Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Otestovali jsme jednu z nejbezpečnějších cyklo helem současnosti

aktualizováno 
Cyklistická helma POC AVIP Octal MIPS zvítězila v nedávné anketě veletrhu ForBikes o nejlepší cyklistický doplněk. Zdá se, že právem. Hned v několika ohledech posouvá bezpečnost ochrany hlavy o kus dál.

Nejvyšší model silniční cyklistické helmy od švédského výrobce POC | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Předně řekněme, že je až nehorázně drahá. Ale v tomto případě to nevypadá samoúčelně. Má zajímavý až nezvyklý design, o něco větší objem a viditelnou vnitřní žlutou meziskořepinku, která prosvítá mezi velkými větracími otvory. A vyvolává pocit, že hlava do helmy skutečně perfektně zapadne. Taková je helma na první pohled a ozkoušení.

Fotogalerie

Ačkoli byla vyvinuta primárně pro závody na silničních kolech, poslouží všem cyklistům, kteří chtějí maximálně bezpečnou přilbu. Hodí se dobře i na horská nebo krosová kola.

Každého, kdo si helmu nasadí, zaujme, že výrobce jde svým způsobem proti současnému trendu ubírání materiálu. AVIP Octal vypadá nezvykle bytelně a hlava do ní doslova zapadne. Zajímavé také je, že hned dobře padla několika rozdílným lidem, což nebývá zdaleka běžné.

Testujeme vítěze z FOR BIKES

Rozhodli jsme se, že v následujícím období otestujeme a vyzkoušíme několik cyklovýrobků, které získaly ocenění v anketě na nedávném veletrhu FOR BIKES v Praze. Prvním z nich je cyklohelma POC AVIP Octal MIPS. 

Navzdory zdánlivé bytelnosti se helma Octal, kterou nosí jezdci silničního cyklistického profi teamu Cannondale Garmin (například Rider Hesjedal nebo Dan Martin), drží na čele žebříčku v lehkosti. S váhou cca 200 gramů je na tom podobně jako třeba špičková cyklohelma Specialized S-Works Prevail, kterou používají Roman Kreuziger, Zdeněk Štybar nebo Jaroslav Kulhavý.

Konstrukce přilby je na první pohled klasická. EPS tvrzenou pěnu kryje polykarbonátová skořepina, která pokrývá celou plochu helmy. To výrazně zvyšuje její odolnost bez nutnosti použití vnitřní kostry a zároveň umožňuje větší větrací otvory a lepší proudění vzduchu.

V porovnání s jinými silničními přilbami má také hlubší tvar, jak už bylo řečeno, hlava do ní víc zapadne. Na bocích helmy je použita EPS pěna s nízkou hustotou pro lepší pohlcení nárazů. Toto místo je totiž nejčastějším místem nárazu při pádu.

Jak vznikl systém MIPS

Otcem bezpečnostního vylepšení sportovních helem je neurochirurg Hans von Holst, který se zabýval poraněními hlavy a mozku na klinice v Ženevě. Zjistil, že ochrana sportovců při pádu na hlavu není dostatečná. Proto kontaktoval vývojáře Petera Halldina z Královského institutu pro technologie ve Švédsku, aby se pokusili společně vyvinout technologii poskytující lepší ochranu před poraněním hlavy. Společně s biomechanikem Steinem Kleivenem, který vypracoval detailní matematický model lidské hlavy, tak vytvořili systém MIPS.

Odolná konstrukce je navíc vylepšena o systém MIPS (Multi-directional Impact Protection System), který snižuje riziko poranění mozku při pádu. Tato vnitřní skořepinka se při zastavení přilby po nárazu na zem odtrhne a posune, což pohltí část energie nárazu. Tím se snižuje riziko pohmoždění mozku v důsledku jeho rotace uvnitř lebky.

POC začal používat MIPS technologii v cyklistice jako první. Už dříve jí vybavil MTB přilby Trabec a nyní s ní jako první přichází i u silničních přileb.

„I přes poměrně vysokou cenu je o přilbu mezi zákazníky dost zájem. Řekl bych, že se ze značky POC stává v cyklistice podobný fenomén jako je tomu v lyžování. Důraz na maximální bezpečnost ve spojení se zajímavým a hlavně funkčním designem zkrátka funguje,“ řekl iDNES.cz jeden z šéfů prodejny Ski a Bike Centrum Radotín v Praze Karel Studnička.

Kolik to stojí

  • POC AVIP Octal se systémem MIPS stojí 9 790 korun, bez něj 7 550 Kč.
  • Nejlepší konkurenční helmy, například Specialized S-Works Prevail stojí 5 999 Kč, Specialized S-Works Evade 6 199 Kč.
  • Kolem šesti tisíc korun se pohybuje i cena špičkových helem top výrobců, jako Scott, Bell, Giro...
  • Dobré helmy pro běžné cyklisty se cenově pohybují od cca 1 500 Kč.

Za pozornost stojí, že zmíněné helmy uvidíme na blížícím se Giro d´Italia a pak i na Tour de France. Profi jezdci stáje Cannondale Garmin až dosud vozili přilbu Octal bez MIPS systému.

„Ta helma je sice bezkonkurenčně nejdražší, ale podle mého názoru skutečně nejlepší a nejbezpečnější,“ dodává Jakub Truksa, závodník na horských kolech i v cyklokrosu, který Octal testuje. „Do nejmenšího detailu perfektně zpracovaná, má skvělé usazení a je výborně odvětraná. Má i vychytávku pro lepší uchycení brýlí tzv. eye garage.“

Helmu Octal je možné pořídit i se speciálním bezpečnostním senzorem ICE, který se na ni připevní zezadu. Přes bluetooth se propojí s mobilem a v případě těžkého pádu a úrazu odvysílá GPS souřadnice daného místa na předem udané mobilní číslo. Jezdec, který je po pádu v pořádku, může samozřejmě odvysílání signálu včas zastavit.

Autor:




Nejčtenější

Jantar Mantar v Džajpuru byl jeden z pěti astrologických areálů, které nechal...
Přinuťte hvězdy mluvit. Astrologický klenot indického mahárádži

Rádžasthánský vládce Džaj Singh II. byl jako náš Rudolf II. Bohatý mahárádža chtěl číst svůj osud ve hvězdách a nechal si vedle svého paláce v Džajpuru...  celý článek

Při čištění národního památníku Mount Rushmore zažil jednu z nejkrásnějších...
Užívám si nejlepší výhledy světa, říká muž, který čistí známé památky

Navštěvují je statisíce turistů a žasnou nad jejich velikostí, dokonalostí a působivostí. Jen málokoho však ale také napadne, že ony monumenty potřebují...  celý článek

Dolní část Modrého dolu se Studniční horou v pozadí.
Modrý důl není pro boty s hladkou podrážkou. Žily tam svérázné osobnosti

Uchovává si nezaměnitelné kouzlo a stále leží stranou masové turistiky. Krkonošský Modrý důl má dnes jednoho obyvatele s trvalým pobytem a pamatuje myšlenku...  celý článek

KARAVAN. Vyjet s obytným přívěsem se zprvu zdálo jako skvělý nápad. Po...
Hotel s sebou. Karavany a obytné vozy Češi milují, nejvíc rodiny s dětmi

Češi stále častěji vyrážejí na dovolenou v zapůjčených karavanech či obytných vozech. Poptávka roste i po těch luxusnějších. Řada půjčoven už má kapacity na...  celý článek

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.