Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cyklisté drancují Orlické hory, tvrdí ochranáři

  13:32aktualizováno  29. září 9:22
Deštné v Orlických horách - Cyklobusy brázdí Orlické hory už čtyři roky. Cyklisté si je pochvalují a jednou z jejich hlavních výhod je i méně automobilů v horách. Větší příliv cyklistů ale na druhou stranu výrazně zatěžuje přírodu. Ochranářům nejvíc vadí, že neukáznění jezdci míří často mimo značené cesty nebo přímo do nejcennější rezervace.

Cyklobus s nákladem kol přijel na Šerlich v Orlických horách - Cyklobus s nákladem kol přijel na Šerlich v Orlických horách | foto: Ondřej LitteraMF DNES

Z lesa je odpadkový koš

"Na konečné cyklobusů nemají turisté žádné zázemí, a tak za hromadné WC musí například posloužit les na Šerlichu. Stává se z něho i odpadkový koš. Orlické hory potřebují komplexní vybavení pro cykloturisty," uvedl vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Orlické hory v Rychnově nad Kněžnou Jan Mocek.

Podle ochránců přírody by se na vrcholy hor nevydaly bez cyklobusů plné dvě třetiny současných návštěvníků. "Turistika a poznávání je u řady cyklistů až druhořadá, chtějí pouze sjíždět terény, podávat velké výkony," míní zoolog chráněné oblasti Josef Hájek.

Velký nápor cyklistů má podle ekologů dopad na erozi či narušování kořenových systémů, pro zvířata znamená neustálý hluk a neklid. Problémem jsou i střety s pěšími a odhozené odpadky. Ochránci přírody však na horách odmítají umístit koše a starat se o ně, podle nich by měli lidé sami svůj odpad z hor odnést.

Předsedkyně dobrovolného svazku obcí Region Orlické hory Václava Domšová připouští, že zázemí pro turisty na horách chybí. "Zatím na to nemáme peníze. Jde o odpadkové koše, toalety, lavičky a odpočinková místa. Celkově mám ale z cyklobusů radost, povedlo se nám dostat do hor hodně lidí," řekla Domšová.

Z kopců se vrací prázdné

Podle ochranářů mají ale cyklobusy i výhody. "Jde o hromadnou dopravu, turisté si na ni už zvykli a nechávají auta pod horami, tím šetří ovzduší," podotýká Mocek.

Letos jezdily cyklobusy na deseti linkách tří dopravců. Horské obce na ně získaly z krajského grantu a příspěvků měst a obcí téměř 900 tisíc korun, kraj doplácí autobusovým firmám ztrátu z provozu do částky 28 korun na kilometr. Letos dosahuje průměrná tržba 9,20 na kilometr. Ztráta vzniká tím, že dolů jezdí cyklobusy většinou prázdné.

Na kole do cenné přírodní rezervace

Je to nejcennější přírodní území v Orlických horách, ale cyklisté jako by ani značku zákazu vjezdu do Bukačky neviděli. Během jediné hodiny v prosluněném sobotním dopoledni se tudy prožene aspoň padesát jezdců. Do národní přírodní rezervace se přitom smí jen pěšky. Podle ekologů je to totiž pravá klenotnice vzácných a ohrožených druhů rostlin.

"Kdo jede první, ten platí pokuty!" křičí cyklistka ze skupinky osmi jezdců, kteří zrovna vyrazili od Masarykovy chaty a právě minuli zákazovou značku na rezavém sloupku u vjezdu do Bukačky.



Prales Bukačka
Autor: Petr Vaculík, www.fotobanka.cz

Strážci nic nezmohou

Sami strážci přírody potvrzují, že s cyklisty nic nezmohou. "Ani si nepřejte slyšet ty nadávky od cyklistů, když jsem je upozorňoval na zákaz vjezdu. Stejně jedou dál," popisuje své zkušenosti botanik chráněné krajinné oblasti Orlické hory Josef Kučera.

Někteří z cyklistů jsou ohleduplní a dokonce poděkují, když se jim pěší turista uhne z cesty. Jiní jen lámou kilometry. Hřebenová cesta láká všechny, protože je pohodlná.
Cyklotrasa přitom Bukačkou nevede, cyklisty odklání značená trasa pod Masarykovou chatou směrem na Šerlišský mlýn. Při vjezdu do lesa na Šerlichu směrem na Bukačku je navíc zákaz vjezdu všem vozidlům.

"Cyklisté značku nerespektují. Správa chráněné krajinné oblasti s vlastníky lesa opravila poničenou cestu na Bukačku, ale poškozuje ji nadměrný provoz kol. Dochází i ke střetu cyklistů s pěšími turisty," říká vedoucí správy Jan Mocek.

Podle místních lidí je zákaz průjezdu Bukačkou zbytečný. "Vždyť tam vede cesta a naprostá většina lidí tamtudy bez nějakých následků pro přírodu projede, asi se ale najde pár jednotlivců, kteří jezdí mimo cesty. Já nejsem pro zákazy, podle mě je lepší ukázat lidem toto unikátní prostředí a vysvětlovat, že přírodu by měli chránit," míní senátorka Václava Domšová z Deštného v Orlických horách.

Bukačka je národní přírodní rezervací

Území Bukačky asi kilometr vzdálené od Masarykovy chaty na Šerlichu vyhlásili za národní přírodní rezervaci už v roce 1957. Na rozloze 50,7 hektarů v nadmořské výšce od 910 do 1025 metrů se rozkládají lesní porosty a podmáčené louky se vzácnou květenou a hmyzem.

Zdejší lesy jsou pozoruhodné tím, že jde o zbytek původního pralesa Orlických hor, ten zahrnuje asi deset hektarů. V přirozeném porostu smíšené bukosmrčiny rostou také kleny a jeřáby. Tuto rezervaci stejně jako ostatní lesní porosty v Orlických horách ničí imise, vítr a kůrovec, přirozenou obnovu lesa ztěžuje drsné klima i vysoké stavy spárkaté zvěře.

Bukačku také nazývají "botanickou zahradou" Orlických hor, a to pro zdejší druhovou pestrost. Odborníci zde nalezli 294 druhů vyšších rostlin, z toho 23 chráněných. Roste tu například bledule jarní, prha arnika, oměj šalamounek, prstnatec májový, rosnatka okrouhlolistá a další.

Využíváte cyklobusy? Co si myslíte o jejich výhodách, či nevýhodách? Podělte se o vaše zkušenosti s ostatními čtenáři v diskuzi.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Genius loci černé perly Slezského vojvodství

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Další z rubriky

Hrad Svojanov
Kde končí Morava a začínají Čechy. Cyklovýlet kolem Svojanova

Jedno z nejhezčích míst naší domoviny se ukrývá stranou hlavních silnic a velkých měst v hlubokém údolí říčky Křetínky. Kdysi frekventovanou středověkou cestu...  celý článek

Dlouhé stráně
Jak si prožít Tour de France v Česku. Vyzkoušejte si parádní české kopce

Přirovnání ke Staré dámě cyklistiky je samozřejmě nutné brát s nadsázkou, nicméně i v Česku se najdou pořádně dlouhé a prudké kopce, na kterých můžete alespoň...  celý článek

„Prosím vstupte!“ - historická brána Plzeňského Prazdroje
Cyklotoulky: do Plzně za pivem, architekturou, Hurvínkem i vědou

Plzni se nejčastěji říká „město piva“ nebo „město čtyř řek“ . My vám ji však chceme představit coby město jako stvořené pro jízdu na kole. V následujících...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.