Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cyklisté drancují Orlické hory, tvrdí ochranáři

  13:32aktualizováno  29. září 9:22
Deštné v Orlických horách - Cyklobusy brázdí Orlické hory už čtyři roky. Cyklisté si je pochvalují a jednou z jejich hlavních výhod je i méně automobilů v horách. Větší příliv cyklistů ale na druhou stranu výrazně zatěžuje přírodu. Ochranářům nejvíc vadí, že neukáznění jezdci míří často mimo značené cesty nebo přímo do nejcennější rezervace.

Cyklobus s nákladem kol přijel na Šerlich v Orlických horách - Cyklobus s nákladem kol přijel na Šerlich v Orlických horách | foto: Ondřej LitteraMF DNES

Z lesa je odpadkový koš

"Na konečné cyklobusů nemají turisté žádné zázemí, a tak za hromadné WC musí například posloužit les na Šerlichu. Stává se z něho i odpadkový koš. Orlické hory potřebují komplexní vybavení pro cykloturisty," uvedl vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Orlické hory v Rychnově nad Kněžnou Jan Mocek.

Podle ochránců přírody by se na vrcholy hor nevydaly bez cyklobusů plné dvě třetiny současných návštěvníků. "Turistika a poznávání je u řady cyklistů až druhořadá, chtějí pouze sjíždět terény, podávat velké výkony," míní zoolog chráněné oblasti Josef Hájek.

Velký nápor cyklistů má podle ekologů dopad na erozi či narušování kořenových systémů, pro zvířata znamená neustálý hluk a neklid. Problémem jsou i střety s pěšími a odhozené odpadky. Ochránci přírody však na horách odmítají umístit koše a starat se o ně, podle nich by měli lidé sami svůj odpad z hor odnést.

Předsedkyně dobrovolného svazku obcí Region Orlické hory Václava Domšová připouští, že zázemí pro turisty na horách chybí. "Zatím na to nemáme peníze. Jde o odpadkové koše, toalety, lavičky a odpočinková místa. Celkově mám ale z cyklobusů radost, povedlo se nám dostat do hor hodně lidí," řekla Domšová.

Z kopců se vrací prázdné

Podle ochranářů mají ale cyklobusy i výhody. "Jde o hromadnou dopravu, turisté si na ni už zvykli a nechávají auta pod horami, tím šetří ovzduší," podotýká Mocek.

Letos jezdily cyklobusy na deseti linkách tří dopravců. Horské obce na ně získaly z krajského grantu a příspěvků měst a obcí téměř 900 tisíc korun, kraj doplácí autobusovým firmám ztrátu z provozu do částky 28 korun na kilometr. Letos dosahuje průměrná tržba 9,20 na kilometr. Ztráta vzniká tím, že dolů jezdí cyklobusy většinou prázdné.

Na kole do cenné přírodní rezervace

Je to nejcennější přírodní území v Orlických horách, ale cyklisté jako by ani značku zákazu vjezdu do Bukačky neviděli. Během jediné hodiny v prosluněném sobotním dopoledni se tudy prožene aspoň padesát jezdců. Do národní přírodní rezervace se přitom smí jen pěšky. Podle ekologů je to totiž pravá klenotnice vzácných a ohrožených druhů rostlin.

"Kdo jede první, ten platí pokuty!" křičí cyklistka ze skupinky osmi jezdců, kteří zrovna vyrazili od Masarykovy chaty a právě minuli zákazovou značku na rezavém sloupku u vjezdu do Bukačky.



Prales Bukačka
Autor: Petr Vaculík, www.fotobanka.cz

Strážci nic nezmohou

Sami strážci přírody potvrzují, že s cyklisty nic nezmohou. "Ani si nepřejte slyšet ty nadávky od cyklistů, když jsem je upozorňoval na zákaz vjezdu. Stejně jedou dál," popisuje své zkušenosti botanik chráněné krajinné oblasti Orlické hory Josef Kučera.

Někteří z cyklistů jsou ohleduplní a dokonce poděkují, když se jim pěší turista uhne z cesty. Jiní jen lámou kilometry. Hřebenová cesta láká všechny, protože je pohodlná.
Cyklotrasa přitom Bukačkou nevede, cyklisty odklání značená trasa pod Masarykovou chatou směrem na Šerlišský mlýn. Při vjezdu do lesa na Šerlichu směrem na Bukačku je navíc zákaz vjezdu všem vozidlům.

"Cyklisté značku nerespektují. Správa chráněné krajinné oblasti s vlastníky lesa opravila poničenou cestu na Bukačku, ale poškozuje ji nadměrný provoz kol. Dochází i ke střetu cyklistů s pěšími turisty," říká vedoucí správy Jan Mocek.

Podle místních lidí je zákaz průjezdu Bukačkou zbytečný. "Vždyť tam vede cesta a naprostá většina lidí tamtudy bez nějakých následků pro přírodu projede, asi se ale najde pár jednotlivců, kteří jezdí mimo cesty. Já nejsem pro zákazy, podle mě je lepší ukázat lidem toto unikátní prostředí a vysvětlovat, že přírodu by měli chránit," míní senátorka Václava Domšová z Deštného v Orlických horách.

Bukačka je národní přírodní rezervací

Území Bukačky asi kilometr vzdálené od Masarykovy chaty na Šerlichu vyhlásili za národní přírodní rezervaci už v roce 1957. Na rozloze 50,7 hektarů v nadmořské výšce od 910 do 1025 metrů se rozkládají lesní porosty a podmáčené louky se vzácnou květenou a hmyzem.

Zdejší lesy jsou pozoruhodné tím, že jde o zbytek původního pralesa Orlických hor, ten zahrnuje asi deset hektarů. V přirozeném porostu smíšené bukosmrčiny rostou také kleny a jeřáby. Tuto rezervaci stejně jako ostatní lesní porosty v Orlických horách ničí imise, vítr a kůrovec, přirozenou obnovu lesa ztěžuje drsné klima i vysoké stavy spárkaté zvěře.

Bukačku také nazývají "botanickou zahradou" Orlických hor, a to pro zdejší druhovou pestrost. Odborníci zde nalezli 294 druhů vyšších rostlin, z toho 23 chráněných. Roste tu například bledule jarní, prha arnika, oměj šalamounek, prstnatec májový, rosnatka okrouhlolistá a další.

Využíváte cyklobusy? Co si myslíte o jejich výhodách, či nevýhodách? Podělte se o vaše zkušenosti s ostatními čtenáři v diskuzi.

Autoři: ,




Nejčtenější

Do terénu, na polňačky nebo lesní cesty, se hodí silnější kola od průměru 20...
Koloběžky nejsou jen pro děti. Jak se na nich jezdí a jakou vybrat

Na koloběžce jezdili králíci z klobouku, Hurvínek i Krteček. Dávno to však není jen zábava pro děti nebo pohádkové postavičky. Kouzlo koloběhu objevují i...  celý článek

Dřevěný kostelík v Lipné u Potštátu
Oderské vrchy: Projděte si drsný svět větru a zvrásněného kamení

Toulání Oderskými vrchy na kole či pěšky přináší ty nejhezčí cestovatelské zážitky, které lze na území naší domoviny získat. Málo obydlená krajina prostoupená...  celý článek

Teploty na Faerských ostrovech se přes léto vyšplhají maximálně k 16 stupňům....
Na Faerských ostrovech chybí nevěsty, drsní seveřané si je vozí z Asie

Nejpočetnější menšinu na Faerských ostrovech dnes představují Thajky a Filipínky. Místní rodačky odcházejí do světa a muži toužící po sňatku si tak nevěsty...  celý článek

Vulkán Bromo v Indonésii
Rozdávají život i smrt. Podívejte se na nejkrásnější sopky světa

Jsou divoké, nespoutané, občas nebezpečné a vždy fascinující. Možná ty vůbec nejkrásnější najdete v Indonésii, ale ani na dalších místech nebudete zklamáni....  celý článek

Krabí invaze v zátoce Sviní
VIDEO: Zátoku sviní obsadili krabi. Miliony jich zemřou na silnici

Zátoka podél kubánského poloostrova Zapata prožívá opět další invazi. Nejde však o vojenskou akci, ale čistě rozmnožovací. Silnice a domy totiž každý rok...  celý článek

Další z rubriky

Svítící cyklostezka v Polsku
Cyklostezka v Polsku večer svítí modře. A elektřinu nepotřebuje

Polsko se může chlubit jednou z nejkrásnějších cyklostezek v Evropě. Nejen proto, že vede v krajině Mazurských jezer, ale jeden její kousek navíc večer svítí...  celý článek

Ozdobná designová víčka na představec KAPZ
Pořádná pumpa a nářadí, které vydrží. Vánoční superdárky pro cyklisty

Shánět dárky pro cyklistu, když jím sám nejste, je během předvánočních nákupů problém. Co koupit nadšencům v upnutých dresech a helmách, kteří se celé dny...  celý článek

Opravárenská sada s knoty Sahmurai Sword pro bezdušové pláště
Saganovo kolo, super zvonek, grafen... Zajímavosti veletrhu For Bikes

Na osmém ročníku největšího cyklistického veletrhu ve střední Evropě se letos sešla spousta novinek a zajímavostí. Vybrali jsme pro vás z pražské akce několik...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.