Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi jsou vězni města zloduchů. Expedice v ohrožení, drží jim trabanty

aktualizováno 
Georgetown, město, kde jde o život. Město, kde se musíte zavřít do taxíku, zamknout dveře a zavřít okna... a pro jistotu i oči. Město, kde není žádný cestovatel v bezpečí.

Pokud nám nedají trabanty, postavíme si Defendera. | foto: Jakub Nahodil, Zdeněk Krátkýpro iDNES.cz

V hlavním městě Guyany Georgetownu je možno se setkat s přestřelkami, ozbrojenými loupežemi a únosy aut. V případě podezřelých okolností urychleně opusťte zónu. Jsme zaseknuti v městě zloduchů.

Ministerstvo to ví nejlépe

Po hlavním městě se nedoporučuje chodit pěšky a vůbec už ne po setmění. Rovněž není vhodné nosit vyzývavé oblečení, cennosti či šperky. Při dopravě se vyhýbejte minibusům kvůli jejich časté poruchovosti a haváriím. Doporučuje se použití taxislužby, pozor ovšem na neregistrované taxi. V Georgetownu je z bezpečnostních důvodů třeba se vyhnout tržišti Stabroek a oblasti Tiger Bay. Pozor je třeba dávat i v okolí katedrály St. George's Cathedral.

Fotogalerie

Konec citátu z webu českého ministerstva zahraničí. Asi jsme si spletli město. Teď jsme hodinu, zmoření horkem seděli ve stínu katedrály St. George's. Mimochodem, podle místních nejvyšší dřevěné stavby světa. Nikdo neprudil, nežebral, naopak...

Po městě chodíme pěšky a jezdíme minibusy přes týden, od úřadu k úřadu. Bojujeme o naše auta, ale nezdá se, že tu hrozí jiné nebezpečí, než že nás tu ještě víc zdrží. Jestli nás ale budou ještě chvíli brzdit, dostane se do průvodců: městem chodí rozzuření bílí Evropané, kteří trhají hlavy úředníkům.

Stabroek, město zahrad

Stabroek musel být nádherný, město zahrad zbudované Holanďany, kteří ho ještě jako La Nouvelle Ville sebrali Francouzům. Pak ho zabrali Angličané, dostavěli, zkrášlili a přejmenovali po králi Jiřím III. na Georgetown. I když v roce 1945 velká část starého města shořela, i v roce 2012 je pořád krásné, jen zašlé. Elegantní litinová zábradlí a mosty jsou olámané, kanály, které kdysi proplachoval příliv a odliv, jsou plné odpadků. Přesto je tady pořád hezky.

Je tady veselo

A veselo... Ono děsivé tržiště Stabroek je srdcem města. Největším nebezpečím jsou věčné pozdravy domorodců, zejména těch, které vidíte podruhé či potřetí. Tady těžko splynete s davem. Cizinců je tu minimum a bílých už vůbec ne. "Hey rasta... hey brother, how are you". Křesťané, hinduisté, muslimové, rastafariáni a mezi nimi pár neznabohů z Evropy. Jsem tady podruhé a podruhé je to pořád stejné. Dobré místo na nákupy, dobré místo na setkání.

Na Stabroeku koupíte všechno. Není to žádná velká romantika, pokud pomineme tropické ovoce všech tvarů a barev za pár korun. Je to taková jiná holešovická tržnice. Jen pod její prkennou podlahou teče řeka Demerara a z jejího zadního traktu odplouvají lodě na druhý břeh. Mají tu všechno z Číny. Milují nejnovější mobily a pořádné repráky. Auta jsou tu modlou, čím nižší a naleštěnější kola a čím víc blikajících diod a neonů, tím líp. Na to, jak málo je tu silnic, je tu aut vážně hodně.

Na tržišti Stabroek je možné koupit a vidět ledasco.

Na tržišti Stabroek je možné koupit a vidět ledasco.

Pozor na minibusy?

My ale žádná auta nemáme, pořád na ně čekáme. Tak jezdíme "nebezpečnými" mikrobusy, taxíky jsou drahé. Proč platit padesát korun za službu, která se dá pořídit za pět. Funguje to skvěle. Je tu dost pravidelných linek, po kterých neustále krouží dodávky. Podle všeho jsou nafukovací, nebo tu funguje nějaké voodoo. Zvenku vypadají pro osm lidí, zevnitř jsou pro patnáct a více. Nezažít to už několikrát v jiných koutech světa, člověk by nevěřil, kolik pasažérů se do nich vejde. A navíc ochotných poslouchat řidičovu oblíbenou hudbu: "duc, duc, duc... Jesus will save you, duc, duc, duc, Jesus loves you..."

Jediné riziko na trase je, že vás natáhnou. Cenu musíte přibližně znát. Vystoupíte a zaplatíte obvyklou částku, kterou jste zjistili sérií předražených jízd. Nutno ale podotknout, že minimálně polovina minibusářů jsou poctivci.

Tržiště Stabroek je srdcem města. Podle ministerstva zahraničí se sem nemá
Tržiště Stabroek je srdcem města. Podle ministerstva zahraničí se sem nemá

Tržiště Stabroek je srdcem města. Podle ministerstva zahraničí se sem nemá chodit ani ve dne... byli jsme tam ve dne i v noci a nemůžeme to potvrdit.

Hlava 22

Raději bychom ale jezdili po vlastní ose. Jenže nemůžeme. Naše auta trčí v kontejneru. Ten je sice už na zemi, loď přijela jen s třídenním zpožděním, ale nedovolí nám ho otevřít. Nemáme prý potřebné papíry – jaké, ale nikdo bohužel neví. Jsme divní, jen projíždíme, nechceme tu auta prodat, ani přihlásit.

Nevědí, co s námi. Nechtějí slyšet, že sem auta neimportujeme, jen transportujeme. Už přes týden papírujeme, zamotaní v procesech připomínajících Hlavu 22 a nevypadá to, že to jen tak skončí. Poslední, co jsme se dozvěděli, že auta jsou moc stará pro dovoz do země. Ale my je nechceme dovézt, my s nimi chceme ujet, zmizet z toho nádherného poklidného ráje. Co nejdřív. Už nám to tu leze na mozek.

Ty nejkrásnější stavby jsou z koloniálních dob. Tolik a tak zachovalé najdete

Ty nejkrásnější stavby jsou z koloniálních dob. Tolik a tak zachovalé najdete málokde.

Královna Viktorie před Vrchním soudem sice nemá nos a ruku, ale stále si hlídá,

Královna Viktorie před Vrchním soudem sice nemá nos a ruku, ale stále si hlídá, co zbylo z jejího impéria.

Jdeme za prezidentem!

Hledáme alternativní cesty. Nevíme, koho uplatit, tak na to jdeme co nejoficiálněji. Oslovili jsme místní televizi a noviny, dokonce i setkání s prezidentem vypadá reálněji než vydolování trabantů, malucha a jawy z kontejneru.

Napsali jsme dopis ministrovi cestovního ruchu, organizaci pro organizaci turistiky, vrchnímu komisaři celní správy, potkali jsme se s ministryní zahraničí a mluvili s českým honorárním konzulem Lexem Barkerem (ne, tenhle Old Shatterhanda nehrál). Zatím nic.

Dopravu na druhý břeh řeky Demerary zajišťují přívozy.

Dopravu na druhý břeh řeky Demerary zajišťují přívozy.

Stavidla jsou dnes až na výjimky opuštěná a zabetonovaná. Voda ve městě stojí.

Stavidla jsou dnes až na výjimky opuštěná a zabetonovaná. Voda ve městě stojí.

Guyana má jen tři čtvrtě milionu obyvatel, dát tady o sobě vědět není tak těžké. Vládní struktura není nijak komplikovaná, rozhodně méně komplikovaná než papírování kolem dovozu tří legračních žlutých aut a jedné motorky s mizivou hodnotou.

Mysleli jsme, že touhle dobou budeme bojovat s nesjízdnými cestami a malarickými komáry, místo toho válčíme s byrokraty a razítky. Jsme tady zaseknuti. Zaseknuti v ráji.

Autoři:




Nejčtenější

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.