Chorvatsko, Brač

Chorvatsko, Brač | foto: Profimedia.cz

Chorvatsko otevřelo tunely, nejhorší zácpy asi končí. Tipy z cesty na Jadran

  • 435
Když do Chorvatska vyrazíte mimo víkend a pojedete po trase Hatě (případně Mikulov), Vídeň, Graz, Maribor, Záhřeb a Split, máte téměř jistotu, že se nedostanete do žádné mnohahodinové kolony. Přesně touto cestou, dlouhou přes 800 km, jsme se vydali minulý týden. Připravili jsme vám manuál na cestu.

Tankovat se vyplatí u nás a v Chorvatsku

Před opuštěním Česka se vyplní naplnit nádrž auta až po okraj. Ušetříte si tím nákup benzinu nebo nafty v Rakousku, kde jsou pohonné hmoty v současné době nejdražší. Vyplatí se přejet i Slovinsko a natankovat až v Chorvatsku, kde se litr benzinu prodává za 27,70 a litr nafty dokonce za 23,60 koruny.

Vyrážíme tedy směr Vídeň, do nájezdu na dálnici máme 50 kilometrů, během nichž ještě musíme koupit desetidenní dálniční známku za 7,70 eura (208 Kč). Průjezd Vídní je bez problémů, pokud se netrefíte do ranní či podvečerní dopravní špičky. Při objezdu Vídně pak stačí jen sledovat směrové ukazatele na Graz. Po průjezdu hlavním rakouským městem následuje pohodlná dálniční cesta bez uzavírek, omezení a hraničních kontrol prakticky až do slovinského Mariboru.

Přes Slovinsko s levnější dálniční známkou

ceny pohonných hmot

Zatímco dříve bylo nejvýhodnější tankovat ve Slovinsku, kde byl benzin často levnější než v Česku, letos je to jiné.
Natural 95 je oproti Slovinsku v Chorvatsku levnější o 1,30 Kč a nafta dokonce o 4 koruny.
Oproti tomu v Rakousku stál benzin minulý týden 31,90 a nafta 29,80 Kč.

Ještě než dorazíte na rakouskoslovinské pomezí, máte možnost osmkrát zastavit na čerpací stanici, občerstvit se nebo si dojít na záchod. Příjemné zastávky jsou na 165. a 295. kilometru od hranic na benzinkách Shell. Najdete tu restaurace, venkovní posezení s příjemným výhledem do přírody či dětský koutek. Na vzdálenější "šelce" je navíc WC zdarma, což je na rakouských dálnicích výjimkou. Jinak se za použití platí 50 centů - někde je na ně připraven talířek před toaletami, jinde kasíruje zaměstnanec.

V Rakousku ještě kupujeme půlroční dálniční známku pro Slovinsko za 35 eur. S kratší dobou platnosti se zatím neprodává. To se však změní od 1. července. "Budou k dostání týdenní známky za 15 a měsíční za 30 eur," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.

Kdo se v Rakousku nechce stavět v restauraci a s bagetami dostupnými na všech stanicích se nespokojí, ten ať vydrží do Slovinska. Kousek před Mariborem ve vzdálenosti 333 kilometrů z Dolního Dvořiště je benzinka OMV, jejíž součástí je restaurace McDonald’s.

Kdo se bez čerpacích stanic obejde, protože má zásobu jídla a pití na cestu z domova, může zastavit na některém z bezpočtu odpočívadel. Ta jsou v Rakousku zhruba každých dvacet kilometrů. Vybavena bývají lavičkami a tekoucí studenou vodou na opláchnutí. Občas lze narazit i na odpočívadlo s toaletou.

Benzin kupte v Chorvatsku

Tradičně nejproblematičtější je průjezd Slovinskem. Po příjezdu do Mariboru, kde je také několik čerpacích stanic (většina zavírá ve 20 hodin), následuje přejezd dlouhý 40 kilometrů po běžné silnici ke slovinskochorvatské hranici. Rychlost je omezena na 90 km/h, projíždí se mnoha obcemi, kde je předepsaná padesátka, a završením je objížďka kvůli stavbě dálnice vedoucí právě k hraničnímu přechodu.

trasa - detailní infografika ke stažení

Stáhněte si aktuální varianty cesty do Chorvatska. S podrobnými vysvětlivkami a tipy, kde najdete benzinky, bufety, WC, bankomaty...

Plitvice

Chorvatsko, Plitvice

Na cestě k moři stojí za to se zastavit v nejstarším chorvatském národním parku.

Objížďka je vedena po provizorní silnici a minulý týden se ani zdaleka nezdálo, že by do začátku prázdnin měla skončit. Tady bude hlavní, a zřejmě jediný, problém na cestě do Chorvatska. Po přejezdu hranice se totiž najede na dálnici na Záhřeb a poté už na přímořská města Split či Rijeku (tu využijí ti, kteří míří na Istrii). Značení je stejné jako po celou cestu, takže jasné a přehledné. Zabloudit se prakticky nedá.

Benzinky v Chorvatsku, kde tankujeme nejlevnější benzin, mají dobrou úroveň. Jsou totiž stejně nové jako dálnice, po které jedeme. Málokdy v nich jsou jejich součástí restaurace. Spokojit se tak musíme s bagetami a kávou. Toalety jsou stejně jako ve Slovinsku zdarma.

Body, které Chorvaté ztrácejí absencí restaurací, získávají velkými odpočívadly se stolečky a toaletami se studenou i teplou vodou. Na řadě z nich je minibufet, kde se dá koupit káva a něco malého k zakousnutí.

Dokončené tunely

Dalmatina

Chorvatsko, Dalmatina.

Tunely, krásné výhledy a kromě prázdninových víkendů téměř žádný provoz

Na dálnici mezi Záhřebem a Splitem jsou dva dlouhé tunely - Mala Kapela (délka 5 760 m) a Sveti Rok (5 670 m). Ty byly v loňském roce průjezdné pouze jedním tubusem. To v praxi znamenalo svedení dvou pruhů dálnice do jednoho, takže v těchto místech ve špičkách vznikaly kolony, v nichž se čekalo i několik hodin. Tomu je nyní konec. V obou směrech se dá projet tunely ve dvou pruzích.

Jediné omezení tak spočívá ve snížení maximální rychlosti ze 130 na 100 kilometrů za hodinu. Právě dodržování rychlosti je něco, na co se v Chorvatsku vyplatí zaměřit. Pokuty jsou vysoké a prakticky jen turisty využívaná nová dálnice svádí k rychlé jízdě.

Jak ušetřit čas a peníze

Zaskočení mohou být řidiči z Česka, kteří vyrazí do Chorvatska a pořádkumilovný policista je bude pokutovat za to, že na autě není nalepena oválná cedulka s písmeny CZ. Registrační značku s těmito písmeny totiž tamní policisté neuznávají. Přinášíme tipy, jak se podobným problémům vyhnout.

  • Kupte si známku v předstihu
    Pokud cestujete na noc, počítejte s tím, že čerpací stanice hlavně mimo dálnice v Rakousku a Slovinsku nemají vždy nonstop provoz. To se může vymstít ve chvíli, kdy nemáte koupenou dálniční známku a je potřeba najet na dálnici. Rakouskou známku si lze koupit na čerpacích stanicích ještě na českém území. Slovinskou pak ještě na území Rakouska.
  • Poplatky za tunely
    Při cestě do Chorvatska přes Dolní Dvořiště ve směru na Graz počítejte s poplatky za tunely ve výši 12 eur. Kupon bude levnější. Cestu k Jadranu prodraží i nutnost pořízení dálniční známky ve Slovinsku. Nyní se dá koupit jen půlroční za 35 eur. Od 1. července se začne prodávat i sedmidenní známka za 15 eur.
  • Mýtné plaťte kartou
    Při placení mýtného v Chorvatsku použijte platební kartu. Zaplatit s ní lze u obsluhy, ale rychlejší je zajet k platebnímu terminálu, který je na mýtnici graficky znázorněn. Platba je jednoduchá a fronty před ním nejsou tak dlouhé.
  • Pozor na rychlost
    Chorvatské dálnice hlídají policisté v neoznačených vozech s radary. Například před městem Krapina hlídkuje černá Škoda Superb. Pokuta za překročení rychlosti být až 7 000 kun, tedy 26 tisíc korun.
  • Známku nalepte správně
    Různé státy mají odlišné nařízení, kam se na čelním skle lepí dálniční známka. Je to vždy uvedeno na rubové straně známky. Za špatné nalepení policisté v Rakousku mohou udělit pokutu 20 eur.
  • Mějte drobné na WC
    Na cestu přes Rakousko si připravte dostatek drobných mincí, jimiž se platí téměř na všech čerpacích stanicích a v restauracích za použití WC. Obvyklá taxa je půl eura (50 centů). Někde vybírání probíhá tak, že před dveřmi WC je talířek a placení nikdo nekontroluje, někde peníze vybírá zaměstnanec čerpací stanice.

Na Istrii přes Salcburk raději ne

Řada Jihočechů a Západočechů volí pro cestu na Istrijský poloostrov na severu Chorvatska jízdu po dálnici A10 přes Salcburk a Villach a dále pak přes Slovinsko. Navzdory drahým tunelům to může být pohodlné řešení. Ovšem jak jsem se nedávno přesvědčila, dopravní omezení dělají z této cesty noční můru, radí novinářka a znalkyně Chorvatska Alena Daňková.
Na A10 se můžete napojit ze dvou směrů - přes Dolní Dvořiště na jižní straně země, pro Západočechy přichází v úvahu trasa přes Rozvadov, Regensburg, Mnichov a Salcburk. Velkým bonusem této varianty je neomezená rychlost na velké části dálnice v Německu.
My najíždíme na dálnici A10 u Salcburku ve směru z Bavorska. Je všední červnový podvečer, tedy žádný prázdninový víkend, kdy doprava ve směru k Jadranu i zpět kolabuje. Na salcburském obchvatu je silný provoz, ale bez větších komplikací.

Tunel tradičně s problémy
Jenže pak to začíná - série zúžení do jednoho pruhu, rychlostních omezení a stavebních prací, které se táhnou až k tunelu Katschberg. To vše dává jasně tušit, co se tady bude odehrávat o červencových a srpnových víkendech. Tauernský tunel, který umožňuje provoz v každém směru v jediném pruhu, je o prázdninových víkendech zárukou hodinových front.
Za tunelem Katschberg se cesta zklidňuje, tady pro dnešek končíme. Komplikace nastávají druhý den, kdy pokračujeme přes Slovinsko. Před Lublaní se dostavuje dálnice a čeká nás první zúžení, které ve středu dopoledne způsobuje zácpu. Totéž se odehrává mezi Uncem a Postojnou.
Popojíždění trvající desítky minut vystavuje varování - tudy o víkendu, a navíc přes den určitě ne!
Posledním zádrhelem je hraniční přechod Dragonja/Kaštel ve směru od Koperu. V sezoně o víkendu je to nepřekonatelná mnohahodinová bariéra. Co z toho tedy vyplývá?
Využít trasu přes Salcburk a Villach při cestě na Istrii může být příjemné, ale za předpokladu, že pojedete v noci a zcela určitě mimo hlavní víkendový nápor.