Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Co s sebou na kolo, abyste dojeli?

Živě mám před očima příhodu z kola s jedním kamarádem. Vyrazilo nás asi šest cyklistů na noční projížďku Prahou. Všechno bylo fajn a dobře jsme se bavili až do chvíle, kdy zmiňovaný kamarád a cyklistický začátečník narazil příliš tupě zadním kolem do obrubníku a prorazil duši.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PepeK

Jeste neco do brasny...
Dobry je sebou taky vozit kousek toaletaku, pro vsechny pripady...
A nebo taky pro pripad, kdyz se clovek muze z tech bezohlednejch ridicu pos*at
0/0
26.5.2004 8:05

garph

nadpis prispevku
rekl bych, ze jsem presne stejny clanek uz nekde videl. asi tak pul roku zpatky jsem ho nekde cetl.
0/0
28.4.2004 23:25

cyklista

IQ článku
Prima článek, na to by jeden nepřišel, autor to vymyslel sám nebo mu někdo poradil?
0/0
28.4.2004 17:11

Cykloběžka

Re:
jestli víte, kdo je Josef Dressler, tak byste se takhle neptal, myslím, že potíž je v tom, že tenhle článek oslovuje spíše tu nevědomou masu...
0/0
28.4.2004 18:17

hah

lanko
Neni od veci vozit s sebou jedno nahradni lanko. Kdyz rupne lanko u brzdy nebo prehazovacky, clovek uz je tak nedojede. Nevazi to skoro nic a stoji par korun...
0/0
28.4.2004 17:00

redwasp

Re:
No, s takovou by clovek mohl vozit i treba nahradni slapatko... Bez jedne brzdy se da nouzove obejit, u presmykace a prehazky staci upravit dorazy a natvrdo tam zaradit jedno kolecko. Dojet se da taky... Pokud je to dobre serizeny, kdyz praskne lanko melo by se to zastavit na poslednim kolecku samo od sebe. Co vozim ja: duse, lepeni, pumpicka, montpaky, sada 3 nejdulezitejsich imbusu, plochy sroubovak, centrklic, 100Kc pro vsechny pripady, obvaz. Jeste je s sebou dobry vozit nytovacku na retez. Uzitecny je obvaz, jednak pro pripad urazu, druhak se s nim daji v nouzi obvazat i zavady na kole (treba upadly drzak na flasku nebo pumpicku...)
0/0
28.4.2004 22:57

petr

Re:
snad bych jeste pridal ten mobil.. clovek nikdy nevi co se muze stat... a hodi se kousek pevnejsi pryze v pripade ze proskubnes na boku plast o nejakej sutr, da se to s tim dobre podlozit a zalepit.. na to uvazani upadenych veci jsem s sebou vozil kousel izolepy nebo naplasti ..
do zadni kapsicky pod sedlem se toho vleze dost :)
 
0/0
29.4.2004 9:09

T.

to jako
když mám bezdušový plášť tak nemůžu mít defekt
autor ať si článek napřed přečte než ho dá do světa
ale prázdný kolo fakt nasere
0/0
28.4.2004 15:49

msindel

Několik desítek korun za servis...
Sezónní údržba kola v servisu stojí kolem 500,-. Když mám čtyřčlenou rodinu tak si to raději udělám sám. Nemůžete mi někdo poradit, jak se centruje a co je k tomu potřeba?
0/0
28.4.2004 15:26

petr

Re:
skus si sehnat casopis velo od nekoho kdo si ho kupuje pravidelne... v jednom z minulych cisel bylo myslim o centrovani..
0/0
28.4.2004 15:31

redwasp

Re:
kup si centrklic, v nouzi postaci i kleste, ale bacha abys neohobloval ty srouby na spicich. Obrat kolo naznak a pomalu ho roztoc. Na brzdove patce sleduj,kde to drhne, nebo kde se to nejak priblizuje nebo oddaluje od patky. V tom miste je potreba utahnout spice ktery smeruji na stranu na kterou to chces posunout a povolit ty na opacny strane. Vetsinou staci tak pul nebo jedna otacka, je dobry to delat trochu s citem, tzn. 1 spici o celou otacku a dve okolni o pul otacky. Jakmile skoncis, tak vyzkousej "napnelizmus" vsech spici - ty moc volny dotahni, ty moc utazeny trochu povol. V opacnem pripade se ti kolo bud rychle rozcentruje, nebo ti ty spice na prvnim obrubniku prasknou. Pokud je to rozcentrovany moc, tak urcite do servisu, nema smysl riskovat zeto pretahnes a praskne ti spice. V pripade ze mas smulu a praskne ti na strane pastorku, sam vymenu nezvladnes.
0/0
28.4.2004 22:42

redwasp

Re:
jo, jeste utahnout znamena tocit centrklicem pri pohledu od osy kola doleva! Na konci spice je normalni sroubek (ktery jde v rafku po sundani duse utahnout i sroubovakem) a ty ho utahujes jakoby ze spodu - je treba si to uvedomit, jinak to nikdy nevycentrujes :-)
0/0
28.4.2004 22:45

Lukáš

technická
duše se dá zalepitn i když je kolo v rámu. už sem to zkoušel
0/0
28.4.2004 12:43

petr

Re:
na silnicce? kdyz si vzpomenu jak se daji tezko sundat plaste z mtb pokud maji dratenou patku tak nevim nevim...spis bych si ho asi z toho ramu sundal :)
0/0
28.4.2004 13:30

Ebo

Re:
Jde to v pohodě jak na silničním tak i na horalu..
Totiž když se to někomu stane v pustině, kde 40Km široko daleko není ani noha.. tak člověka nouze naučí improvizovat  :-)
0/0
28.4.2004 14:02

petr

Re:
pokud mas kolo utazeny matkama tak ti nic jineho nezbyde... pokud mas rychloupinaky tak mne to prijde zbytecny :)
0/0
28.4.2004 14:14

Kuk

co hlavně?
hlavně dobrou kondici,  náladu a nervy
0/0
28.4.2004 12:24

Honza

Duse + bombicky
Nejlepsi je mit v brasnicce smotanou nakou light dusi a pouzit bombicku se stlacenym vzduchem, u plastu s kevlarovou patkou nejsou montpaky nezbytne.....cela oprava defektu se pak da zvladnout do 90 vterin :)) Mam s tim zkusenosti...:)
0/0
28.4.2004 10:23

redwasp

Re:
jaky mas s tema bombama zkusenosti? premyslim ze bych si to koupil... Da se ta bombicka pouzit vickrat? Jaky je v tom plyn? Na kolik to vyjde? Ma to nejakou pojistku na max. tlak?
0/0
28.4.2004 15:16

johny55555

servis?
Měl bych dotaz, má cenu dávat kolo pravidelně do servisu na prohlídku anebo je to vyhazování peněz? A jak často? V manuálu jsem se dočetl, že když nadzvednu přední kolo a pustím ho a nic se nevyklá, tak je kolo vcelku OK - stačí to?
0/0
28.4.2004 10:01

redwasp

Re:
Zakladni udrzbu zvladne kazdy sam - dotahnout srouby snad umi kazdy, nastavit V brzdy / vymenit spalky je pomerne jednoduchy (narozdil od drivejsich systemu), problem neni ani v prehazce a presmykaci - zakladni nastaveni se da udelat vetsinou i bez naradi rukou. O cisteni retezu a pod. ani nemluvim - tip: kup si pracku na retez, usetri neuveritelne casu. Do servisu jezdim jenom s problemy, na ktere nemam naradi - napriklad kdyz neco vrze ve stredovem slozeni, urve se spice na strane pastorku atp. - na toto je potreba vybaveni, ktery nema moc smysl kupovat. Taky centrovani kola zvladnou v servisu lepe, kdyz to delas sam hrozi ze ho precentrujes na jednu stranu a pak zbytecne praskaji spice. ad vymena duse: rozhodne sebou pro zichr vozit dusi, protoze zavada muze byt i lepenim neopravitelna - napriklad zavada ventilku. Jak uz nekdo psal - nekdy je taky problem tu diru vubec najit - nadruhou stranu - s pomalym defektem se da nouzove dojet...
0/0
28.4.2004 10:30

petr

Re:
souhlas s predchozi reakci .. s kazdou malickosti nejezdi do servisu, jsou dost drazi a radi si to nauctuji.. pokud s udrzbou kol ale nemas vubec zadny zkusenosti, tak tam zajed.. lepsi zaplatit nez to poskodit...
kdyz uz tam budes, tak si nech premerit retez, mel by se pravidelne menit jinak si odrovnas pastorky a novej ti na ne uz pak nebude pasovat.. zalezi jakym stylem jezdis, ale kdyz si ho nechas po kazdych 1000 km pri nenarocne jizde promerit tak neprohloupis usetris tak spoustu penez. u mtb po 1000 az 1500 km v terenu vymena retezu. Pri zavodeni i pri mensim poctu km...
0/0
28.4.2004 10:40

johny55555

Re:
díky. ještě k tomu řetězu - jak často se má mazat a čistit - a jakým olejem? to jsem se nikde nedočetl
0/0
28.4.2004 13:00

Tucker

Re: řetěz
Já  řetěz čistím WD40, setřu bordel a pak ho nastříkám silikonovým olejem
0/0
28.4.2004 13:21

PeT*X

Re:
ja cistim v nafte a pak taky prestrikam silikacem :) 
0/0
28.4.2004 13:45

Ales

Re:
To bych te chtel videt jak budes menit retez po 2000Km  nebo vice. Jestli nevymenis zaroven s vymenou retezu 7-kolecko, tak si novy retez nekupuj. Nebude ti totiz pasovat, protoze nektere ozubene kolecka na kterych jezdis nejacastejc (ja napr. na 4,5) jsou vice opotrebovane (vycvakakne) a retez ti bude nabihat na nahoru jako pres zuby. Na ostatnich koleckach to neni tak patrne. Pri normalnim zaberu se proste nerozjedes, ponevadz ti bude preskakovat vzdadu retez, a maximalne si rozbijes drzku. Co se tyce vymeny talires novym retezem, tak s tim zkusenosti nemam, ale pri vysim poctu kilometru by se asi mel vymemnit take...
Moje rada na zaver je: Nechte retez a vse co snim souvisi napokoji, dokud se nerozpadne uplne, nebo neco neodpadne, pripadne vymente vse co s tim souvisi. Mazani a cisteni doporucuju. Kolo za 30 tacu nemam takze to mazu tim co je po ruce a vaypada to jako olej...
0/0
28.4.2004 13:45

petr

Re:
no ono dost zalezi co mas za sadu na kole... ono nekdy docela obycejny kolo za 5 tisic co se tyka retezu a kolecek vydrzi vic nez kolo za 30k.. ocel na favoritu je ocel :)
dost zalezi na tom jak spravne radis a jestli moc nekrizis retez.. pokud potahnes na velkej talir paty kolecko (pocitano od nejmensiho) tak mas za chvilku po zubech, po retezu a po prehazce
vcelku se vyplati koupit si olej na retez.. je hustsi a pokud se stane ze jedete celej den v desti nebo sem tam projedete potokem, tak vam na tom retezu vydrzi.. pak doma vycistit a znovu namazat...
 
0/0
28.4.2004 14:26

redwasp

Re:
Jak je to s nizsimi sadami nevim, ale od Deore (9kol) je NUTNE menit retez cca kazdych 2,5kkm, jinak se retez pouzivanim prilis natahne. To se projevi jak spatnou funkci (preskakovani) tak i znicenim ostatnich soucastek (pastorek + tacy). Pak Vas ta vymena prijde opravdu draho. Kdo jezdi sportovnim stylem, tak menit i driv - tak 1,5kkm. Kdyz date novej retez na zniceny pastorek, tak jednak nefunguje jak ma, druhak se velmi rychle opotrebi. Mazani: kup si v cykloshopu normalni olej na retez, zrovna WD-40 bych moc nedoporucoval, protoze je moc ridka. Nejlepsi je nejaky olej ve spreji, cena kolem 200 Kc, ale vydrzi tak 2-3 roky... Nekupuj olej s teflonem - prodejce se ti ho bude snazit vnutit, ale vyhra to neni - mozna je vic odolny proti prachu a vode, ale nevydrzi vic jak 50-60km, kdyz pak das v jednom dni treba 100, tak uz to ke konci normalne vrze. Cisteni: skvele zkusenosti mam s Cyklostar - bila plastova pixle s davkovacem a obrazkem myvala - staci nastrikat kamkoliv na kolo a pak oplachnout vodou. Na retez staci nastrikat a pak parkrat projet v pracce s obycejnou vodou. Rozhodne je to lepsi nez benzin nebo nafta, ktery jsou agresivni na vsechno na co kapnou, hlavne po case spolehlive znici kazdou plastovou pracku na retez...
0/0
28.4.2004 15:11

petr

Re:
vetsinou k pracce dostane i pixlicky s odmastovadlem a pak staci dokoupit.. pracka na retez - dobra vec co usetri spoustu casu..
0/0
28.4.2004 15:22

msindel

Re:
Jo, jednou jsem namazal tubus mikroskopu tím, co bylo po ruce a vypadalo to jako olej. Druhý den a již nikdy potom jsem s ostřením nepohnul - byl to totiž vysychavý ricinový olej na lepení preparátů.
0/0
28.4.2004 15:24

tnx

Re:
1000km neujedu ani do duchodu. :-))) A jak to tak ctu, tak na tom kole radsi ani jezdit nezacnu. Technicky jsem na tom spatne, takze bych tomu kolu spis ublizil. A zustat viset nekde na kopci, dekuju pekne. Vzdavam to.
0/0
28.4.2004 14:56

...

Re:
Toho bych se nebal do roka se da bohate tech 7-8k najet a  menit kazdejch  2k retez bych asi upad ))))))
0/0
28.4.2004 17:28

Danz

Re:
Lepsi je koupit 3-4 retezy a ty prohazovat cca po 1000 km a nekolikrat je protocit. Pastorky se sjedou postupne (stejne se casem musej koupit novy, jinak na ne nejde novej retez). Menit retez po 1000 km je pro rekreacniho cyklistu naprosta pitomost.
0/0
10.5.2004 22:13

petr

...
hlavne je potreba pri te vymene duse poradne a pozorne projit cely plast a vydelat z nej vsechny predmety co tam nepatri, popripade pokud prorazite o nejakej predmet dusi tak projdete i rafek.. muze tam byt ryha s ostrym okrajem, tak ji aspon provizorne necim uhladte...jinak muzete lepit a prezouvat kolo jak o zivot a je vam to na houby...
s tema pedalama je to problem... hlavne u levnejsich kol se muzou pedalky rozsypat.. jako jedinou prevenci.. pred vyletem projit vsechno co se toci a zkontrolovat to..
a hlavne nezapomenout na BRZDY.... jet muzes pouze tak rychle co dokazes bezpecne ubrzdit
a pravidelne u nich menit oblozeni.. uz jsem videl brzdy sjety az na kovovy drzaky...
0/0
28.4.2004 9:58

socka

lepeni
na opravu defektu rozhodne vozit celou dusi, casto je zavada ve ventilku, v uchyceni ventilku, nebo proste jen najit tu dirku bez stojaty vody v blizkosti je problem
0/0
28.4.2004 9:39

Roman

Nejčastější závada
Jezdím často na letních táborech s dětmi na kole a nejčastější závadou (kromě píchnutí) bývá závada pedálů, zapomíná se dotahovat středový šroub. To je pak oprava takřka nemožná.
0/0
28.4.2004 9:38

Alfonz

Příspěvky lepší než článek
Myslím, že těch pár příspěvků je lepších než celý článek profesionála. Tak obecné články jsou nanic.
0/0
28.4.2004 9:28

Sorak

Re:
Souhlasím, je sice milé, že se na idnes objevilo i něco o cyklistice, ale jsou to články napsané velice obecně s prakticky nulovou odborností. Npaříklad v článku Jak vybírat kolo byly popsány jen základní znaky jednotlivých kategorií kol, přitom by bylo vhodné zmínit věci na které je třeba dát si pozor, materiály, rozdíly ve vybavení, některé nejznámější výrobce, srovnat možnosti nákupu - klasický obchod, přes internet a kde nenakupovat (např. hypermarkety). K dnešnímu článku - slabota, některé příspěvky jsou opravdu o 100% lepší. Já sám nejsem žádný servisman, ale na kole už jsem párkrát seděl. Osobně bych nedoporučoval různé lepení ve spreji, kdy je do duše vehnán aerorosol, který na místě defektu zatvrdne - taková duše je pouze na dojetí domů. Bombičky se stlačeným vzduchem jsou zbytečný přepych, universální hustilky pro auto, velo a galuskové ventilky lze sehnat od cca 190Kc a jejich velikost se pohybuje kolem 20cm - tzn. menší než láhev na pití. Bylo by vhodné zmínit i jiné defekty než jen obligádní píchnutí. Velmi častým defektem (a velmi nepříjemným) je, jak už tady jeden přispěvatel psal, porucha pedálu - většinou u těch levnější, hlavně plastových. Osobně jsem si vyzkoušel: vysypané ložiskové kuličky z pedálu, prasklý pedál (plastový), neustále se vyšrubující pedál z kliky. Další poměrně častou závadou je prasknutí drátu v kole - ani to není záležitost, na kterou se musí kolo vést do servisu - předně to chce prasklý drát vyjmout, změřit jej (zpravidla praskne u hlavičky, ne u závitu, takže měří pořád stejně) a koupit nový. Na výměnu stačí sundat plášť, duši, podívat se, jak jsou dráty orientované a navléknout ten nový a rozumně jej přitáhnout centrklíčem (ten mimochodem stojí pár korun). Pokud kolo nebylo příliš rozcentrované, tak si stačí nový drát označit, po dotáhnutí s kolem trochu zatočit a pokud to háže, tak ten nový drát trochu přitáhnout/povolit. Funguje to, dělal jsem to opravdu hodněkrát. Pokud by někdo chtěl zkusit vyměnit prasklý drát n
0/0
28.4.2004 16:40

petr

...
nastesti novejsi kola maji od predniho kola po zadni jen imbusy a rychloupinaky... takze se da vcelku usetrit par kilo naradi :) ale jak rika Tomcaj - neuskodi si sednou ke kolu a projit si vsechny sroubky, imbusy, maticky at mate na kazdy nejaky naradicko.Ano toho neni zase moc, v pohode se to vsechno vleze i s nahradni dusi do kapsicky pod sedlo.
0/0
28.4.2004 9:12

Tomcaj

Naradi
Ano, ty matice... Nemusi jit hned o kolo ze supermarketu, hodne obycejnejsich, event. starsich kol ma rychloupinak jen vpredu. Pamatuji se, ze jsem kdysi vozil na delsi cesty snad 4 kg naradi...Vsichni se mi smali, nez pichli, povolilo se jim neco atd...
Dnesni multifunkcni naradi typu zaviraci nuz je fajn, ale kazdemu doporucuji si predem vyzkouset, jestli rozmery jednotlivych sroubovaku a klicu umozni prave na jeho kole provest potrebne zasahy. Neni kolo jako kolo. Dnes je to spousta druhu krizovych stoubu, imbusu... Take ho neni mozne pouzivat prilis velkou silou. Nektere nastroje (jako maticovy klic nebo imbus) si holt v klasickem provedeni proste musite koupit a eventualne i vozit s sebou.
Dulezite je mit naradi na demontaz kola a pneumatiky, hustilku, lepeni ci dusi, klice ci sroubovaky k doserizeni brzd eventualne dalsich veci, se kterymi muzete mit podle vlastnich zkusenosti na vasem kole problemy (nebo napr. novacci - vyska sedla). Take nahradni zarovky do osvetleni, nebo nahradni barerie + event. naradi potrebne k vymene (nektera svetla na "dynamo" otevrete jen sroubovakem).
 
0/0
28.4.2004 9:06

petr

doplnek
snad bych jeste doplnil, ze jeden clanek retezu a nytovac taky nejsou k zahozeni. casto byva nytovac soucasti multifunkcniho naradicka, predevsim tech o neco drazsich typu. Neni nic prijemneho jit par kilometru s retezem v kapse...
0/0
28.4.2004 8:39

Mablung

Re:
Plný souhlas. Před několika týdny jsme v neděli sháněli servis, který by nám dal dohromady přetržený řetěz ...
0/0
28.4.2004 10:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.