PŘÍRUČKA PRO MÉNĚ ODHODLANÉ BIKERY ANEB KUDY SI OKRUH ZKRÁTIT

Rozhodně by nás v životě nenapadlo, že byste tuto trasu třeba neujeli. Ale znáte to, přijde nenadálá závada na kole, ozve se nedoléčené zranění nebo nastane změna počasí, a nějaká ta zkratka se rázem hodí.

1. Albínovo náměstí – odtud můžete podle turistických ukazatelů sjet buď do Malenovic nebo na Ostravici. Obecně doporučujeme tu druhou možnost, protože z Ostravice jezdí vlak a do něho můžete naložit sebe i s kolem.
2. Ivančena – odtud je to nejblíže do Malenovic a z nich pak ještě pár kilometrů po asfaltu klesáním do Frýdlantu.
3. Lysá hora – turistické značky se odtud rozbíhají na vše strany, ale ne všechny se v oblasti kolem vrcholu dají označit jako vyloženě sjízdné, zvláště když se tam předpokládá výskyt pěších turistů. Můžete ale klidně zkusit spustit se třeba po červené na Ostravici, případně opět do Malenovic nebo po turistických značkách rovnou až do Frýdlantu. Z hlediska cykloturisty se ale asi nejlépe jeví varianta s návratem na Zimný a dále pak na Ivančenu nebo Albínovo náměstí a odtud podle bodu 2., resp.1.
4. Ježánky/Visalaje – Jednou z možností je sjet z Visalají do obce Morávka kolem přehrady. Po silnici do Krásné. V obou případech pak pojedete po silnici do obce Pržno (a odtud je to do Frýdlantu již kousek), nebo po cyklostezkách rovnou do Frýdlantu. Mnohem zajímavější je ale sjet po stezce kopírující modrou turistickou do údolí přehrady Šance (Masarykovo údolí), odtud si ještě kousek vyšlápnout a kolem hráze pak sjet na Ostravici. Pokud se povede počasí, je tato trasa kolem přehrady díky několika hezkým výhledům či křišťálově zurčící říčce ve spodní části sjezdu turisticky vcelku dost vděčná. Zejména tedy brzy na jaře, kdy paprskům slunce ani vašemu zraku ještě nezakrývá cestu listoví stromů a podél cesty ještě nezřídka leží poslední zbytky sněhu.
5. Bílý kříž – nabízí se buďto krátký návrat na Ježánky, respektive Visalaje a odtud již podle bodu 4. Nebo se dejte po žluté turistické značce po hřebenu směrem na Grúň. V místech kolem Švarné Hanky se otevře úsek s hezkými výhledy. Po sjezdu z prudšího kopce po úzké asfaltové cestě ale okamžitě naplno brzděte. Na rozcestí Kozlena u domu Sv. Josefa se dejte po zelené značce doprava. Čeká vás vcelku atraktivní sjezd v ne úplně triviálním terénu. Pokud si v něm ale dokážete ohlídat odbočky, dejte se po nějaké době opět doprava na žlutou. Sjezd do údolí přehrady Šance je tudy o poznání delší a tím pádem i atraktivnější. Pokud ale pojedete pořád po zelené, tak nezajedete nikam špatně. Akorát tedy vyjedete už blízko Masarykova údolí.

Pokud jste si trasu nezkrátili do této chvíle, pak vězte, že od tohoto okamžiku už příliš možností k nějakému významnějšímu zkrácení mít nebudete.

6. Bílá – Tady jste tak říkajíc docela v háji, protože odtud je to daleko víceméně kamkoliv. Asi nejlepší tak bude nakonec podle původního plánu překlepat sebe i svůj stroj přes Lhotskou a pak jet rovnou do Frýdlantu. Teoreticky se dá jet i směrem na Staré Hamry, odbočit na Jamník a odtud opět kolem přehrady na Ostravici. Berte to ale tak, že touto trasou musíte de facto objet půlku přehrady, takže výhodou je spíše to, že vás nečeká zas až tolik stoupavých metrů. Jet z Bílé na Hamry a na Ostravici po silnici pak rozhodně nedoporučujeme, protože je to cesta značně nezáživná a navíc mnohdy s dosti rušným provozem. Teoreticky by se v Bílé dalo nastoupit i na cyklo-bus, ale pro tuto možnost si raději zjistěte jízdní řády. Přiznáváme, že tuto složku beskydské turistiky podchycenu nemáme. Rozhodně totiž nefunguje s takovou pravidelností a samozřejmostí jako třeba na Šumavě, a tak se místo čekání asi nezřídka vyplatí to zkrátka dojet v sedle.
7. Podolánky – Jakmile se překulíte přes Lhotskou, je to do Frýdlantu již v podstatě kousek. Přinejmenším tedy relativně vzhledem k dosud ujetým kilometrům. Nejúčinnějším zkrácením tak je vynechat výjezd na Pustevny a hasit to rovnou na Čeladnou a odtud do Frýdlantu.