle nejstarší Jantarové je pojmenovaná dálková cyklotrasa č. 5. Na jeden z jejích nejhezčích úseků vás dnes zveme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Cestovatel z Brna do Ostravy

Železniční památky v okolí
Kromě již zmíněného Jezernického viaduktu a částečně zmíněného Hranického viaduktu (je delší než Jezernický, ale tolik nevynikne, protože není opraven, zato zde jsou 3 viadukty vedle sebe z různých časových období) bych ještě zmínil vesnici Slavíč (mezi oběma viadukty). Zde se nachází bývalý železniční tunel, svého času na prodej. Tunel se dá někdy obhlédnout, i když má zavírací vrata. Vždy jsou vidět oba portály. Vlak už jezdí o několik set metrů jinde. Tunel je pod vesnicí vcelku na rovině, prý ho postavili jen pro radost císaře pána.
0/0
25.6.2004 13:42

Lien

Re:
Slavíčský tunel V roce 1837 se započalo se stavbou Severní dráhy císaře Ferdinanda, která měla dle plánu spovat Vídeň s Haličí. V roce 1839 byla jižž sjízdná část Vídeň-Břeclav-Brno. Úsek Břeclav-Přerov-Lipník nad Bečvou byl dokončen v roce 1842. U obce Slavíč (od Hranic asi 5km západním směrem) bylo plánováno vést trať hlubokým zářezem, pro který byly vypracovány dva návrhy (přímější a s většším obloukem). Jelikožž vššak bylo proti stavbě tratě obcí mnoho odpůrců z řad občanů (muselo by dojit k demolici šškoly a několika statků) bylo nakonec rozhodnuto vybudovat 255 m dlouhý, 6,75 m vysoký a 4,80 m šširoký tunel. Později došlo v kraji k rozššíření zvěsti, která vyprávěla, žže stavbu tunelu si vynutil císař, jelikožž na trati žžádný doposud nebyl. Tunel byl uzavřen 1895.
0/0
29.6.2004 7:53

Ing. Dalibor Buršík

Jezernický viadukt
Pěkná trasa, jen chci ještě doplnit jednu krásnou technickou památku, kterou můžete vidět z několika míst na trase - např. z hradu Helfštýna, a sice Jezernický viadukt na Severní dráze císaře Ferdinanda, tedy na řelezniční trati Přerov - Bohumín. Jsou to vlastně viadukty dva, první postavený ve 40. letech 19. století pro jednu kolej původní trati, druhý "přistavěný" pro druhou kolej při zdvojkolejnění (teď nevím v kterých letech). Při výstavbě železničního koridoru byl tuším před dvěma roky nádherně rekonstruován a v noci je osvětlen. Prostě parádní technická památka. U Hranic jsou ještě další dva viadukty, ještě vyšší, zatím památkově nechráněné. Jedná se vlastně o tři viadukty, první dva postavené ve stejných souvislostech jako Jezernické, třetí pak při úpravách trati a výstavbě Drahotušské spojky někdy za 2. svět. války. Jsou vidět z cesty z Hranic do Hrabůvky. Ing. Dalibor Buršík, Schweitzerova 33 779 00 Olomouc
0/0
25.6.2004 9:28

J.

zavřeno
jen takový detail. Zbrašovské aragonitové jeskyně jsou v roce 2004 ZAVŘENY. Nejspíš tam probíhají nějaké opravy a úpravy. Už se těším až je zase otevřou:-)
0/0
25.6.2004 8:03

od autora

člověk nemůže vědět všechno
Tak to je nová informace i pro mě. Bohužel ke mně nedorazila. Výlet vás však jistě nadchne i bez prohlídky jeskyní. MJ
0/0
25.6.2004 9:14

Lenka, Ostrava

Re:
Jeskyně se neopravují, ale ochranáři pro tento rok jeskyně uzavřeli, protože četné návštěvy začaly ohrožovat původní klima v jeskyních. Otevřeny by měly být snad už  zase příští rok.
0/0
25.6.2004 15:32

Magda

Re: zavřené jeskyně
Jeskyně jsou zavřeny z důvodu budování nové návštěvní trasy - bude v okruhu, ne jako dřív, kdy se výpravy musely částečně vracet po stejné trase, jakmile tato bude hotová, budou znovu otevřeny pro veřejnost.
0/0
28.6.2004 12:54

Pepa

Re:
Byl jsem tam loni v květnu a už tehdy byly jeskyně uzavřeny :-(
0/0
25.6.2004 23:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.