Cizinci přijíždějí kvůli létání

Během čtrnácti dnů havarovali dva němečtí amatérští piloti v okolí letiště ve Vrchlabí. Jeden nouzově přistál s bezmotorovým kluzákem v Krkonoších a vážně se zranil, druhý zahynul při letecké akrobacii. Příčiny poslední nehody stále šetří inspektorát Úřadu pro civilní letectví. Podle ředitele Letecké školy ve Vrchlabí Jiřího Sochora spolu obě nehody nijak nesouvisí, snad jen tím, že šlo o německé piloty.
Cizinci totiž stále častěji cestují do České republiky, kde má například letecká akrobacie dlouhou tradici a kurzy nejsou tak drahé. "V Německu se akrobacie příliš nelétá, takže tam zkušení piloti chybí. U nás má naopak tato disciplína dlouhou tradici, proto máme dostatek akrobatických letounů i kvalitní trenéry. Zahraniční letci u nás výcvik pořídí levněji," řekl Sochor. Zahraniční piloti si podle něj s sebou na dovolenou zpravidla přivážejí vlastní větroně a často přilétají i vlastními motorovými letadly "V těchto případech majitelé plně zodpovídají za technický stav strojů i za vlastní let a my jim pouze poskytujeme prostor ke startu a přistání," pokračuje Sochor, "při bezmotorovém létání je naším letadlem rovněž vytahujeme do vzduchu." Pro tuzemská sportovní letiště je však prý ekonomicky mnohem výhodnější, když cizinci létají na letadlech, která si u nich vypůjčí. Potom ovšem bývá prověrka pilotových kvalit mnohem důkladnější. "Zájemce nám musí předložit svůj pilotní průkaz i přehled nalétaných hodin. Rovněž musí absolvovat kontrolní let s naším instruktorem, který si důkladně prověří jejich schopnosti," uvádí Sochor, podle kterého pravidla pro létání v jednotlivých zemích vycházejí z mezinárodních předpisů a v civilizovaném světě se téměř neliší. V Evropské unii se prý nyní postupně zavádějí o něco přísnější pravidla, která v České republice začala platit dokonce ještě dřív než v Německu. "Zalétat si u nás tedy určitě není jednodušší než jinde," zdůrazňuje. Mezi zahraničními klienty vrchlabské letecké školy prý jednoznačně převažují piloti z Německa. "Občas se u nás objeví Holanďan, Švýcar nebo Řek, ale to jsou spíš výjimky," upřesňuje Sochor. Nedávné dvě vážné letecké nehody jsou v historii vrchlabského letiště spíše výjimkou. "V prvním případě se jednalo o běžné přistání větroně do terénu, kterých v tuzemsku bývá několik stovek do roka. Druhá nehoda se přihodila při akrobatické sestavě s motorovým letadlem," říká Sochor. Nepovedené přistání bezmotorového kluzáku na Zahrádkách v Peci pod Sněžkou odnesl čtyřiasedmdesátiletý německý pilot před čtrnácti dny pouze vážným zraněním, mnohem hůř dopadl jeho pětačtyřicetiletý kolega, který minulý čtvrtek zahynul v troskách akrobatického letadla. "Podobná neštěstí se naší letecké škole dosud vyhýbala. Asi před čtyřmi lety spadl těsně před letištěm větroň s holandským pilotem, který chyboval při přistávacím manévru. Tato nehoda se však obešla bez vážnějších zranění. Čtvrteční tragédie tedy byla největším neštěstím v padesátileté historii školy," řekl Sochor.