Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cykloservis v Nepálu. Defekt opraví za 4 koruny, nové kolo je za 1500

  0:01aktualizováno  0:01
Malý nepálský cykloservis Suprena ve vesnici Sauraha u Národního parku Chitwan na jihu země je na hony vzdálen tomu, čemu říkáme cykloservis u nás. Je to malá špinavá místnost, regály s jednoduchými náhradními díly, u zdi pár nových plášťů a ráfků. A na zemi se volně povaluje nářadí, kterému dominují kladiva.

Majitel servisu pan Gopál | foto: Tomáš Hájek (Mylosthat.com)pro iDNES.cz

V jednom koutě je binec, zřejmě na vyhození. Před dílničkou, kterou na zdi zkrášluje jen namalovaná dvojice „sloních“ hinduistických bohů Ganéša, visí na stojanu vesměs ojeté pneumatiky a ráfky v často dost prapodivném stavu.

Fotogalerie

Jediné pojízdné prastaré kolo před servisem napovídá, na čem a jak se na nepálském venkově jezdí. Z 99 % tu kolo slouží jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. A většinu strojů tvoří staré cestovní bicykly indické provenience značky Hero.

Pětačtyřicetiletý majitel pan Gopál provozuje obchůdek zatím jen tři měsíce. Absolutní většina jeho práce spočívá v drobných opravách. Jen občas se stane zázrak a někdo si přijede kolo koupit. Ale pan Gopál nemá nikde vystaveny nová nablýskaná kola. Ukáže jednoduchý prospekt, kde si zákazník vybere a kolo se pak objedná ze skladu ve městě.

Za den mu projde rukama zhruba 12 kol, za měsíc to je přibližně 200 až 300. Zákazníci moc nevolají, spíš rovnou přijdou s rozbitým kolem. A už tu měl někdy i horské kolo? „Little, very little,“ odpovídá se smíchem hodně lámanou angličtinou.

Jednoduché náhradní díly převážně indické provenience
Cyklistické nářadíčko

Oprava píchlé duše, nejčastější zdejší cyklonehoda, stojí 20 nepálských rupií, v přepočtu o něco více než čtyři koruny. Celé nové zapletené kolo 800 rupií (cca 180 korun), ráfek 200 rupií, stejně jako nový řetěz (asi 45 korun) a plášť 400 rupií (přibližně 90 korun). Nový obyčejný bicykl pak přijde na 7 000 rupií (cca 1 550 korun).

Jak se tam dostat

Do Nepálu vozí za zajímavým programem například CK Sen. (www.cksen.cz)

Prakticky všechny náhradní díly včetně nových kol jsou z Indie, jen minimum z Číny. Tchajwanské nebo japonské kousky tu nehledejte. Názvy značek u nás těžko někomu něco řeknou: Bedrock, Hero, Happy Cycle, Dara, Fonex, Himal Gold.

Pan Gopál za měsíc vydělá 10 až 11 tisíc rupií (2 200 až 2 500 korun). Na otázku, zda je to dobrý byznys, se jen pousměje a pokrčí skromně rameny. Jeho mimika je jasná: velké peníze z toho prostě nikdy nebudou.

Venkovní část dílničky pana Gopála

Venkovní část dílničky pana Gopála

V Nepálu se jezdí na kole po celé zemi, nejvíce však na jihu, kde jsou roviny. Kola jsou z 90 % indické výroby, velmi stará a jsou to hlavně klasické city-biky. Až na naprosté výjimky je bicykl dopravním prostředkem. Jen pozor, jezdí se stejně jako v Indii zásadně vlevo a provoz není nijak snadný. Pro našince je problém se zapojit do hustého městského provozu motocyklů, mopedů, aut a dalších kol. Situaci nepřidává ani smog ve větších aglomeracích. Mnoho cyklistů tu proto používá speciální roušky.

Zejména v Káthmándú je však už dnes více příležitostí půjčit si relativně dobré horské kolo a vyrazit mimo město do okolních kopců.

Autor:




Nejčtenější

Google Street View nově umožňuje i výlet až na oběžnou dráhu Země.
Google míří do vesmíru. Na Street View můžete projít už i ISS

Služba Google Street View už pokrývá obrovské množství ulic i prostor v mnoha státech světa. Teď se dostává až na oběžnou dráhu. Nově totiž umožňuje projít se...  celý článek

Focení pomocí selfie tyče (ilustrační snímek)
Italský Milán brojí proti nevhodnému chování turistů, zakázal selfie tyče

Jaký byl život před propuknutím epidemie „selfíček" zveřejňovaných na sociálních sítích, začínají zjišťovat turisté přijíždějící do italského Milána. Toto...  celý článek

Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, v hlavním městě způsobilo značné škody na...
Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, vyžádalo si nejméně dva mrtvé

Nejméně dvě oběti a 120 zraněných si na řeckém ostrově Kos v Egejském moři vyžádalo zemětřesení o síle 6,7. Uvedl to podle řecké agentury ANA starosta ostrova....  celý článek

Lahodná kremšnita. Kdo jednou ochutná, nikdy nezapomene.
Sedm parádních pokladů chorvatské domácí kuchyně, které musíte ochutnat

Už žádné zásoby s sebou! Přestože jsme měli dlouhá léta pověst paštikářů, kteří si na Jadran vozí hory vlastního jídla, v poslední době se karta obrací a Češi...  celý článek

Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, v hlavním městě způsobilo značné škody na...
Celý dům byl jako z gumy, popisují turisté zemětřesení v Egejském moři

Noc strávenou na lehátkách má za sebou řada turistů na řeckém ostrově Kos, stejně jako návštěvníci tureckého letoviska Bodrum. Obě oblasti zasáhly v noci silné...  celý článek

Další z rubriky

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Dlouhé stráně
Jak si prožít Tour de France v Česku. Vyzkoušejte si parádní české kopce

Přirovnání ke Staré dámě cyklistiky je samozřejmě nutné brát s nadsázkou, nicméně i v Česku se najdou pořádně dlouhé a prudké kopce, na kterých můžete alespoň...  celý článek

Medvěd hnědý překvapil cyklisty v bike parku Malino Brdo na severu Slovenska
VIDEO: Medvěd pořádně vystrašil bikery ve Velké Fatře u Ružomberku

Český biker natočil medvěda hnědého, kterého s kolegou vyplašil při jízdě v bikeparku Malino Brdo u Ružomberku. Otázkou je, kdo se koho více polekal. Hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.