Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dámská jízda: jak si ji opravdu užít?

  7:50aktualizováno  7:50
Stále více žen zjišťuje, že jízda na kole není jen chlapskou záležitostí. Cyklistika se stala součástí jejich života nejen při rodinných výletech přírodou, ale i jako způsob k udržení dobré kondice. Dnes vám poradíme, jak se rozhodnout při výběru kola, když řešíte asi nejčastější dilema - dámské, či pánské kolo?

Rámy kol: dříve a dnes

Dříve se kola rozlišovala na pánská a dámská. Rozdíl byl v tom, že pánský rám měl horní rámovou trubku nahoře, u dámského se výrazně snižovala ke středu.

Dnes mohou díky nástupu tzv. slopingových rámů mnohé ženy jezdit bez obav i na pánských kolech, pouze s menší velikostí rámu. Stejně to ale není ono. Ačkoliv je sedlová trubka kratší a její spojení s horní je poměrně nízko, celková geometrie rámu a nastavení posedu je přizpůsobeno mužům. Je to dáno tím, že ženské proporce jsou jiné, a rozdíl je i ve stylu posedu na kole. Ženy, i když jsou třeba stejně vysoké jako muži, nemají stejně dlouhé nohy a paže, mívají nižší hmotnost a rozdíly jsou i v sedacích partiích.

Navíc u kol Lady se většinou mění i těžiště nepatrným snížením středu a změna je i v úhlech rámu. Vše je podřízeno snadnému a nezáludnému ovládání kola. Tyto parametry jsou nejvíce markantní u horských a crossových kol, méně u fitness a silniček.


Dámské silniční kolo

Dámské, nebo pánské kolo?

Pro mnohé proto nastane dilema, zda volit dámskou variantu kola, či nikoliv. Výrobci kol u sériových top modelů určených především pro závody většinou rozdílné konstrukce rámů nedělají. Posed se dolaďuje pouze výběrem představce, řídítek a sedla.

U dalších modelů se již tyto konstrukce odlišují.

U horských kol to na první pohled rozdíl nepoznáme, kolo vypadá, že je pouze určeno pro menší postavu. Slopingová konstrukce je výraznější, stejně jako více zvednutý představec, sedlo je širší. Hlavní rozdíl poznáme až při jízdě, kdy je posed pro ženy příjemnější díky menšímu sklonu nad řídítky.

U crossových či fitness kol se rámy liší markantně, nejedná se již o sloping, horní rámová trubka je snížena tak, že je spojena se sedlovou trubkou zhruba v její polovině.  Na první pohled je tedy patrné, že se jedná o dámské kolo. Jeho nevýhody jsou, že při razantní silové jízdě se více kroutí, jeho pevnost bývá zvýšena na úkor hmotnosti.

U silničních kol jsou opět specifické konstrukce rámů se slopingovým snížením, v podstatě pro aktivity na dobrém povrchu lze vyžívat kola fitness. Ty jsou vlastně obdobou silniček jen s pohodlnější geometrií a rovnými řídítky.

Vlastní kapitolou jsou cestovní kola tzv. holandského typu. Ta jsou určena hlavně k popojíždění za nákupy apod. Tam mají rámy specificky tvarované konstrukce, dámské mnohdy tvoří jen jedna esovitě zprohýbaná trubka. Vše je podřízeno pohodlné jízdě v jakémkoliv oblečení, kola mají kryty řetězu, nosiče, světlo, stojánek apod.

Velikosti dámských verzí bývají omezené, ale většinou najdeme alespoň tři základní velikosti, od výšky postavy cca. 160 cm do 180 cm ( rámy 16" až 20").


Dámské sedlo

Komponenty

Pro ženy je asi nejdůležitějším komponentem sedlo, muži často asi ani netuší proč. Rozdílnosti v ergonomii pánských a dámských sedel je dán mnoha faktory, tím nejdůležitějším je asi šířka pánve a s tím spojená i nutnost větší šířky dámských sedel. Pozor, i hubené holky mají širší pánev a s tlustým zadkem to nemá nic společného.

Výrobci pro dámy většinou nabízejí sedla nejen širší, ale v exponovaných místech navíc vybaveny gelem. Ergonomické tvarování má mnohdy půlený charakter či centrální podélný otvor.

"Dnes je na Západě jednoznačným trendem to, že ženy si kupují dámská kola. Když jdou do obchodu, tak už neřeší, zda si vybrat dámské či pánské, ale jakou značku a jaké vybavení dámského kola," tvrdí odborník na cyklistiku Robert Virt.

Na druhou stranu hodně žen jezdí na kole s pánským rámem a pochvalují si to. Například Lucie Kovaříková jezdí na horském kole s pánským rámem už deset let a dokonce na něm objela za tři roky celý svět.

"Při výběru kola hraje hlavní roli velikost rámu vzhledem k výšce postavy. A pak samozřejmě správné nastavení představce a sedla. Pokud bude na kole vše správně nastaveno, vyhneme se bolestem šíje, zad atd. Zda ale půjde o nastavení pánského nebo dámského rámu, je podle mne jedno," říká Lucie Kovaříková.

"Co dovede přispět obrovskou k pohodlí jízdy je kvalitní sedlo, rukavice a cyklistické kalhoty
(nosí se bez spodního prádla!!!)," upozorňuje Lucie.

Na jízdním komfortu se samozřejmě podílejí i další komponenty, např. odpružené vidlice. Ty bývají řešeny pro nižší hmotnost, která je základem např.pro užití měkčích pružin či elastomerů.

Správný posed, který je o něco vzpřímenější, je nastaven díky strmějšímu úhlu kratšího představce, užšími řídítky a samozřejmě geometrií celého rámu, jenž je kratší.

Malým, ale důležitým detailem, je úchop řídítek, kdy gripy jsou tvarovány pro menší ruku, opět dostatečně změkčeny gelem. Mnohdy se ještě nastavují brzdové páčky blíže k řídítkům.

Doplňky

Na rozdíl od chlapů, většinou těch starších, co mají sice kolo v ceně auta, ale oblékají dresy z doby normalizace "vystlaný novinami", dívky si potrpí na dokonalé oblečení a doplňky.

Naštěstí mají příležitost využít dámské kolekce od mnohých firem ( Briko, Specialized, Senzor, Author, Northwave, Nike atd.), kdy je možné ladit celou kolekci do jednoho designu. Tak dostanou funkční prádlo, dres, kraťasy, příp. i oblíbené tříčtvrteční, bundy, rukavice i ponožky v jednom barevném stylu.


Dámské cyklistické body

Mnohdy se dají zkombinovat i varianty od různých výrobců a přitom tonalita barev je shodná.

Dokonce lze doladit do celku i přilbu a tretry, mnohdy i ochranné brýle či baťůžek, vše opět vyrobeno s ergonomickými požadavky pro dámskou cyklistiku.

A ty, které chtějí ukázat, že jim to doma ladí, tak mohou obléknout i svého partnera do kolekce se shodným designem, ale třeba v jiné barvě.

Návrháři šli dokonce tak daleko, že určité barvy už jsou charakterizovány názvem např. SID blue, kdy v této modré lze pořídit nejen kolo, ale i další doplňky.

 

Dámské cyklistické body

Dámské sedlo

Horské neodpružené kolo s pevným rámem

Kolekce dámského cyklistického oblečení

Cyklistka

Cyklisté

Dámská přilba

Dámské silniční kolo

Cyklistka

Autoři:




Nejčtenější

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Další z rubriky

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Další vodní plochou v kraji pod Bezdězem je Poselský rybník.
Romantika na kolech. Poezii Máchova jezera pomalu mění moderní atrakce

Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. Je to asi již trochu klišé, uvádět kraj okolo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.