Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Příprava kola na jaro: pár rad pro začátečníky

Jaro je tady a s ním i nejvyšší čas vytáhnout kola ze sklepů a komor. Než ale vyrazíte na první jarní vyjížďku, měli byste dát svého dvoukolého miláčka pořádně do pucu. Pokud patříte mezi začátečníky, kteří přesně nevědí, co všechno je třeba zkontrolovat, seřídit, či vyměnit - a že je toho požehnaně - pak vám možná přijde vhod pár rad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

shumway

*
najedu za rok 1000 až1500 kilo každý jaro si nechávám kolo seřídit a vyměnit řetěz takže minimálně 700 stovek stojí, než vůbec vyjedu , mám Deore LX  model 98 , sám se v tom vrtám minimálně , protože se mě s tím prostě nevyplatí lámat hlavu  a i když si něco tu a tam v nouzi opravím, tak to zpravidla vydrží fungovat tak dlouho, že to zase všechno zapomenu . ale zajímalo by mě, jestli se vyplatí měnit každý rok řetěz, nebo ho jet, dokud vydrží a pak to měnit i s celým nábojem ?
0/0
5.4.2004 7:47

Sysel Polni

Re:
Při těchto kilometrech bych ten řetěz měnil tak  jak píšete - 1x za rok. Já to (při podstatně více kilometrech) řeším tak, že na nové mechanice točím 4 až 5 řetězů, které vždy měním po asi 700km, podruhé je tam mám asi 1000km a v momentě kdy při následné výměně začíná řetěz přeskakovat, nechám ho tam co nejdéle a měním najednou vše (řetěz s pastorky i s převodníky).
0/0
5.4.2004 8:32

fido7787

Re: ja byl vzdy toho nazoru,
ze retez se ma vymenit az kdyz je vytahany, ne? znam lidi, co ujedou klidne 10 tis. km a retez je jako novy a jsou i taci, kteri meni 3x za sezonu ...
0/0
5.4.2004 15:55

Sysel Polni

Re:
Je to samozřejmě hodně individuální, nejlepší je před výměnou vše posoudit měrkou na řetěz. Ze zkušenosti ale můžu říct, že interval 1500km je asi tak nejčastější pro běžného uživatele. Jezdíte-li alespon trochu sportovně, je už většinou pozdě.
0/0
5.4.2004 20:37

Fox

Re:
nejsem teda odbornik a na kole neopravuju vubec nic :) za rok mam najeto 8000 km a do ted nepocituju zadnou potrebu vymenit retez .........
0/0
5.6.2004 6:53

syselpolni

Re:
Jenže ono to není o pocitech, když ujedete autem 40tisíc km tak také možná nebudete pociťovat žádnou potřebu měnit olej, z údivu však nevyjdete po čase. Jezdíte-li na levnější sadě, není problém vyměnit pak zároveň s řetězem i pastorky a převodníky, u vyšších sad by Vás to vyšlo hodně draho. Jinak fyziku neošidíte, řetěz se časem natáhne ať chcete nebo ne, a tak jak jsou články delší a delší, uhlodávají s každým svým zapadnutím do ozubeného kola kus jeho zubu. Nemusíte být odborník, je to jen o představivosti, ale co může dělat na zubech s takto upravenou roztečí nový řetěz? Sám teď dojíždím "starou" sadu a na řetězu mám asi 6000km, natažený řetěz už je o článek delší, a vím že za chvíli ho hodím do popelnice i s převodníky (+/- 1800Kč) a samozřejmě i s devítikolečkem (+/- 1600Kč).
0/0
7.6.2004 8:32

Petan - P.B. - autor těchto řá

re kritiky
Mám opravdu rád konstruktivní příspěvky některých čitatelů. Věřte tomu, že vlakem nejezdím a rychlíkem už vůbec ne :-) Zkuste se někdy zamyslet nad tím, co byste vy napsali do článku, který je určen pro opravdové začátečníky, kteří zpravidla ani nepoznají rozdíl mezi imbusovým klíčem a šroubovákem. Tyhle lidi kolikrát jezdí na kole, dokud se to dá a žádné kontroly neřeší, dokud se jim to pod nimi nerozpadne. Možná jsem to pojal až moc laicky, ale uvědomte si, že se to týká většiny lidí. Jinak dávám samozřejmě za pravdu Kaselovi, že se jinak hustí horská kola a jinak silničky. Informace se pochopitelně týkala horáků, což mohlo být více zdůrazněno. Krossy se mohou hustit na víc a silničky na galuskách snesou 10 atmosfér bez problémů.
0/0
2.4.2004 10:30

Marek

kde vybrat kolo
Já bych do Tesca taky nešel. Na letošek jsem si vybral kolo podle cykl.cz. Celkem přehledně udělaný stránky.
0/0
2.4.2004 9:24

Sysel Polni

Re:
Ale hlavně: pokud člověk není odborník a i v nejjednodušších seřizovacích úkonech je odkázán na servis, na internetu kola jen vybírat, ne kupovat! Kupovat pouze v kamenném obchodě, kde prodávající ručí minimálně za jednu poprodejní technickou prohlídku zdarma. Žádný laik neodhalí při běžné prohlídce například nedotažené kliky. Při prvních "zvukových projevech" tohoto zanedbání je většinou pozdě. Podobně je to se včasnou výměnou řetězu. V supermarketu si může dovolit koupit kolo jen skutečný znalec, který dokáže posoudit z jakého materiálu je vůbec poskládáno. Před jeho prvním použitím je ale na místě důkladná repase.
0/0
2.4.2004 14:08

Kasela

Re:
Nepamatuju si už kdy to bylo, ale kdysi tuším ve VELU nakoupili v hypermarketu kolo, udělali kontrolu, nasedli a odjeli domů - nevydržela šlapka. Taky šly řeči, že kolo takovéto kvality má výrobní cenu do 800,- a celopéro něco nad 1000,- . To už hovoří o kvalitě použitých materiálů. Kromě toho byly časy, kdy některé cykloservisy hypermarketová kola vůbec nebraly na seřízení nebo 2 x dráž oproti běžné ceně. Kdo ví, co času stojí seřídit třeba brzdy u takového výrobku a kolik času potřebuje na brzdy z vyšších sad tak by se určitě nepodivuje takovému přístupu.
0/0
2.4.2004 14:27

Sysel Polni

Re:
Jo, máte pravdu. Já se ale nebavím o kole za 2 tisíce a míň, to už je skutečně extrém. S tou výrobní cenou 800 Kč za nejlevnějšího horáka to není až tak přehnaný údaj. Pokud by jsme se bavili o materiálové ceně (ne náklady na montáž, dopravu... tak je to číslo zcela reálné. Ale je pravda že i v tom supermarketu se občas něco alespoň trochu kvalitního najde a jak jsem již uvedl, po nějaké té repasi je toto kolo použitelné. Člověk technicky zdatný a neoplývající financemi by takto oproti nákupu v obchodě ušetřit mohl, totální laik to ale těžko pozná, zásada je např. originál SHIMANO řazení a vícekolečko, duralové náboje (i když zažil jsem i kvalitní ocelové), pokud možno duralové brzdy (kvalitní oceloplastové najde člověk opravdu zřídka)...atd.
0/0
2.4.2004 14:54

eF

autor viděl kolo tak možná leda z rychlíku
a ještě v Tescu. Jedna velmi dobrá rada pro ty, co uvažují o nákupu: To co vidíte v Tescu a jiných hyper super marketech, to nejsou jízdní kola, to jsou jen náhražky, asi jako zasraní vitenamci nabízejí značně nekvalitní a zfušované náhražky různého zboží.  Kolo dneska nestojí 3tisíce, takovou sumu stojí jen odborná montáž (z výroby  do obchodu jde kolo rozložené), promazání a seřízení!
Bohužel, na náhražce kola (ještě navíc je šroubuje v hypermarketu nezaškolený podavač) se dá zabít.
0/0
2.4.2004 8:57

Kolísko

Re: pro začátečníky
opravdu nesouhlasím s těmito komentáři, vždyť je v článku jasně napsáno - pro začátečníky, pro servisní analfabety... rady pro lidi, co kolům rozumějí víc, maj být ve druhým dílu v pondělí. Je fakt, že tyhle rady mě taky trochu míjej, na kole jezdím už pár let, ale kdybych měl kolo první sezonu...
0/0
2.4.2004 9:14

Kasela

Re:
Začátečník se nerovná blbec a není nutno mu blbnout hlavu - naopak si zaslouží nezavádějící informace - no ale ono to většinou nejde ve stručnosti formulovat, protože začátečník či technický antitalent není schopen častokrát pochopit chod myšlenek člověka, který kolu porozumí.
Ještě k článku - zaznamenal jste někdy znatelně menší brzdný účinek v důsledku vrstvy prachu na ráfcích? Pomohlo vám otření suchým hadrem? Pokud jedete v terénu prašnou pasáží - vozíte si s sebou hadr, abyste před zabržděním otřel ráfky? Co je tohle za ptákovinu? To bych si potom do bahna musel vozit ještě kýbl s vodou a kartáč.
0/0
2.4.2004 9:51

Ruby Tuesday

Re:
Kaselo, nic osobního, ale nechceš už nasednout na kolo a odfrčet na víkend?
0/0
2.4.2004 15:53

Honza

Re:
Hele a premyslel jsi nad lidmi, kteri sednou na kolo 3x do roka a to jen na 3km k rybniku, kde ho postavi ke stromu a vecer 3km nazpet? Jeden muj kamarad je presne takovy, pred 5 lety si takove kolo za 2500,- koupil a slouzi mu dodnes.
0/0
2.4.2004 10:23

Kasela

Re:
To ze je nekdo laik neznamená, že mu budu dávat zavádějící informace. Naopak mu musím dát informace stručné a jasné tak aby to třeba i trochu pochopil, proč má některý věci dělat. A k tvýmu kamarádovi - ve svým okolí najde plno lidí, kteří sice nejsou odborníci, ale kteří mu srozumitelně s kolem poradí v případě, že bude něco potřebovat a to tak, že líp než je to učiněno v článku.
0/0
2.4.2004 11:04

fido7787

Re:
to je fajn a jak casto prohlizi kolo? a cte vubec tyhle clanky? vzdyt jsou uplne na hov..
0/0
5.4.2004 15:50

pavel

Re: To si jenom myslíš!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ať kamarád zkusí ujed tak 30 tam někam a 30 zpátky a uvidí jak bezvadně mu bude sloužit.
0/0
19.7.2004 9:53

Sysel Polni

Re:
  3.000 za montáž a seřízení kola? To myslíte vážně? Tak to mi rychle řekněte kde mi za to ty peníze dají, to bych to tu zabalil a šel dělat to co mě baví... Včetně výpletů...  Jinak do supermarketu jde kolo v podstatě smontované (do jaké míry fušersky je otázka druhá), ale mělo by stačit narovnat řídítka a našroubovat pedály. Většina problémů nastává právě zanedbáním poprodejního servisu, který Vám supermarket dělat nebude a běžné údržby.
0/0
2.4.2004 14:17

jedlis

Re:
no zajdi si na rocni prohlidku kola kde ti tak vymenej retez a mas to za 3 litry takže to zas tak netrefene neni
0/0
2.4.2004 20:02

Sysel Polni

Re:
Naštěstí to nemám zapotřebí, ale pokud by po mě někdo chtěl 3000 za roční prohlídku kola a přitom na něm jen měnil řetěz (i sebelepší, řekněme za 900 Kč), asi by se se zlou potázal... Vždyt to neplatím pomalu ani za prohlídku auta (včetně olejů, filtrů, atd...). Ale ve skříni mě leží jeden pozlacený řetěz na kolo, s tím by to už reálné bylo.
0/0
3.4.2004 7:27

pavel

Re: pro sysla polního
když ti na té roční prohlídce daj sebelebší za 900 stovek tak je fajn, ale co když ti tam daj titanovej za 10 000.????
0/0
19.7.2004 9:58

pavel

Re: V hyper a super marketech kolo nekupovat
Možná se to zdá divné , ale stále více lidí si myslí že stačí kolo tza 2-5000kč , ale to bohužel je kolo tak možná na rozbytí držky. Takováto kola se nejčastěji objevují v super a hyper marketech kde jsou neodborně seřízena a může dojít k vážnějším zraněním jako například pádem na hlavu vinou špatného utažení matic , šroubů .. Atd a dále bych nekupoval levný šmejdy značek(red fox,joko,...) je jích mnohem více , ale nechci urazit výrobce těchto takzvaných kol. Spíš bych se zaměřil na kola značek (Author,Olpran,Ravo,Duratec,Dominator) a tak  a nejlevnější kolo od těchto značek (mluvím spíše o Authoru protože s nimy mám dobré zkušenosti) lze  koupit za 7 000. nejdražší pak za necelých 80 000. Díky a čau Pavel. 
0/0
19.7.2004 9:32

Kasela

Rady baby kořenářky
Takhle bych s prominutím neradil ani svému největšímu nepříteli, natož začátečníkovi, či technickému analfabetovi.
Aleš
PS: Pokud se v kole nevyznáte, tak si z článku vemte pouze radu: šup s ním do servisu, možná ještě lépe za šikovným sousedem.
0/0
2.4.2004 8:13

Petr

Re:
Shodou okolnosti dneska vysel clanek o kolech i na Prirode , kde pisu presne to same. Pokud kolum rozumite tak nema senu vam radit, pokud ne tak to nechte na odbornicich!
0/0
2.4.2004 8:34

Petr

Re:
Ha, nedovoluje to tady HTML. Adresa clanku je http://www.priroda.cz/clanky.php?detail=43
0/0
2.4.2004 8:35

Kasela

Re:
No já jenom myslel, že například 2 - 3 atmosféry mi téměř jistě zaručí procvaknutí duše na prvním kamenu, treka bych na to nehustil vůbec a na silničce jedu po ráfku, když tam mám 5 atmosfér. No a při řazení si nedovedu představit, že by se neozývaly zvuky podobné cvakání - pravda ve vyšších sadách to řadí rychleji a míň hlučně, ale už si dovedu představit technicky nezdatného člověka, jak zaplaví servis a bude se šunkovejma sadama vyžadovat seřízení do bezhlučného chodu - to nepůjde ani s naprosto čistejma kazetama, řetězama a převodníkama.
Na druhé straně ale zase oceňuju snahu laikům podsunout skutečnost, že o kolo je nutno se starat a nadhodit nejdůležitější věci.
0/0
2.4.2004 9:15

socka

Re:
vis kolik hustej trialisti ? 2-3A, ja na 2.5A jezdil 3roky s jednim defektem, rocne 1500km
0/0
2.4.2004 18:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.