Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cykloservis v Nepálu. Defekt opraví za 4 koruny, nové kolo je za 1500

  0:01aktualizováno  0:01
Malý nepálský cykloservis Suprena ve vesnici Sauraha u Národního parku Chitwan na jihu země je na hony vzdálen tomu, čemu říkáme cykloservis u nás. Je to malá špinavá místnost, regály s jednoduchými náhradními díly, u zdi pár nových plášťů a ráfků. A na zemi se volně povaluje nářadí, kterému dominují kladiva.

Majitel servisu pan Gopál | foto: Tomáš Hájek (Mylosthat.com)pro iDNES.cz

V jednom koutě je binec, zřejmě na vyhození. Před dílničkou, kterou na zdi zkrášluje jen namalovaná dvojice „sloních“ hinduistických bohů Ganéša, visí na stojanu vesměs ojeté pneumatiky a ráfky v často dost prapodivném stavu.

Fotogalerie

Jediné pojízdné prastaré kolo před servisem napovídá, na čem a jak se na nepálském venkově jezdí. Z 99 % tu kolo slouží jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. A většinu strojů tvoří staré cestovní bicykly indické provenience značky Hero.

Pětačtyřicetiletý majitel pan Gopál provozuje obchůdek zatím jen tři měsíce. Absolutní většina jeho práce spočívá v drobných opravách. Jen občas se stane zázrak a někdo si přijede kolo koupit. Ale pan Gopál nemá nikde vystaveny nová nablýskaná kola. Ukáže jednoduchý prospekt, kde si zákazník vybere a kolo se pak objedná ze skladu ve městě.

Za den mu projde rukama zhruba 12 kol, za měsíc to je přibližně 200 až 300. Zákazníci moc nevolají, spíš rovnou přijdou s rozbitým kolem. A už tu měl někdy i horské kolo? „Little, very little,“ odpovídá se smíchem hodně lámanou angličtinou.

Nepál Chitwan opravna kol
Nepál Chitwan opravna kol

Oprava píchlé duše, nejčastější zdejší cyklonehoda, stojí 20 nepálských rupií, v přepočtu o něco více než čtyři koruny. Celé nové zapletené kolo 800 rupií (cca 180 korun), ráfek 200 rupií, stejně jako nový řetěz (asi 45 korun) a plášť 400 rupií (přibližně 90 korun). Nový obyčejný bicykl pak přijde na 7 000 rupií (cca 1 550 korun).

Jak se tam dostat

Do Nepálu vozí za zajímavým programem například CK Sen. (www.cksen.cz)

Prakticky všechny náhradní díly včetně nových kol jsou z Indie, jen minimum z Číny. Tchajwanské nebo japonské kousky tu nehledejte. Názvy značek u nás těžko někomu něco řeknou: Bedrock, Hero, Happy Cycle, Dara, Fonex, Himal Gold.

Pan Gopál za měsíc vydělá 10 až 11 tisíc rupií (2 200 až 2 500 korun). Na otázku, zda je to dobrý byznys, se jen pousměje a pokrčí skromně rameny. Jeho mimika je jasná: velké peníze z toho prostě nikdy nebudou.

Venkovní část dílničky pana Gopála

Venkovní část dílničky pana Gopála

V Nepálu se jezdí na kole po celé zemi, nejvíce však na jihu, kde jsou roviny. Kola jsou z 90 % indické výroby, velmi stará a jsou to hlavně klasické city-biky. Až na naprosté výjimky je bicykl dopravním prostředkem. Jen pozor, jezdí se stejně jako v Indii zásadně vlevo a provoz není nijak snadný. Pro našince je problém se zapojit do hustého městského provozu motocyklů, mopedů, aut a dalších kol. Situaci nepřidává ani smog ve větších aglomeracích. Mnoho cyklistů tu proto používá speciální roušky.

Zejména v Káthmándú je však už dnes více příležitostí půjčit si relativně dobré horské kolo a vyrazit mimo město do okolních kopců.

Autor:


Témata: Smog


Nejčtenější

Ohromující Čína v okolí města Jang-šuo (Yangshuo) v provincii Kuang-si
Originální rybolov a kouřový čaj. Ohromující Čína v provincii Kuang-si

Přála bych si Čínu procestovat křížem krážem, ale je tak obrovská, že mých plánovaných pět týdnů by na to nestačilo ani náhodou. I tak jsem ale navštívila plno...  celý článek

Ani u východu ze „strašidelného zámku“ nechybí obchod se suvenýry. Je libo...
Mozek na talíři a čirý strach. Do strašidelného zámku v Dubaji děti nesmí

Pocta akčním hrdinům z amerických velkofilmů, nejstrašidelnější zámek hrůzy široko daleko či brutální horská dráha. Před několika měsíci byl v Dubaji otevřen...  celý článek

Letiště Václava Havla v Praze
Začíná letní letový řád, Praha bude mít přímé spojení se 154 letišti

V neděli 26. března vstoupí na Letišti Václava Havla Praha v platnost nový letní letový řád, který potrvá až do 28. října 2017. Během letní sezony bude možné...  celý článek

Hrad Bouzov
Dražší vstupné, nové atrakce. Státní hrady a zámky zahájí v dubnu sezonu

Turistická sezona se na státních hradech a zámcích naplno rozjede 1. dubna. Kasteláni desítek objektů letošní sezonu pojmou jako Rok renesanční šlechty. První...  celý článek

keňa, horka, zvířata
OBRAZEM: Keňu trápí krutá sucha. Farmáři musí pálit mrtvá zvířata

Keňa se potýká s nejhoršími suchy za posledních sedm let. Farmářům umírají tisíce hospodářských zvířat. Ve strachu z nemocí pálí jejich těla. Vláda se snaží...  celý článek

Další z rubriky

Hořejší Padrťský rybník
Brdy se přiblíží cyklistům, příští rok se označí nové stezky a trasy

Ještě před začátkem hlavní turistické sezony by se měly v Brdech příští rok označit desítky kilometrů cyklostezek. Zatím jsou totiž v letos otevřeném bývalém...  celý článek

Jedna z chalup v Chalupách
Nenápadný klenot Šumavy. Výlet za zlatem v okolí Kašperských hor

Navzdory faktu, že zde žije poměrně málo obyvatel, nabízí Kašperské hory až nečekaně mnoho atrakcí. Jsou tu hned tři muzea, krásné historické domy, stylové...  celý článek

Specialized Roubaix Expert UDI2
Otestovali jsme odpružené berany, novinku pro Sagana, Štybara a Vakoče

Jako jedni z prvních v Česku jsme dostali možnost vyzkoušet zcela nový model „terénního“ silničního kola, na němž budou světové i české hvězdy už za půl roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.