Cyklotras letos přibude

Výlety do přírody na kolech patří k modernímu stylu rekreace. Hradecký kraj protíná asi patnáct set kilometrů značených cyklotras a brzy přibudou další. Dosavadní, zhruba půldruhá tisícovka kilometrů cyklistických tras v Hradeckém kraji se ještě letos rozšíří o další stovky kilometrů. Dokončeno má být značení východočeského úseku mezinárodní Labské stezky ze Špindlerova Mlýna do Hamburku a připravují se dálkové trasy z Liberce do Orlických hor a z Hradce Králové do Břeclavi. Většina cyklotras směřuje do nejvýznamnějších turistických a rekreačních oblastí kraje, část jich vede chráněnými přírodními lokalitami.

První stezky pro cyklisty vznikly v polovině devadesátých let na Broumovsku. Více než dvousetkilometrová tamní síť značených tras se dále rozrůstá. "Pro náchodský okres máme zpracovánu koncepci cykloturistiky s dvaadvaceti stezkami, které postupně budujeme. Pro čtyři okruhy již máme informační brožury, aktualizujeme cyklomapy Náchodska a Broumovska a připravili jsme výlety na kolech po neznačených trasách," říká Vlastimil Hurdálek ze sdružení Branka, které se o trasy stará.

V Českém ráji mohou cyklisté využívat nejen stovky značených kilometrů, ale i tras, které jsou zakresleny pouze v mapách či turistických průvodcích. V Krkonoších je vyznačeno osm set kilometrů cyklistických tratí, včetně letos otevřené unikátní naučné cyklistické stezky na Černé hoře, která přivede cyklisty k zajímavým přírodním lokalitám.

Po hřebenech Orlických hor má vést okružní trasa, která bude propojena s regionální sítí značených stezek. Před dokončením je značení cyklostezky z Josefova na turistický přechod do Polska na Číhalce. V Olešnici se stezka spojí s trasami z Deštného a z Adršpachu. V okolí krajského města jsou připraveny trasy směřující na Pardubicko, síť cyklistických stezek vede také hradeckými lesy či na bojiště na Chlumu.

Na trase mezinárodní Labské stezky by měl letos mimo jiné vzniknout úsek ze Dvora Králové do Jaroměře, jenž cyklisty provede Braunovým Kuksem. Používání trasy cykloturisty však brzdí její označení. "Trasa je již tři čtvrti roku připravená, zhotoveny jsou i orientační tabulky a směrovky. Čeká se jen na jejich instalování. To je záležitost měst," říká autor této části "labské" trasy Ivo Plecháč z jaroměřského Svazu ochránců přírody. Některé obce tvrdí, že na rozšíření cyklostezek se jim nedostává peněz. "Většina stezek vede po stávajících komunikacích a cestách, je potřeba jen zaplatit projekt a značení," připomíná Václav Hovorka z královéhradecké pobočky Klubu českých turistů.

Jaroslav Rohulán, který stál u zrodu cyklistických stezek na Broumovsku, pociťuje nedstatek peněz na údržbu stávajících cyklotras. "K tomu, aby se zlepšil stav některých úseků kolem Broumovských stěn, schází zatím několik milionů korun," říká. Kilometr cyklotrasy vybavený silničními značkami přijde na dva tisíce korun, ale dá se použít i mnohem levnější pásové značení. "Obce si často neuvědomují, že cyklistika podporuje obchod a služby a že se jim investice vrátí. Stojí jim za to zaplatit kvalitní projekt, protože pak mohou dosáhnout i na dotace Evropské unie," říká Vlasta Kratochvílová z Okresního úřadu v Hradci Králové. Cyklisté by měli využívat značených a číslovaných cyklotras. "Vydavatelé průvodců a map totiž často doporučují stezky, které nebyly projednány s vlastníky pozemků," tvrdí Rohulán.

Jak vzniká cyklostezka

* Navrhovatel vybere trasu, která nemá tvořit izolovaný okruh, ale navazovat na síť cyklistických stezek, jen výjimečně smí jít po silnicích první třídy a zakreslí způsob značení a umístění značek
* Projekt musí být projednán z dotčenými orgány a majiteli pozeků
* Schválená trasa dostane evidenční číslo od Klubu českých turistů, který je garantem turistického značení a měl by zajišťovat jeho kontrolu a údržbu
* Cyklotrasa se vyznačí v terénu

Značení cyklotras

* Pásové značky jsou podobné pěším turistickým značkám se žlutými vnějšími pruhy a provádí je Klub českých turistů
* Značky podle silničního zákona s čísly cyklotras instalují odborné firmy