náhledy
Pilatus (Švýcarsko). Nejstrmější dráha světa šplhá do dvoutisícové nadmořské výšky nad švýcarským městem Luzern pod úhlem až 48 % bez jištění lanem, jen s pomocí ozubnicového mechanismu. Inženýr Locher vyvinul pro tuto dráhu revoluční zubačku s horizontálně protiběžnými ozubenými koly.
Autor: Christian Perret
Transsibiřská magistrála (Rusko). Nejdelší trať vede z Vladivostoku do Moskvy, měří 9 288 kilometrů a jízda zabere 6 dní. Pozor na zrádný detail při odjezdu z Dálného východu: všechny vlaky se řídí moskevským časem, ačkoli ve Vladivostoku je o 7 hodin víc! Každý vagon má vlastní průvodčí, snad i proto, že uniforma v Rusku platí coby autorita i na opilce.
Autor: Profimedia.cz
Peking – Lhasa (Čína). Nejvyšší železnice světa stoupá do výšky 5 072 metrů nad mořem. Od roku 2006 spojuje Čínu s Tibetem. Vagony na trase do Lhasy jsou přetlakové (podobně jako kabiny letadel) pro udržení „běžné atmosféry“ a jsou vybaveny kyslíkovými maskami. Přímé vlaky z Pekingu vyjíždějí každý večer a třetí den odpoledne – po 45 hodinách – jste ve Lhase.
Autor: Profimedia.cz
100 % elektřiny (Švýcarsko). Nejekologičtější dopravou po kolejích se pyšní Švýcarsko. V roce 1960 tam dokončili kompletní elektrifikaci, což je světový unikát, energii pro vlaky dodávají z velké části vodní elektrárny napájené z alpských ledovců. Velmi hustý jízdní řád přispívá k tomu, že Švýcaři jsou mistry světa v jízdě vlakem: každý obyvatel cestuje železnicí v průměru 55x za rok.
Autor: Switzerland Tourism
Šanghaj (Čína). Nejrychlejší trasa světa, to je letištní linka Maglev v Šanghaji, která právě letos slaví 10 let od uvedení do pravidelného provozu. Dosahuje cestovní rychlosti až 430 km/h. Je to však ještě železnice? Maglev ve skutečnosti nejezdí po kolejích, nýbrž levituje nad tratí díky odpudivým účinkům magnetického pole.
Autor: Profimedia.cz
Gotthard (Švýcarsko). Nejdelší tunel planety měří 57 km a najdete ho pod Gotthardským masivem ve švýcarských Alpách na trati z Curychu do Milána. Ještě se jím nesvezete, ačkoli je už pár let proražený v celé délce, zahájení pravidelného provozu se předpokládá na podzim 2016, jízdní doba na trase se poté zkrátí ze 4 hodin pod 3.
Autor: Profimedia.cz
Ghan (Austrálie). Nejodlehlejší trať planety spojuje dvě města na opačných koncích Austrálie: jižní Adelaide a severní Darwin. Zkraje 21. století byla dobudována v celé délce kvůli nákladní dopravě, ale dvakrát týdně se po ní můžete svézt i luxusním vyhlídkovým vlakem Ghan – až na to, že za oknem neuvidíte nic než buš, sem tam klokana či orla a napůl cesty město Alice Springs.
Autor: Profimedia.cz
Salto (Argentina). Nejstrašidelnější koleje světa stoupají z argentinského města Salto na velkolepý viadukt La Polvorilla 4 200 metrů nad mořem. Výchozí stanice je o 3 kilometry níž… I tak to stavitelé zvládli bez ozubnice! Pro případ náhlé nevolnosti ve vysokohorském prostředí je ve vlaku k dispozici lékařská služba.
Autor: Profimedia.cz
Šinkanzen (Japonsko). Nejpřesnější vlaky světa najdete v Japonsku. Expresy šinkanzen letos slaví 50 let od zahájení provozu bez jediné fatální nehody, navíc jsou obdivuhodně přesné: ve špičce jezdí i po pěti minutách (jako pražské tramvaje!) a jízdní řád, rozpočítaný na vteřiny, hlídají zřízenci v bílých rukavičkách, kteří v případě potřeby pěchují pasažéry do vagonů.
Autor: Profimedia.cz
Kwai (Thajsko). Nejproslulejší viadukt světa stojí v Thajsku nedaleko Kanchanaburi. Legendární most přes řeku Kwai, dlouhý 346 metrů, proslavil jak knižní bestseller, tak multioscarový film. Stavěl se za války na původní trati z Bangkoku do barmského Rangúnu, dodnes známé jako železnice smrti – drsné práce pod knutou Japonců stály život víc než 100 000 lidí.
Autor: Profimedia.cz