Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Co s sebou na kolo, abyste dojeli?

  8:36aktualizováno  8:36
Živě mám před očima příhodu z kola s jedním kamarádem. Vyrazilo nás asi šest cyklistů na noční projížďku Prahou. Všechno bylo fajn a dobře jsme se bavili až do chvíle, kdy zmiňovaný kamarád a cyklistický začátečník narazil příliš tupě zadním kolem do obrubníku a prorazil duši.

Koukal se smutně na kolo a mluvil něco o tom, že vůbec netušil, že by se mohlo něco takového stát.

Pro nás ostatní to byla běžná nepříjemnost. Vyndali jsme z malé brašničky pod sedlem pumpičku a lepení a chtěli jsme mu děravou duši zalepit. Bohužel nás ale překvapilo jeho "supermarketové" kolo, které mělo zadní kolo utaženo maticemi a na jeho povolení jsme opravdu připraveni nebyli. Nezbylo nic jiného než se s kamarádem rozloučit a poslat ho na poslední metro.

Měl štěstí, že jsme byli ve městě. Jindy by musel jít třeba pár kilometrů s kolem v ruce. A že by se mu to jeho proneslo...

Tak to byla poučná příhoda na začátek, která uvedla naše dnešní téma. Co si s sebou vzít na kolo, abychom předešli takovýmto smutným koncům?

Určitě nejčastějším defektem je proražení anebo propíchnutí duše v pláštích. Sice již existují bezdušové pláště, ale zatím nejsou příliš používané, a tak riziko defektu stále hrozí. Stačí ostřejší kámen, větev s ostny nebo třeba sklo.

Náhradní můžeme mít buď celou duši anebo jen lepení na její opravu. Náhradní duše je objemnější, ale oprava zase rychlejší.

Sada lepení je malá krabička, která může mít záplaty obyčejné nebo samolepicí a jejich aplikace je činnost velmi snadná. Ale přeci jen se nám v terénních podmínkách nemusí vše podařit.

Další nezbytnost? Pumpička. V cyklistických obchodech jich je veliký výběr a můžete si pořídit od malé po větší, od obyčejné po velmi výkonnou.

Pro pohodlnější cyklisty jsou v nabídce i bombičky se stlačeným vzduchem (v podstatě jako sifonové), které vám přes adaptér nahustí kolo snadněji a rychleji.

Zapomenout nesmíte ani na malé montpáky na sundání pláště z ráfku a pak klíč na povolení matice z osy kol, který neměl tenkrát můj kamarád. U většiny kol jsou ale takzvané rychloupínáky, které se utahují ručně.

S sebou si vezměte i nějaký cyklistický multiklíč, který by měl obsahovat sadu imbusových klíčů, křížový a plochý šroubovák a nýtovač řetězu. Vybrat si můžete od jednoduché sady až po takovou, se kterou už dotáhnete anebo seřídíte skoro všechno.

Určitě se může hodit i centrklíč na výplet kol. Stačí vetší rána o kámen a výplet se vám poruší tak, že vám neprojde kolo mezi brzdovými čelistmi. Nemusíte být velký mechanik na improvizovanou opravu, která vám pomůže dojet do cíle.

Myslete na servis
Pro předcházení dalších nechtěných závad je dobré věnovat vašemu bicyklu trochu péče mezi vyjížďkami a alespoň dvakrát do roka nechat kolo seřídit a překontrolovat v odborných servisech. Pár desítek korun investovaných tímto směrem vám může jen zpříjemnit výlety na kole a předejdete tím i nechtěným závadám ze špatného seřízení nebo velkého opotřebení součástek.

Kam s nářadím?
Možná se ještě někdo z vás zeptá, kam těch pár klíčů a duše vlastně dát. Možností máte velkou řadu. Buď jezdíte na kole v cyklistickém dresu, který má na zádech většinou tři kapsy pro tento účel. Možná si ale na záda dáte raději větrovku pro případ deště, mapu anebo nějakou dobrotu v podobě energetických tyčinek.

Nářadí si tedy můžete uschovat do nějaké taštičky, které si vyrábějí v různých rozměrech a pro různá umístění. Nejčastěji se dají uchytit pod sedlo, na sedlovou trubku, pod vrchní rámovou trubku či na řídítka. Schovat se do nich dají třeba i klíče od bytu, peníze, doklady a mobil. Opravdu nezapomeňte, hlavně v případě, že vyrážíte na delší vyjížďku sami, na nějaký doklad o totožnosti, peníze a na mobil. Nikdy nevíte, co se může cestou stát a kde a jak budete shánět pomoc.

Anebo jako můj kamarád jezděte na kole s cyklisty, kteří vše potřebné už mají a rádi vám pomohou.

Autoři: ,




Nejčtenější

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Takto Igor Brezovar brázdil národní parky v USA společně s manželkou.
Na dvou kolech projel celý svět. S motorkou ukecal i bandity

V 17 letech měl Igor Brezovar sen: projet svět na motorce. Dnes její počítadlo ukazuje 372 tisíc kilometrů a svoji misi si už dávno splnil. „Milionář svět...  celý článek

Rýchorský prales v Krkonoších
Zakázaný ráj. V národních parcích se zpřístupní uzavřená místa

Nový zákon o národních parcích zpřístupní turistům některá atraktivní místa. Jedním z nich je i Rýchorský prales v Krkonošském parku, v českém Švýcarsku mohou...  celý článek

Další z rubriky

Opravárenská sada s knoty Sahmurai Sword pro bezdušové pláště
Saganovo kolo, super zvonek, grafen... Zajímavosti veletrhu For Bikes

Na osmém ročníku největšího cyklistického veletrhu ve střední Evropě se letos sešla spousta novinek a zajímavostí. Vybrali jsme pro vás z pražské akce několik...  celý článek

„Prosím vstupte!“ - historická brána Plzeňského Prazdroje
Cyklotoulky: do Plzně za pivem, architekturou, Hurvínkem i vědou

Plzni se nejčastěji říká „město piva“ nebo „město čtyř řek“ . My vám ji však chceme představit coby město jako stvořené pro jízdu na kole. V následujících...  celý článek

Cyklistka na elektrokole v Hraběticích v Jizerských horách.
Česko má nový cyklistický hit. Poptávka po elektrokolech prudce roste

V letošním roce se podle odhadů prodá až 50 tisíc elektrokol, poptávka tak meziročně vzroste až o 50 procent. Nové modely si můžete prohlédnout v pražských...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.