Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seřizujeme kolo: 2. díl pro pokročilé cyklisty

Jak probudit kolo ze zimního spánku? Zatímco v minulém díle jsme přinesli pár rad pro začátečníky, dnešní část je určena těm, kteří už vědí, jak jednotlivé části kola fungují a mají základní servisní výbavu nutnou k některým složitějším servisním zásahům. Co byste tedy neměli při předsezonní prohlídce opominout?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

McTorpedo

blbost
Měnit řetěz předčasně je blbost. Teprve až začne střílet. Přebrousit zuby na kazetě i tácích. A je to.
0/0
27.7.2004 23:44

PeTr

Retez na Mon Rock LED
zdravim, mam cca mesic a pul bike mongoose rockadiel led a vzhledem k tomu, ze uz mel pres 800 km sem jej dal na kontrolu. jake bylo moje prekvapeni, kdyz sem pro nej jel a oni mi vymenili retez, pry jim propadla maerka. nejezdim nejak pohodove, dost radim a slapu kolu za krk, jak na silnici, tak v terenu. ale i tech 800 km me zarazilo, mam jen 55 kg. a ke vsemu mne ten retez omlel spodni pastorek - 11ku. nevite nekdo, kolik stoji 11-ka a 12-ka pastorek na kezetu SRAM PG-850? je rozebiratelna
0/0
11.4.2004 13:45

gigi

proto mám rád svoje 7mi kolečko :)
proto mám rád svoje 7mi kolečko :)
jezdím brutálně, a proto, když jsem při rozjezdu z křižovatky přetrhl řetěz, šel jsem si pro nový, ten ale přeskakoval, měl jsem totiž sjeté pastorky:)
takže sjetej řetěz+sjetý kolečka v pohodě :)
novej řetěz+nový kolečka taky v poho :)
0/0
6.4.2004 20:35

petr

kazdych 500 km?????
mam MTB zn.TREK osazeny deorkem. jezdim celorocne cca 10 000 km silnici -teren v pomeru 60:40.retez pouzivam HG presne znaceni nevim v cene okolo650kc.pravidelne merim merkou a menim po skoceni na druhy zarez na merce. na poslednim retezu mam najeto 2420km a je na prvnim zarezu. opravdu nechapu proc menit po 500km!!!!!!!!! nebavim se o proficich ale hobbicich jako jsem ja.kazetu ani kliky jsem jeste nemenil a problemy nejsou absolutne zadne.
0/0
6.4.2004 14:05

exe

Re:
Taky mám MTB zn.Trek a řetěz vydrží tak cca 1000km. Pak je prodloužený o cca 5mm a je hlučný.   Jezdím ale jenom v terénu, na silnici ne. Převody mám 22 až 46 a 34 až 11.
0/0
19.4.2004 13:14

informator

Re:
Taky nechápu co je to za blu. To napsal asi nějakej obchodník s řetězy:-) My máme s přítelkyní řetězy, na kterých jsme odjezdili asi 3500 km a jsou teprve na druhém zářezu. Jezdíme vše. Roviny, kopce, ale s plnou bagáží, takže do kopců řetěz dostává záhul.
0/0
21.4.2004 15:48

kook

jak se meri retez?
jak se meri retez? mam najeto na MTB asi1200 km to by chtelo vymenu co? mam lx 9kolecko....
0/0
5.4.2004 23:36

Glum

Re: kalibr na řetěz
Měrka na řetěz (kalibr) stojí pár desetikorun, nasadí se na napnutý řetěz, u nového zůstane viset za první zoubek, pokud propadne na třetí, je čas na výměnu. Pokud do řetězu zapadne celá, je už na průšvih zaděláno. Lze měřit i šuplérou, ale tam jde měření trochu "okecat" - ta měrka je nejlepší řešení.
0/0
6.4.2004 8:28

Kasela

Re:
Šuplerou je to tuším na deset článků - nový řetěz má 13,21 mm, pokud se začne blížit 13,3 - vyměnit, možná nejlíp 13,28. Mám zkušenosti, že řetěz drží téměř stejnou dýlku třeba 1500 km, pak jde během 300 km do kopru.
0/0
8.4.2004 8:40

Brit

Chains
Ja osbone tedy pouzivam HG 93 a maximalni zivotnost pri mem stylu jizdy na MTB je cca 1000 km. Tak bych ty pany co tady meni retez pri 5000 km chtel poprosit jestli by mi nemohli poradit jak tolika km s jednim retezem dosahnout.
 Asi maji nejakou zvlastni techniku jizdy. Mozna, ze do kopce kolo tlaci a pak jedou z kopce do udoli na vlak.
0/0
5.4.2004 20:53

studa

Jak caso menit retez u silnicnich kol?
Jak caso menit retez u silnicnich kol?mam Meridu 901 a najeto 1900 KM a retez sem nemenil.Jak poznam ze je potreba vymenit retez?diky za rady.
0/0
5.4.2004 20:44

Bob

Re:
1900 Km ? Myslim ze poku tvoje silncka ma alspon prumerny rezez ma jeste minimalne 1000 km cas mozna i vice zalezi na stylu jizdy. Pak kolo vezmi a nechej si retez premerit v jakekoliv cykloprodejne. Lze to udelat i doma suplerou ale jake maji byt hodnoty mereni nevim.
 
0/0
5.4.2004 21:23

Jirka

řetěz
Dalším faktorem je hmotnost/síla jezdce. Já se 70kg a preferencí jízdy kmihem budu mít určitě delší životnost řetězu, než 100kg jezdec jezdící silově a často ze sedla..
0/0
5.4.2004 16:08

Lipon

Životnsot
Dle mých vlastních zkušeností je reálná životnost řetězu na MTB někde okolo 1000 km. Mluvím teď o živější jízdě v terénu, záběry ve stoje, prach, občas blátíčko nebo písek. Vozím 3*9, řazení SRAM 9. Stalo se mi že jsem jaksi "pozapoměl" přeměřit řetěz a když jsem přetrhl a dal nový, už jsem si pořádně nešlápl-vytahaný řetěz střílel a musel jsem měnit převodníky i pastorky. Radši vyměním řetěz o 100 km dřív než vysolit přes 5 tisíc za pastorky a převodníky.
0/0
5.4.2004 16:04

Glum

řetěz
Ale autor  s tím řetězem není tak daleko od pravdy. 500 km na řetěz sice předpokládá už hodně "sportovní" jízdu na MTB, nebo řetěz nejnižší cenové kategorie, nebo rozdílné ojetí různých částí v systému řetěz-pastorky-převodníky, a nebo zvlášť přísné oko při posuzování, ale je to pravdě blíž než borci co najedou na jeden řetěz na MTB 5000 km a je to pořád OK. Srovnávat MTB a silnici nemá smysl, na silničním kole řetěz vydrží násobně víc. Rozdíl je i mezi řetězem na kazetu s 9 pastorky, a 5. Kouknu-li do své statistiky, na 25 tisíc km na MTB jsem spotřeboval sedmnáct řetězů plusminus střední kvality (většinou SRAM 59 a 69, Sh HG-73), tedy necelých 1500 km na řetěz.  Na předchozím kole se 7 pastorky řetězy vydržely víc, tam mi 17 řetězů (většinou SRAM PC-51) vydrželo na skoro 45000 km, tedy asi 2600 na řetěz. Na silničce ovšem v pohodě natočím na jeden řetěz 5 - 8 tis. km.
0/0
5.4.2004 15:47

Kasela

Re:
S horákem jsem na tom jako ty, se silničkou závidím (58 mi vydrží do 3500) - co jezdíš?
Aleš
0/0
8.4.2004 8:45

mike

Re:
5 - 8 tis. km na silnici je menší zázrak, protože sám vozím řetěz Campagnolo Record a ten zatím vydržel zdaleka nejvíc, kam se na něj hrabe Dura-Ace. Ale i tak jde po 4 tis. do ... Možná bys nám tady měl popsat detailněji svoji "zázračnou" techniku jízdy.
0/0
19.4.2004 12:11

Tom

řetěz
tak nevím pánové co vozíte za řetězy, já měním na mtb asi tak po roce což v mém pojetí jízdy je asi tak 5000 km a na silnici jsem už neměnil rok a půl a je na měm najeto cca 8000 km takže se tu proberte buď neumíte jezdit nebo kupujete řetězy  za stovku v bazaru jinak si to nedovedu představit
kolu zdar
0/0
5.4.2004 14:32

Sysel Polni

Re:
On je možná rozdíl jezdit a jezdit... Pokud máš na tom tvém mtb standartní sadu Shimano nebo SRAM se sedmi či vícekolečkem a po 5000km Ti nový řetěz na pastorkách nepřeskakuje, tak buď máš nějaké kouzelné pastorky, nebo jezdíš jen ty "horní" (ty se díky většímu obvodu pomaleji opotřebovávají), a nebo má Tvůj styl jízdy hooodně daleko do sportovního. Vyzkoušel jsem už spoustu značek řetězů (SHIMANO, SACHS, TAYA, YABAN, KMC, ROHLOFF), ale 5000km s pastorkem SHIMANO či SRAM při alespoň minimálně sportovním pojetí jízdy na mtb nevydrží žádný! Vydržet znamená, že při výměně za nový tento na původním 7, 8, 9-tikolečku nepřeskakuje.
0/0
5.4.2004 14:59

TomZ

Re:
JJ, mas pravdu. Obcas nenajedes ani tech 700Km udavanych v clanku. Ten retez to proste nevydrzi. Pokud do toho obcas do kopce kopnes ve stoje, tak jako ja, tak muzes tech 5000km bez vymeny ujet leda z kopce :-))
0/0
5.4.2004 15:35

joe

řetěz: silnička-MTB
No nevým, já na crosovým kole a váze přes cent jsem ujel vždy asi okolo 1300 km, pak už je to o pastorky. Vliv mají i pastorky a talíře, jsou li z "bramborštálu" zničí se řetěz hodně rychle. Vyměnil jsem 7 rychlostní kazetu STX -HG50 za HG70 z LX 93 a kliky Cpi za poctivé RC a životnost šla pěkně nahoru, ale 5000 to je úlet.Možná tak při 50 kg živé váhy a decentním ježděním bez bagáže. Srovnávat převody silničky s převody horáka může jen blb neznalý zakladů fyziky. Největší talíř na horáku je nejmenší na silničce, kliky jsou stejný, stačí si přepočítat síly v řetězu a uvažovat i občasné křížení a rozdíl jistě překvapí.
0/0
5.4.2004 20:02

DEA

s
článek sponzoruje výrobce řetězů:-)
0/0
5.4.2004 12:58

George

K výměnám řetězů!
Léta jsem jezdil závodně silniční cyklistiku, ale měnit řetěz po 500 Km??? U kvalitnějších řetězů je životnost i 10.000 Km. Na horském kole, může být vzhledem k většímu znečištění a silovějšímu charakteru jízdy doba výměny i poloviční,ale rozhodně ne 500 Km!!!!
 
0/0
5.4.2004 12:01

stry

Re:
to si piš že jo po 500 km v terenu a bahně jde řetěz do kytek,  ono se to nijak  neprojevi pokud to nezměříš ale když jezdíš s vytahaným řetězem 1000km  pak musis měnit přeovodník pastorek i řetěz, ja  se tak jednou spalil a místo 800 za řetěz jsem pak dal 3000 za převodník a pastorek.
0/0
5.4.2004 12:12

Kšanda

Re:
Tak to máš asi nějaký lepší kolo. Já mám kolo asi za 4000 Kč, a ani by mě nanapadlo, na něm měnit řetěž ani pastorek. Natožpak za 3000 Kč. Ujel jsem na něm už docela dost, bohužel nemám to změřený, odhaduju tak 3000-5000 km. A přesdstavte si, jezdí furt stejně blbě. Nebo, že by to bylo těma nohama? Až budu mít kolo za víc jak 10000 tisíc, tak bych možná o nějaké kontrole uvažoval, ale 500 km je stejně moc málo.
0/0
5.4.2004 13:00

redwasp

Re:
Nemam namitky proti kolum v teto cenove relaci, ale tyhle kola proste drsnejsi jizdu nezvladnou. Je to neprijemne jak pro cyklistu (kolo je tezke, vysoke treni, tlumeni narazu) tak i pro samotne kolo (voda, blato, extremni sily). Na jezdeni po nakupech nebo do prace je to asi idelani, ale do poradneho terenu to nevezmes vic jak dvakrat trikrat - pak zjistis ze cena za nahradni dily + servis = nove kolo
0/0
5.4.2004 13:13

Kšanda

Re:
To by ses divil co takový kolo všechno vydrží. Já se teda taky divím, že se ještě nerozpadlo. Asi štěstí na dobrej kus.
0/0
9.4.2004 8:13

zitak

Re:
Musím jen souhlasit, při sportovním pojetí jízdy je na MTBčku tísícovka maximum. Taky jsem se krásně spalil  s výměnou řetězu za 4 tisíce..
0/0
5.4.2004 13:34

pavlicekk

Re:
Ono také záleží na tom, kdy jste jezdil. Jak se píše v článku, řetěz na šestikolečko vydrží mnohem víc než na devítikolečko.
0/0
5.4.2004 12:15

redwasp

Re:
souhlas, od Deore vys je to pro bezneho cyklistu tak 1500-2000km, kdo jezdi trochu drsneji, tak i pod 1000Km. Znam lidi co jezdi zavody a prave kvuli tomuhle pouzivaji razeni SRAM s osmikoleckem. Az si budu ja kupovat dalsi kolo, tak do toho pujdu asi taky, prece jenom 3x rocne kupovat novej retez je docela sila :-( Navic rozdil mezi osmi a devitikolem neni pry vubec poznat... Jinak kdyz uz jste pretahli a "roztahli" i to samotny devitikolecko, tak pak uz je to jedno a asi ma spis smysl jezdit dokud dobre funguje razeni a netrha se retez - stejne pak musite menit vsechno, tak uz je jedno, jestli po 1500 km nebo po 5000...
0/0
5.4.2004 13:06

Thom

Re:
Nechce se mi moc věřit, že někdo mění na MTB řetěz po 5000 Km, nejsem zrovna těžká váha a měním řetěz max. po 1000 Km - poměr terén silnice cca 60:40, takže žádnej extrém, na kole mám LX (natočeno cca 5500 Km) a už jsem měnil převodníky i kazetu... Fakt to nechápu, jezdit na tom už nešlo, řetěz používám standardně HG-73.
0/0
5.4.2004 15:57

Nero

Re:
Souhlas, presna takhle jezdi muj otec, retez ani kazetu nekontroluje dokud necejti, ze neco neni v poradku. Minulej tyden koupil novej retez, ale zjistil, ze starej vytahanej mu zatim pekne ocesal kazetu. Takze zase bude kupovat obe veci najednou. To ze na obojim najel kolem dvaceti tisic, tady snad nebudu ani zminovat, to totiz zni skoro jako pohadka. Jeste teda musim rict, ze se jedna o silnici, u MTB by samozrejme bylo uz z oblasti sci-fi.
0/0
5.4.2004 20:59

miro

Re:
Toz jazdim podobne.
Meridu Dakara mam od '99 a este som retaz nemenil. A jazdim na tom cez leto casto( Nizkotatranske doliny :-) Uz som raz myslel, ze budem musiet vymenit vsetko, ale radsej som to predtym rozobral, natrel, znovu zlozil... a funguje to( zatial) dalsie dva roky.
Pristup mam taky, ze kym to ide, nech to ide. Nemam proste trikrat do roka prebytocnych 600 korun na novu retaz. A ked sa to po piatich rokoch rozsype, tak za usetrene( nemynute :-) prachy si kupim zbrusu novy bicykel.
0/0
19.4.2004 20:30

Sysel Polni

Re:
Časy se mění, měl by jste přehodnotit své názory. Taky jsem jezdil léta silnici (převodníky Campa, řetěz SEDIS, šestikolečko Velamos...) a měnil jsem řetěz po 7mi až 8mi tisících km, jenže (a to je hlavní): řazení bylo neindexové, což znamená pevnější a méně namáhaný řetěz (více materiálu, bez různých náběhů) a také širší a také náběhy "nezdegenerované" pastorky. V době kdy jsem jezdil závodně MTB (sedmikolečko SHIMANO, stejný řetěz SEDIS bez náběhů) se interval výměny zkrátil na nějakých 1000km. Dnes měním řetěz nejpozději při 700km (devítikolečko, sportovní styl jízdy s využitím všech výhod které indexové řazení SHIMANO nabízí).
0/0
5.4.2004 13:13

informator

Re:
Blázne, spočítej si, kolik tě stojí 1 km jízdy na kole. Jen za řetěz tedy počítej korunu na kilometr. Když k tomu přičteš ostatní díly a pořizovací cenu kola, tak jsi daleko nad provozem auta (samozřejmě bez pořizovací ceny).
0/0
21.4.2004 15:54

honza

Re: informátor
Naprosto souhlasím, měnit řetěz v cenové hladině 1000Kč po 700km je šílenství, nebo pánové jezdíte pouze bažinama
0/0
13.6.2004 17:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.