Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cyklista na silnici rovná se sebevrah?

  10:09aktualizováno  10:09
Nedávno jsem byla na dovolené v Holandsku. Najezdili jsme desítky kilometrů a téměř jsme nepotkali automobil. V nejmenších vesničkách, kde bylo jen několik domků vedle kanálů a nebylo místo ani pro speciální pruh pro cyklisty, byla cesta společná.

Bez helem a cyklodresů, s obyčejnými bicykly, které občas pamatují snad "druhou světovou", ale sebevědomě a bez obav jezdí v Nizozemsku všichni. Kolo je pro ně součástí života.

Zatímco Praha plánuje další silniční okruhy, obchvaty a rychlostní komunikace, v Amsterdamu se radní rozhodli vybudovat "zelený okruh", aby cyklisté mohli bez rizika objet město, aniž se setkají s auty.

Veřejnost má o téma bezpečné dopravy zájem a díky ní se vedla už 60. letech diskuse, jak zamezit nehodám, které čím dál častěji odnesli cyklisté nebo pěší. A jak zařídit, aby mohly na kolech nadále jezdit děti do škol či za zábavou, na venkově i ve městě.

Výsledkem bylo položení kvalitních cyklostezek, které mohou využívat i invalidní občané v malých motorových "tříkolkách" či mládež na mopedech a skútrech.

Chtějme cyklostezky

Zdá se, že v naší republice se tomuto tématu věnují jen aktivisté z ekologických hnutí a pár desítek nadšenců na univerzitách a ve státní správě. Pro politiky jako by téma neexistovalo, mluví jen o dálnicích, nanejvýš o jezech na Labi. Média jakbysmet. Automobilisté mají vlastní pořad ve veřejnoprávním rozhlasu, dokonce i speciální komerční stanici. Mají něco takového cyklisté?

Řidiči "plechových miláčků" jsou prostě na prvním místě, a proto všechno a všechny válcují, ať už obrazně či doslova. Cyklista je na našich silnicích obtížný hmyz a je vykázán jen do rekreačních oblastí. V centru Prahy se pohybují jen cyklisté-profesionálové, poslíčci rychlých zásilek, kteří se vyznají ve spleti jednosměrek, přikázaných směrů jízdy i slepých ulic.

Ostatní mají smůlu, a pokud nemají sebevražedné sklony, raději sesednou z kola a vedou je přes půl města. Mohli by jet metrem, ale není to snadné ze stanice, kde není výtah. Bohužel výtahy v centru stále nejsou, ani ve stanicích, které už prošly rekonstrukcí. Výtahy by přitom využily i matky s kočárky, které se bojí strmých eskalátorů, a samozřejmě vozíčkáři.

Víkendové drkocání

Proč je u nás jízda na kole stále vnímána jen jako víkendové drkocání na horských kolech po lesních pěšinách? Jsou lidé, kteří by rádi použili bicykl k cestě do práce, do školy. Ale netroufají si, protože se bojí o své zdraví, neřkuli o život.

Vláda schválila Národní strategii cyklistické dopravy, která říká, co by měly úřady dělat, aby se cyklistika rozšířila po celé republice. Uvolní na ni také dostatek financí? Jízda na kole je kromě chůze ze všech nejekologičtější. Udělejme z ní životní styl a žádejme politiky, aby ji vzali vážně a zajistili nám bezpečnost na silnicích! Žádejme cyklostezky!

Krásnou zemí na kole i na bruslích

Autor:




Nejčtenější

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.