Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cykloservis v Nepálu. Defekt opraví za 4 koruny, nové kolo je za 1500

  0:01aktualizováno  0:01
Malý nepálský cykloservis Suprena ve vesnici Sauraha u Národního parku Chitwan na jihu země je na hony vzdálen tomu, čemu říkáme cykloservis u nás. Je to malá špinavá místnost, regály s jednoduchými náhradními díly, u zdi pár nových plášťů a ráfků. A na zemi se volně povaluje nářadí, kterému dominují kladiva.

Majitel servisu pan Gopál | foto: Tomáš Hájek (Mylosthat.com)pro iDNES.cz

V jednom koutě je binec, zřejmě na vyhození. Před dílničkou, kterou na zdi zkrášluje jen namalovaná dvojice „sloních“ hinduistických bohů Ganéša, visí na stojanu vesměs ojeté pneumatiky a ráfky v často dost prapodivném stavu.

Fotogalerie

Jediné pojízdné prastaré kolo před servisem napovídá, na čem a jak se na nepálském venkově jezdí. Z 99 % tu kolo slouží jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. A většinu strojů tvoří staré cestovní bicykly indické provenience značky Hero.

Pětačtyřicetiletý majitel pan Gopál provozuje obchůdek zatím jen tři měsíce. Absolutní většina jeho práce spočívá v drobných opravách. Jen občas se stane zázrak a někdo si přijede kolo koupit. Ale pan Gopál nemá nikde vystaveny nová nablýskaná kola. Ukáže jednoduchý prospekt, kde si zákazník vybere a kolo se pak objedná ze skladu ve městě.

Za den mu projde rukama zhruba 12 kol, za měsíc to je přibližně 200 až 300. Zákazníci moc nevolají, spíš rovnou přijdou s rozbitým kolem. A už tu měl někdy i horské kolo? „Little, very little,“ odpovídá se smíchem hodně lámanou angličtinou.

Jednoduché náhradní díly převážně indické provenience
Cyklistické nářadíčko

Oprava píchlé duše, nejčastější zdejší cyklonehoda, stojí 20 nepálských rupií, v přepočtu o něco více než čtyři koruny. Celé nové zapletené kolo 800 rupií (cca 180 korun), ráfek 200 rupií, stejně jako nový řetěz (asi 45 korun) a plášť 400 rupií (přibližně 90 korun). Nový obyčejný bicykl pak přijde na 7 000 rupií (cca 1 550 korun).

Jak se tam dostat

Do Nepálu vozí za zajímavým programem například CK Sen. (www.cksen.cz)

Prakticky všechny náhradní díly včetně nových kol jsou z Indie, jen minimum z Číny. Tchajwanské nebo japonské kousky tu nehledejte. Názvy značek u nás těžko někomu něco řeknou: Bedrock, Hero, Happy Cycle, Dara, Fonex, Himal Gold.

Pan Gopál za měsíc vydělá 10 až 11 tisíc rupií (2 200 až 2 500 korun). Na otázku, zda je to dobrý byznys, se jen pousměje a pokrčí skromně rameny. Jeho mimika je jasná: velké peníze z toho prostě nikdy nebudou.

Venkovní část dílničky pana Gopála

Venkovní část dílničky pana Gopála

V Nepálu se jezdí na kole po celé zemi, nejvíce však na jihu, kde jsou roviny. Kola jsou z 90 % indické výroby, velmi stará a jsou to hlavně klasické city-biky. Až na naprosté výjimky je bicykl dopravním prostředkem. Jen pozor, jezdí se stejně jako v Indii zásadně vlevo a provoz není nijak snadný. Pro našince je problém se zapojit do hustého městského provozu motocyklů, mopedů, aut a dalších kol. Situaci nepřidává ani smog ve větších aglomeracích. Mnoho cyklistů tu proto používá speciální roušky.

Zejména v Káthmándú je však už dnes více příležitostí půjčit si relativně dobré horské kolo a vyrazit mimo město do okolních kopců.

Autor:




Nejčtenější

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Další vodní plochou v kraji pod Bezdězem je Poselský rybník.
Romantika na kolech. Poezii Máchova jezera pomalu mění moderní atrakce

Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. Je to asi již trochu klišé, uvádět kraj okolo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.