Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Desatero, jak přežít na sjezdovce

  14:10aktualizováno  14:10
Je čas hlavních jarních prázdnin a s ním bohužel i zvýšené nebezpečí úrazů na sjezdovkách. Jen za posledních pár dnů zemřeli dva čeští sjezdaři a další se vážně zranili.
Pád na lyžích, úraz - ilustrační fotografie

Pád na lyžích, úraz - ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Já sám jsem pak byl minulý týden v Itálském Val di Fiemme svědkem hned dvou vážných úrazů během jediného dne, při nichž zasahoval na jediné sjezdovce dvakrát vrtulník.

Hlavní příčiny, proč se množí úrazy na sjezdovkách právě v tomto období, jsou dvě a obě vyžadují maximální respekt. První je přetíženost sjezdových tratí a tou druhou je obleva, která zasáhla české hory i Alpy a výrazně mění během dne kvalitu sjezdovek.

Na co si tedy dát pozor a co udělat pro své zdraví? 

Mít vždy helmu a dobře seřízené vázání

Pavel Cinger z Horské služby Krkonoše radí jezdit pokud možno vždy s helmou. "U dětí by to měl být zákon, u dospělých téměř taky," říká.

Děti jsou menší a jejich hlava je tedy zejména při srážkách automaticky více ohrožena. Například švédský lyžař, který se tento týden srazil na sjezdovce v Bad Gasteinu s českým chlapcem, měl právě vážná zranění hlavy. "Ale pozor," upozorňuje Cinger, "ani přilba není všemocná, pokud někdo nepřizpůsobí jízdu svým schopnostem."

Vedle helmy doporučuje člen Horské služby i takzvané páteřáky – plastové chrániče páteře, které už zcela běžně užívají freeridoví jezdci. "Helma ani páteřáky nejsou všemocné, ale určitě neublíží a dá se tím snížit riziko úrazu." 

Maximální pozornost je třeba věnovat rovněž seřízení vázání. Bývá zvykem si v rodině nebo mezi přáteli měnit a zkoušet různé lyže. Jestliže si však žena o hmotnosti 60 kilogramů půjčí lyže od svého partnera, který váží o 25 kg více, pak při jakémkoli pádu extrémně riskuje zranění, protože lyže se jí s největší pravděpodobností nevypnou. Proto při je každé výměně lyží nutné správně nastavit i vázání. 

Úraz na lyžích - ilustrační fotoDesatero pro jízdu na sjezdovce

A teď desatero pro jízdu po sjezdovce. Sjezdové tratě u nás, ale i na mnoha místech v Alpách – jak jsem se sám přesvědčil minulý týden v Itálii – bývají přehuštěné lyžaři a snowboardisty. Kvalita sněhu díky náhlé oblevě pak v průběhu dne prudce klesá, sníh je nejprve zmrzlý, ale brzy povolí a těžkne a lyžař v něm hůře manévruje.

  • 1) První pravidlo zní - vybírat si sjezdovky podle svých schopností a zároveň přizpůsobit rychlost podmínkám a provozu.
  • 2) Kdo je rychlejší a jede zezadu, musí dávat pozor na ty, kteří jedou před ním. Znamená to předvídat a objíždět ostatní lyžaře v dostatečné vzdálenosti. Pokud si nejsme jisti, vyplatí se raději zastavit.
  • 3) Náhlými a nepředvídatelnými manévry neohrožovat rychleji jedoucí lyžaře za sebou a vedle sebe.
  • 4) Zastavovat předvídatelně a tak, abychom byli už zdálky vidět. Nikoli tedy náhle, uprostřed sjezdovky, na úzkých nepřehledných místech nebo pod terénními zlomy, kam není zdálky vidět.
  • 5) Za hustého provozu nikdy nekřižovat sjezdovku v celé šířce – platí to zejména pro ty, kteří jezdí radikální carving. Riskují srážku s někým, kdo jede zezadu.
  • 6) Při jízdě u kraje sjezdovky nechávat vedle sebe ještě aspoň nouzový únikový prostor pro ty, kteří jedou případně rychleji, aby mohli projet okolo a neskončili v lese.
  • 7) Dávat maximální pozor a snížit rychlost tam, kde se křižují sjezdovky, kde jsou výjezdy z lanovek, u ramp a skiparků. Dnes se jedná o jednu z nejnebezpečnějších zón.
  • 8) Výrazně zpomalit před dojezdy na konci sjezdových tratí a u lanovek, kde se hromadí ostatní lyžaři.
  • 9) Jet ohleduplně a pomalu v zúžených zónách, zejména na úzkých přejezdech mezi sjezdovkami.
  • 10) Nepřejíždět terénní zlomy, za něž nevidíme, vysokou rychlostí. Může tam stát či jet pomalý lyžař, při nejhorším ležet dítě, které tam upadlo. 

Pavel Cinger zdůrazňuje, že každý lyžař by měl přizpůsobit rychlost a výběr sjezdovky svým schopnostem. "Špatný lyžař na velmi náročné sjezdovce překáží a někdy skoro ohrožuje zdatné lyžaře," říká.

Faktor třetího kritického dne

Ondřej Katz, šéfredaktor Ski magazínu a zkušený lyžař v jedné osobě, upozorňuje také na nutnost odpočinku. "Takzvaný třetí kritický den na lyžích není hloupost. Navíc se může i během jediného týdne dostavit i podruhé."

Kromě toho z vlastní zkušenosti varuje před jakousi lyžařskou euforií. "Pozor je třeba dávat i v momentech, kdy si myslíme, že se nám nemůže nic stát a že nám sjezdovka doslova patří. To je přesně ten moment, kdy je třeba si říci pozor a malinko ubrat," říká.

Alkohol

Samostatnou kapitolou je alkohol. Většina z nás je přesvědčena, že pivo, ale zejména víno a různé "šnapsy" a panáky prostě k lyžování odjakživa patří. Pavel Cinger se nedomnívá, že by například v Krkonoších byl alkohol takovým nebezpečím. V Alpách s tím ale začínají mít problémy. V některých zemích při vážných nehodách proto už kontrolují i hladinu alkoholu v krvi. Pokud je lyžař zraněný a prokáže se, že před jízdou pil, pojišťovna odmítne platit.

Poslední rada proto zní: s alkoholem na sjezdovce raději velmi střídmě a pořádné aprés ski si dopřád až po definitivním sundání lyží.

Záchranáři ošetřují zraněného lyžaře na sjezdovce - ilustrační foto

Autor:




Nejčtenější

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Zatím největší lavina letošní zimy měla délku 425 metrů a parametry střední...
Největší lavina zimy měla 425 metrů, sjela do krkonošské Kotelní jámy

Zatím největší lavina letošní zimy spadla v polovině února do Malé Kotelní jámy v Krkonoších. Podle lavinového specialisty Horské služby Krkonoše Pavla Cingra...  celý článek

Zimní inspekce prověřila lyžování na Králickém Sněžníku.
VIDEO: Zimní inspektor: Lyžování na Dolní Moravě milují i profesionálové

Populární lyžařské středisko na Králickém Sněžníku si oblíbil Ondřej Bank i Eva Samková. V moderním areálu si na své přijdou rodiny s dětmi i zkušení lyžaři a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.