Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


GLOSA: Čím štvou řidiči cyklisty

aktualizováno 
Čím a proč štvou řidiči na silnici cyklisty a jak je tomu naopak? Ačkoli v absolutní většině cyklisté řídí a hodně řidičů aspoň občas jede na kole, ukazuje se, že jedni často zapomínají, jaké to je být v kůži druhého. Podívejme se nejprve na pocity cyklistů v silničním provozu. Další díl pak bude v opačném gardu.

Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Obě skupiny mají pocit, že ti druzí jim dělají naschvály. Někdy to tak určitě je, ale coby náruživý řidič a zároveň milovník kola jsem přesvědčen, že si častěji neuvědomujeme, čím toho druhého můžeme omezovat a zneklidňovat.

Co tedy cyklisté na silnici od řidičů zejména nesnášejí? Hlavně nedostatečnou vzdálenost při předjíždění. Zažíváme to takřka při každé vyjížďce na silničním kole. Jsem si jist, že to někdy bývá jakási ukázka toho, kdo je na silnici silnější. Ale velmi často si to řidiči určitě vůbec neuvědomují.

Záleží i na tom, jaké je to auto a jak jede rychle. Když vás o méně než metr mine pomaleji a opatrně jedoucí osobák, je to ještě dobré. Když jen o půl metru rychle jedoucí kloubový autobus, jde pomalu o život.

Cyklokaravan pro dva lidi

Můžete jet na kole s vlastním domkem.

Cyklokaravan se dá jednoduše rozložit a složit.

Řidič často netuší, že cyklista nemůže jet těsně u krajnice, že musí mít rezervu a že se také musí na poslední chvíli vyhýbat dírám v silnici (a že jich je na našich silnicích požehnaně), kanálům, kamenům... Pak může nastat fatální problém. Cyklisté by proto přivítali, kdyby je řidiči předjížděli v bezpečné vzdálenosti, tedy cca 1,5 metru. A pokud to nejde, silnice je úzká a v protisměru jede auto, ať na tu chviličku auto zpomalí a počká, až se protisměr uvolní.

Z výše uvedených důvodů je i velmi nebezpečné předjíždět jiné auto, když jede cyklista v protisměru.

Dalším nešvarem je takové předjíždění, že se řidič prudce zařadí zpět těsně před cyklistu nebo ho téměř uzavře a zkříží mu cestu (stává se hodně v zatáčkách).

Řidiči také často netuší, že cyklisté zejména na silničních kolech se pohybují relativně rychle. Proto je pro cyklistu velmi nepříjemné a často i nebezpečné, když ho auto předjede těsně před křižovatkou nebo před překážkou na silnici, před odbočením a vzápětí intenzivně brzdí. S kolem zastavit „na fleku“ je velký problém a navíc, zejména zkušení cyklisté projíždějí křižovatky jinak než auta. Často jen přibrzdí, někdy jen na sekundu zastaví a pak rychle vyrazí. Akceleraci na prvních metrech pak mají v absolutní většině rychlejší než auta.

Jízda po cyklo- stezce bývá horor

Jaká pravidla na nich vlastně platí?

Nově otevřenou stezku z Ostrova do Jáchymova si v úterý vyzkoušeli první...

Určitě nepříjemné je rovněž zbytečné troubení zejména v bezprostřední blízkosti. Pokud už musí být, tak z dostatečné dálky jako krátký varovný signál. Pokud při kraji jede například rodina s dětmi, je lepší výrazně zpomalit a pak cyklisty objet. A zcela nesmyslné je troubit na cyklistu na silničním kole. Ten moc dobře ví, co dělá, kam může a kam ne a troubení ho jen zbytečně znervózní.

Silniční cyklisté také nemají rádi, když jim fronta aut před křižovatkou na světlech uzavírá prostor u obrubníku. Jsou zvyklí prostě projet až ke světlům vedle prvního auta. Když padne zelená, rychle vyrážejí přes křižovatku.

To hlavní je uvědomit si, že silnice tu je pro obě skupiny. Nikdo není privilegovaný. Platí, že tolerance a trpělivost jsou základem koexistence.

(Napište nám své vlastní postřehy. Příští týden se pak podíváme na cyklisty očima řidičů.)

Autor:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Další z rubriky

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Dlouhé stráně
Jak si prožít Tour de France v Česku. Vyzkoušejte si parádní české kopce

Přirovnání ke Staré dámě cyklistiky je samozřejmě nutné brát s nadsázkou, nicméně i v Česku se najdou pořádně dlouhé a prudké kopce, na kterých můžete alespoň...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.