Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na nejhezčí cestě Jižní Ameriky a proč se nevyplácí brát stopařky

  12:07aktualizováno  12:07
Je půlnoc sedmadvacátého prosince, jen tak tak jsme chytili poslední letošní loď k jihu. Jsme na konci panamerické dálnice a plavíme se k bráně Carretery Austral, na nejkrásnější cestu Jižní Ameriky. Tedy plavíme, stojíme na místě. Příliv není dost vysoký, abychom mohli vyrazit.

Další místo plné duchů a opuštěných budov. Během několika hodin se nad sopkou vytvořil černý mrak dlouhý 20 kilometrů a na město se sneslo 20 až 30 centimetrů jemného popela. | foto: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz

Měli jsme plout sedm hodin, pojedeme prý jedenáct. Nevzrušuje nás to, po Guyaně a Bolívii je to maličké zaváhání. Prostě "tři guyanské minuty". Počkáme...

Městečko pod sopkou

V jedenáct nula nula loď přirazila ke břehu chaitenského přístavu. Města, které před pěti lety zle poničil několik tisíc let nečinný vulkán tyčící se za jeho humny. Vlastně všechno kolem jsou sopky, některé už neškodné. Nejspíš.

Městečko, jež příjezdem lodi na chvíli ožije, se vzpamatovalo, ale pozůstatky výbuchu jsou tu pořád znát. Právě sopečný prach na dně přístavu může za naše zpoždění. Pořád tu stojí ulice s domy zasypanými sopečným popelem, ve kterém se topí nábytek. Pompeje, o kterých nikdo neví. Jedna z "malých" katastrof, které nestojí za zmínku. Alespoň, že fotka výbuchu vyhrála World Press Photo v roce 2008.

Na vulkánem dokonce zuřila elektrická bouře, k výbuchu sopky se přidaly i...

Na vulkánem dokonce zuřila elektrická bouře, k výbuchu sopky se přidaly i blesky.

Loď je plná podivných cestovatelů a různě upravených vozidel, takže sem výborně...

Loď je plná podivných cestovatelů a vozidel, takže sem výborně zapadáme. Za největší blázny ale 'šacujeme' dálkové cyklisty.

Kde je asfalt?

Z lodi se vyvalila roztodivná společnost jako obří terénní truck, smečka motocyklistů, několik dálkových cyklistů, podle nás největších cvoků mezi cestovateli, a pak naše dva trabanty, maluch a jawa 250 neboli chava, jak jí tu říkají. Carretera Austral láká... V několika jazycích se nad mapami dohadujeme, kde je asfalt a kde ne. Zásadní otázka nás všech. Názory se různí. Ale v jednom se shodují: skoro nikde.

Pinochetova cesta

Sopka pořád výhrůžně kouří, alespoň nám to tak přijde. Místní jsou v pohodě. Městečko zase žije. Dáváme si poslední kafe, zamáváme civilizaci a vyrážíme na Carreteru Austral, jižní cestu, jež se původně jmenovala Carretera Augusto Pinochet.

Celkem 1 240 kilometrů trasy napříč divočinou vybudované na popud diktátora toužícího po nezávislosti jihu země na silnicích vedoucích z Argentiny. Tak vzniklo spojení pro pouhých 100 tisíc obyvatel této pustiny, které od roku 1976 do roku 1988 budovalo 10 tisíc vojáků. Ne všichni to přežili. Poslední části cesty byly však zprovozněny až na začátku nového tisíciletí. Z našeho pohledu carrereta nikam nevede. Prostě najednou skončí ve Villa O’Higgins u hranic Argentiny, ale účel plní.

Velkolepá divočina

Jedeme po nové asfaltce. Podle mapy tu měl být štěrk. Cesta je až nechutně dokonalá. Divné. Po pár desítkách kilometrů, u velkolepého mostu, asfalt končí. Je to zvláštní pohled: monumentální lanový most ústící na štěrkovou cestu mizící v lese. Vypadá to jako omyl.

Augusto Pinochet pojal carreteru velkolepě. Ale její okolí je mnohem velkolepější. Divočina jako z románů Jacka Londona. Chybí jen Bílý tesák.

Nikde ani živáčka. Ticho občas proříznou jen tajemné zvuky divočiny.

Nikde ani živáčka. Ticho občas proříznou jen tajemné zvuky divočiny.

Sedíme na břehu řeky u plápolajícího ohně, nad námi září Jižní kříž. Na tohle...

Sedíme na břehu řeky u plápolajícího ohně, nad námi září Jižní kříž. Na tohle nemusíte být romantická duše, aby vás to dostalo.

Vždycky jsme se chtěli podívat na Aljašku. Teď už to není potřeba, tohle je Aljaška, jen bez medvědů, alespoň doufáme. Neprostupné lesy, ledové chladné průzračné řeky, tuny naplaveného dřeva a nikde ani živáčka.

Sedíme na břehu řeky u plápolajícího ohně, nad námi září Jižní kříž... na tohle nemusíte být romantická duše, aby vás to dostalo.

Tohle je největší romantika, jakou jsme v Jižní Americe zažili.

Tohle je největší romantika, jakou jsme v Jižní Americe zažili.

Stopařky bereme

Ovšem nejen nádhernou přírodou vás tahle cesta dostane. V první vesničce po mnoha kilometrech za námi přijde milá slečna a ptá se, jestli bereme stopaře. V Egu je jedno místo volné, proč ne. Odběhne a vrací se s dobře stavěným chlapíkem. Stará finta. Ptám se ho, kolik váží. "Devadesát kilo". To je však na naše zhuntovaná autíčka hodně. Potřebujeme někoho štíhlejšího.

Není to lest, jak dostat do auta stopařku, byť by to byl příjemný bonus. Bojíme se. Na téhle cestě se každé kilo navíc pozná. Chlapík odchází, skupinka asi deseti cestovatelů se radí. Nakonec s námi jede slečna, která se nás nebála zeptat. Je odvážná a váží tak padesát kilo.

Slavná cesta se původně jmenovala Carretera Augusto Pinochet. Trasu dlouhou 1...

Slavná cesta se původně jmenovala Carretera Augusto Pinochet. Trasu dlouhou 1 240 kilometrů budovalo od roku 1976 do roku 1988 deset tisíc vojáků a ne všichni to přežili.

Kolečko se polámalo

Konečně nový člověk, po čtvrt roce společně na cestě nám už docházejí témata k rozhovoru. Cesta stojí za prd, plná velkých oblázků a děr, ale příjemně ubíhá. Najednou se auto začne plnit kouřem. Kontrolujme nabíječky kamer a fotoaparátů, už nám jedna shořela. Nic... Kouř jde od pravého zadního kola.

Zastavujeme. Kolo je vylomené v úhlu, který není rozhodně zdravý. Sedlo si na podběh a rozžhavilo ho tak, že začal pálit všechno na něm. To není dobré. Prasklo rameno, tyč držící kolo, jež teď drží jen na vlásku. Už toho na něj bylo moc - Lethem trail v Guyaně, BR319 v Brazílii, horské cesty v Peru, nekonečné pláně v Bolívii a teď carretra v Chile. Máme na pravá ramena nějak smůlu. Motorkář Marek už si ho dvakrát vykloubil.

Najednou se nám od pravého kola začalo pěkně kouřit a máme po romantice.

Najednou se nám od pravého kola začalo pěkně kouřit a máme po romantice.

Trabant je boží auto. Potřebujete opravit něco na podvozku? Neni problém, stačí...

Trabant je boží auto. Potřebujete opravit něco na podvozku? Neni problém, stačí pár chlapů.

Trabant na boku

Smutně koukáme na vylomené kolo. Stopařka smutně kouká na nás. Ještěže jsme ji vzali. Její devadesátikilový přítel by nám rameno zlomil úplně a bez ní by ruplo později, uprostřed ničeho. Odlehčujeme trabanta co to jde a plazíme se k lidem, od nichž jsme před půlhodinkou vyjeli. Moc jsme slečnu nesvezli... Pomaličku, desetikilometrovou rychlostí, jen abychom dojeli na všech čtyřech.

Fotogalerie

Po hodině jízdy jsme zpátky. Trabant je skvělé auto, když potřebujete udělat něco na podvozku, nepotřebujete montážní jámu, prostě ho položíte na bok. Stačí čtyři chlapi, aby ho zvedli. Mistr svářeč, morous, který do teď skoro nemluvil, se usmál. Tohle ještě neviděl... Za dvě hodiny odjíždíme se svařeným ramenem. Máme zase všechna kola, ale stopařky už nebereme, vždycky to špatně dopadne. A často to dokonce funguje tak, že čím hezčí holka, tím větší smůla...

Máme před sebou několik set kilometrů nádherné carretery a cesta nebude lepší. Bohudík, tohle je ryzí romantika.





Nejčtenější

Mezi pláží Copacabanou a arénou Sambodrome se během karnevalu spotřebuje...
Jiný kraj, jiný mrav. Jak funguje erotika a seznamování na cestách

Seznamování, dohodnuté vztahy, randění ve skupinách, první sex, manželství i náruživé orgie. Pojďme se podívat, jak to se vztahy, erotikou a sexem funguje na...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

Další z rubriky

Zubačka na Pilatus má sklon trati až 48 %.
Vlak do říše draků. Neskutečný výlet po nejstrmější železnici světa

Od rajského jezera Vierwaldstättersee v srdci Švýcarska stoupá nejstrmější železnice světa na dračí skálu Pilatus. Díky unikátní konstrukci vyšplháte po...  celý článek

V poledním slunci jsou prašné uličky Chinguetti liduprázdné. Jen občas jeviště...
Reportáž ze země, kam asi nikdy nepojedete na dovolenou. Ale můžete

Několikrát byla vyhodnocena jako jedna z nejméně navštěvovaných zemí světa, kde prý kromě hromad písku nic není. Snad právě tato reputace nás nakonec k...  celý článek

Festival světla Signal 2014
Lákadlo pro turisty. Pražský festival světla sbírá ocenění po celém světě

Signal festival patří po několika letech k největším kulturním událostem v České republice. Do seznamu prestižních akcí ze všech koutů světa jej teď zařadil i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.