ČSA výrazně omezily služby. Rozdíl oproti low-cost společnostem se snížil

Národní letecký dopravce ČSA se před nadcházející privatizací snaží vylepšit hospodářské výsledky. Po vzoru nízkonákladových aerolinií výrazně omezil servis pro cestující v turistické třídě. O tři kila se snížil limit hmotnosti odbavených zavazadel, z paluby zmizel denní tisk, ne všechno občerstvení je zadarmo.

Modernizovaný airbus ČSA | foto: ČSA

Ani jedno z nových pravidel přitom ještě v únoru neinzeroval v aktuálním čísle palubního magazínu, jak si redakce iDNES.cz ověřila při nedávném letu s touto společností.

O změnách v podávání občerstvení musí každého cestujícího informovat palubní personál. V minulých dnech byly jen v některých letadlech na spodních stranách stolečků nálepky informující o ceně občerstvení.

Rozsah nabízených služeb se tak výrazně přiblížil servisu, který svým zákazníkům nabízejí nízkonákladové společnosti. Oproti nim má však ČSA ve většině případů vyšší ceny letenek, nezřídka až mnohonásobně. Výhody, proč využít linkového dopravce a nikoliv low-costovou společnost, tak zůstávají v jeho schopnostech zajistit síťové spojení, v širší nabídce destinací a často v používání letišť blíž center měst.

Před odletem na váhu

"Nedávno jsem letěla na letošní první služební cestu a nestačila jsem se divit nad novými pravidly ČSA," zavzpomínala manažerka Martina Kusová. "Cesta tam ještě probíhala bez problémů, i když absence denního tisku v turistické třídě a omezené občerstvení mě nepříjemně překvapila. Šok přišel při zpátečním letu. S kolegou jsme vezli nějaké materiály a jeho zavazadlo překročilo o jeden a půl kila povolený dvacetikilogramový limit. I když moje zavazadlo bylo pod limitem, supervizor ČSA odmítl hmotnosti zavazadel sečíst a striktně trval na zaplacení nadváhy. Jako majitel věrnostní karty ČSA a dlouholetý zákazník jsem byla šokována. Takový přístup nepředvedla zatím žádná aerolinka. A to létám velmi často a nejenom po Evropě."

Modernizovaný airbus ČSA

ČSA od letošního roku snížila bezplatnou hmotnost pro odbavená zavazadla z 23 na 20 kilogramů. Tím srovnala limity s většinou ostatních leteckých společností. Odmítá ale sčítat hmotnosti zavazadel u spolucestujících, striktně trvá na dodržení dvacetikilogramového limitu. Drtivá většina linkových leteckých společností (nikoliv low-costů) umožňuje naprosto běžně sčítání hmotnosti zavazadel spolucestujících a drobnou nadváhu tolerují. Oficiálně to sice žádná společnost nepotvrdí, v praxi se ale nadváha jednoho až dvou kilogramů toleruje.

Linkové Aerolinie

Výhody:
- Široká síť destinací
. Možnost koupě přestupních letenek
- Propojení s dalšími společnostmi v rámci aliancí
- Věrnostní programy
- Byznys třída
- Další nadstandardní služby

Nevýhody:
- Vyšší ceny letenek, někdy až několikanásobně
- Pro kratší cesty často velmi drahé letenky
- V případě ČSA a některých dalších aerolinií (Aer Lingus, Brussels Airlines) omezený servis v turistické třídě

Na dotaz iDNES odpověděla mluvčí ČSA Daniela Hupáková, že se limit striktně dodržuje také proto, že na všech odbavovacích přepážkách jsou platební terminály. Takže je možné nadváhu ihned zaplatit. Hupáková dodala, že se ČSA soustřeďuje především na obchodní klientelu: "… svůj produkt neustále přizpůsobujeme cestujícím a především obchodní klientele, která je pro České aerolinie prioritní."

"Loni jsem letěl s Air France do jihovýchodní Asie a přestože moje zavazadlo mělo zhruba tři kilogramy nadváhu, tak ani na jednom úseku po mě nikdo nevyžadoval platbu za překročený limit hmotnosti," líčí Jan Lodl, redaktor serveru iDNES.cz. "Cestujícím přede mnou tolerovali dokonce značnou nadváhu, stačilo, aby druhý cestující svůj limit plně nevyužil. I tak dohromady překročili limit o víc něž pět kilogramů."

Sčítání zavazadel se snad vrátí

Podle informací iDNES.cz od března ČSA možnost sčítání hmotnosti zavazadel spolucestujících opět zavede, což nepřímo potvrdila i mluvčí společnosti. Ostatní významné letecké společnosti (Lufthansa, British Airways a konsorcium Air France s KLM) spolucestujícím hmotnost zavazadel sčítají.

Na striktním dodržování nadváhy trvají především nízkonákladové společnosti, které si navíc účtují poplatky za každé odbavené zavazadlo. Jejich servis na palubě, jako placené občerstvení a absenci tisku nyní začalo praktikovat i ČSA. Oproti nízkonákladovým společnostem ale nabízí vyšší ceny letenek. Někdy to jsou mnohonásobně vyšší částky, jindy nejsou rozdíly tak značné, ale ČSA jako linkový dopravce je dražší téměř vždy.

Například při únorové cestě do Barcelony byl při koupi s měsíčním předstihem rozdíl mezi nejlevnější letenkou od ČSA a nejlevnější letenkou od společnosti Clickair zhruba 2500 korun v neprospěch ČSA. Výhodou ČSA je větší frekvence spojů a výhodnější časy příletů a odletů z destinace.

Nízkonákladové Aerolinie

Výhody:
- Nízké ceny letenek - často v akci za cenu pod náklady
- Ceny se výrazně neliší pro delší nebo kratší cesty
- I při koupi letenek na poslední chvíli lze najít relativně nízké ceny

Nevýhody:
- Omezený výběr destinací - Komplikované přestupy
- Často nevýhodné časy odletů
- Platba za odbavení na letišti
- Platba za zapsané zavazadlo
- Za servis na palubě se platí
- Lety na vzdálenější letiště

Cola je nadstandard a ke čtení jen bezplatný list

Dnes si na palubě letadel ČSA v ekonomické třídě může cestující dát na evropských linkách vodu, džus nebo kávu. Například cola už patří do placeného sortimentu. Na náš dotaz ostatní významné linkové aerolinie odpověděly, že sortiment neomezují, ani včetně alkoholických nápojů. Air France a British Airways nabízí při odletech z České republiky české deníky i pro cestující v turistické třídě, minimálně jsou ale k dispozici zahraniční tituly. Naopak na testovaných letech s ČSA byl koncem února na palubách k dispozici jen bezplatný titul E15 a v omezeném množství deník Financial Times.

"Výběr titulů se v souladu s požadavky cestujících zaměřuje především na ekonomická média. Složení nabídky denního tisku odpovídá struktuře cestujících, z nichž více než tři čtvrtiny jsou ze zahraničí," vysvětlila Hupáková.

Některé výhody zůstávají

ČSA se oproti nízkonákladovým společnostem profilují jako linkové aerolinie. To znamená, že dokáže nabídnout letenky s přestupem třeba na druhou stranu světa. Naopak přestupy u nízkonákladových společností jsou komplikované. Letenky se kupují samostatně a sám cestující si musí potřebné spoje nalézt a cestu si naplánovat. ČSA má výhodu i v širším letovém řádu a často i ve výhodnějších časech odletů a příletů.

Mnoho zákazníků také motivuje věrnostní program, v němž si za nasbírané míle může vybírat bezplatné letenky a pokud cestuje často, má po dosažení určitého limitu možnost získat vyšší úroveň členské karty, která ho opravňuje k nezanedbatelným výhodám, jako je přednostní odbavení, přístup do salonku na pražském letišti nebo dokonce bezplatný převod do byznys třídy, pokud je v ní volno.

Problém, který se ale týká většiny linkových společností, je v omezeném přidělování bodů u nejlevnějších letenek a s tím spojené obtížné dosažení potřebných bodů pro získání uvedených výhod. Navíc se často stává, že volná letenka má neadekvátně nízkou cenu (například letenka do USA má uvedenou hodnotu jen pár tisíc korun) a zbytek tvoří poplatky. Pak se může klidně stát, že je nutné za volnou letenku doplatit řádově mnohem víc na poplatcích, než kolik stojí sama letenka. Oproti běžné ceně letenek na trhu se tak může ušetřit jen pár stokorun.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na palubě české La Grace: Vlny tu kradou jídlo a medúzy ucpávají kohoutky

26. března 2024

Dnes brzy ráno odstartoval ve Francii největší námořní festival ve Středozemním moři. Letos má i...

OBRAZEM: Nejdivnější armáda světa. Tisíce mužů chrání posmrtný klid císaře

29. března 2024

Až osm tisíc bojovníků bylo zrozeno z hlíny, podobně jako golem, aby chránili posmrtný klid jednoho...

Český výletník: Říkali mi, že v Kolíně nic není. Tak jsem tam vyrazil

29. března 2024

Všichni si myslí, že ho znají, protože přes něj jezdí každý někam vlakem. Ale doopravdy ho zná...

Děravé království v údolí Loiry. Nejen zámky, ohromí skalními domy i koktejly

28. března 2024

Premium V některých se pěstují houby, v jiných zpracovávají jablka, v dalších farmáři chovají bource...

Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla

28. března 2024

Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...