Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč přibývá úrazů na lyžích?

Lyže najednou vypínají, mladý Čech padá a řítí se po sjezdovce hlavou dolů. Černá trať ve švýcarském Veysonnaz je po ránu rovná jak silnice a zledovatělá. Muž letí dobrých sto metrů. Lyže zůstávají někde nahoře. Tohle neskončí dobře...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Funcarver

carv
Jak tady pročítám příspěvky tak tady plačemě na špatném hrobě - lidé co čtou článek mají s carvingem zkušenosti...Ale tomu zbytku je nutné vysvětlit, že carvingový oblouk je oblouk uzavřený, že carver dokáže změnit směr pomaleji než šoupající lyžař a hlavně, že oblouk uzavře tak rychle, že se nestačí okolí divit...
Minulý rok jsem byl s přáteli ve Francii a už jsem se nemohl dívat, jak šoupou, ačkoliv vybaveni carvingovými lyžemi. vysvětlil jsem jim co dělat, co zkoušet, ukázal pár cviků a několikrát zdůraznil, že musí dodržovat odstupy a nejezdit vedle sebe...POkaždé když jsem je na sjezdovce viděl, řval jsem na ně, ať jsou od sebe - akorát ze mě měli srandu, do doby než to do sebe "pěkně" naprali - jednomu se konečně oblouk podařilo zavřít....Draze zaplacená zkušenost vlastní bolestí. ALe co člověk nadělá.....
Hodně se bavím u hlíšek "lehký carving" a "carving na černé" Naučit se přisedat si vnitřní nohu ("klammerschwung") je opravdu lehké a na počátku se to "podařilo" i mě - to ale nemá nic společného s carvingem... Carvovat na černé dokáže možná 0,001% lyžařů, nehledě na to, že často černé nemívají dostatečnou šířku a nejsou dostatečně upraveny, aby to bylo vůbec možné..
BTW. Pozor na lyžařské školy- mnohé ani neví, co carving je, ačkoliv mají na netu video ukázku "carvingu" nebo spíše "funcarvingu"... Nedávno jsem se na toto téma bavil s přáteli v klubu a shodli jsme se ,že se jedná o přímo ukázku toho, jak funcarving vypadat nemá....
Mnoho povedených carvingových oblouků a funcarverům (extrem-carverům) povedené zalehnutí a nějakou 360ku  
0/0
5.2.2004 0:08

Lukas

Re:
mysim, ze terminologie jeste neni uplne zazita a spravne definovana. Dneska si vsichni mysli, ze jezdi carving a je to proto, ze zmizely klasicke rovne lyze. Takze pokudv tehle diskuzi lidi mluvi o carvingu, 90% z nich ma na mysli lyzovani na modernich "carvingovych" lyzich.  
0/0
5.2.2004 12:50

Funcarver

Re:
Spíš to je lenost lidí něco si o tom zjistit . Existuje několik i českých web stránek, kde se dá dost najít.. 
0/0
5.2.2004 14:48

bob

carving
carving je super ale tak maximálně po ránu na prázdné sjezdovce a s helmou. no urazy z karvingu mylsím že zas tak moc nejsou. moje pády jsou vetšinou jenom sednutí a následná jízda po boku. nikdy se me nic vážnejšího nestalo. snad jen to kznáme vykopnutí ze slalomového carvingového oblouku :-) jinak taky ty urazi vznikají časteji pri pomalé jizde a v pomalejším snehu, protože pád trvá celkove dýl a proto zatížení vazů a kostí trvá logicky déle. na rozdíl od velké rychlosti kdy je doba pádu krátká. muj nazor. jinak myslím si že helma je fakt v dnesní dobe duležitá, zvlášt u nás. sjezdovky jsou uzke, vetsinou aspon s kousky ledu, a lidí jak sraček....
0/0
4.2.2004 21:16

Blackshield

To je otázka...
Prostě si každý vůl myslí, bůhvíjaký není lyžař... Carvingy jsou celkově na houby, není nad dlouhé rovné lyže, to se teprve ukáže lyžař
0/0
4.2.2004 21:05

lucie

par pripadu z francie
na www.laviny.cz je zrovna zverejneno par pripadu lavin co  se staly ve Francii v lednu
0/0
4.2.2004 19:45

honza

re: nepresnost
nepresnost, to ten carving asi poradne neumis chytra hlavo.
0/0
4.2.2004 18:49

redwasp

Re:
nikde netvrdim ze to umim ;-) nepresnost se tyka te casti s urazy na tvrdem podkladu... Jinak to o tech lyzich je fakt - u nas se nejvic prodavaji takovy mixy mezi klasikou a carvingem, na kterych jsou oblouky hodne siroky, tudiz se to hodne rychle rozjede - vetsina lidi pak radsi zacne smykat, protoze v te rychlosti je kazda mulda problem a neda se ji nijak vyhnout. Samozrejme muzes delat delsi oblouky, takze te to zbrzdi, ale to je zase dost nebezpecny protoze lidi za tebou to necekaji...
0/0
4.2.2004 20:40

redwasp

nepresnost
podle me vic urazu jak tvrdy povrch  zpusobuje povrch mekky - na lede si clovek sice poradne namele, semtam vyrazi dech atp., ale v tezkem cerstvem nebo rozbredlem snehu je to daleko horsi, tam totiz lyze na nic tvrdeho poradne nearazi a vazani nemusi vypnout - z toho jsou pak ty zlamane hnaty...
Jinak to o carvingu sedi, ovzlast na lyzich s velkym polomerem se neda jezdit carving pomalu (proste bud pomalu smykate, nebo rychle zarezavate). Bohuzel zrovna takovy lyze mam, muzu potvrdit ze carving na nich jezdim maximalne na modrych a i tak jsem na svahu suverenne nejrychlejsi..., na ostatnich musim vetsinou smykat, jinak je rychlost o zivot... To s dvema carvingistama co jedou paralelne uz se mi nekolikrat stalo, nastesti jsem to vzdy nejak ustal. Opravdu je to nebezpecne, vzajemne se nevidite a najednou jste v sobe... S lidma pred vami takovy problem neni, vzdy jde v oblouku prejit do smyku a intenzivne zbrzdit nebo vyriznout oblouk az do protisvahu, jenom bacha aby nad vama nejel podobny silenec... ;-)
0/0
4.2.2004 17:21

redwasp

nepresnost
podle me vic urazu jak tvrdy povrch zpusobuje povrch mekky - na lede si clovek sice poradne namele, semtam vyrazi dech atp., ale v tezkem cerstvem nebo rozbredlem snehu je to daleko horsi, tam totiz lyze na nic tvrdeho poradne nearazi a vazani nemusi vypnout - z toho jsou pak ty zlamane hnaty... Jinak to o carvingu sedi, ovzlast na lyzich s velkym polomerem se neda jezdit carving pomalu (proste bud pomalu smykate, nebo rychle zarezavate). Bohuzel zrovna takovy lyze mam, muzu potvrdit ze carving na nich jezdim maximalne na modrych a i tak jsem na svahu suverenne nejrychlejsi..., na ostatnich musim vetsinou smykat, jinak je rychlost o zivot... To s dvema carvingistama co jedou paralelne uz se mi nekolikrat stalo, nastesti jsem to vzdy nejak ustal. Opravdu je to nebezpecne, vzajemne se nevidite a najednou jste v sobe... S lidma pred vami takovy problem neni, vzdy jde v oblouku prejit do smyku a intenzivne zbrzdit nebo vyriznout oblouk az do protisvahu, jenom bacha aby nad vama nejel podobny silenec... ;-)
0/0
4.2.2004 17:17

mengele

něco jako řidičák
 Každej kdo se rozhodne lyžovat na sjezdovce mezi lidi, tak by měl mít něco jako řidičák, kde místo skupiny bude barva modrá, červená, černá. Nasadit tam někoho kdo by to hlídal případně pokutoval. V Itálii jsem něco podobného viděl a docela to fungovalo, ten kdo jezdil neohleduplně přišel o permici, a to docele bolí. 
0/0
4.2.2004 17:16

Lukas

zmena stavu
ze nastala fakt zmena jsme si uvedomili s brachou loni, kdyz jsme jeli na velku (v CR) a bracha rika "ty, mi pripada, ze se nejak opticky zvedla uroven lyzovani. Uz tady nevidim takove ty uplne "lamy" co jsou vice na zemi nez na lyzich". Oba dva jsme od mala jezdili zavodne, takze nase meritko bylo vzdy trochu vyse, takze kdyz tohle rekl bracha, musel jsem se nad tim zamyslet. A v tom ja vidim zakopaneho psa. Carvove lyze daly pocit i jinak spatnym lyzarum, ze to najednou umi (ono je to totiz na nich lehci) a dovoli si daleko vic (= pousteji se i na tezke cerne sjezdovky), nez predtim na klasikach. Jenomze v pripade nahleho prolemu se projevi jejich nezkusenost a pak uz je pozde. Je to v lidech, ne v carvingu ci snowboardingu.
0/0
4.2.2004 16:54

ceska rakusanka

proc pribyva urazu
on je to rozdil jezdit carving styl a jezdit jen na carving -uprostred jen mirne zestihlenych lyzich,ktere carving jen pripominaji a ktere uz uplne vytlacily normalni lyze z trhu. Carving styl jezdi jen par milovniku a tento styl se mezi sirokou verejnost neprosadil.Existuji kluby, ktere se tomuto stylu venuji.Mimochodem, je to na pohled velmi pekny styl. Proc je na sjezdovkach vice urazu neni vinou carving, ale opet jen lidsky faktor. Je diky preceneni vlastnich sil ,unava ,bezohlednost, lehkovaznost a vubec nedostatecna disciplina mnohych lyzaru hlavne ze statu budoucich clenu EU, cechy nevyjimaje!!!
0/0
4.2.2004 16:40

kroupic

jo jo
Prave jsem se vratil z Francie. Jezdim carvove, zacal jsem se to ucit na instruktorskym kurzu v Rokytnici, postupne jsem se zdokonalil v Alpach a dnes si to vychutnavam s radiem 9 m. Jezdim i rychle, to ani jinak nejde, nicmene opatrne. Proto kolikrat na sjezdovce pet minut stojim, az se uvolni a pak jedu. Ale co me fakt nekdy s.re, ze bych fakt nekoho nejradsi sejmul, ze na cerveny nebo jiny obtiznejsi sjezdovky leze spousta nelyzaru, kteri sice maj super lyze, ale jedou pluhem a kazdej druhej oblouk se vali na zemi. To je pak slalom mezi lidma a ne carving. To pak v ty Francii jdu na odlehlejsi modrou sjezdovku, kde si zacarvuju mnohem lip nez na preplneny cerveny. Navic ti pluhari odhrnou mnohem vic snehu na hromady a na kraj sjezdovky nez my carveri. Jo, a taky jsem slysel, ze jim vadi ty nase vyrizly stopy od hran. Ale vzdyt vovovo tom to je!!!  Anyway, muzete nekdo porovnat Francii a Italii  Howgh, domluvil jsem.
0/0
4.2.2004 16:37

zubnipasta

nebezpečí srážky
Největší nebezpečí je opravdu bezpochyby srážka s někým jiným. Dva carveři jedoucí paraelně vedle sebe na zdánlivě široké alpské sjezdovce se můžou ocitnout v sobě, ani neví jak. Již nestačí koukat se pouze před sebe, ale i vedle sebe a dost možná i sem tam za sebe. Vždyť se takto zabili minulý prosinec i dva rakouští testéři, a to byli nějací páni lyžaři. Ale stalo se. Je totiž těžké či spíše nemožné se v extrémním carvovém oblouku vyhnout tzv. na poslední chvíli, jeko tomu šlo na klasikách. Na našich horách něco takového téměř nejde provozovat. Přeplněnost sjezdovek je velká a člověk se prostě musí chtě nechtě spokojit s umírněnou jízdou a velkým ohledem na své okolí. Jinak to nejde.
0/0
4.2.2004 14:49

Ignorant

Carving
Neni se co divit, ze lidi jezdi jak jezdi. Naucit se jezdit na carvech dokaze kazda obrna, jenze to vede k preceneni vlastnich schopnosti a v meznich situacich s carvy chovaji naprosto nevyzpytatelne. Klasiky sice nejsou tak snadno ovladatelne, ale chovaji se predvidatelne i ve vetsich rychlostech.
0/0
4.2.2004 13:25

LKIII

Re:
No nerekl bych, ze naucit se jezdit na carvech je zas az tak lehka vec... Spis mi prijde ale srandovni, ze skoro vsichni uz maji carvingovy lyze, ale absolutni vetsina na nich jezdi smykem. Tim se odhrne vrchni vrstva snehu ( zejmena pokud je to technicky snih) a vznikaji hromady hlubokyho mekkyho tezkyho snehu, ktery nejsou ve stinnych castech sjezdovky videt. Mezi temahle kopcema snehu jsou pak ledovaty mista, ktery taky nejsou moc videt. No a to je pak naramna prd.l, kdyz to cloveka na ledu rozhodi a hodi ho to do hromady hlubokyho snehu. To je pak vazne o to nechat tam nekde vazy :-) Takze kdyby vsichni jezdili po hranach, bylo by to lepsi:-) U nas neni moznost se neco takovyho naucit, protoze nase sjezdovky jsou uzky a malo upraveny a je tu strasne moc lidi. Takze zbyvaji Alpy ( nebo USA :-)) a zacit na louce a postupne prejit na poradny sjezdovky. Takze rozhodne preferuju zahranicni lyzovani pred ceskym trapenim ve frontach. Proste za zhruba stejne penez daleko vic muziky...
0/0
4.2.2004 13:51

kamil

Re:
Jo jo. Předpokládám, že Ty jsi odborník a vysvětlíš nám, jak jezdit carving... Předpokládám, že to zvládneš jednou větou. Ale právě takoví, co tvrdí, že naučit se jezdit carvově je jednoduché, zpravidla vůbec netuší, o čem mluví...
0/0
4.2.2004 14:50

Lyžař

Re: Carving a snadný???????????
Lyžuji tak asi 25 let, a myslím, že hodně dobře, svého času jsem celou zimu nedělal nic jiného než stál na svahu a pokud to jen trochu jde jsem tam stále i ted.  Carving jsem se naučil tak před 2 rokama, chvilku mi trvalo plně zvládnout techniku, opustit některé návyky z klasického lyžování a pak správný výběr lyží. Carving je naprostá bomba, pokud se to umí, a pokud jsou k tomu podmínky, a to nejenom dobré lyže, ale hlavně sjezdovky.  Zkušenosti moje a mých kolegů, co propadli lyžím, stejně jako já jsou jednoznačné. CArving je mnohem náročnější než klasické lyžování smykem! NAročnější na techniku a hlavně fyzičku. Odtředivá síla působící na lyžaře v rychlém carvingovém oblouku je mnohem vetší než u smýkaného oblouku, a proto je mnohem těžší rychle změnit směr, popř. zastavit je li to náhle třeba. Carving jezdí ale tak málo lyžařů, že neni třeba se toho obávat. V Čechách jsem carving viděl jednou u lyžařského instruktora, který to učil, jinak ne, v Alpách pár lyžařů za den.
0/0
4.2.2004 15:00

beeda

Re:
Ahoj, souhas Lyzarem, poradne zvladnout carving neni jednoduche, navic strare klasicky  vykrojene lyze se prakticky nevyrabi.
0/0
4.2.2004 15:47

Franta Jetel

ANKETKA!!!
Vyhlašuji anketu o nejlepší Rakouské středisko!
Pište své nazory, pokecáme, dozvíme se novinky, apod...
0/0
4.2.2004 13:20

rat

Re:
Stubai!
0/0
4.2.2004 16:56

Re: Solden
Stubai???? Ten kryplplac??? Vždyt na tom neni ani jedna jediná pořádná sjezdovka!!! Hlasuji pro Solden!!!
0/0
5.2.2004 16:15

tip

Re: Anketka
No podle me je nejlepsi rakouske stredisko cokoliv ve Francii.
0/0
4.2.2004 18:22

Jirka

Carving- vlastní zkušenost
Mohu potvrdit z vlasní zkušenoosti, že člověk se na sjezdovce nemusí chovat ani bezohledně, ani nijak riskovat a může si přivodit zranění. V lednu jsem lyžoval na Slovensku na perfektně upravené sjezdovce. Při vyjíždění oblouku jsem vjel na ledovou plotnu, na které se mi vypnula jedna lyže. Druho lyží jsem se dostal do hlubšího sněhu a protože carvingová lyže perfektně drží oblouk, tak jsem se setrvačností otočil kolem osy. Nebyl to nijak zvlášť nebezpečně vypadající pád, každopádně to ovšem odnesla levá noha v podobě trojnásobné zlomeniny bérce. Teď ležím se sešroubovanou nohou a vypadá to, že ještě nějakých 5 měsíců léčení mě čeká. Nechci si nijak stěžovat a ani nikoho od lyžování odradit. Už teď se těším, až budu v pořádku a budu moci zase vyjet na svah. Chtěl jsem pouze napsat, že k úrazu může člověk přijít nejen na sjezdovkách v Rakousku, ale kdekoliv a na jakékoliv barvě sjezdovky. Proto sportu zdar a lyžování zvlášť.
0/0
4.2.2004 13:17

jirka

Re:
A nemohlo to být tím, že máš špatné lyže resp. vázání, případně neprofesionálně seřízené? Jinak si totiž neumím vysvětlit, jak ti mohla při pouhém vjezdu na ledovou plotnu vypnout lyze. To se prostě u carvingových lyží stát nesmí, protože by ti mohla vyhodit i při pořádném tlaku na lyži v oblouku, stačilo by jet rychle a pořádně se do toho položit.
0/0
4.2.2004 14:21

zubnipasta

Re:
No, vypnout lyže v oblouku jsem viděl už i ve světovém poháru. I když tam jsou pravda úplně pod jiným tlakem.  Vázání prostě není všemocné a nejde si ho nastavit úplně na maximum, aby to pak člověku zpřelámalo nohy. Mělo by být samozřejmě nastaveno tak, aby vyplo až při pádu, ale to jsou všechno kdyby. Kolega by mohl asi vyprávět mnohem lépe a souhlasím s ním, že se dá zranit i při opatrné jízdě a zdánlivě nevysvětlitelné náhodě či souhře okolností. Jistě si byl také jistý, že má výbavu OK a pravděpodobně to tak také bylo.
0/0
4.2.2004 14:37

Lyžař

Re: Nechápu
Aby vypnula lyže při vjetí na ledovou plotnu???? To docela i odporuje fyzikálním zákonům. Led má nižší smykové tření než sníh, proč by z ničeho nic mělo vázání vypnout? Kromě toho, že mohlo být špatně nastavené, nebo nemělo dostatečný DIN, tak jsi mohl mít jen špatně uchycenou botu ve vázání. To že náhle vypne vázání v rychlém carvingovém oblouku se stává, síla působící na vázání je opravdu značná. Pokud ale odmyslím profesionální závodníky, kteří jedou na absolutní hranici, tak je to způsobeno špatným výběrem popř. nastavením vázání, jinak ne.
Samozřejmě přeji brzké uzdravení! A někdy naviděnou na svahu!
0/0
4.2.2004 15:18

Wq1

Lidé
Jednoznačný říčina nárustu úrazů je v tom, že alpská střediska jsou přelidněná. Zejména pokud jede člověk lyžovat během hlavní sezony - Vánoce, únor a první polovina března. Kapacity zdejších vleků jsou ohromné a proto se netvoří fronty, kapacity sjezdovek už tak ohromné nejsou. Největší problémy nastanou, pokud se z povětrnostních důvodů otevře jen část daného areálu, lyžaři se tam absolutně nevejdou. Polovina lidí je ráda, že na lyžích alespoň stojí, natož že "jede", k tomu snowboardisté, přiopilá německá mládež a k úrazu je jen kousek. Na carving bych nárust úrazů nesváděl. Jednak to skoro nikdo neumí, a pokud ano, tak to praktikuje jen omezeně, protože to prostě nejde. 
0/0
4.2.2004 13:15

socka

Re:
taktak, do kamene tesat tva slova, nejvic svozu sem dyzky videl na ty nejlidnatejsi sjezdovce, 6ti sedacka vyprdne na vrsek za hodinu 5t lidi ktery se opak snazej vmestnat na 30m ozukej pruh
0/0
4.2.2004 13:41

Francofka

Nebezpeční "smýkači"
Vidím zásadní problém v lidech, kteří přeceňují své lyžařské schopnosti. Převážná většina "lyžařů" nikdy nenavštívila ani základní kurs lyžování. Je pravdou že povinný lyžařský výcvik na základní a střední škole nemá s výukou lyžování nic moc společného. Pro učitele je takový výcvik jen příjemným pobytem na horách. Ani se jim nedivím, protože podle vyhlášky stačí na takovém kursu pouze jeden instruktor s kvalifikací SLČR, na 50dětí trochu málo ne? Další věcí je ten slavný carving, naprosto rozdílná technika, jiný tvar lyže, musí se to lidi napřed naučit než vyrazí do alp, ale za všechno se platí v lepšim případě penězma v tom horšim zdravim.
 
 
0/0
4.2.2004 13:02

Daniela

OMYL !
Tady asi hraje roli zavist, protoze nase lyzaky byly naprosto jiny. Deti maximalne 30, rozdeleny do skupin podle pokrocilosti a vycvik. Obloucky obloucky a obloucky. Kdyz jsme dostali po ctyrech dnech pulden volna, byli jsme stastny jako blechy. A profesori si v tom case rozebraly ty beznadejny pripady. Odpovednost, kterou profesori, by si kazdej rozmyslel. Ale zavidet jim tyden na horach, to jo.
0/0
5.10.2004 18:55

ryba

Re: OMYL !
tak tak devce, mas uplnou pravdu. Ja se naucil lyzovat az v 15 na stredni na lyzaku. Jeli jsme do Sv. Petra, az dozadu...ty jo to uz je 12 let...:( Museli jsme si osobne uslapat sjezdovku a jezdit na kotvickovym vleku (spagat a hlinikovy esicko zavlikajici se do ocelovyho lana - hoodne zlamanejch prstu). Ja se ucil na dvoumetrovejch drevenejch Artiskach bez brzd, tezkych jak krava. Prvni dva dny katastrofa, pak postup do tretiho a nasledne do druhyho a prvniho druzstva a jezdeni na kotve mezi lidma...parada. Ucitele profici, kazdej mel svy druzstvo a neparali se s nama. Od ty doby umim celkem slusne jezdit.
0/0
7.10.2004 8:16

zábri

když je někdo blbej, tak je někdo blbej
nechápu proč tam ty hovada jezděj, když neuměj lyžovat... :-) nejdřív se má bez problému jezdit na našich sjezdovkách a pak ať jezdí do alp hovado... :-)
0/0
4.2.2004 12:15

Lenka

Re:
  ha ha, dobrý, podle tebe asi  naše neupravený úzký průsmyky s vydřenými zledovatělými místy, malebně se linoucí mezi stromy a s kotvou vraženou do zadku, jsou na naučení lyžování snazší než několikset metrů široké upravené pláně, kde se kvůli výstupu na svah nemusí chytat záludná hokejka nebo ten házecí talíř. Tohle je lyžařský Mount Everest a ne nějaký Alpy.
0/0
4.2.2004 12:52

Re:
jestli neni hovado někdo jinej, že?
0/0
4.2.2004 13:16

Milli

Re: Chalpečku, měl by ses uklidnit
Nevím jak ty, ale ja jsem se pořadně naučil jezdit až v alpách, a nevidim důvod, proč by tam neměl začátečník jezdit. Mnohem víc mě iritují lyžařské školy, které jedou v hadu a jsou roztažení přes celou sjezdovky. To jsou podle mě hovada stejně jako ty, pan velký lyžař, nejzdíš ty nahodou ještě na fošně, potom budeš asi takovej debilek, který si sedne do prostřed svahu.
0/0
4.2.2004 14:26

zubnipasta

Re:
Milli, Milli, začátek byl dobrej, ale ty lyžařské školy si nevystihl. Pakliže není možnost izolovat je od veřejnosti na nějaké cvičné louce, tak jsou oni "hadi" na sjezdovce prostě nevyhnutelní. Samozřejmě závisí na instruktorovi, jak je vede, aby co nejméně překážel ostatním, ale někde jezdit prostě musí, nejde čekat donekonečna, až nebude nikde ani živáček a jízda od kraje ke kraji je se začínajícími lyžaři prostě nevyhnutelná. Nezapomeň, že vyhýbat se musí vždy ten rychlejší a pakliže Ti někdy takovýto "had" zkřížil cestu, tak to bylo proto, že si neodhadl jeho pomalý a snadno předvídatelný pohyb a jel si jako smyslů zbavený. Vím očem mluvím. Jsem totiž jedním z těch instruktorů, co takové "hady" vodí a nadávám na blbce jako ty, kteří si z mých svěřenců - malých dětiček, dělají slalomové branky. Také umím jezdit velmi rychle, ale respektuji pomalejší.
0/0
4.2.2004 14:59

Milli

Re: Lyžařské školy
Moje mil-lá zubní pastičko, nemám nic proti školám, jen ať se chovají trošku slušně. Před 14 dny jsem byl Alpe de Huez a co tam vyvaděli se svýma svěřencama istruktoři z toho mi šel rozum kolem. Je mi jasné, že jezdit z jedné strany na druhou je se proste musi, ale snad aspon ten istruktor muže nechat na kraji dva tři mista na to aby se jim dalo vyhnout, je mi ulně jasné, jak musí být pro človíčka, který je rád, že jede (to není výsměch, ale začinal jsem taky lyžovat před třema rokama ve 22 a vim jake to je), když před nim projede nějakej cvok tesně před špičkama. Jo ohrazuju se proti tomu, že bych si někdy dělal s dětiček cvičný slalom, tak to teda prr Pokud teda patříš k těm rozumným instruktorům, kteří berou ohled i na ostatní lyžaře, tak ti patří můj dík. Hezké lyžování.
0/0
4.2.2004 20:45

Mike

Re:
Souhlas, ze i skoly nekde jezdit musi, ale jezdit hada pres celou siri sjezdovky je blbost. Me osobne staci metr po kraji abych v pohode projel libovolnou rychlosti. Pak nechapu vycitave pohledy instruktoru, kdyz nenechaji ani ten metr a donuti me udelat ostrou brzdu teste pred jejich druzstvem. A jeste si mysli, ze jsem hovado, ktery chce nekoho zabit.
Stejne tak me vytaci kdyz na uzsi modre sjezdovce v zatacce >90st seradi sve druzstvo podel vnejsi strany, kam to kazdyho vynese.
Sorry ale o nekom si nemuzu myslet, ze je "lyzarsky instruktor" jen proto, ze ma na sobe slusivou kombinezu ESF, ale jinak nemysli. A svoje dite bych mu nesveril.
Howgh
0/0
5.2.2004 8:46

Lyzar

Urazy...
Mozna jsem si ten clanek mel precist driv. Treba bych ted nemusel lezet na chate s utrzenym vazem cely tyden dovoleny a pozorovat v televizi online kameru na sjezdovku :) PS. Musim dodat, ze si za to muzu sam - i kdyz bych v zivote neveril, ze se da tak blbe upadnout - clovek jede pomalu (dokonce po modry) a ty lyze se tak zamotaj, ze je po srande :)...
0/0
4.2.2004 12:01

Pepin

Re:
Jo to znam...Taky toho mam celkem dost nalyzovanyho a nejhorsi to bylo u nas na Trojaku. (takova 200m placka) Cucim po holkach na vleku a najednou prask, lyze se mi zamotaji, vyleti do vzduchu a jedna cestou zpatky na zem mi hranou brutalne rozcisla pesinku..
0/0
4.2.2004 13:40

Radim

Re:
Možná, že tií nedokážu poradit jak předcházet utrženým vazům. Ale určitě ti dokážu poradit, jak s nimi ležet co nejkratší dobu, Mám to vyzkoušené na celé rodině včetně sebe. Kup si Wobenzym, jez 3 x denně 10 dražé a můžu ti slíbit že nebudeš mít otok, nebudeš mít punkce a běžně utržené vazy se ti zahojí do 3 týdnů bez operace. Mimochodem jsem o tom slyšel od našich desetibojařů - a ti by to nejedli, kdyby jim to nepomohlo. A počítej se mnou. Za nemocenskou ti teď stejně nikdo nic nedá. Lék je to sice drahý, 2600 Kč 800 tablet - ale za ty tři týdny, co půjdeš dřív pracovat si na to v pohodě vyděláš. Ale dávej pozor, v lélárnách to stojí od 1600 do 2800 - neplať víc než musíš. Docela dobrý stránky jsou o tom léku na wobenzym.cz.
A nic si z toho nedělej, já už si vazy urval taky a žiju.
Radim
0/0
4.2.2004 21:48

killy

Objev: Všichni "předřečníci" mají dnes buď subjektivně nebo objektivně pravdu!
0/0
4.2.2004 11:52

dadob

Pravdu máte všichni
Připojuji se k názorům tady uveřejněným. Jak v Rakousku, tak ve Francii jezdí někteří lyžaři bezohledně a přitom "na to nemají". Ale mám dobré zkušenosti s tím, že když už se někomu podařilo mě "sejmout", tak rozhodně neujel, ale pomohl mi sebrat se. U nás jsou někteří schopni člověka ještě "dorazit", aby už tam podruhé neoxidoval.
0/0
4.2.2004 11:46

Lenka

příčiny
dle mých 8 letých zkušeností z Alp, přibývá úrazů také kvůli tomu, že je na sjezdovkách čím dál tím víc přelidněno, nejvíce úrazů co tam za ten můj vytoužený týden vidím, je ze srážek, kdy tam jednomu vjede druhý, většinou lyže a snowbord, ten má takový rádius, že se lyže nechytají, může si člověk třeba vykloubit nohy a stejně nezatočí. Vím, že padá pravidlo odpovědnosti na toho, kdo jede v zádu,  myslím si o něm, že není úpně OK, pokud jedete rychleji a někdo vám tam bez rozhlédnutí skočí přímo pod lyže, těžko se dá reagovat, myslím, že by měly platit pravidla trošku jako na silnici. Nejlépe se lyžuje ráno než  se sjezdovky zaplní, pak už je to jenom o sledování těch přede mnou a o předvídání, co asi udělají a ze které strany by bylo nejbezpečnější je předjet. O sedících sebevražedných partách snowborďáků přímo u prostřed sjezdovky zásadně za hrbem ani nemluvě, ještě že jdou většinou zmerčit z lanovky.
0/0
4.2.2004 11:45

Roman

Carving
Carving mne naprosto uchvátil, ale... .  Tento styl je rychlý a pokud se jede s extremními náklony, tak i velice silově náročný. Především nohy a kolena dostávají co proto. Už samotný nárust rychlosti na svahu, kde se sejdou lyžaři všech kategorií, včetně dětí je velice rizikový. Pokud k tomu přidáme prostor, který carver svými oblouky zabírá a k tomu má na očích lyžařské brýle, ve kterých není ideální výhled, máme předpokladů k úrazu hned několik. Mám dva příklady z vlastní zkušenosti. Na jedné malé sjezdovce, která z počátku zimy nebyla příliš v dobrém stavu a navíc otevřena pouze ze své třetinové šířky se lyžaři pouštěli velice obezřetně po jednom v patřičných rozestupech. Vyjel jsem i já s carvo stylem a za mnou dívčina v klasickém pojetí. Dojela mne a celou situaci nezvládla a aniž bych o ni věděl, upadla. Dole jsem dostal od jejího příbuzného dost vzrušené vysvětlení, že jsem způsobil její pád, protože jsem se pletl a ona se lekla. Nechci řešit kdo to zavinil, ale ke zranění mohlo dojít protože se zrovna sešlo několik rizikových okolností. Ale určitě mohu říci, že ani jeden z nás jsme se nechovali neukázněně. A druhá příhoda se my stala před čtnácti dny v Orlických horách. Zastavil jsem na konci fronty vleku a když jsem se chtěl správně zařadit, narazila do mě zezadu vlastní manželka a to v dost velké rychlosti. Odnesla to otřesem mozku, protože měla klasické sluneční brýle tak i pohmožděným okem, chvilkovou ztrátou zraku a krátkým bezvědomím. Jelikož to je moje žena, tak zde vinu uvést mohu. Je lyžař spíše začátečník, který se seznamuje s carvingem. Po týdnu lyžování jednoznačně přecenila svoje síly a lyžařské umění a nedokázala zareagovat na nastálou situaci. Chtěla pouze zastavit blízko mě. Přeji všem lyžování bez úrazů a hlavně nepřeceňovat svoje síly a pokud se k tomu přidá i lidská slušnost, úrazů bude o dost méně.
0/0
4.2.2004 11:42

Delirium Tremens

Nejhuře dopadá "poslední jízda"
S vědomím poslední šance se ještě projet má každý tendenci na to "přitlačit". Na mysl mi přišla například událost z minulé sezóny, kdy se ruská dívenka šla ještě naposled projet, což se také doslova stalo. Něco podobného (pouze naražené rameno) se mi také stalo a od té doby si právě na tuto situaci dávám dobrý pozor  a nejen při lyžování.
0/0
4.2.2004 11:38

Libor

Mělo by se zacít u sebe
Spousta lidí zapomíná na základní pravidla na sjezdovce. Rok co rok slyším " No vy jste přede mnou tak kličkoval, já vás málem srazila, měl byste dávat víc pozor" teda v tom lepšim případě. A ono je to naopak. A takových věcí je víc. Každy než si stopne na lyže, mě by jsi tyto pravidla přečíst a zamyslet se nad nimi. U nás to není tak běžné ale když někomu způsobíte úraz na "západě" tak vás klidně zažaluje..
0/0
4.2.2004 11:03

kamil

Lyžař nebo člověk?
Mám za sebou Schladming v Alpách a souhlasím s tím, že carving je in. Jel jsem všechny sjezdovky s červenou a černou barvou a bohužel se mi zdá, že carving se všichni teprve učíme. Lyžuji od 5 let, je mi 26 a za tu dobu jsem vyzkoušel většinu způsobů, jak se na lyžích dostat z bodu A do bodu B. Nicméně, po poslední lyžovačce mě teď čeká operace kolena :-( Nikoho jsem neohrozil, mě také nikdo). Paradoxně jsem si natrhnul meniskus na parkovišti u auta :-). Ale zpět k mému názoru. Myslím si, že na lyžích platí to, co např. za volantem. Mám najeto půl milionu km bez nehody - a proč bez nehody? Protože přemýšlím jak za sebe tak i za ty druhé. Kdybych to tak nedělal, tak už asi jezdím na vozíku...
0/0
4.2.2004 10:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.