Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Otestovali jsme jednu z nejbezpečnějších cyklo helem současnosti

aktualizováno 
Cyklistická helma POC AVIP Octal MIPS zvítězila v nedávné anketě veletrhu ForBikes o nejlepší cyklistický doplněk. Zdá se, že právem. Hned v několika ohledech posouvá bezpečnost ochrany hlavy o kus dál.

Nejvyšší model silniční cyklistické helmy od švédského výrobce POC | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Předně řekněme, že je až nehorázně drahá. Ale v tomto případě to nevypadá samoúčelně. Má zajímavý až nezvyklý design, o něco větší objem a viditelnou vnitřní žlutou meziskořepinku, která prosvítá mezi velkými větracími otvory. A vyvolává pocit, že hlava do helmy skutečně perfektně zapadne. Taková je helma na první pohled a ozkoušení.

Fotogalerie

Ačkoli byla vyvinuta primárně pro závody na silničních kolech, poslouží všem cyklistům, kteří chtějí maximálně bezpečnou přilbu. Hodí se dobře i na horská nebo krosová kola.

Každého, kdo si helmu nasadí, zaujme, že výrobce jde svým způsobem proti současnému trendu ubírání materiálu. AVIP Octal vypadá nezvykle bytelně a hlava do ní doslova zapadne. Zajímavé také je, že hned dobře padla několika rozdílným lidem, což nebývá zdaleka běžné.

Testujeme vítěze z FOR BIKES

Rozhodli jsme se, že v následujícím období otestujeme a vyzkoušíme několik cyklovýrobků, které získaly ocenění v anketě na nedávném veletrhu FOR BIKES v Praze. Prvním z nich je cyklohelma POC AVIP Octal MIPS. 

Navzdory zdánlivé bytelnosti se helma Octal, kterou nosí jezdci silničního cyklistického profi teamu Cannondale Garmin (například Rider Hesjedal nebo Dan Martin), drží na čele žebříčku v lehkosti. S váhou cca 200 gramů je na tom podobně jako třeba špičková cyklohelma Specialized S-Works Prevail, kterou používají Roman Kreuziger, Zdeněk Štybar nebo Jaroslav Kulhavý.

Konstrukce přilby je na první pohled klasická. EPS tvrzenou pěnu kryje polykarbonátová skořepina, která pokrývá celou plochu helmy. To výrazně zvyšuje její odolnost bez nutnosti použití vnitřní kostry a zároveň umožňuje větší větrací otvory a lepší proudění vzduchu.

V porovnání s jinými silničními přilbami má také hlubší tvar, jak už bylo řečeno, hlava do ní víc zapadne. Na bocích helmy je použita EPS pěna s nízkou hustotou pro lepší pohlcení nárazů. Toto místo je totiž nejčastějším místem nárazu při pádu.

Jak vznikl systém MIPS

Otcem bezpečnostního vylepšení sportovních helem je neurochirurg Hans von Holst, který se zabýval poraněními hlavy a mozku na klinice v Ženevě. Zjistil, že ochrana sportovců při pádu na hlavu není dostatečná. Proto kontaktoval vývojáře Petera Halldina z Královského institutu pro technologie ve Švédsku, aby se pokusili společně vyvinout technologii poskytující lepší ochranu před poraněním hlavy. Společně s biomechanikem Steinem Kleivenem, který vypracoval detailní matematický model lidské hlavy, tak vytvořili systém MIPS.

Odolná konstrukce je navíc vylepšena o systém MIPS (Multi-directional Impact Protection System), který snižuje riziko poranění mozku při pádu. Tato vnitřní skořepinka se při zastavení přilby po nárazu na zem odtrhne a posune, což pohltí část energie nárazu. Tím se snižuje riziko pohmoždění mozku v důsledku jeho rotace uvnitř lebky.

POC začal používat MIPS technologii v cyklistice jako první. Už dříve jí vybavil MTB přilby Trabec a nyní s ní jako první přichází i u silničních přileb.

„I přes poměrně vysokou cenu je o přilbu mezi zákazníky dost zájem. Řekl bych, že se ze značky POC stává v cyklistice podobný fenomén jako je tomu v lyžování. Důraz na maximální bezpečnost ve spojení se zajímavým a hlavně funkčním designem zkrátka funguje,“ řekl iDNES.cz jeden z šéfů prodejny Ski a Bike Centrum Radotín v Praze Karel Studnička.

Kolik to stojí

  • POC AVIP Octal se systémem MIPS stojí 9 790 korun, bez něj 7 550 Kč.
  • Nejlepší konkurenční helmy, například Specialized S-Works Prevail stojí 5 999 Kč, Specialized S-Works Evade 6 199 Kč.
  • Kolem šesti tisíc korun se pohybuje i cena špičkových helem top výrobců, jako Scott, Bell, Giro...
  • Dobré helmy pro běžné cyklisty se cenově pohybují od cca 1 500 Kč.

Za pozornost stojí, že zmíněné helmy uvidíme na blížícím se Giro d´Italia a pak i na Tour de France. Profi jezdci stáje Cannondale Garmin až dosud vozili přilbu Octal bez MIPS systému.

„Ta helma je sice bezkonkurenčně nejdražší, ale podle mého názoru skutečně nejlepší a nejbezpečnější,“ dodává Jakub Truksa, závodník na horských kolech i v cyklokrosu, který Octal testuje. „Do nejmenšího detailu perfektně zpracovaná, má skvělé usazení a je výborně odvětraná. Má i vychytávku pro lepší uchycení brýlí tzv. eye garage.“

Helmu Octal je možné pořídit i se speciálním bezpečnostním senzorem ICE, který se na ni připevní zezadu. Přes bluetooth se propojí s mobilem a v případě těžkého pádu a úrazu odvysílá GPS souřadnice daného místa na předem udané mobilní číslo. Jezdec, který je po pádu v pořádku, může samozřejmě odvysílání signálu včas zastavit.

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.