Concordy usilují o návrat ztraceného lesku

  13:46
I když loňská havárie letadla Concorde nebyla tím nejtragičtějším neštěstím posledních let, vyvolala velké emoce. Jednalo se totiž o první katastrofu supersoniku ze 70. let, který byl až dosud považován za naprosto spolehlivý. Na čas tak tyto stroje přestaly létat. Nyní ale Air France a British Airways, jediné společnosti vlastnící stroje Concorde, oznámily, že ve středu obnoví po více než roce provoz těchto symbolů technického vývoje a luxusu.

Při havárii letounu Concorde společnosti Air France, který se loni 25. července krátce po startu zřítil nedaleko letiště Charlese de Gaulla u Paříže, přišlo o život 113 osob, převážně německých turistů. Čtyři z obětí zemřeli při dopadu stroje na
hotel ve městě Gonesse severně od metropole. Pro Francii byla tato katastrofa i psychologickou ránou, neboť projekt vyvinutý společně s Británií byl v zemi předmětem obdivu a pýchy.

"Stříbrným ocelovým ptákům", jak je letadlům Concorde pro elegantní vzhled také přezdíváno, odebraly úřady povolení létat 16. srpna 2000. British Airways a Air France, které dohromady provozují dvanáct těchto strojů, vyjádřily naději, že letouny se na pravidelné linky brzy vrátí. Tisk a odborníci však optimismem příliš nehýřili. Poukazovalo se například na to, že Concorde byl postaven na technologii 60. let, která bude muset být dříve či později nahrazena.

Podle scénáře francouzského Úřadu pro vyšetřování nehod způsobila havárii kovová lišta, která upadla z jiného letounu na startovací dráhu a poškodila pneumatiku podvozku. Ta po kontaktu s lištou explodovala a její kusy prorazily jednu z nádrží plných paliva, které se ihned vznítilo. Podobný větší incident se stal
pouze v roce 1979 na washingtonském Dullesově letišti. Aerolinky musely investovat do odolnějších pneumatik a palivových nádrží, platily i posádky a mechaniky, kteří se podíleli na technických zkouškách strojů. British Airways navíc
ve svých letounech nechaly vylepšit interiér a nainstalovat nové sedačky. Všechny stroje prošly kompletní revizí.

Concorde může pojmout mezi 100 a 144 cestujícími, což považováno za přepych. Letět dokáže rychlostí asi 2200 kilometrů za hodinu, přičemž trať Londýn-New York (7556 kilometrů) je schopen překonat za 3,5 hodiny. Zpáteční letenka však stojí 6636 liber, což je v
přepočtu téměř 400.000 korun.
Od počátku roku 2001 začaly společnosti se zkušebními lety, plné obnovení provozu však bude velmi drahou záležitostí. Podle odhadů deníku Le Figaro se náklady pohybují okolo 110 miliónů eur (zhruba čtyř miliard korun). Jde však také o otázku prestiže a důvěry, což dokazuje fakt, že u Air France představuje provoz letounů Concorde pouhé jedno procento obchodního obratu. Odstavení letadel a personálu stálo Francouze 60 miliónů eur, přičemž cena zničeného stroje se odhaduje na 33,2 miliónu eur.

Prototyp Concorde číslo 001 vzlétl 2. března 1969 na 29 minut v okolí francouzského Toulouse, číslo 002 nesl letoun, který byl o měsíc později vyroben ve Velké Británii. O půl roku později překonal Concorde rychlost zvuku a v listopadu 1970 dosáhl rychlosti dvakrát větší než zvuk (Machovo číslo 2). Na pravidelné linky byl letoun nasazen 21. ledna 1976 společností Air France na trase Paříž-Rio de Janeiro a současně firmou British Airways mezi Londýnem a Bahrajnem. Vzápětí se letoun prosadil na linkách z New Yorku do Londýna a Paříže.

Velmi vysoké jsou jeho provozní náklady - spotřebuje tolik pohonných hmot jako obří Boeing-747, který sice létá dvakrát pomaleji, ale se 400 cestujícími. "Concorde je leteckou variantou starodávného automobilu, báječný na pohled, avšak beznadějně nepraktický," napsal list The Times. Při cestách přes Atlantik ho využívají zejména zaneprázdnění obchodníci, významní politici nebo celebrity uměleckého světa.

Concorde Air France

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...