Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Číňané vyměňují tradiční kola za automobily

  15:55aktualizováno  15:55
Téměř polovinu století zaplavovali cyklisté prašné ulice čínských měst a stali se tak symbolem národa srovnatelným s Velkou čínskou zdí či s medvídkem pandou. Dnes, po desetiletích nepřetržitého vzestupu, začal počet jízdních kol v Číně klesat. Tento obrat charakterizuje rychlou ekonomickou transformaci čínské společnosti, která vyvolává v mnohých obyvatelích smíšené pocity. Zatímco jedni vítají automobil jako symbol pokroku, ekologové mizející cyklisty oplakávají, dalším se stýská po starých dobrých časech, kdy ulice nebyly tak plné a lidé tolik nespěchali. A jako spousta jiných problémů, i tento spor jde dnes ruku v ruce s třídními rozdíly.

Jízdní kola ještě nepotkal tak smutný osud jako rikši. Nadále zůstávají preferovaným dopravním prostředkem, vždyť v Číně je jich celkem 540 miliónů, tedy dvakrát víc, než mají USA obyvatel. Ulicím však dnes již vládnou auta, která chrlí výfukové plyny do tváří cyklistů, vystrkují je do postranních pruhů a šokují svou četností. V rámci reformy bytové politiky lidé v současnosti dojíždějí dál za prací a k tomu se kolo často nehodí. Moderní mladé ženy začínají dávat přednost upravenějšímu vzhledu, nosí raději sukně než kalhoty, a cestují tak autobusem či metrem.

Číňany začala jízdní kola fascinovat na konci 19. století, když do Pekingu dorazili dva Američané z Konstantinopole. V každé vesnici byli vítáni zástupy místních obyvatel, kteří jejich podivné neohrabané vehikly nazývali "cizími koni" a "malými
mezky, jež člověk řídí za uši a pobízí kopáním do slabin".

O několik let později vydal poslední čínský císař Pchu I nařízení, aby do vysokých prahů ve starobylém příbytku čínských vladařů v Zakázaném městě byly vyříznuty drážky a on se tak mohl v jeho prostorách prohánět na kole bez omezení. Řadoví občané začali kola nakupovat ve velkém s nástupem komunismu v roce 1949, vláda občas dokonce poskytovala na koupi příspěvek. Rodiny si jejich vlastnictví neobyčejně považovaly a některé ženy se dokonce odmítaly vdát za muže, který kolo neměl.

Od roku 1995 výroba bicyklů klesá - zatímco před deseti lety jezdilo na kole 60 procent obyvatel Pekingu, dnes už je to jenom 40 procent, v Šanghaji dokonce pouze 20.

Vláda zároveň začala podporovat investice do aut, aby pomohla státnímu automobilovému průmyslu a dala zemi modernější podobu. Rapidně rostoucímu počtu vozů ale zdaleka nestačí tempo budování nových komunikací, a výsledkem je naprosto chaotická situace. Čínští inženýři s úsměvem vyprávějí, jak západní experti přijíždějící do země se spoustou nápadů jen zoufale při odjezdu kroutí hlavou.

S počtem aut výrazně roste výskyt dopravních nehod, u nichž se počet úmrtí za poslední desetiletí zvýšil o 70 procent až na loňských 83.000. Přitom se odhaduje, že třetinu tvoří právě cyklisté, z nichž žádný v Číně nenosí helmu. Cyklisté pochopitelně svalují vinu na řidiče. Ti naopak tvrdí, že jsou cyklisté nedbalí a bezohlední a nemusejí ani vlastnit řidičský průkaz.

Moderní Číňané nemají pro cyklistickou nostalgii pochopení. Podle posledního průzkumu veřejného mínění si třetina městského obyvatelstva chce v následujících pěti letech koupit auto. Většina lidí považuje schopnost řídit auto za jednu ze tří
"základních a nezbytných dovedností v moderní čínské společnosti" spolu se znalostí angličtiny a schopností používat počítač.

Autor:




Nejčtenější

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
A zase to Chorvatsko. I letos bude pro Čechy nejoblíbenější destinací

Chorvatsko bude letos podle Asociace cestovních kanceláří opět nejoblíbenější destinací českých turistů - stejně jako loni a spoustu předchozích let. Asociace...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Další z rubriky

Dubajský Rám bude od října další atrakcí pro turisty a dominantou města....
Dubaj nemá dost. Nová zoo a 150 metrů vysoký rám mají přilákat turisty

Jedna z nejrychleji se rozvíjejících metropolí na světě, která už teď nabízí nespočet ohromujících i kuriózních atrakcí, chystá další taháky na turisty. Tím...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.