Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lyžujete? (Ne)používejte hlavu!

Carvingová revoluce přinesla změnu pojetí lyžování a zcela jiné – vyšší – nároky na bezpečnost. Jen v Česku stoupl počet zranění hlavy na sjezdovkách mezi rokem 1999 a 2002 o dvojnásobek. Přitom je dokázáno, že až 85 procentům těžkých poranění hlavy a mozku může zabránit přilba. Proč tedy ještě není běžnou součástí lyžařské výzbroje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Elfrida

kkkkk
kkkkkkkkkk
0/0
10.3.2004 16:18

honzinoN

Půjčovny
Co takhle aby se přilby objevily i v půjčovnách?
0/0
8.3.2004 10:45

Pavelxxx5

Každý sevého štěstí...
Každý svého štěstí strůjcem, srovnání s cyklistikou v podstatě vystihuje jádro problému. Osobně na kolo bez helmy nyvyjedu, na lyže ji ani nemám. Logiku to asi možná nemá, prostě zvyk. 
Ale uzákonit užívání přilby na lyže???????? To snad ne!!!
0/0
8.3.2004 7:57

radek holub

ad noste prilby!
Z mnoha prispevku by se zdalo, ze redakce SNOW prosazuje povinnost noseni prilby pri lyzovani. Za redakci vsak mohu rici, ze to ani v nejmensim nema v umyslu, natozpak v moci. Z textu clanku vyplyva pouze doporuceni(!) podlozene argumenty, se kterym lyzari mohou, ale nemusi souhlasit. V tomto ohledu je mozna zavadejici jen anketni otazka "mela by prilba byt povinna?". Clanek neni ani placenou reklamou zadne firmy dovazejici prilby, i kdyz je pravda, ze prave ty by z masoveho rozsireni helem profitovaly. Clanek jen vyjadruje presvedceni redakce, ze prilba je uzitecnou soucasti vystroje, a doklada to fakty a postrehy.
0/0
7.3.2004 21:59

fido7787

Re:
ano fakty a postrehy: jako třeba přilba je poznávací znamení dobrého lyžaře a jízda na lyžích 100km/h ....
0/0
8.3.2004 13:23

tululums

Re:
A co treba nazor, to pani redaktori nemohou mit? Klidne si mohu myslet, ze prilba je poznavacim znamenim dobreho lyzare. PS: Ja si to sice nemyslim, protoze jsem videl v zahranici hodne deti s prilbou, ale take treba duchodcu s rozdilnou urovni lyzovani. S urcitou nadsazkou vsak s tim lze souhlasit.
0/0
8.3.2004 14:10

pupo

helma
Navrhuji povinnou helmu, nejlépe Bell a  padák. V předu mlhové světlo bílé barvy a vzadu červenou mlhovku. Pravidelné školení lyžaře a přezkoušení. Toto odpovídá naturelu debilní vlády ČSSD: Vše samozřejmě za hodně peněz,ať má stát na daních co vybírat.
Zdar. Pupo
0/0
6.3.2004 1:43

tom

Re:
jo a ještě provozní deník a knihu jízd
0/0
6.3.2004 13:54

mirroc

Re: Nebyla by vhodná parlamentní komise?
Ještě chvíli tu budeme meditovat, a parlament zřídí komisi, která spřízněné firmě zadá studii na téma Patří helmice na naše palice? a výzkum veřejného mínění, který potvrdí závažnost uvedeného problému pro další společenský vývoj, názorově rozštěpí vládnoucí koalici a vyvolá vládní krizi.   Špidla navrhne povinné nošení přileb už od vjezdu do jakékoliv horské oblasti Vysočinu nevyjímaje, protože na nebezpečného hňupa můžete narazit téměř všude a nemusí být ani na lyžích. Lidovci se postaví proti, protože sociálně slabé rodiny si nemohou více přileb dovolit a museli by v Alpách lyžovat na etapy. Unionisté pak budou trvat na svobodné volbě barvy přilby, ale ČSSD prosazuje pouze červenou. 
Po několikaměsíční rozpravě v parlamentu nakonec vláda schválí zákon s vyjímkou pro vícedětné rodiny, které si ji mohou vzájemně na sjezdovce půjčovat. Unie svobody pak vybojuje světle červenou barvu tónovanou do zelena. Načež zákon odmítne Klaus podepsat s poukazem na temné vlivy evropské unie, ale v rozhovoru pro Time pak přizná, že mu to v čelence prostě víc sluší a v helmě by ho nikdo nepoznal...  
0/0
8.3.2004 16:04

ScipioAfricanus

Nejak to nechce muj prispevek
ze by to nevonelo zdejsim PR? Takze znovu: na Googlu si zadejte "helmet induced injury". No a pak si udelejte obrazek kazdy sam.
0/0
5.3.2004 20:38

Andy

Prilbu kazdopadne!!
Pred tremi lety jsem si rozbila hlavu a od te doby jezdim s prilbou. Jsem maximalne spokojena a kazdy, kdo vleze na sjezdovku by ji mel mit.Protoze i kdyz vy dodrzujete urcita pravidla, je tam porad x pocet kriplu, ktery jezdej jeko dementi a tu hlavu Vam rosekaj oni. Je to jasne Vase vec ale deti by ji meli mit povinnou kazdopadne.
0/0
5.3.2004 19:01

:)

Re:
Bohuzel nejnebezpecnejsi dementi jsou prave ti, co jezdi v prilbach. Pro ne je to mozna "bezpecnejsi", ovsem o to vetsim nebezpecim jsou sami pro okoli. Periferni videni nula, periferni vnimani nula, slysitelnost nula.
Vem si prilbu a vyjed na sjezdovku. Sice sem tam nekoho srazis nebo aspon ohrozis, ale treba ti helma pomuze az u toho budes padat.
0/0
5.3.2004 21:20

Matej

Re:
Presne to same se stalo i me pred lety jsem si rozbil hlavu a od te doby nedam bez prilby ani ranu, akorat moje zena porad nadava a nechce se mnou nikam chodit, ani do kina ci divadla, takze to ma i sve mouchy , ale jinak super!
0/0
5.3.2004 21:45

Iva

Re:
Ty chytráku, když si koupíš kvalitní přilbu, tak v ní slyšíš perfektně. A co se týká periferního vidění, tak promiň, ale přilba se nenosí na očích a tudíž ti nemůže vadit ve výhledu. Vadit ti můžou jedině blbý brejle. Já bych svoje dítě bez přilby na sjezdovku tedy rozhodně nepustila. Až bude dospělá, ať se rozhodne sama, jestli se nechá od někoho zmrzačit.
0/0
5.3.2004 21:59

BezPrilbar

Re: dementi?
A na to jste prisel jak? To snad nemyslite vazne? Jestli jste nahodou nezkousel treba motocyklistickou nebo hokejovou prilbu. Jo holt kdyz o tom nic nevim, tak alespon nedelam chytryho´...
0/0
5.3.2004 22:20

killy

Re: Tady jsi se pěkně blbě vykecal....
......na horách je až neuvěřitelnej počet dementů... nalitejch, bez periferního vidění a bez rozumu v holý lebce s čelenkou, který tě zezadu smetou.  Je lepší si tu helmu opatřit.
 
0/0
6.3.2004 20:14

exchangestudent

at si kazdy vybare jak chce
jsem uz pul roku v  USA, jezdim do jednoho strediska velikosti Pusteven, prilbu tady pouziva tak 60 - 70 % vsech lidi, male detimaji prlibu vsechny a i vetsina starsich ji pouziva, at je to 15ti lety teenager, 45ti lety otec rodiny nebo 65ti lety deda co se rozhodl ze musi naucit na prkne. Je to tu uplne normalni. Ja sem jsem byl proti prilbam ale po padu na zmrzlem snehu jsem byl rad ze ji mam a ze jsem si jen troch pohmozdil rameno. Doporucuju ji vsem. Po jednom dni ji takrka nevnimate. Dulezite ale je at spravne sedne...
0/0
5.3.2004 18:45

:)

Re:
Caution, wet floor! LOL ;-)
0/0
5.3.2004 21:16

Martin

Nestyďte se jezdit s přilbou!!!
Kdybych před 15 lety jel na kole s přilbou, asi by si na mě lidi ukazovali. Dnes je to (minimálně u horského kola) zcela přirozená součást výbavy. Na lyžích jezdím s přilbou už třetí sezonu, a rozhodně bych ji už za čepici nevyměnil.  Oproti čepici opravdu nemá žádné nevýhody (snad jen, že se nedá nacpat do kapsy, když jdu do hospody).
Asi jde o to trošku změnit náhled na vnímání hodnot. Větší borec totiž není ten, kdo je lhostejnější ke svému zdraví, ale ten, kdo má věci pod kontrolou a dokáže identifikovat možná rizika.  A po hrozivém (třeba i nezaviněném) pádu při jízdě "na hraně" se díky bezpečnostnímu vázání a bezpečnostní přilbě jen otřepe, vstane a zbytek pobytu na horách si dál užívá, místo aby ležel v nemocnici nebo v márnici. A takových "borců" je tam už hodně.
0/0
5.3.2004 18:23

Čenda Krchov

Přilba
Koukám, že se diskuse zvrhla do osobních invektiv. Prosím, uvědomte si, že lidské kosti spolehlivě praskají už ve 30km rychlosti a je to úplně jedno, zda na bicyklu či na lyžích.
Na těch lyžích zpravidla dáte tlamu po té, co se vloudí chybička a můžete jet klidně 4Okm v hodině; během 3 vteřin jízdy po spádnici, než se z toho vymotáte, tam je suše 70km (zkuste si to někde na fotobuňce změřit).
Samozřejmě, že ten článek je public relations, ale jak těm, kteří jsou zodpovědní chcete zprostředkovat odpovídající informace?
Každý zkušený lyžař potvrdí, že se padá všude, poslední smrtelný úraz při sjezdu byl ve Špindlu na červené sjedzdovce na "Václáváku". Před tím nešťastníkem a ani po něm tam nikdo neupadl (pravda helma mu nepomohla, ale komu pomůže ve 120, že?).
Já osobně jezdím v helmě i v Žacléři, protože tam největší nebezpečí hrozí od zdivočelých Poláků (všichni na mě ovšem čumějí jako na exota). V Alpách je to úplná samozřejmost protože tam se opravdu jezdí o hodně rychleji.
Je to volba každého z vás a tak si navzájem nenadávejte. Kdo chce jezdit bez helmy, ať bez ní jezdí, ale ať se pak nediví....
0/0
5.3.2004 16:07

fido7787

Re:
no to by me zajimalo, kde se v Alpach jezdi s Helmou ? Loni a predloni jsem byl ve Francii a tam s helmou jezdi .......male deti, ale z dospelych tak mozna 2%. Roky predtim jsem jezdil do Rakouska a tam to same. Kdyz uz nekoho vidim v helme tak vetsinou nejakeho adrenalinaka co jezdi mimo svah nebo co skace na prkne ci jiny freestylisty, ale normalni (rozumej turiste) tu helmu nemaj, takze tu nebalamutte narod ...
0/0
5.3.2004 16:52

:)

Re:
Evidentně jsi nikdy v Alpách nebyl ;-) Jezdím tam pravidelně každý rok do všech možných středisek a přilbu tam opravdu ale opravdu nikdo nepoužívá.
Článek je stupidní PR, ohánět se carvingovým stylem o kterým 99% lidí nemá představu co je a z toho procenta co tuší se tak snaží s úspěchem jezdit možná 1/10... Zbytek jezdí úplně stejně jako dřív, akorát na jiných (modních) lyžích, rozdíl žádný. Smyk se, smyk tam ;-)
ENJOY
0/0
5.3.2004 21:12

snow

Re:
no rekl bych ze je to opacne..v alpach je helma vcelku bezna vec...
ja osobne helmu nosim..jezdim freeride,casto byvam ve snowparku..takze helmu nosim tam, ale taky pri normalnim jzdeni..(je to lepsi nez cepka)
btw krunyr je taky dobra vec(chrani pater)..
 
0/0
6.3.2004 21:32

Tauri

Re:
Minulý týden jsem se vrátil z Obertauernu (Rakouske středisko v Alpách) a lidi lyžující s helmou tam skutečne byli. Vesměs se jednalo o zdatné lyžaře, kteří jezdili velmi rychle carvingovým stylem (včetně lyžařských instruktorů). Lyžařů s helmou nebylo moc - tak 2-3%, ale protože jsem v tom samém středisku byl loni ve stejnou dobu, můžu zodpovědně prohlásit, že lidí s helmou bylo letos určitě mnohem víc. Stejně tak je jisté, že se prostě na sjezdovkách jezdí mnohem rychleji (viz článek - naprostý souhlas - vidím to na sobě). Moje dítě jezdí s helmou třetí rok, příští rok si koupím helmu i já. Už se na ní těším.
0/0
9.3.2004 0:12

xy

Re:
V Alpach jsem 2 x rocne a helem pribyva, hlavne mezi skalnimi lyzari a tech co to umi. Ti totiz dobre vi, ze se jezdi ze strany na stranu a podstatne rychleji nez drive smykem. Takze bez ohledu na Alpy helma spise ano!
0/0
14.3.2004 11:33

Jiri

Osvěta ano, nařízení ne!
Určitě je dobré zveřejňovat statistiky o úrazech, ale prosím nechte na mém uvážení, jestli si nakonec přilbu vezmu nebo ne. Nemám zájem žít v policejním státě, který mi ukládá kolikrát si mám utřít pr**l na  záchodě abych si náhodou neumazal kalhoty. Nesouhlasím s povinností používat bezpečnostní pásy v autě a používám je pouze podle svého uvážení, nepoužívám přilbu na kole. Možná utrpím vážnější zranění, ale to nemusí laskavé starostlivé spoluobčany vůbec zajímat, jim určitě neublížím. Naopak bych uvítal, kdybychom dokázali zabránit hazardérům v ohrožování okolí třeba jízdou v protisměru, protože tam už jejich svoboda ohrožuje ostatní. Ale to není tak jednoduché, co?
0/0
5.3.2004 16:01

Galushka

Re:
No, ale za naše prachy se pak budeš léčit, až se Ti něco stane... nemyslíš???
0/0
5.3.2004 16:20

Jiri

Re: Osvěta ano, nařízení ne!
Ne, nemyslím, platím si svoje pojištění a tedy se léčím za svoje.
Ale tenhle argument se mi líbí, bral bych ho kdyby byl opravdu v zákoně - třeba že náklady na léčení nepřivázaného řidiče hradí pojišťovna jen do určité výše a že pacient, který nemá pokryté pojištění nebude léčen, včetně toho, že může zemřít. S tím plně souhlasím. Ale trvám na tom, že mám právo se nepřivázat i když mi hrozí riziko, že mě pak nebudou léčit.  A především bych požadoval, aby se to týkalo kuřáků, na ty doplácíme všichni neuvěřitelné částky.
0/0
5.3.2004 16:46

fido7787

Re:
souhlas
0/0
5.3.2004 16:49

pida

Re:
Na kuraky moc nedoplacime spis zijeme z jejich penez castka z krabicky odvedena statu je dost velka......
0/0
6.3.2004 0:52

fido7787

Re:
ale on si taky plati nemocenskou nebo ne? a vy kdyz dostanete nejakou treba tropickou nemoc (nedej boze) se budete lecit za ci penize?
0/0
5.3.2004 16:48

Jiri

Re:
Jsem si jist, že na mne nikdo nedoplácí.  A jestli máte pocit, že jo, tak byste měl taky usilovat o skutečné pojištění, ve kterém se platí pojistné podle podstupovaných rizik. A kuřáci nebo jiní hazardéři by platili víc. Pravděpodobnost že dostanu tropickou nemoc hravě pokryje pojistka, ale jistotu rakoviny u kuřáka platíme všichni. 
0/0
5.3.2004 18:06

lucifer

Re:
hm, ale práci pak s tebou budou mít doktoři
0/0
5.3.2004 17:17

vlasta

Re:
No ty si dobrej, kdyz si rzbijes hlavu, ze to muze byt kazdemu fuk? Az na tu drobnost! ze tvoje nalsedne leceni jde ze spolecne kasy.
Uz jsi nekdy bouchnul hlavou o zledovatelou sjezdovku? Kdyby ano, tak bys nemoh takhle kecat. to uz bys nerikal vubec nic a nikdy.
0/0
7.3.2004 20:07

Galushka

Úraz
Moje kamarádka spadla ve Francii, měla těžký otřes mozku, praněnou páteř, 6 měsíců pracovní neschopnost. Naštěstí bez trvalých následků. Nikomu bych nepřál ji vidět v nemocnici a měsíc po úrazu, kdy nemohla sama chodit, skoro ani mluvit, přičemž kloudná věta o té se nám mohlo jen zdát... Vylízala se z toho, ale kdyby měla tu přilbu, určitě ten pád nemusel skončit takhle...
Moje doporučení: jedině přilba...
P.S. a to navíc ona jezdí hodně moc opatrně
0/0
5.3.2004 14:28

ScipioAfricanus

Skocte si na Google
a zadejde "helmet induced injury". Doufam, ze z toho zdejsi PR nebudou mit tezke spani.
0/0
5.3.2004 20:34

Franta

*
a vejde se pod tu přilbu i moje zmijovka? pak bych si ji asi pořídil
0/0
5.3.2004 14:09

tulda

Re: zmijovka
no nevim, pod prilbou se zrovna zmijovka casto nevidi, i zavodnici davaji prednost jinym typum pokryvek pod prilbu, ale treba moje zena si kdyz je velka zima davala do prilby normalni cepici s bambuli, takze asi ano.
0/0
5.3.2004 14:12

Transalp

Re:
Aby prilba plnila co nejlepe svou ochrannou funkci, musi sedet primo na hlave, predni hrana v puli cela hned nad brylemi, nesmi na hlave volne plandat ani byt narazena jak vicko na lahvi. Cepice pod helmu NEPATRI, kvuli cepici je helma volnejsi a nekryje celo a vaz. Helma samotna je nejlepsi cepice co se ochrany pred mrazem tyce.
0/0
5.3.2004 16:44

msindel

Kup si větší zmijovku a naraž ji NA přilbu!, tr*ubo.
0/0
5.3.2004 14:33

kdyz to tak pozoruju

Re:
Myslim, ze to Franta myslel jako for, ale jinak Vase reakce
0/0
5.3.2004 19:22

Helmet

Já sám....
....s přilbou jezdim. Nicméně jsem se nemohl ubránit smíchu když sem si přečetl důvody proč s přilbou jezdit. Nejvíce mě pobavilo to, že helma je rozlišovací znamení mezi sněhuláky a vynikajícími lyžaři. Osobně se domnívám, že přilba spíše vyjadřuje přístup k vlastní bezpečnosti a ke svému zdraví, než lyžařské schopnosti. To je jako tvrdit, že ti co jezdí v červených bundách jezdí lépe, než ti co mají bundu červenou s bílým pruhem a mnohem lépe než tii co mají bundu černou.
0/0
5.3.2004 13:42

OFF

Přilby na lyžování
Tak tenhle článek mě fakt zaujal. Jezdím hodně razantně, dlouhej řezanej oblouk na upravené prázdné sjezdovce je paráda, 60-80km/h není takovej problém.  O helmě jsem pro sebe zatím neuvažoval, i když pro své potenciální děti (jestli se nějakých dožiju) ji určitě pořídím. Ale síla argumentů a statistik zranění je fakt silná. Jenom nevím, jak to bude s tou pohodlností, na eleganci bych až tak nehleděl.
0/0
5.3.2004 13:41

Mirek

Re:
O pohodlnost neměj strach. Já ji koupil až na letošní sezonu a po prvním dni lyžování jsem ji už nevnímal. Ještě víc ji pak oceníš, když začne foukat a sněžit.
0/0
5.3.2004 14:16

eliska

Re:
...kup si helmu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
0/0
5.3.2004 18:47

miroslava

Přilby při lyžování na svahu už za pár let nikoho neudiví
Přilba není móda, ale zodpovědnost ke zdraví našich dětí a nás. Přilba na kole dnes už nikoho neudivuje, přitom rychlost a razantnost na lyžích zpravidla nebývá menší. Nejsem zástupcem žádné firmy, píšu z vlastní zkušenosti!
0/0
5.3.2004 13:25

fido7787

Re:
nemam to zmerene, ale tipuji, ze na lyzich jsem jeste 85km/h nejel, za to nakole ano.
 
0/0
5.3.2004 15:03

-Reb-

Re:
na lyžích běžně jezdím 60-90 km/h....ve spoustě střediscích v Alpách to měří. Na kole jezdí málokdo tak rychle...
K tomu topicu...když spadnu z kola, tak to sakra zabolí, odřeniny, zlomeniny atp...spadnu do tvrdého...u lyží se to podle mě zatím moc nepoužívá, protože je představa, že pád do sněhu nebolí. Je to trošku pravda...ale ty zlámané kosti a otřesy mozku by mohly vyprávět
 
0/0
5.3.2004 15:37

Honza

už se těším
Už jste někdy lyžovali jen v tričku, kraťasech a přilbě v létě na ledovci? Že bych to zkusil?
0/0
5.3.2004 13:16

tululums

Re:
A uz jste nekdy v lete na ledovci lyzoval? Kdyby ano, tak by jste minimalne tusil, ze to neni o kratasech a tricku - proste takove exoty tam vicemene nenajdete.
0/0
5.3.2004 13:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.